Gå til innhold

"Du kan dra deg ut i veien og sykle!"

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerert
Skrevet

I morges da jeg syklet til Univeritetet var det ei dame som skreik etter meg: "Du kan dra deg ut i veien og sykle"!. Dette var den eneste fotgjengeren jeg traff i løpet av de 20 minuttene det tar å sykle til byen. Fortauet lå øde, mens rader av biler, med én person i hver, toget avgårde.

Det er ikke lett å være syklist. Vi er en minoritet og bilistene ønsker å ha oss på fortauet, mens fotgjengerne ser oss helst ute i veien. Om morgenen når det er så å si folketomt på fortauet, sykler jeg der. Når der er formiddag er det flere fotgjengere, så da sykler jeg i veien.

Flere syklister bidrar både til mindre forurensning. At folk tar sykkelen fatt, bedrer også helsen og kan igjen føre til mindre sykehuskøer. Likevel opplever vi skittkasting som dette. Det er sårende og dagen fikk en skikkelig sur start.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg i at hun slett ikke behøvde å skjelle deg ut hvis du ikke skremte henne eller kjørte for nærme. Og jeg synes også at sykling er sunt og at det burde vært bedre tilrettelagt med sykkelstier osv.

På den annen side er det ganske mange syklister som oppfører seg som rene villmenn i gatene (det gjør sikkert ikke du ferskennam). De blåser totalt i fotgjengere og stopper verken ved vikeplikt eller for røde lys.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Det var god plass på fortauet, og ikke noe problem å komme forbi.. Derfor ble jeg veldig overrasket. Jeg vet ikke hva hun tenkte, mulig hun syntes det var for nært. Er generelt rolig, og kan nok ikke karakteriseres som en villmann akkurat. :)

Gjest kenneth
Skrevet

Det var god plass på fortauet, og ikke noe problem å komme forbi.. Derfor ble jeg veldig overrasket.  Jeg vet ikke hva hun tenkte, mulig hun syntes det var for nært. Er generelt rolig, og kan nok ikke karakteriseres som en villmann akkurat.  :)

Selv om jeg i prinsippet er enig med dama, må jeg vel medgi at det høres ut som om hun overreagerte. Det er selvsagt en del faktorer som spiller inn på hvorvidt det er forsvarlig å benytte fortauet, deriblant tid/antall mennesker osv.

Jeg tenker som så at det er tryggere at jeg sykler i 30 km/t på veien (og bilene kanskje i 50 km/t), enn at jeg sykler i samme fart på fortauet hvor folk går i 5 km/t.

Men, som sagt, dama var muligens fortsatt vred over å kun ha oppnåd 4 rette på Lotto'en sist lørdag.

Skrevet

det er veldig lett å hate syklister når man sitter i bilen.. Skal innrømme det.

Skrevet

det er veldig lett å hate syklister når man er fotgjenger også... sorry og si det, men etter å ha blitt nesten påkjørt, måttet gå stoppe for syklister som ignorerer at de har rødt lys så jeg må vente til jeg nesten ikke rekker min grønne mann, bytter fra fortau til kjørebane så det viner i svingene og både biler og fotgjengere er livredde, så er jeg ikke skrekkelig positivt innstilt til syklister på fortauet nei!!

idag morres også... det var PLENTY plass på fortauet, jeg var den eneste som gikk der, jeg gikk konsekvent på venstre side av fortauet og slingret IKKE frem og tilbake over fortauet... så kommer det en syklist bakfra og plinger og plinger som en gal... hva var DET? var det bare for å si ifra at "jeg kommer, ikke hopp over på andre siden av fortauet akkurat nå..." akkurat som om det fantes en grunn til at jeg skulle det.. dessuten så skal syklister på fortau holde en hastighet når de kjører forbi fotgjengere som gjør at de faktsik KAN stoppe dersom fotgjengeren forran dem endrer kurs.

om hun ville jeg skulle bytte side av fortauet slik at hun fikk sykle på venstresiden, så fikk hun pent tro om igjen! hun kom bakfra, hun hadde masse plass...

ja, jeg kan vel konkludere med at jeg irriterer meg over syklister på fortauet! og jeg hadde LYST til å kauke etter henne, men lot det være. :ler:

Gjest Sukkerert
Skrevet

Det burde være flere sykkelstier. ( Og flere syklister, av forskjellige grunner). Det er viktig å huske på at det ikke er syklistene sin feil at de mangler sykkelstier.

Skrevet

enig, flere sykkelstier hadde vært supert.

men det er også viktig å huske at for fotgjengere så kan syklister være skadelige, det gjør vondt å bli kjørt ned av en syklist....

Skrevet

men det er også viktig å huske at for fotgjengere så kan syklister være skadelige, det gjør vondt å bli kjørt ned av en syklist....

.. og i det har faktisk skjedd at en syklist har kjørt i hjel en fotgjenger..

Gjest Sukkerert
Skrevet
enig, flere sykkelstier hadde vært supert.  

Jepp. (Har forresten aldri vært i nærheten av å sykle ned noen :)) Men biler er mer skadelige for syklister, enn syklister er for fotgjengere. En syklist som blir påkjørt av en bil, risikerer å dø, det gjør ikke en fotgjenger som blir påkjørt av en syklist. Derfor mener jeg det i de fleste tilfeller hvor det er tvil om hvor det er best plass, vil være best om syklistene holdt seg på fortauet.

Gjest Sukkerert
Skrevet

.. og i det har faktisk skjedd at en syklist har kjørt i hjel en fotgjenger..

Greit, det har nok skjedd. Men antall syklister som blir drept i trafikkulykker, kan nok ikke sammenlignes med antall fotgjengere som blir kjørt ihjel av syklister.

Skrevet

så om en syklist kvester en fotgjenger er ikke like farlig?

en av grunnene til at fotgjengere ikke liker syklister kanskje? :wink:

Gjest Sukkerert
Skrevet
så om en syklist kvester en fotgjenger er ikke like farlig?

en av grunnene til at fotgjengere ikke liker syklister kanskje?  :wink:

Jeg prøver å være saklig. :tunge1:

Det eneste jeg har sagt er at flere syklister blir kjørt ihjel av bilister enn fotgjengere av syklister. Er du uenig i det?

Skrevet

I dag holdt jeg på å bli kjørt ned selv. Av en syklist som mente det var bedre å sykle på fortauet enn på sykkelstien :roll:

Han kom bak meg, jeg hørte han ikke, han brukte heller ikke klokke, jeg går midt på fortauet som er ganske smalt, og han presser seg forbi mellom meg og en mur.

Da ble jeg en smule sinna...

Og dessuten, ferskennam: hvorfor er det bedre å bli skadet enn å bli drept? Dette her handler ikke om å rettferdiggjøre sine sykkelvaner, hvis du trodde det. Dersom du er en aktsom syklist med respekt for trafikkregler, andre trafikanter og fotgjengere, så trenger du jo ikke ta dette så veldig personlig.

Skrevet
så kommer det en syklist bakfra og plinger og plinger som en gal... hva var DET? var det bare for å si ifra at "jeg kommer, ikke hopp over på andre siden av fortauet akkurat nå..." akkurat som om det fantes en grunn til at jeg skulle det..

:ler:

Har lest andre innlegg av fotgjengere her inne som er sure fordi så mange sykliser ikke plinger.

Selv synes jeg plinging er helt ok, men jeg forutsetter at de kjører forbi i rolig tempo. Sykler selv konsekvent på fortau, og det gjør meg ingenting at andre rolige syklister også gjør det.

Gjest Sukkerert
Skrevet
I dag holdt jeg på å bli kjørt ned selv. Av en syklist som mente det var bedre å sykle på fortauet enn på sykkelstien  :roll:  

Han kom bak meg, jeg hørte han ikke, han brukte heller ikke klokke, jeg går midt på fortauet som er ganske smalt, og han presser seg forbi mellom meg og en mur.  

Da ble jeg en smule sinna...

Det forstår jeg godt at du ble. Merkelig at han ikke brukte sykkelstien.

Og dessuten, ferskennam: hvorfor er det bedre å bli skadet enn å bli drept?

Hvem har sagt at det er bedre å bli skadet enn å bli drept? Men store skader er verre enn småskader, og en bil vil forårsake større skader enn en sykkel.

Dette her handler ikke om å rettferdiggjøre sine sykkelvaner, hvis du trodde det. Dersom du er en aktsom syklist med respekt for trafikkregler, andre trafikanter og fotgjengere, så trenger du jo ikke ta dette så veldig personlig.

Det har du rett i. For meg handler det om at syklister havner mellom barken og veden, de blir kritiser uansett hvor de befinner seg, og det finner jeg vanskelig. Jeg tar ikke dette personlig. Derimot klarer jeg ikke å la være å bli såret når voksne mennesker skriker etter meg på gata. Samtidig er hele greia komisk.

Gjest porselen
Skrevet

Jeg har ennå til gode å bli påkjørt av en bil men har opplevd å bli nedkjørt av syklister to ganger. Og det var ikke godt. Og har også opplevd flere nesten-påkjørsler av syklister som kjører på rødt når jeg har grønn mann, og som bare sneier rundt hjørnet uten tanke for at det er noen der.

Der det ikke er sykkelvei får syklistene holde seg i veien og passe trafikkreglene mener nå jeg da.

Skrevet
Jeg prøver å være saklig.  :tunge1:  

Det eneste jeg har sagt er at flere syklister blir kjørt ihjel av bilister enn fotgjengere av syklister. Er du uenig i det?

:tunge1::ler:

men, jeg vet faktisk ikke at det blir drept flere syklister av biler en det blir kvestet fotgjengere av syklister, gjør det det?

Skrevet

Jeg sykler på fortauet og det har jeg tenkt til å fortsette med.

Skrevet
Jeg sykler på fortauet og det har jeg tenkt til å fortsette med.

Da smeller jeg ei pinne inn i eikene dine neste gang jeg ser deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...