AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #1 Skrevet 13. desember 2017 Hvilke bransjer/tilfeller er det lov å ikke ha arbeidskontrakt? Det dreier seg om en slags hobby/aktivitet hvor man underviser andre. Ingen som underviser har kontrakt. Men stedet profilerer seg som seriøst tilbud (drives privat) utad til kunder, ikke som frivillig organisasjon eller lignende. De andre som jobber her anser det som hobby/biinntekt, tror det er derfor ingen bryr seg om kontrakt. For de jobber til vanlig i helt andre felt. Men mitt arbeid grenser opp mot dette ellers også, og hvis jeg tolker loven riktig er det da ikke lov for meg å ta dette som "hobbyinntekt". Er dette helt innenfor eller burde jeg eller de gjort noe annet lovmessig sett for at dette skal gå riktig for seg? Anonymkode: 0eaa5...a9f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #2 Skrevet 13. desember 2017 Umulig å svare på med den mangelfulle infoen du har lagt ut. Kontakt arbeidstilsynet eller andre som steller med denne typen saker. Anonymkode: 7f2ad...aca
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #3 Skrevet 13. desember 2017 Vanskelig å si. Kommer helt an på om de som underviser gjør det i kraft av å være selvstendig næringsdrivende eller ikke. Dersom de er det har de naturlig nok ingen vanlig ansattkontrakt, da er de leid inn på oppdrag til en fastsatt pris. Dersom de er ansatte kan det være shady hvis det ikke har kontrakt. Anonymkode: aacb8...a25
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #4 Skrevet 13. desember 2017 Disse blir tatt som enk. men min erfaring er at selv med enk skal man da alltid ha arbeidskontrakt? Anonymkode: 0eaa5...a9f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #5 Skrevet 13. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse blir tatt som enk. men min erfaring er at selv med enk skal man da alltid ha arbeidskontrakt? Anonymkode: 0eaa5...a9f Om du er innleid i kraft av å ha/være et enkeltmannsforetak så foreligger det ingen ansattkontrakt, men en kontrakt som definerer en avtale mellom deg og opprdagsgiver (som da ikke er arbeidsgiver) der det spesifiseres hvilken pris du tar, hva du skal gjøre, hvilken kvalitet det skal være og når du skal være ferdig osv. Anonymkode: aacb8...a25 1
Betty Blue Skrevet 13. desember 2017 #6 Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Umulig å svare på med den mangelfulle infoen du har lagt ut. Kontakt arbeidstilsynet eller andre som steller med denne typen saker. Anonymkode: 7f2ad...aca Er fullt mulig å svare ut fra dette. Vedkommende skal enten ha arbeidskontrakt eller en kontrakt om levering av tjenester til firmaet (selvstendig næringsdrivende konsulent).
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #7 Skrevet 13. desember 2017 Ok, takk for svar. Pr i dag eksisterer det kun muntlig avtale, mulig noe er skrevet ned felles som infoskriv, men det finnes ikke et eget dokument mellom meg og oppdragsgiver. Har jeg rett til å kreve dette? Anonymkode: 0eaa5...a9f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #8 Skrevet 13. desember 2017 Husk at en frisør egentlig ikke har lov til å klippe venner eller andre privat mot betaling uten å betale skatt Anonymkode: f3d7d...029
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå