Gå til innhold

Hvit benkeplate på kjøkken (laminat) - er det upraktisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp kjøkkenet, og har bestemt oss for fronter i tremønster (enten denne eller denne). Etter å ha sett en del på inspirasjonsbilder på nett synes jeg det ser veldig fint ut med lys/hvit benkeplate, men er usikker på hvor upraktisk det er? Alternativet er en som er litt mørkere grå, men uansett fargevalg kommer vi til å velge laminat.

Er det noen med hvit benkeplate i laminat som kan si noe om hvordan det er? Må man tørke bort flekker fra fargesterke matvarer med én gang? Vises støv veldig raskt? Vi har to små barn, så det praktiske er egentlig viktigst, men så vil jeg så gjerne ha drømmekjøkkenet også :P

d05e1808a0b97ac1f0ee1adf8572fd9c.thumb.jpg.f4d6be7384f726a1336fc17129073572.jpg8f680d68a286679ed7d21589f301ef5c.jpg.e9b5812df4f446b98e6735df1e3067da.jpg

Anonymkode: e0328...080

Skrevet

Hvit benkeplate ville jeg aldri valgt, like lite som jeg ville valgt hvite fliser på en entre- eller et badegulv.

Anonymkode: 3d372...21d

• Liker 1
Skrevet

Upraktisk! 

Mamma har det, og den er ikke hvit lengre for å si der sånn. Pussa opp kjøkkenet for ca 3 år siden. 

Anonymkode: ee9f3...081

• Liker 1
Skrevet

Jeg har akkurat samme "problem" for tiden. Er blitt anbefalt å velge en benkeplate med litt liv og mønster i, slik at skit og evnt riper ikke synes så godt. Jeg kjøper fra HTH og ble anbefalt Struktur lys, 590. Mitt kjøkken blir glatt hvit, så det er ikke sammenligningsbart med ditt, men nevner hva jeg ble anbefalt.

Skrevet
1 time siden, MorTil2 skrev:

Jeg har akkurat samme "problem" for tiden. Er blitt anbefalt å velge en benkeplate med litt liv og mønster i, slik at skit og evnt riper ikke synes så godt. Jeg kjøper fra HTH og ble anbefalt Struktur lys, 590. Mitt kjøkken blir glatt hvit, så det er ikke sammenligningsbart med ditt, men nevner hva jeg ble anbefalt.

Ja, hvis vi skulle hatt hvit ville jeg fremdeles hatt en med litt mønster i. Vi kjøper fra IKEA og der er det ikke så stort utvalg. Det blir enten helt hvit (som jeg ikke ønsker), hvit med marmormønster (noe jeg synes blir litt for "fake") eller hvit med steinmønster (noe som i og for seg er fint, men jeg synes mønsteret er litt for rød/rosa). I grå har de derimot flere vi liker - hvis det er mer praktisk i tillegg så kanskje vi går for det.

Den du har fått anbefalt så jo også veldig fin ut :)

TS

Skrevet

Om du skal kjøpe hvit laminat så gå for en "Solid Color" variant.  Da er laminaten 1,2 mm tykk og gjennomfarget, så riper etc synes ikke så godt.  Det er to hvitfarger.  Icy White - veldig hvit/blåhvit   Kristallweiss - eggehvit/litt gultonet

Anonymkode: 17723...f51

Skrevet

Jeg har hvit fra Ikea. Hadde grå før, synes ikke hvit er noe mer upraktisk. Vasker akkurat like mye/lite nå som før. Ser veldig lekkert ut også, så jeg anbefaler det :) 

Skrevet
20 minutter siden, Leia17 skrev:

Jeg har hvit fra Ikea. Hadde grå før, synes ikke hvit er noe mer upraktisk. Vasker akkurat like mye/lite nå som før. Ser veldig lekkert ut også, så jeg anbefaler det :) 

Takk for innspill! Har du da helhvit laminat, hvit laminat med litt mønster eller akrylplate?

Skrevet

Jeg ville aldri kjøpt det, spesielt ikke om man har barn. Bodde en stund i kollektiv et sted med hvit benkeplate. Det så ikke ut. Bare noe så enkelt som at noen hadde gått fra en rosa klut på benkeplasten laget permanent flekk... for ikke å snakke om da en dust sølte rødbet i fylla, og ikke tørket opp. 

Så nei, nei og atter nei. 

Anonymkode: dec10...887

Skrevet

Jeg har vokst opp i et hjem med hvit laminat benkeplate, kjøkkenet er nå ca 30 år og har først de siste årene fått et par flekker. Ville heller valgt det enn heltre benkeplate som jeg har i dag.

Kommer helt sikkert an på kvaliteten hvordan benkeplaten vil "oppføre" seg. Jeg ville gått for en med litt sjatteringer eller kanskje fått en liten prøvebit hjem og prøvd å søle litt på den for å se hvordan det går?

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill! Har du da helhvit laminat, hvit laminat med litt mønster eller akrylplate?

Helhvit laminat. Den som heter säljan eller noe sånt! 

Skrevet
På 14.12.2017 den 12.06, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri kjøpt det, spesielt ikke om man har barn. Bodde en stund i kollektiv et sted med hvit benkeplate. Det så ikke ut. Bare noe så enkelt som at noen hadde gått fra en rosa klut på benkeplasten laget permanent flekk... for ikke å snakke om da en dust sølte rødbet i fylla, og ikke tørket opp. 

Så nei, nei og atter nei. 

Anonymkode: dec10...887

Høres ikke ut som laminat, men som malt MDF e.l. 

Anonymkode: 07937...9dd

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som laminat, men som malt MDF e.l. 

Eller rettere sagt: Det høres som en gjerrig utleier har laget billig benkeplate av en annen type plate som ikke var beregnet til formålet. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har valgt hvit benkeplate, men kjøkkenet er ikke bygget enda, så vet ikke hvordan det blir med flekker etc. Har valgt laminat solid colour kristallweiss. 

Anonymkode: 8d2f5...64c

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller rettere sagt: Det høres som en gjerrig utleier har laget billig benkeplate av en annen type plate som ikke var beregnet til formålet. 

Vi bodde en gang (15år siden)  et sted med hvit benkeplate fra IKEA. Sølte karri på den, og det ble en gul flekk som ikke gikk bort. 

Men jeg er sikker på at IKEA-benkeplatene har blitt bedre siden den gang. 

Anonymkode: fe787...401

Annonse
Skrevet

Må ikke ha benkeplate fra IKEA selv om skapene er derfra. Ikke noe problem å velge benkeplate fra Sigdal, Kvik eller andre.

Jeg ville ikke gått for helhvit benkeplate. Hva med lys betong eller marmormønster?

Anonymkode: 1af33...0e4

Skrevet

Husk at hver brødsmule synes på hvit plate. Vi har brødsmulefarget benkeplate.. :fnise:

Anonymkode: fe787...401

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville ikke valgt lys eller hvit benkeplate. Selv om et kjøkken skal holdes rent, vil enhver liten skrukk, ripe og flekk synes. Har dette på jobben, aldeles håpløst. Stygt blir det også etter kort tid.

Skrevet

Har hvit benkeplate, og det er håpløst. Skal ALDRI mer ha det.

Anonymkode: b0273...cf6

Skrevet

Kjøpte Noremakjøkken for 6 år siden, og selgeren der hadde selv hvit benkeplate og anbefalte det. 

Det var det jeg hadde mest lyst på så jeg tok sjansen og har ikke angret. Det er nesten ingen merker på den og jeg elsker fortsatt det hvite kjøkkenet mitt.

Anonymkode: deeed...b3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...