Gå til innhold

Slippe skatte av gevinst ved boligsalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har leid ut leiligheten min i 4 år nå, og er straks ferdig med utdanningen min. Har fått tilbud om jobb i Nord Norge, men leiligheten jeg eier ligger på sørlandet. Tenker derfor å selge leiligheten, for å kjøpe ny i nord. Er det en måte jeg kan slippe å skatte for gevinsten? Eller må jeg bo 1 år i leiligheten før salg? Dvs bosted i sør, og leie i nord 1 år?

Anonymkode: 1cb03...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må bo der selv i 1 år for å slippe å skatte 28 % av gevinsten. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nå er det ikke 28 % som er skattesatsen lenger, er den ikke nede i 24 %, google it. Nei, du kan ikke slippe med mindre du vil være en svindler.

Endret av Torelli
Skrevet

Du må nok bo der selv, og med "bo" så menes det etter hva jeg husker at man har leiligheten som daglig hjem i minst 6 måneder i året. Det vil si at du i praksis må bo der minst et år, og 6 måneder av disse eller mer må man bo aktivt i boligen man har bostedsregistrert adresse på, for å holde seg innen lovens rammer. I praksis er det nok ingen som sjekker akkurat det, men skulle det være stikkprøve kan man få en kraftig straffeskatt og potensielt bli anmeldt hvis man blir tatt for å ha bostedsregistrert adresse et annet sted der man egentlig bor, i den hensikt i å omgå skatteregler (som f. eks. 28% regelen ved salg)

Anonymkode: 7b834...06b

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok bo der selv, og med "bo" så menes det etter hva jeg husker at man har leiligheten som daglig hjem i minst 6 måneder i året. Det vil si at du i praksis må bo der minst et år, og 6 måneder av disse eller mer må man bo aktivt i boligen man har bostedsregistrert adresse på, for å holde seg innen lovens rammer. I praksis er det nok ingen som sjekker akkurat det, men skulle det være stikkprøve kan man få en kraftig straffeskatt og potensielt bli anmeldt hvis man blir tatt for å ha bostedsregistrert adresse et annet sted der man egentlig bor, i den hensikt i å omgå skatteregler (som f. eks. 28% regelen ved salg)

Anonymkode: 7b834...06b

Skatteetaten har en egen gruppe som KUN sjekker dette. Så ja, det blir sjekket også i praksis! 

Anonymkode: 49b3a...12c

Skrevet

Du må skatte ja, men hvis du må selge med tap så får du jo fradrag :) 

hvis du venter med å selge til 2018 er det foreslått at skattesatsen går ned til 23% (høyst sannsynlig blir dette reellt, hvis det ikke allerede er bekreftet?) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har leid ut leiligheten min i 4 år nå, og er straks ferdig med utdanningen min. Har fått tilbud om jobb i Nord Norge, men leiligheten jeg eier ligger på sørlandet. Tenker derfor å selge leiligheten, for å kjøpe ny i nord. Er det en måte jeg kan slippe å skatte for gevinsten? Eller må jeg bo 1 år i leiligheten før salg? Dvs bosted i sør, og leie i nord 1 år?

Anonymkode: 1cb03...729

:hoho: Bosted i sør og jobb og bolig i nord og så tror du Skatteetaten er så blind og dum at de ikke forstår at du ikke kan bo i sør og jobbe i nord? 

Nei, du må nok enten selge og skatte av gevinsten ved salg eller fortsette å leie ut/la boligen stå tom. Du må ha bodd fysisk i boligen sammenhengende 365 dager/12 måneder av de siste 24 månedene for å unngå skatt på gevinst ved salg. Unntak som at boligen er ubeboelig på grunn av skader godkjennes men da skal du ha god dokumentasjon. 

Anonymkode: 0095f...e71

• Liker 2
Skrevet

Du kan muligens få fritak om du har studert i en annen by. 
Men det vil være opp til skattemyndighetene å avgjøre. 

Anonymkode: eb857...c9e

Skrevet

Jeg har ringt og spurt de et par ganger ang lignende salg. De er veldig hyggelig og kommer med råd, er et noen smutthull angående f.eks studier sier de det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...