Perelandra Skrevet 13. desember 2017 #1 Skrevet 13. desember 2017 (endret) I tråder om lydbøker, dukker det ofte opp kommentarer av typen "bøker er til for å leses" eller "lydbøker er ikke ordentlige bøker". Dere som er så negative til lydbøker, hva er grunnen til dette? Er følelsen av ei bok i hendene er viktig for leseropplevelsen, eller virker stemmen til oppleseren forstyrrende på ditt bilde av innholdet i boka? Eller blir lydbøker rett og slett en slags litteraturens svar på ferdigmat ved at det krever mindre av leseren og man kan gjøre andre ting samtidig? Personlig synes jeg lydbøker er genialt. Det blir mye lettere å komme meg ut og være fysisk aktiv, og er hyggelig selskap på lange reiser. Lydbøker forvandler kjedelig husarbeid til en hyggestund, og bidrar til at jeg stort sett har det reint og ryddig hos meg. Ved å høre på lydbøker framfor å lese på papir, klarer jeg også å få meg meg litterære klassikere som ellers ville blitt for tunge å lese. Endret 13. desember 2017 av Perelandra 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #2 Skrevet 13. desember 2017 For meg er det flere ting som er negativt ved lydbøker. En ting er at jeg personlig ikke klarer konsentrere meg om dem. Jeg er nødt til å se på ting for å klare å holde fokus. Jeg hører på podcaster og slikt når jeg går turer, og jeg merker at jeg veldig fort har falt ut og ikke fått med meg innholdet. Det er også plagsomt at man må trykke på ting for å ta seg en pause og tenke over ting, og mer knot å bla frem og tilbake om man har lyst tli å slå opp noe et annet sted i boken. En annen ting er at ja, stemmen og måten oppleseren uttaler ting kan gå meg helt på nervene Og så er det det at det er jo ikke lesing, det er lytting. Man får ikke trent lesemuskelen sin. Jeg likte sammenligningen din med ferdigmat, det er litt sånn, ja. Anonymkode: 13303...d04 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #3 Skrevet 13. desember 2017 2 minutter siden, Perelandra skrev: I tråder om lydbøker, dukker det ofte opp kommentarer av typen "bøker er til for å leses" eller "lydbøker er ikke ordentlige bøker". Dere som er så negative til lydbøker, hva er grunnen til dette? Er følelsen av ei bok i hendene er viktig for leseropplevelsen, eller virker stemmen til oppleseren forstyrrende på ditt bilde av innholdet boka? Eller blir lydbøker rett og slett en slags litteraturens svar på ferdigmat ved at det krever mindre av leseren og man kan gjøre andre ting samtidig? Personlig synes jeg lydbøker er genialt. Det blir mye lettere å komme meg ut og være fysisk aktiv, og er hyggelig selskap på lange reiser. Lydbøker forvandler kjedelig husarbeid til en hyggestund, og bidrar til at jeg stort sett har det reint og ryddig hos meg. Ved å høre på lydbøker framfor å lese på papir, klarer jeg også å få meg meg litterære klassikere som ellers ville blitt for tunge å lese. Dette har ikke jeg fått med meg. Lydbøker er for meg de eneste bøkene. Jeg har vært låner hos Norsk lyd-og blindeskriftsbibliotek fra lenge før lydbøker kunne kjøpes i butikker eller på nett. Å sammenligne lydbøker med ferdigmat er en direkte fornærmelse. Inngår også blindeskrifthefter av bokhandlernes bøker i denne negative omtalen og sammenligningen? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg er det flere ting som er negativt ved lydbøker. En ting er at jeg personlig ikke klarer konsentrere meg om dem. Jeg er nødt til å se på ting for å klare å holde fokus. Jeg hører på podcaster og slikt når jeg går turer, og jeg merker at jeg veldig fort har falt ut og ikke fått med meg innholdet. Det er også plagsomt at man må trykke på ting for å ta seg en pause og tenke over ting, og mer knot å bla frem og tilbake om man har lyst tli å slå opp noe et annet sted i boken. En annen ting er at ja, stemmen og måten oppleseren uttaler ting kan gå meg helt på nervene Og så er det det at det er jo ikke lesing, det er lytting. Man får ikke trent lesemuskelen sin. Jeg likte sammenligningen din med ferdigmat, det er litt sånn, ja. Anonymkode: 13303...d04 Lydbøker er fra sin opprinnelse et tilbud om bøker for dem som ikke selv visuelt kan bruke vanlige bøker i svart. At lydbøker ble gjort tilgjengelig for allmenheten er et tilbud for dem som ønsker å bruke den løsningen. De som ikke vil bruke lydbøker får la være og de får la være å rakke ned på både bøkene og brukerne av lydbøker og holde seg til sine høyt elskede papirbøker. Vanskeligere er det ikke, så ikke kødd med lydbøkene våre. Anonymkode: f6236...111 10
Polly Ester Skrevet 13. desember 2017 #4 Skrevet 13. desember 2017 Jeg syns ikke det er negativt med lydbøker generelt sett. Jeg vet mange har glede av dem og det er bare fint. For meg personlig så klarer jeg ikke høre på lydbok fordi jeg ikke får fokusert nok til å få med meg det som sies. Enten sovner jeg eller så må jeg gjøre andre ting samtidig, og da mister jeg handlingen. Har prøvd et par-tre ganger. Jeg syns flere er mer negative til bøker på nettbrett fordi de må ha papirfølelsen når de leser. Mange jeg snakker med om dette sier at lydbok eller papirbok er det som gjelder og at lesebrettbok er negativt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #5 Skrevet 13. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har ikke jeg fått med meg. Lydbøker er for meg de eneste bøkene. Jeg har vært låner hos Norsk lyd-og blindeskriftsbibliotek fra lenge før lydbøker kunne kjøpes i butikker eller på nett. Å sammenligne lydbøker med ferdigmat er en direkte fornærmelse. Inngår også blindeskrifthefter av bokhandlernes bøker i denne negative omtalen og sammenligningen? Lydbøker er fra sin opprinnelse et tilbud om bøker for dem som ikke selv visuelt kan bruke vanlige bøker i svart. At lydbøker ble gjort tilgjengelig for allmenheten er et tilbud for dem som ønsker å bruke den løsningen. De som ikke vil bruke lydbøker får la være og de får la være å rakke ned på både bøkene og brukerne av lydbøker og holde seg til sine høyt elskede papirbøker. Vanskeligere er det ikke, så ikke kødd med lydbøkene våre. Anonymkode: f6236...111 Jeg har da ikke køddet med lydboken din... Jeg sa at JEG ikke likte å lese lydbøker fordi, osv... jeg har ikke sagt en dritt på at synshemmede bruker lydbøker som hjelpemiddel. Og jeg leser ikke papirbøker, jeg leser e-bøker, fordi jeg også har nedsatt syn og ofte trenger større skrift enn hva som kommer i vanlige pocketbøker. Anonymkode: 13303...d04
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #6 Skrevet 13. desember 2017 Jeg liker dem okke pga at det går for sent. Man er avhengig av fortellerens tempo, jeg leser 3 ganger så fort selv. Anonymkode: d401b...529
Ella1 Skrevet 13. desember 2017 #7 Skrevet 13. desember 2017 For meg er lydbøker terapi, jeg har tinnitus/hørselsskade og har vanskelig for å sove/slappe av. Med lydbok på øret så slapper jeg veldig av og sovner innen 10-15 min. Å lese selv er nesten umulig, klarer ikke konsentrere meg pga. av ulydene i hodet. 6
Hoppetaujenta Skrevet 13. desember 2017 #8 Skrevet 13. desember 2017 (endret) Jeg er veldig glad i lydbøker og foretrekker faktisk det fremfor bok. Med den luksusen som en privat forteller på øret er, kan jeg sitte med håndarbeid eller andre hobbyer i tillegg. For meg blir det dobbel avslapping. Takk for påminnelsen, P. Jeg har innkjøpte lydbok-cd`er i hylla mi og de har plast rundt seg ennå. Det er tid for å bli lest for i desember. Endret 13. desember 2017 av Hoppetaujenta 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #9 Skrevet 13. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker dem okke pga at det går for sent. Man er avhengig av fortellerens tempo, jeg leser 3 ganger så fort selv. Anonymkode: d401b...529 Daisyspillere til bruk for lydbøker kan reguleres i lesehastigheten. Man er på ingen måter avhengig av lesehastigheten til innleser. Særlig ikke når en har det utstyret som er ment brukt til lydbøker. (Og lkjøpt og betalt av Nav.) Anonymkode: f6236...111 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 13. desember 2017 #10 Skrevet 13. desember 2017 Jeg syns det er kjedelig å sitte å høre på lydbok og det nytter ikke å gjøre andre ting for da mister jeg noe av handlingen . Jeg foretrekker rett å slett papirbok,
absinthia Skrevet 13. desember 2017 #11 Skrevet 13. desember 2017 Jeg var en skikkelig lesehest og elsker å holde i en bok, men jeg elsker lydbøker også. ☺ Jeg hører lydbok, når jeg gjør husarbeid, kjører bil, rett før jeg legger meg og når jeg giør handarbeid. Fordelen med lydbøker er også at de gir flere timer underholdning for pengene. Jeg er en kjapp leser og har ofte syntes det er litt trist å bli ferdig med en bok på under to timer, når det er en lydbok varer opplevelsen kanskje 11 timer. Vanskelig å lese sakte, når ting begynner å bli spennende. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #12 Skrevet 13. desember 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Daisyspillere til bruk for lydbøker kan reguleres i lesehastigheten. Man er på ingen måter avhengig av lesehastigheten til innleser. Særlig ikke når en har det utstyret som er ment brukt til lydbøker. (Og lkjøpt og betalt av Nav.) Anonymkode: f6236...111 Håpløst uansett. Jeg leser i snitt 360 ord i minuttet, dette blir for anmasende å ha på øret. Anonymkode: d401b...529
Gjest NotNaomi Skrevet 13. desember 2017 #13 Skrevet 13. desember 2017 Det er mest at leserens stemme og uttallelse forstyrrer for meg. Syns det ødelegger hele " den filmen " jeg får i hodet av å lese en bok selv.
OppNedPåAlt Skrevet 13. desember 2017 #14 Skrevet 13. desember 2017 Jeg digger lydbøker. Fint å ha i bilen på lange kjøreturer, å ha på øret når man går tur (ikke på fjellet, men sånne kjedelige plasser), når man vasker huset eller rydder eller lager mat, når man pusler puslespill eller strikker. Bøker er digg i senga, på stranda, fint på toget og flyet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #15 Skrevet 13. desember 2017 Jeg elsker lydbøker, men har hele livet mitt elsket bøker, men sliter nå med PTSD, og klarer ikke å lese bøker lenger, jeg leser, uten å få med meg noe av det som står der. Men lydbøker fungerer utrolig bra, hjelper da jeg skal sove på kvelden, og da jeg skal steder med mye mennesker, så kan jeg høre på lydbok, og lukke alle andre ut. Anonymkode: cd5cf...897 2
Perelandra Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #16 Skrevet 13. desember 2017 Takk for svar! Det som har forundret meg mest er at folk har så sterke meninger om lydbøker. Folk er forskjellige, noen får med seg innholdet i ei bok best ved å lytte, mens andre vil helst lese. Selv kjenner jeg meg godt igjen i dere som bruker lydbøker både til terapi og avkobling. Lydbøker har vært til stor hjelp for å komme meg ut av depresjon, få kontroll på angsten, bli i bedre fysisk form og komme videre etter kjærestens død. Jeg brukte også lydbøker aktivt i forbindelse med en operasjon for noen år siden. Med Harry Potter på ørene klarte jeg langt på vei å avlede oppmerksomheten bort fra smertene. Jeg har ikke synsproblemer, men sliter en del med konsentrasjon og oppmerksomhet p.g.a. Asperger syndrom. Det er for meg mye lettere å holde fokus når jeg hører lydbøker framfor å lese selv. Når jeg leser har tankene lett for å vandre hit og dit, og jeg kan gjerne ha lest flere sider uten å fått meg meg noe særlig av innholdet.
Ginavn Skrevet 13. desember 2017 #17 Skrevet 13. desember 2017 2 timer siden, Perelandra skrev: I tråder om lydbøker, dukker det ofte opp kommentarer av typen "bøker er til for å leses" eller "lydbøker er ikke ordentlige bøker". Dere som er så negative til lydbøker, hva er grunnen til dette? Er følelsen av ei bok i hendene er viktig for leseropplevelsen, eller virker stemmen til oppleseren forstyrrende på ditt bilde av innholdet i boka? Eller blir lydbøker rett og slett en slags litteraturens svar på ferdigmat ved at det krever mindre av leseren og man kan gjøre andre ting samtidig? Personlig synes jeg lydbøker er genialt. Det blir mye lettere å komme meg ut og være fysisk aktiv, og er hyggelig selskap på lange reiser. Lydbøker forvandler kjedelig husarbeid til en hyggestund, og bidrar til at jeg stort sett har det reint og ryddig hos meg. Ved å høre på lydbøker framfor å lese på papir, klarer jeg også å få meg meg litterære klassikere som ellers ville blitt for tunge å lese. Jeg synes lydbøker er genialt for dem som liker det. Derimot liker jeg ikke lydbøker, jeg bare.. klarer ikke å følge med når noen leser høyt. Jeg hater å høre at noen leser høyt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #18 Skrevet 13. desember 2017 1 minutt siden, Perelandra skrev: Takk for svar! Det som har forundret meg mest er at folk har så sterke meninger om lydbøker. Folk er forskjellige, noen får med seg innholdet i ei bok best ved å lytte, mens andre vil helst lese. Selv kjenner jeg meg godt igjen i dere som bruker lydbøker både til terapi og avkobling. Lydbøker har vært til stor hjelp for å komme meg ut av depresjon, få kontroll på angsten, bli i bedre fysisk form og komme videre etter kjærestens død. Jeg brukte også lydbøker aktivt i forbindelse med en operasjon for noen år siden. Med Harry Potter på ørene klarte jeg langt på vei å avlede oppmerksomheten bort fra smertene. Jeg har ikke synsproblemer, men sliter en del med konsentrasjon og oppmerksomhet p.g.a. Asperger syndrom. Det er for meg mye lettere å holde fokus når jeg hører lydbøker framfor å lese selv. Når jeg leser har tankene lett for å vandre hit og dit, og jeg kan gjerne ha lest flere sider uten å fått meg meg noe særlig av innholdet. Jeg tror vi skal konkludere med at vi får ha lydbøkene våre i fred, og de andre får ha sine papirblekker helt i fred for oss som leser lydbøker. Og de med elektroniske lesebøker ja de skal vi andre og ha respekt for. Det viktigste er ikke formatet men innholdet. Forresten, ingen har svart på om bøker i punktskrift er bøker god som andre papirbøker. Anonymkode: f6236...111 2
Perelandra Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #19 Skrevet 13. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror vi skal konkludere med at vi får ha lydbøkene våre i fred, og de andre får ha sine papirblekker helt i fred for oss som leser lydbøker. Og de med elektroniske lesebøker ja de skal vi andre og ha respekt for. Det viktigste er ikke formatet men innholdet. Forresten, ingen har svart på om bøker i punktskrift er bøker god som andre papirbøker. Anonymkode: f6236...111 Jeg vil anta at det teller som papirbøker? Om man leser med øynene eller fingrene spiller vel ikke så stor rolle så lenge man forholder seg til skriftlig tekst og ikke lyd?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #20 Skrevet 13. desember 2017 1 minutt siden, Perelandra skrev: Jeg vil anta at det teller som papirbøker? Om man leser med øynene eller fingrene spiller vel ikke så stor rolle så lenge man forholder seg til skriftlig tekst og ikke lyd? Takk, det var akkurat det jeg håpet noen skulle konkludere med, fordi det er nemlig det samme om vi leser med ørene, øyne eller fingrene Det er literaturens innhold som er det viktige, ikke måten vi tilegner oss innholdet. (Punktskriftbøker/hefter er forresten laget i plastmateriale, ikke papir.) Anonymkode: f6236...111
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå