Gå til innhold

Alenemor og feirer jul alene, er det flere der ute..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor og har ett barn. Vi feirer julen alene. Lite familie. Forsåvidt nettverk, men venner er jo opptatt med seg og sitt og sin familie. Så her sitter vi og feirer alene. På en måte er det litt deilig å slippe store selskaper, men samtidig er det litt trist. Spesielt for barnet mitt. Nå vet jo forsåvidt ikke barnet mitt om noe annet da. Og så tenker jeg på at det er så mange som har det så mye værre, så prøver  å være takknemlig for det jeg har. Har råd til tak over hodet, mat på bordet, hele og pene klær på kroppen, gaver til julaften, ett barn som er frisk, og vi koser oss masse i hverandres selskap, barnet er sosialt, og leker selvfølgelig med andre barn alle de andre dagene i året. Men kjenner allikevel en såhet for å være alene. Er det flere aleneforeldre der ute som skal feire alene?? Er jo en trøst å vite at vi er flere. 

Anonymkode: 1e02b...500

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet får det fint! Du lager en koselig jul, og barnet er vant med å være enebarn sammen med bare deg. Så det blir jo en super dag sammen!

Anonymkode: ff887...4a0

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil tro det er mye tristere for deg enn for barnet ditt. Som du sier, barnet vet jo ikke om noe annet. For barnet kan det være helt superdupert å ha mamma helt for seg selv hele julekvelden, og du kan vie barnet din fulle og hele oppmerksomhet. 

Jeg har feiret med bare meg og mine foreldre mange juler, og det er kjempekoselig for meg ihvertfall. Det kan hende de savnet voksenselskap, men for meg var det helt glimrende. 

Anonymkode: 8610b...d84

• Liker 4
Skrevet

Liten familie her også, de fleste er også noen timer unna. Julaften synes jeg går greit, men det er alle de andre dagene hvor alle  er opptatt med famiiemiddager og sammenkomster. Det blir mange dager med 'kun' oss to.

Anonymkode: 28cef...9b1

• Liker 2
Skrevet

Send meg gjerne en pm hvis noen av dere bor i Bergensområdet. Julaften kan jeg ikke love noe, da skal vi bort, men 1. og 2. dagen er vi hjemme, og har plass til fler til middag. :)

• Liker 8
Skrevet

Skjønner at det er trist for deg, men det er ikke nødvendigvis det for barnet altså. Jeg er enebarn og pappa var mye mer borte enn hjemme, også i høytider. Jeg syntes det var superkoselig å være bare meg og mamma, jeg savnet ingenting. :)

Anonymkode: 2842d...8d7

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alenemor og har ett barn. Vi feirer julen alene. Lite familie. Forsåvidt nettverk, men venner er jo opptatt med seg og sitt og sin familie. Så her sitter vi og feirer alene. På en måte er det litt deilig å slippe store selskaper, men samtidig er det litt trist. Spesielt for barnet mitt. Nå vet jo forsåvidt ikke barnet mitt om noe annet da. Og så tenker jeg på at det er så mange som har det så mye værre, så prøver  å være takknemlig for det jeg har. Har råd til tak over hodet, mat på bordet, hele og pene klær på kroppen, gaver til julaften, ett barn som er frisk, og vi koser oss masse i hverandres selskap, barnet er sosialt, og leker selvfølgelig med andre barn alle de andre dagene i året. Men kjenner allikevel en såhet for å være alene. Er det flere aleneforeldre der ute som skal feire alene?? Er jo en trøst å vite at vi er flere. 

Jepp! I år skal vi ikke feire alene, men i fjor gjorde vi det :) Veldig deilig å ta ting i vårt eget tempo. Slippe å ta hensyn til mange ;) Ble en rolig, og fin feiring. Min datter sa det var den beste julen vi hadde hatt :) Så det sier sitt. Det blir som du gjør det til selv. Gjør du det til en fin opplevelse, så blir det fint og. Det er helt greit å være alene på julaften. 

• Liker 1
Skrevet

Inviter noen venner til utvidet lulelunsj/brunsj lille julaften? Eller en kveld den siste uka før jul. Det er en koselig tradisjon, dette har vi innført i min vennegjeng. Før alle drar og feirer julen med sine, eller på hytta, eller hva de gjør.

Anonymkode: fbcea...1bb

• Liker 1
Skrevet

Hvor bor du?

Anonymkode: 2ed66...266

• Liker 1
Skrevet

I år hadde det blitt sånn på oss også, men jeg har fått med ny samboer. En stødig og fin fyr. Har hatt spesielt fokus på at vedkommende skulle være solid. Vi har god økonomi og det hjelper mye. 

Anonymkode: 48694...4d7

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet får det fint! Du lager en koselig jul, og barnet er vant med å være enebarn sammen med bare deg. Så det blir jo en super dag sammen!

Anonymkode: ff887...4a0

Tusen takk for oppmuntrende ord. Du har nok rett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro det er mye tristere for deg enn for barnet ditt. Som du sier, barnet vet jo ikke om noe annet. For barnet kan det være helt superdupert å ha mamma helt for seg selv hele julekvelden, og du kan vie barnet din fulle og hele oppmerksomhet. 

Jeg har feiret med bare meg og mine foreldre mange juler, og det er kjempekoselig for meg ihvertfall. Det kan hende de savnet voksenselskap, men for meg var det helt glimrende. 

Anonymkode: 8610b...d84

Ja det er sant, er nok jeg som synes det er mest trist. Tusen takk for oppmuntrende ord og for at du deler erfaringer fra dine jul som enebarn, barnet har det nok helt fint ja.

• Liker 1
Skrevet

Ikke helt det samme, for jeg har et søsken, men min mor jobbet turnus og hun synes det var så vondt å forlate oss tre alene på julaften. Men vi visste at mamma liker jobben sin, og gjorde en viktig jobb. Så vi synes ikke synd på henne, og vi synes ikke synd på oss selve. Det var jo bare sånn det var, og julen var magisk og flott likevel. 

Nå har jeg barn selv, og jeg tror du lider av det alle mødre lider av... Vi vil alltid gjøre det beste for barna våre og vi frykter å ta valg som kan gjøre dem det minste mindre bra enn perfekt. Vi vil de skal være trygge, mette, varme, glade og om vi tviler på at noe et bra nok så gnager det som den verste samvittigheten. 

Men bra nok er bra nok i alle tilfeller. Og du er den viktigste for barnet ditt, hun for deg. Velg en koselig film, pynt dere og gå i kirken om det passer. Snør det så gå ut litt på dagen og lag lyslykter. Bruk dagen sammen og nyt hverandre og ro og fred. Det kommer til å bli helt, helt perfekt. Og absolutt bra nok. 

Anonymkode: 54b67...db4

• Liker 2
Skrevet

Barnet ditt kommer til å få det helt supert! Du har jo gjort en god jobb for at han/hun skal få en fin jul.

Anonymkode: aaca6...14b

• Liker 3
Skrevet

Liten familie her også, de fleste er også noen timer unna. Julaften synes jeg går greit, men det er alle de andre dagene hvor alle  er opptatt med famiiemiddager og sammenkomster. Det blir mange dager med 'kun' oss to.

Anonymkode: 28cef...9b1

Ja det blir det da. Tusen takk for at du deler. Er nok kanskje vi voksne som synes det er mest trist som flere skriver her. Jeg har ikke tenkt på det sånn så den tanken der merker jeg hjelper meg. Håper du gså får gjort det beste ut av dagene, ha en riktig god feiring.

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, Fluttershy skrev:

Send meg gjerne en pm hvis noen av dere bor i Bergensområdet. Julaften kan jeg ikke love noe, da skal vi bort, men 1. og 2. dagen er vi hjemme, og har plass til fler til middag. :)

Tusen tusen takk, det var utrolig snillt, men vi bor på Østlandet. Og jeg opplever romjulen som lettere, så de dagene går igrunn greit. Og som flere skriver her så er det tristere for meg enn for barnet og sånn har jeg ikke tenkt på det så det hjalp meg veldig faktisk å snu tankene mine :) 

• Liker 3
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er trist for deg, men det er ikke nødvendigvis det for barnet altså. Jeg er enebarn og pappa var mye mer borte enn hjemme, også i høytider. Jeg syntes det var superkoselig å være bare meg og mamma, jeg savnet ingenting. :)

Anonymkode: 2842d...8d7

Tusen takk for at du deler, jeg skjønner nå at det er mest trist for meg og ikke barnet. Sånn har jeg ikke tenkt pådet før så de tankene hjalp meg veldig her :) 

• Liker 1
Skrevet

Er alene jeg og, men feirer med barnefaren. Selv om vi ikke er kjærester så er vi fortsatt foreldre. Svelger kameler og feirer sammen for barnas skyld. 

Anonymkode: 26e64...69d

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, Minlillesky skrev:

Jepp! I år skal vi ikke feire alene, men i fjor gjorde vi det :) Veldig deilig å ta ting i vårt eget tempo. Slippe å ta hensyn til mange ;) Ble en rolig, og fin feiring. Min datter sa det var den beste julen vi hadde hatt :) Så det sier sitt. Det blir som du gjør det til selv. Gjør du det til en fin opplevelse, så blir det fint og. Det er helt greit å være alene på julaften. 

Tusen takk for oppmuntrende ord. Jeg tar det til meg her :) 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inviter noen venner til utvidet lulelunsj/brunsj lille julaften? Eller en kveld den siste uka før jul. Det er en koselig tradisjon, dette har vi innført i min vennegjeng. Før alle drar og feirer julen med sine, eller på hytta, eller hva de gjør.

Anonymkode: fbcea...1bb

Tusen takk for godt forslag, det skal jeg tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...