Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, Sisti skrev:

Det gjelder alle yrker, og det burde alle vite. 

Å forutse hva vi trenger 20 år frem i tid blir en litt håpløs oppgave. Det er mye om og hvis som gjelder, og ikke minst er vi avhengige av hva som skjer i resten av verden. Ting kan fort snu. Personlig tror jeg generelt det er bra å satse på teknologi, for teknologi vil ha større og større betydning i HELE verden fremover. Men med det mener jeg ikke nødvendigvis at alle enkeltmennesker bør satse på teknologi. Og selv om teknologi er "fremtiden" betyr det ikke at det ikke vil være lavkonjunkturer i teknologibransjen mange ganger fremover. Ting kan skje, og disse analysene er veldig, veldig usikre. Det er derfor lurt å bruke hodet når man velger. 

Det er kanskje ikke lurt å utdanne seg til skomaker, for det yrket er på vei ut. Men en ingeniør, økonom, elektriker eller sykepleier vil i det minste ha kompetanse som mange har bruk for,uansett. Så kan ingen garantere deg at alle sykepleiere får jobb om ti år, men det må man bare leve med. 

Godt sagt. Det er vel også slik at selv om teknologi blir viktigere og viktigere i samfunnet, så betyr ikke det nødvendigvis at det blir så mange flere arbeidsplasser innen teknologi-yrker. Etterhvert som også denne bransjen automatiseres mer og mer, inkludert programmering, så kan det godt være at det ikke trengs like mange ingeniører som i dag - selv om vi omgir oss med MER teknologi i fremtiden.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingeniør-master, får ikke jobb:

http://www.tv2.no/nyheter/9575249/

Nå har hun ikke søkt jobb så lenge da, men det sier meg igjen at man ikke bør begynne på en ingeniør-utdanning bare fordi det virker "sikkert" eller at det gir god lønn.

Skrevet

utenlandsk navn + nedgang i oljebransje + ingen erfaring..er ikke overraskende at hun ikke er i jobb enda. Men det pleier å ordne seg. Tror ikke etterspørselen etter humanister og samfunnsvitere vil øke noe drastisk. At ingeniør og it etterspørselen svinger ja det tror jeg på. Tror ikke at det er vanskeligere for en ingeniør/it person å finne relevant jobb i nedgangstid enn det er for humanist/samfunnsviter i noen som helst tid.

Poenget er altså, det er risiko, men også merverdi av å studere ingeniør/it fag. 

Studerer du samfunnsfag/humanisme så er lønnen lav og relevante jobbmuligheter lave uavhengig av oppgangstid eller nedgangstid.

Anonymkode: 1d9b3...17a

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

utenlandsk navn + nedgang i oljebransje + ingen erfaring..er ikke overraskende at hun ikke er i jobb enda. Men det pleier å ordne seg. Tror ikke etterspørselen etter humanister og samfunnsvitere vil øke noe drastisk. At ingeniør og it etterspørselen svinger ja det tror jeg på. Tror ikke at det er vanskeligere for en ingeniør/it person å finne relevant jobb i nedgangstid enn det er for humanist/samfunnsviter i noen som helst tid.

Poenget er altså, det er risiko, men også merverdi av å studere ingeniør/it fag. 

Studerer du samfunnsfag/humanisme så er lønnen lav og relevante jobbmuligheter lave uavhengig av oppgangstid eller nedgangstid.

Anonymkode: 1d9b3...17a

Svært mange av disse jobbene vil også bli outsourcet eller bli satt ut i "skyen" i årene som kommer. Så også for tekniske yrker blir det nedgangstider i de neste 10-20 årene, i verste fall et krakk i det arbeidsmarkedet også. 

Anonymkode: 119b9...84d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...