Gå til innhold

Eksamen hindrer ferie med familien - hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har funnet ut at jeg har eksamen en mandag i juni. Denne mandagen har vi billetter til to ukers sommerferie i utlandet. Jeg rekker ikke både eksamen og flyet. Jeg har gledet meg til denne ferien, for det er første gang på årevis at vi skal ha to ukers avslappende ferie sammen. Det går sikkert an å endre billetten slik at jeg kommer ned uken etter, og får en uke sammen med de andre. Men det er så utrolig ergelig, siden de få timene den mandagen ødelegger for to hele uker. Økonomisk sett sparer jeg omtrent ingenting på å dra bare en uke framfor to, siden 2-ukers alternativet bare er 400 kr dyrere.

Emnet jeg tar eksamen i er bare 5 poeng (30 poeng tilsvarer fullt semester), men minuset er at det bør avlegges eksamen i dette emnet på dette tidspunktet i graden min.

Hva ville dere gjort? Er en smule oppgitt og skuffa her nå - har fått høre hele tiden at vi skulle være ferdig til jeg skulle dra, men nå har det altså blitt forandringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri ha pådratt meg hengefag pga en ferietur uansett hvor lyst jeg hadde på ferien...

Som en som arbeider innen høyere utdanning kan jeg fortelle deg at studenter som har med seg hengefag enten det er av den ene eller den andre grunnen veldig ofte bruker lengre tid enn vanlig på å bli ferdige. Minner også om at ferie ikke er godkjent fraværsgrunn til eksamen, noe som gjør at du vil bruke opp ett eksamensforsøk på å ikke møte opp (forutsetter her at du alt er meldt opp til eksamen).

Skrevet

Dra ned en uke senere eller prøv å forskyve ferien.

Skrevet

Jeg ville aldri ha bestillt en ferietur uten å sjekke eksamensdatoer først. Når du har gjor det tok du en sjanse, og det er sånn sett din egen feil at det kræsjer. Jeg ville ikke ha ofret utdanningen for en ferie på denne måte, litt god planlegging og man får tid til begge deler.

Gjest Ciara - ikke innlogget
Skrevet

Jeg er absolutt enig med dere. Det er det som gjør det vanskelig :wink: Grunnen til at jeg bestilte turen i det hele tatt, var at det lenge lå an til at faget skulle være ferdig tidligere, og at min familie ikke kan dra på noe annet tidspunkt. Reisen er et åpent kjøp, og heller ikke noe problem.

Men ergelig likevel, altså... :oops:

Skrevet

Kan du ikke reise en dag senere, med rutefly eller noe slikt. Blir litt dyrere og litt mer kronglete, men du får både "i pose og sekk".

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du mulighet til å ta denne eksemenen i en konte-periode i stedet? Dersom du har muligheten til å ta den i januar (det blir vel i såfall ca da?) kan du jo gjøre det i stedet.

Når det gjelder det med å miste et forsøk:

- du har god tid til å melde deg av

- det er slikt "forsøkene" er til for (for skulle du trenge tre forsøk for å stå, bør du finne deg noe annet å gjøre)

Skrevet

Til siste gjest - det er ikke alle eksamener man faktisk kan melde seg av, det kommer helt an på hva slags studie/hvilken skole det dreier seg om. Er det en obligatorisk eksamen i et fastlagt løp kan man ikke melde seg av. Så vet du det! :-)

(men man kan la være å møte opp..)

Skrevet

Skjønner godt at du synes dette er ergelig. Men jeg tror jeg kan love deg at du i ettertid vil synes at det er langt mer ergelig å ha pådratt deg et "henge-fag" p.g.a. denne ferien.

Jeg hadde helt klart prioritert eksamen, og heller forsøkt å flytte ferien eller kun ta en uke.

Gjest GreenSky
Skrevet

Ta eksamen! Tenk så lenge du blir hengende etter pga en ekstra ferieuke.

Skrevet

Jeg ville tatt eksamen og reist dagen etter. Jeg hadde snakket med flyselskapet og prøvd å få endret billetten til dagen etter.

Det er jo lenge til juni enda, så kanskje det ikke blir et problem å få utsatt biletten til dagen etter.

Skrevet

Det er bare avreise dit jeg skal en gang i uka, så kan ikke dra dagen etter.

Men, men. Vi får se hva som skjer. Jeg skal sjekke hvor vanskelig og dumt det er å flytte de fem poengene til høsten, så finner jeg ut av det. Jeg er i utgangspunktet et menneske som prioriterer de fornuftige tingene. Men de siste årene har jeg hatt kun en uke i strekk med ferie om sommeren, og hadde vært veldig deilig å starte litt mer uthvilt etter sommeren.

Men takk for svar alle sammen! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

5 poeng er svært svært lite å dra med seg til høsten. Og dersom du gjør en seriøs innsats på faget dette semesteret (følger undervisningen og leser stoffet) blir det "pice of cake" å ta det til høsten.

Men jeg nekter samtidig å tro at du bare kan komme deg til dette feriestedet en gang i uka. Sjekk med andre flyselskaper ol. Et par tusenlapper ekstra i kostnad er det verd å bli ferdig med den eksamenen også, da..

Min konklusjon; det å ta faget til høsten er ikke en stor sak, men det er ikke en stor sak å finne et fly og dra dagen etter eksamenen heller. Det ordner seg bare du går inn for det.. Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet
5 poeng er svært svært lite å dra med seg til høsten.

Det spørs helt hva du skal gjøre til høsten. Noen ganger kan 5 poeng være 5 poeng for mye...

Jeg hadde ikke prioritert tur foran eksamen, men som sagt; det spørs hva du skal gjøre til høsten. Jeg hadde heller svidd av litt på en ekstra flybillett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har nesten det samme dilemmaet som deg, men for meg gjelder det konteeksamen. Jeg skal ha tre eksamner til våren, mens konteeksamen er i august. Jeg har bestilt to ukers ferie i august, så hvis jeg stryker til våren, er det forferdelig kjipt. Så nå leser jeg for harde livet :-?

Gjest Valhalla
Skrevet

Dra fra Sverige, billigere er det også :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det spørs helt hva du skal gjøre til høsten. Noen ganger kan 5 poeng være 5 poeng for mye...

Jeg hadde ikke prioritert tur foran eksamen, men som sagt; det spørs hva du skal gjøre til høsten. Jeg hadde heller svidd av litt på en ekstra flybillett.

Som jeg skrev ville jeg også heller funnet en måte å komme meg på ferie dagen etter eksamen enn å droppe eksamen.

Men jeg står fast på at 5 poeng er svært lite som "ekstrabyrde" for neste semester. Dersom 5 poeng er det som skal til for å "vippe deg av pinnen" burde du neppe være på det studiet i først omgang. Det er tross alt bare 16% tilleggsbyrde.

Men som sagt; jeg er overbevist om at det lar seg gjøre å komme seg etter familien på ferie mer enn en gang i uken!! Det finnes svært få steder i verden som har kun ukentlig flyforbindelse.

Gjest sivilingeniør
Skrevet
Hva ville dere gjort? Er en smule oppgitt og skuffa her nå - har fått høre hele tiden at vi skulle være ferdig til jeg skulle dra' date=' men nå har det altså blitt forandringer.[/quote']

Dette er egentlig ikke noe å vurdrere en gang. Jeg forstår det slik at du har bestemt å ta eksamen. Noe annet ville være helt vilt. Jeg ville også ha utsatt hele ferien til godt etter eksamen. Du bør ikke ha noe som forstyrrer deg de siste dagene før.

Antall poeng er ikke viktig. Det er slike ting som viser hvor seriøs en er.

For alle som tenker motsatt. Om fem år: Spiller det da noen rolle om en eller annen ferie måtte utsettes en uke eller mer?

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg ville også ha utsatt hele ferien til godt etter eksamen.

Hvordan i alle dager skulle det å skulle på ferie etter eksamen være "forstyrrende" i dagene før eksamen??

Etter eksamen har hun jo hele kvelden til å pakke og gjøre forberedelsene til ferien.

Og hvor mange er det som ikke tenker på noe annet dagene før en eksamen?

Det er da vel vanlig å både omgås venner og slappe av selv i en eksamensleseperiode? (i alle fall gjør jeg det)

5 poeng er dessuten så lite..

Det er jo arbeidet gjennom semesterete som legger grunnlaget for eksamen. Dagene før kan gjerne brukes til litt repetisjon og øvelser, men det å legge vekk alle andre tanker og få tunellsyn mot en eksamen er verken sunt eller nyttig.

Så jeg sier: slapp av og kos deg med tanken på at du skal på ferie.. gjør normale mengder lesing før eksamenen og skaff deg en flybillett til morgenen etter eksamen din for å "joine" resten av familien. :)

Dette går fin, fint!!

Stor klem fra stipendiat

Skrevet
Jeg har nesten det samme dilemmaet som deg' date=' men for meg gjelder det konteeksamen. Jeg skal ha tre eksamner til våren, mens konteeksamen er i august. Jeg har bestilt to ukers ferie i august, så hvis jeg stryker til våren, er det forferdelig kjipt. Så nå leser jeg for harde livet :-?[/quote']

Det kan vel neppe ha kommet som en overraskelse på deg at konteeksamener kommer i august? For eksamener som holdes i mai/juni er det helt logisk at konteeksamen kommer i august. Jeg blir like overrasket hver gang studenter kommer til meg og spør om vi ikke kan flytte konteeksamen fordi den kolliderer med ferie.. :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...