Zerocool Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Hei folkens. Jeg trenger litt rådgivning: jeg er 33 år, jeg kjøpte min første leilighet i juni i år, og har et boliglån på ca. 1 880 000kr. Jeg har nylig refinansiert boliglånet fra Sbanken til dinbank (fra 2,30% ned til 1,99% eff. rente). Videre har jeg en "Bufferkonto" på 100 000 kr som står på en høyrentekonto. Disse pengene brukes kun i "worst case scenario", for eks hvitevare som går i stykke etc. Hver måned overfører jeg fra lønnen min 2000 kr som går til Nordnet superfond, Sverige & Norge. Pr dags dato har jeg 26 000 kr, og ligger med 3000 kr i plus, så dvs 29 000 kr verdt. Denne overføringen er dedikert til pensjonssparing. Jeg bruker Nordnet Superfondt fordi det er ingen gebyrer. Ellers overføre jeg hver mnd det ekstra jeg har etter alt er betalt av regninger til en sparekonto (beløpet varierer pr mnd siden jeg jobber turnus etc.). De pengene går til ferier o.l. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør handtere pengene mine? Rentene er jo lave på sparekonto, og med inflasjon taper man penger.. Bufferkonto er det lite jeg kan gjøre med, siden jeg må ha pengene tilgjengelige hvis det skulle skje noe. Har dere noe tips? Råd? En annen ting som jeg har vurdert er å gjøre ekstra innbetalinger i måned på boliglånet mitt. Da vil løpetiden gå ned mens terminbeløpene forbli det samme. I følge mine beregninger jeg kan betale ekstra min. 3000 kr pr mnd. I følge en kalkulator jeg bruker, går løpetiden ned med 11 år, med forbehold om at rente holde seg likt som i dag eller lavere. Kan det være noe smart å gjøre? På forhånd takk!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #2 Skrevet 13. desember 2017 7 timer siden, Zerocool skrev: Hei folkens. Jeg trenger litt rådgivning: jeg er 33 år, jeg kjøpte min første leilighet i juni i år, og har et boliglån på ca. 1 880 000kr. Jeg har nylig refinansiert boliglånet fra Sbanken til dinbank (fra 2,30% ned til 1,99% eff. rente). Videre har jeg en "Bufferkonto" på 100 000 kr som står på en høyrentekonto. Disse pengene brukes kun i "worst case scenario", for eks hvitevare som går i stykke etc. Hver måned overfører jeg fra lønnen min 2000 kr som går til Nordnet superfond, Sverige & Norge. Pr dags dato har jeg 26 000 kr, og ligger med 3000 kr i plus, så dvs 29 000 kr verdt. Denne overføringen er dedikert til pensjonssparing. Jeg bruker Nordnet Superfondt fordi det er ingen gebyrer. Ellers overføre jeg hver mnd det ekstra jeg har etter alt er betalt av regninger til en sparekonto (beløpet varierer pr mnd siden jeg jobber turnus etc.). De pengene går til ferier o.l. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør handtere pengene mine? Rentene er jo lave på sparekonto, og med inflasjon taper man penger.. Bufferkonto er det lite jeg kan gjøre med, siden jeg må ha pengene tilgjengelige hvis det skulle skje noe. Har dere noe tips? Råd? En annen ting som jeg har vurdert er å gjøre ekstra innbetalinger i måned på boliglånet mitt. Da vil løpetiden gå ned mens terminbeløpene forbli det samme. I følge mine beregninger jeg kan betale ekstra min. 3000 kr pr mnd. I følge en kalkulator jeg bruker, går løpetiden ned med 11 år, med forbehold om at rente holde seg likt som i dag eller lavere. Kan det være noe smart å gjøre? På forhånd takk! Ja betal ned så mye som mulig på boliglånet. Fortsett å spare i fond det er det god avkastning, jeg ville halvert brukerkontoen og betalt ned 50.000 ekstra på boliglånet. Hvitevarer koster ikke 100.000 og trenger du penger kan du ta opp rammelån etc på boliglånet isteden. Lite sannsynlig at du vil trenge så mye😊 Anonymkode: e5246...896
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #3 Skrevet 13. desember 2017 Rammelån er det ikke sikkert du kan bruke i en økonomisk krise. Jeg synes du bør beholde 100 000 kr på bufferkonto. Å betale ned ekstra på boliglånet gir deg nøyaktig samme gevinst som å sette pengene i banken til samme rente. Det er greit, men gir ikke noe særlig avkastning. Å betale ned boliglån og ev. studielån i vanlig tempo er en grei løsning, synes jeg. Nordnet superfondene er flotte, men da eier du bare aksjer i Norge og Sverige. Kjøp gjerne aksjer fra hele verden gjennom f.eks. KLP Aksjeverden indeks i tillegg. Eller du kan gjøre litt begge deler. Sett 2000 kr i aksjefond og 1000 kr ekstra på boliglånet. Eller motsatt, hvis du vil være mer konservativ rent privatøkonomisk: sett 2000 kr ekstra på boliglånet og 1000 kr i et globalt indeksfond ved siden av de 2000 du allerede sparer i Superfondene. Anonymkode: 78c1a...46c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #4 Skrevet 13. desember 2017 Hvor har du bufferkontoen din? Du kan flytte den over til høyrentekonto og få bedre rente enn "vanlig" sparekonto. F.eks. ya-bank har god rente på sine høyrentekonti. Jeg har prioritert å betale ned ekstra på boliglånet. Om det er Det Aller Smarteste økonomisk sett, vet jeg ikke, men for meg var det veldig godt å se gjelden gå nedover. Så rent psykisk var det det rette for meg å gjøre. Jeg ville ikke redusert bufferkontoen, for det er mer enn bare hvitevarer som kan gå galt. Tommelfingerregelen er vel minst 3 månedslønner som buffer. Anonymkode: 16bbd...f00
Zerocool Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du bufferkontoen din? Du kan flytte den over til høyrentekonto og få bedre rente enn "vanlig" sparekonto. F.eks. ya-bank har god rente på sine høyrentekonti. Jeg har prioritert å betale ned ekstra på boliglånet. Om det er Det Aller Smarteste økonomisk sett, vet jeg ikke, men for meg var det veldig godt å se gjelden gå nedover. Så rent psykisk var det det rette for meg å gjøre. Jeg ville ikke redusert bufferkontoen, for det er mer enn bare hvitevarer som kan gå galt. Tommelfingerregelen er vel minst 3 månedslønner som buffer. Anonymkode: 16bbd...f00 Bufferkontoen er egentlig en ren høyrentekonto hos Yabank.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #6 Skrevet 13. desember 2017 Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund, så får du gratis økonomisk rådgivning fra eksperter de har samarbeidsavtale med. Husker ikke i farten hvem det er. Anonymkode: 5c323...7a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå