Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk gjennom min første IVF forsøk for en uke siden. Gikk på ganske høy doser Gonal 350 IE og orgalutran 0,25. Jeg fikk 6 store og fine egg. Men ingen befruktning dessverre. Er det noen flere som har vært gjennom dette? Og vet dere hva deres årsak var? Jeg går hos privat klinikk og er ganske fornøyde med hvordan de har tatt vare på meg og svart på alle mine spørsmål. Hos meg har de ikke funnet noe mønster og derfor veldig vanskelig å si. Jeg er 37 år gammel. Så håper 2018 er året det skjer:) 

neste forsøk er i januar da skal jeg gå på Puregon 300IE og Menopur 150IE og Orgalutran 0,25. Noen flere som har fått disse dosene og ble det vellykket forsøk? 

Anonymkode: 1d096...e1a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ut 16 egg ved mitt første forsøk, ingen ble befruktet. Den sannsynlige årsaken til det hos meg tror jeg var at "skallet" på eggene mine er for hardt til at sædcellene klarer å grave seg inn. Det har blitt brukt ICSI ved de to neste forsøkene, og i dag er jeg 31+3 med ei jente, fryst blasto. Fordelen med at det ikke blir noen befruktning sammenlignet med dårlig befruktning/dårlig kvalitet er at forsøket regnes som avbrutt og teller ikke med som ett av de tre.

Anonymkode: 85f73...cec

• Liker 1
Skrevet

Takk for svaret. Hyggelig å høre at det gikk til slutt for deg. Det gir håp:) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også midt i 30-årene og uforklarlig barnløse. Ved alle tre uttakene vi har vært gjennom har vi fått 20+ egg. Men ved første ivf ble ingen egg befruktet. De to andre gangene ble 10-15 egg befruktet med ICSI. Husker selv at jeg var nokså fortvilet etter det første uttaket, men det finnes absolutt håp! Masse lykke til!:)

Anonymkode: 54c21...c80

• Liker 1
Skrevet

Sånn var det meg også. Fikk forklart at "skallet" på eggene var for harde. Så ved de andre forsøkene så ble det ICSI, da ble det normal befruktning. Fikk også beskjed om at eggene kunne ha problemer med å feste seg om "skallene" var veldig harde. Men det gikk nå på siste forsøk, på begge eggene. Endte opp med tvillinger.

Så dette var nok grunnen til at jeg ikke ble/blir gravid. Og det er jo ikke noe man finner ut av før man prøver IVF.

Anonymkode: 3ef2b...55c

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var det meg også. Fikk forklart at "skallet" på eggene var for harde. Så ved de andre forsøkene så ble det ICSI, da ble det normal befruktning. Fikk også beskjed om at eggene kunne ha problemer med å feste seg om "skallene" var veldig harde. Men det gikk nå på siste forsøk, på begge eggene. Endte opp med tvillinger.

Så dette var nok grunnen til at jeg ikke ble/blir gravid. Og det er jo ikke noe man finner ut av før man prøver IVF.

Gjorde dere noe anerledes siste gangen da dere lyktes? Hvor mange forsøk trengte dere?

Skrevet

Vi fikk ut 5 egg på første ICSI-forsøk. Ingen egg ble befruktet. Jeg var veldig skuffet. De forklarte det med at eggene ikke tålte den røffe behandlingen de får ved bruk av ICSI. De stikker jo en liten nål inni egget og sprøyter inn sædcellen, og det er litt brutalt for eggene visst. 

På 2.forsøk fikk vi ut 4 egg. Ett ble befruktet og satt inn. Endte med en liten gutt ❤️ 

Små marginer der også med andre ord, men det gikk bra. Skal snart i gang igjen, og er litt redd for lite eller ingen befruktede egg med tanke på hvordan det har gått tidligere.

Anonymkode: 701bf...8a0

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde dere noe anerledes siste gangen da dere lyktes? Hvor mange forsøk trengte dere?

Nei, vi gjorde ikke det. Så det var skikkelig flaks. Vi forventet egentlig et negativt resultat og hadde da tenkt å gå privat hvor man kan få assistant hatching, altså at de lager et lite hull i skallet slik at det lettere skal kunne feste seg. Men det slapp vi. 

Jeg ble gravid på det siste offentlige forsøket, hadde da hatt et fryseforsøk også. Fikk satt inn to egg på alle forsøkene som hadde egg, siden de ikke regnet med at eggene skulle klare å feste seg. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi gjorde ikke det. Så det var skikkelig flaks. Vi forventet egentlig et negativt resultat og hadde da tenkt å gå privat hvor man kan få assistant hatching, altså at de lager et lite hull i skallet slik at det lettere skal kunne feste seg. Men det slapp vi. 

Jeg ble gravid på det siste offentlige forsøket, hadde da hatt et fryseforsøk også. Fikk satt inn to egg på alle forsøkene som hadde egg, siden de ikke regnet med at eggene skulle klare å feste seg. 

Så bra at dere til slutt lykkes!!! Det tar på med alle forsøkene, så kan tenke meg at gleden var ekstra stor!

Jeg frykter at jeg havner blandt dem som trenger mange forsøk for å komme i mål. Men har alltid et håp om at neste gang vil det gå bra. Hatching er vel ikke lov i Norge så vidt jeg vet.. Må vel til Danmark eller andre land

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at dere til slutt lykkes!!! Det tar på med alle forsøkene, så kan tenke meg at gleden var ekstra stor!

Jeg frykter at jeg havner blandt dem som trenger mange forsøk for å komme i mål. Men har alltid et håp om at neste gang vil det gå bra. Hatching er vel ikke lov i Norge så vidt jeg vet.. Må vel til Danmark eller andre land

Nå er det noen år siden vi gjorde dette, men da var det en eller to private klinikker som utførte hatching i Norge, vet ikke hvordan det er nå. 

Det er fryktelig tøft å gå igjennom forsøk etter forsøk, helt grusomt. Det var en tid som var steintøft, det tøffeste jeg har vært igjennom. Har vært så utrolig takknemlig for at vi klarte det til slutt. 

Du må ha lykke til videre, og ikke gi opp! De fleste klarer det. 

Skrevet

Først må jeg si at jeg håper dere lykkes, og at 2018 er året spiren sitter for deg!

Men hvis adopsjon er et alternativ vil jeg bare råde dere til å ha en grense for hvor mange negative forsøk dere har tid til. En venninne av meg holdt på med prøverør i flere år, og da hun bestemte seg for å søke adopsjon var de blitt for gamle (mannen var noen år eldre). Nevner det siden du sier at du er 37. Vet ikke om det er et alternativ for dere, men hvis det er det kan det være lurt å ha i bakhodet. 

Anonymkode: 7a4fd...38a

Skrevet
På 13.12.2017 den 9.39, AnonymBruker skrev:

Fordelen med at det ikke blir noen befruktning sammenlignet med dårlig befruktning/dårlig kvalitet er at forsøket regnes som avbrutt og teller ikke med som ett av de tre.

Anonymkode: 85f73...cec

Dette gjelder ikke alle steder. Du må sjekke hva som står i kontrakten fra deres klinikk, ts. Hos oss var det et mindre beløp ved avbrudd før egguttak, men regnet som utført forsøk hvis prosessen stopper opp etter egguttak. 

Skrevet
På 15.12.2017 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Først må jeg si at jeg håper dere lykkes, og at 2018 er året spiren sitter for deg!

Men hvis adopsjon er et alternativ vil jeg bare råde dere til å ha en grense for hvor mange negative forsøk dere har tid til. En venninne av meg holdt på med prøverør i flere år, og da hun bestemte seg for å søke adopsjon var de blitt for gamle (mannen var noen år eldre). Nevner det siden du sier at du er 37. Vet ikke om det er et alternativ for dere, men hvis det er det kan det være lurt å ha i bakhodet. 

Anonymkode: 7a4fd...38a

Jeg blir 37 om par måneder og samboer er noen år yngre. Vi startet i desember, så tror jeg kommer til å prøve alle mine 3 forsøk, funker ikke, så får vi se. Jeg har lovet meg selv å ikke stresse og ta det som det kommer. Er det meningen at vi skal få barn, så får vi det til slutt, uansett om det er gjennom ivf, adopsjon eller andre muligheter:) 

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Uforklarlig barnløse, vi er friske, med 30 amh og gode sjanser... men 12 måneder peøvinger med eggløsningtester i hver måned resulterte til at vi måtte på ifv i desember. 

Jeg er 27 , mannen 36.

Det var ingen julegave på oss, med 0 resultat på blodprøven.

nå skal starte med fryseforsøk i slutten av januar. Håper det blir positiv. 

0 resultat på blodprøve vil sier at det var ikke noe progress fra innsettdagen. 

Vet ikke..er det fortsatt håpe??

er det vits å prøve på hjemmebane?

Skrevet
På 25.12.2017 den 15.46, Irina1990 skrev:

Jeg er i samme situasjon. Uforklarlig barnløse, vi er friske, med 30 amh og gode sjanser... men 12 måneder peøvinger med eggløsningtester i hver måned resulterte til at vi måtte på ifv i desember. 

Jeg er 27 , mannen 36.

Det var ingen julegave på oss, med 0 resultat på blodprøven.

nå skal starte med fryseforsøk i slutten av januar. Håper det blir positiv. 

0 resultat på blodprøve vil sier at det var ikke noe progress fra innsettdagen. 

Vet ikke..er det fortsatt håpe??

er det vits å prøve på hjemmebane?

Akkurat dette med stimulering tror jg best tas med din gynekolog.. det er så individuelt og sikkert forskjeller til og med fra gang til gang på hver enkelt, at d blir umulig å si noe generelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...