AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Hei. Jeg lurer på om noen her kan komme med innspill til et spiseplass dilemma jeg har? Leiligheten min er veldig liten, og rommet som er kombinert stue og kjøkken har ikke plass til mange møbler. Senga er i en sovenisje, så den er ute av syne. Rommet er avlangt ca 2,5 × 5,5. Ett vindu i enden, og kjøkken langs vegg i ene enden. Det er bare 1 lang vegg uten noe. Istedenfor en egen sofa vurderer jeg å kjøpe et rundt bord, og en spisestuesofa eller en slagbenk. Pluss 3 stoler. Høres det ut som en grei og koselig løsning? Legger ved bilder fra nett til å vise hva jeg tenkte på. Anonymkode: d5a82...064
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Alternativt en slik slagbenk av gammeldags type. Anonymkode: d5a82...064
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #3 Skrevet 13. desember 2017 Vil ikke den "sofaen" være veldig land i forhold til det runde bordet? Det høres også ut som om dette kommer til ta veldig mye plass? Hva skal du med så mye plass rundt et spisebord? Jeg ville mye heller gått for en vanlig sofa, som er god å sitte på, og et lite, firkantet bord, som kan slås ut (ikea har flere gode spisebord til små leiligheter som kan slås ut og bli mye større ved behov), med stoler rundt. Anonymkode: 6bd7f...698
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #4 Skrevet 13. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke den "sofaen" være veldig land i forhold til det runde bordet? Det høres også ut som om dette kommer til ta veldig mye plass? Hva skal du med så mye plass rundt et spisebord? Jeg ville mye heller gått for en vanlig sofa, som er god å sitte på, og et lite, firkantet bord, som kan slås ut (ikea har flere gode spisebord til små leiligheter som kan slås ut og bli mye større ved behov), med stoler rundt. Anonymkode: 6bd7f...698 Denne spisesofaen er bare 160 lang og bygger kun 59 cm i dybden. Bordet er 90 cm i diameter. Jeg liker å ha gjester på middag. Vanlig sofa er uaktuelt da de bygger så mye som 90-100 cm i dybden og er minst 2 m lange. I tillegg går det ikke å sitte godt og spise i en sofa rundt et sofabord. Og det er ikke vanlig sofa jeg spør om, men valget mellom spisestuesofa eller en slagbenk. Anonymkode: d5a82...064
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #5 Skrevet 13. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Denne spisesofaen er bare 160 lang og bygger kun 59 cm i dybden. Bordet er 90 cm i diameter. Jeg liker å ha gjester på middag. Vanlig sofa er uaktuelt da de bygger så mye som 90-100 cm i dybden og er minst 2 m lange. I tillegg går det ikke å sitte godt og spise i en sofa rundt et sofabord. Og det er ikke vanlig sofa jeg spør om, men valget mellom spisestuesofa eller en slagbenk. Anonymkode: d5a82...064 Om bordet bare er 90 cm i diameter vil 160 cm sofa være alt for langt. Da ville jeg valgt et større bord. Firkantede bord gir langt bedre plassutnyttelse, synes nå jeg, så jeg ville gått for det framfor et rundt et. Om du ikke skal ha vanlig sofa i det hele tatt, så ville jeg gått for en spisestuesofa. Slagbenker er vonde å sitte på, synes nå jeg. Anonymkode: 6bd7f...698 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #6 Skrevet 13. desember 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om bordet bare er 90 cm i diameter vil 160 cm sofa være alt for langt. Da ville jeg valgt et større bord. Firkantede bord gir langt bedre plassutnyttelse, synes nå jeg, så jeg ville gått for det framfor et rundt et. Om du ikke skal ha vanlig sofa i det hele tatt, så ville jeg gått for en spisestuesofa. Slagbenker er vonde å sitte på, synes nå jeg. Anonymkode: 6bd7f...698 Det er ikke plass til et større bord. Husk og at minst 15 cm av lengden på sofa forvinner i formen og endestykkene. Så sitteplassen er vel ca 145 max. Syns du har en litt rar oppfatning av hva det er plass til i et så lite rom. Et avlangt bord i et avlangt rom vil bare forsterke den rektangulære følelsen og være plundrete og gi en følelse av å oppta enda mer plass. Anonymkode: d5a82...064 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #7 Skrevet 13. desember 2017 Hva med dette bordet? http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10222406/ For skal du ha spisesofa, og rundt bord, så er det egentlig bare plass til en i sofaen da man skal spise ved det runde bordet, eller to, som da sitter klønete. Anonymkode: dc560...85c 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #8 Skrevet 13. desember 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke plass til et større bord. Husk og at minst 15 cm av lengden på sofa forvinner i formen og endestykkene. Så sitteplassen er vel ca 145 max. Syns du har en litt rar oppfatning av hva det er plass til i et så lite rom. Et avlangt bord i et avlangt rom vil bare forsterke den rektangulære følelsen og være plundrete og gi en følelse av å oppta enda mer plass. Anonymkode: d5a82...064 Der er jeg helt uenig. Et firkantet bord vil gi langt bedre plassutnyttelse enn et rundt bord. Jeg bodde på 20 kvm i 5 år under studiene, og avanserte deretter til svimlende 32 kvm, så jeg er ikke helt ukjent med å møblere små boplasser. Og jeg har hatt rundt bord, og skal aldri ha det igjen. Det er også riktig som personen over sier, at ved et rundt bord vil det kun være én person i sofaen som får passe avstand til å bordet. Anonymkode: 6bd7f...698 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #9 Skrevet 13. desember 2017 Jeg hadde dette da jeg bodde på 32 kvm: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70290223/ Det er mindre enn 90cm i diameter rundbordet ditt, men kan også slås ut så du får masse plass om du har flere gjester. Og det kan slås helt sammen så det får bare 29 cm bredde om du trenger gulvplassen til noe annet. Anonymkode: 6bd7f...698 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #10 Skrevet 13. desember 2017 Det er ikke aktuelt å kjøpe møbler som kan slås sammen. Jeg har et avlangt bord nå og det føles ikke riktig og det er bare altfor stort. Jeg vil ha en enkel og fin sittegruppe for max 4 personer. Spisesofaen er mest for å ha noe jeg kan sitte i alene. Jeg får stille ett annet spørsmål: Passer tingene på bildene sammen i form og utseende? Ser det koselig ut? For jeg tror jeg går for denne løsningen. Anonymkode: d5a82...064
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11 Skrevet 13. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke aktuelt å kjøpe møbler som kan slås sammen. Jeg har et avlangt bord nå og det føles ikke riktig og det er bare altfor stort. Jeg vil ha en enkel og fin sittegruppe for max 4 personer. Spisesofaen er mest for å ha noe jeg kan sitte i alene. Jeg får stille ett annet spørsmål: Passer tingene på bildene sammen i form og utseende? Ser det koselig ut? For jeg tror jeg går for denne løsningen. Anonymkode: d5a82...064 Du er selvfølgelig ikke nødt til å høre på råd du får når du spør. De som svarer har selvfølgelig lov til å føle seg snurt når du avviser alle råd fordi du egentlig hadde bestemt deg, slik at de har kastet bort tid på å svare deg. Nei, møblene passer ikke sammen. Se på beinene: Bordet er kraftig og hvit, stolen spinkel og svart, sofaen noe spinkel og brun. Se på fasongen: Bordet er rundt, stolene er kantete og sofaen er avrundet kantete. Det ser ut som om du bare har plukket noen møbler du synes er fine. Anonymkode: 43808...d07 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #12 Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er selvfølgelig ikke nødt til å høre på råd du får når du spør. De som svarer har selvfølgelig lov til å føle seg snurt når du avviser alle råd fordi du egentlig hadde bestemt deg, slik at de har kastet bort tid på å svare deg. Nei, møblene passer ikke sammen. Se på beinene: Bordet er kraftig og hvit, stolen spinkel og svart, sofaen noe spinkel og brun. Se på fasongen: Bordet er rundt, stolene er kantete og sofaen er avrundet kantete. Det ser ut som om du bare har plukket noen møbler du synes er fine. Anonymkode: 43808...d07 Hvilke stoler og sofa ville du foreslått til bordet? Anonymkode: d5a82...064
Pmaxqueen Skrevet 13. desember 2017 #13 Skrevet 13. desember 2017 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde dette da jeg bodde på 32 kvm: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70290223/ Det er mindre enn 90cm i diameter rundbordet ditt, men kan også slås ut så du får masse plass om du har flere gjester. Og det kan slås helt sammen så det får bare 29 cm bredde om du trenger gulvplassen til noe annet. Anonymkode: 6bd7f...698 Anbefaler dette. Kjempe praktisk å ha skuffer til servietter, pynt og mer. Du kan få plass til 6 stk rundt bordet med god plass, 8 til nød. Det kan slåes helt sammen hvis du ikke trenger det, eller ha det åpent på en eller to sider. Anbefaler deg å kanskje kjøpe 2-4 polstrede og behagelige stoler og 2-4 klappstoler fra Ikea(ja det finnes fine klappstoler). Når jeg bodde i kollektiv hadde jeg dette bordet på rommet. Ble brukt som nattbord og skrivebord. Når vi hadde gjester så dro vi det ut i stuen bordet er tungt og solid. Til møblene du har satt frem så passer de ikke sammen. Skal du ha rundt bord må du gå for stoler.. hvis du insisterer på rundt bord har Ikea et du kan dra ut sånn hvis du har flere på besøk. Endret 13. desember 2017 av Pmaxqueen Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #14 Skrevet 14. desember 2017 Jeg har rundt spisebord, kjøpt fordi jeg var lei av mitt avlange og ønsket en mykere stil. Men jeg har stor stue og plass mangel er ikke et problem (mitt kan tilpasses 12 -14 pers med klaffer). Et rundt bord "trekker" mer plass enn ett som er firkantet, og er vanskeligere å møblere. Et bord som kun har en fot i midten slik det du la ut bildet av vil også fortere kunne bli ustabilt, og tåle mindre vekt i kanten av bordet, så du bør sjekke godt festemetode og vektgrense før du kjøper. Personlig ville jeg ikke valgt rundt bord på liten plass, men heller et bord som kan trekkes ut så det blir plass til flere, uten å ta stor plass i hverdagen. Norden fra Ikea som linket til over er f.eks et godt valg. Jeg ville heller ikke valgt spisesofa til et rundt bord, fordi kun en person kan bruke den når det skal spises, og den delen av sofaen som stikker utenfor der den ene personen sitter kan komme i konflikt med stolene til de to som sitter nærmeste. Smale spisesofaer er heller ikke et alternativ til vanlig sofa hvis du skal ha et sted å sitte på kveldene, de er som en bred spisestol med liten plass til å trekke opp beina og ha komfort. Da hadde jeg heller kjøpe fire spisestoler og en godstol, pluss et par klappstoler hvis du trenger en ekstra sitteplass eller to. Nå virker jo du allerede å ha bestemt deg, men det er nå mitt forslag. For øvrig, nei møblene din passer ikke sammen, de har ulik stil men uten at kombinasjonen av den gir en bra effekt. Og så syns jeg det er noe veldig tacky over at du har tidenes minste leilighet og sannsynligvis ikke dritgod råd, protesterer på greie løsninger fra ikea, men vil tydeligvis gi inntrykk av mye penger (eller et forsøk på kjøpe seg en smak), med dyre møbler, bl.a spisestuestoler fra Lignet Roset til nesten 5000 kr stykket. Anonymkode: dbe0a...9f6 4
Trolltunge Skrevet 14. desember 2017 #15 Skrevet 14. desember 2017 Jeg synes heller ikke at de møblene passet sammen. I farge ok, men helt forskjellige stil på bena. Vil se rotete ut sammen.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #16 Skrevet 14. desember 2017 Hva med en god sofa, som er 2 m lang, velg gjerne en litt smal type, kanskje sovesofa, hvis du ønsker venner/familie på overnatting. Så kjøpt det spisebordet fra ikea, som er veldig lite sammenslått. 2 gode spisestuestoler, som kan stå sammen med det lille spisebordet, og brukes i det daglige. For du har jo en 5,5 m lang vegg du kan ha ting ved. Og ha noen klappstoler som kan stå i boden til når du får besøk. Og etter middag kan dere jo bare flytte dere til sofaen og de 2 gode spisestue stolene. Anonymkode: dc560...85c
Trolltunge Skrevet 14. desember 2017 #17 Skrevet 14. desember 2017 Dersom rommet er 2.5 x 5.5 burde det ikke være helt umulig å få en spiseplass. Laget en kjapp skisse på Roomsketcher med det målet. Nå bare kastet jeg inn noen møbler, og forsøkte ikke å finne de minste, men det kan jo du gjerne prøve og feile litt med. 2
Gjest yeans Skrevet 14. desember 2017 #18 Skrevet 14. desember 2017 Jeg syns det er respektløst å kaste inn en hel haug med forslag ts ikke har bedt om og komme med karakteristikk og hetsende kommentarer som tacky. Ser ærlig talt ikke problemet. Kan hende dette kun er eksempler på møbler ts ønsker, men at hun ønsker en god sittegruppe til måltider istedenfor sofa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå