Liven_ Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Jeg driter altså om de er hyggelige eller ei det jeg lurer på er om du følte du ble møtt av profesjonelle folk som veileder og hjalp godt under fødselen slik at at det blir mest trygt for baby og som generelt viste hva de gjorde? Eller hadde du noen skrekkerfaringer? Del gjerne
Gjest Sisti Skrevet 13. desember 2017 #2 Skrevet 13. desember 2017 Gode erfaringer. Men jeg hadde en ukomplisert fødsel, så det var nesten umulig å gjøre det til en skrekkerfaring. Det var skikkelig føderush den natta, så avdelingen jeg skulle føde på var full. Merket ingenting til rushet under fødsel, men etter fødsel ble "alle" borte fordi de måtte hjelpe andre.
Liven_ Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2017 18 minutter siden, Sisti skrev: Gode erfaringer. Men jeg hadde en ukomplisert fødsel, så det var nesten umulig å gjøre det til en skrekkerfaring. Det var skikkelig føderush den natta, så avdelingen jeg skulle føde på var full. Merket ingenting til rushet under fødsel, men etter fødsel ble "alle" borte fordi de måtte hjelpe andre. Er det slik at noen er med deg under hele fødselen? Er det 1 jordmor eller flere?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #4 Skrevet 13. desember 2017 Jeg har bare gode ting å si om personalet og min fødsel på SUS. Det var veldig travelt når jeg kom inn rundt midnatt, så jeg måtte vente på første undersøkelse i ca 45 min. Hadde da 5 cm åpning. Vi fikk tildelt et stort rom med dobbelseng (på Fødeloftet). Jordmor var ikke så ofte innom, men kom ganske kjapt når vi ringte på. Jeg ba etterhvert om epidural, men denne lot desverre vente på seg. Når kl var rundt 4 hadde jeg 9 cm åpning, og jeg kunne bare glemme epiduralen. Dette var en forferdelig beskjed å få, hadde ventet i en evighet og var i store smerter. Så be om epidural TIDLIG, jeg skulle nok gitt beskjed med en gang jeg kom inn, men var litt tøff i trynet.. På 9 cm måtte jeg plutselig trilles ned i full fart, da babyen satt fast. Jeg opplevde de ikke som dramatisk, men mannen ble litt stresset.. På turen ned løste dette problemet seg av seg selv, og jeg fødte ganske kjapt etterpå, rundt kl halv seks (fødeavd i 2 etg tror jeg det var). Syinga gikk bra, ikke vondt da de pøste på med bedøvelse når jeg klaget meg. Fikk et veldig godt inntrykk av alle jeg møtte. Etter fødsel måtte vi vente en 4-5 timer på å få plass på Barselhotellet. Vi kunne få rom på fødeavd. men da kunne ikke mannen være med på natten. Så vi ventet. Og det var det verdt! For noen flotte folk som jobber på hotellet! Bare positive opplevelser og møtte bare trivelige og hjelpsomme folk! Anonymkode: b26d7...0d2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #5 Skrevet 13. desember 2017 28 minutter siden, Liven_ said: Er det slik at noen er med deg under hele fødselen? Er det 1 jordmor eller flere? Jordmor kommer og går etter behov. Det er godt å være litt alene også, konsentrere seg om smerten uten forstyrrelser. Rundt 9 cm var det to jordmødre med på "festen" vår Anonymkode: b26d7...0d2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #6 Skrevet 13. desember 2017 Grei fødsel. Synes allikevel at oppfølgingen etterpå var dårlig. Jeg merket noe var galt etter fødsel i underlivet og nevnte dette flere ganger og ba dem sjekke meg. Alt var fint sa de. Vel jeg hadde både morkake rester som det gikk infeksjon i(De hadde skrevet ned at hele ikke var kommet ut), avrevet muskel og kraftig livmorsprolaps. Jeg sliter daglig enda. Anonymkode: 72982...2c3
Liven_ Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grei fødsel. Synes allikevel at oppfølgingen etterpå var dårlig. Jeg merket noe var galt etter fødsel i underlivet og nevnte dette flere ganger og ba dem sjekke meg. Alt var fint sa de. Vel jeg hadde både morkake rester som det gikk infeksjon i(De hadde skrevet ned at hele ikke var kommet ut), avrevet muskel og kraftig livmorsprolaps. Jeg sliter daglig enda. Anonymkode: 72982...2c3 Det er jo helt forferdelig. Det enkleste å sjekke om alt har kommet ut. Sånt gjør meg engstelig og jeg vurderer andre plasser :-(
Liven_ Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #8 Skrevet 13. desember 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jordmor kommer og går etter behov. Det er godt å være litt alene også, konsentrere seg om smerten uten forstyrrelser. Rundt 9 cm var det to jordmødre med på "festen" vår Anonymkode: b26d7...0d2 Men det er ikke leger der altså? Hva hvis det skjer komplikasjoner osv
Gjest Sisti Skrevet 13. desember 2017 #9 Skrevet 13. desember 2017 1 hour ago, Liven_ said: Er det slik at noen er med deg under hele fødselen? Er det 1 jordmor eller flere? Kommer helt an på fødselen. Jeg kom inn med 9 cm åpning, så fødselen var godt i gang og jordmor var derfor med meg hele tiden. Drøyer fødselen ut trenger du jo ikke ha jordmor der hele tiden. Er du redd for å være uten jordmor bør du få en samtale på sykehuset på forhånd (eller ta det opp på innskrivningssamtalen 4 uker før termin), så kan dere legge en liten plan.
Gjest Sisti Skrevet 13. desember 2017 #10 Skrevet 13. desember 2017 Jeg aner faktisk ikke om det var to jordmødre under utdrivningen. Det var det sikkert, det er kanskje rutine? Jeg husker ikke,selv om det var i fjor. Vil også skryte av personalet på barselhotellet!
Gjest Sisti Skrevet 13. desember 2017 #11 Skrevet 13. desember 2017 26 minutter siden, Liven_ said: Det er jo helt forferdelig. Det enkleste å sjekke om alt har kommet ut. Sånt gjør meg engstelig og jeg vurderer andre plasser :-( ... Hvor tror du det er bedre? 25 minutter siden, Liven_ said: Men det er ikke leger der altså? Hva hvis det skjer komplikasjoner osv Det er jo leger tilstede på sykehuset hvis det skjer noe. Men de kan jo ikke stå og være vitne til hver eneste fødsel i tilfelle komplikasjoner. De kommer kjapt hvis noe skjer.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #12 Skrevet 13. desember 2017 To fødsler på Fødeloftet, og de var begge helt optimale. Alle fødsler er forskjellige, og det går ikke an å følge en mal, da kan jeg garantere deg at du vil finne feil uansett. Jeg kjenner et par som har sendt inn klager i etterkant, på ting jeg mener de har dramatisert i etterkant på grunn av manglende erfaring. Første fødsel gikk plutselig veldig fort, og da måtte vi ringe og vente på jordmor. Andre gangen var jordmor til stede hele tiden når jeg kjente at det ikke var lenge igjen. Begge gangene hadde vi fantastiske jordmødre, som visste veldig godt hva de holdt på med. Vi hadde også med to jordmødre og en barnepleier når pressingen begynte. Lege er alltid bare et knips unna, og kommer ved behov. Det er alt for mange tilfeldigheter som avgjør hvordan en fødselsopplevelse blir, og det er egentlig veldig opp til deg selv. Er du en person som bare finner feil, er utrygg og har skyhøye forventninger til de rundt deg, så blir det nok skuffende uansett hvor du føder. Til og med hjemme alene på sofaen ville nok blitt feil da Anonymkode: 2c843...863
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #13 Skrevet 13. desember 2017 Jeg kom til ei gammel megge av ei jordmor på fødeloftet. Hun var frekk og lite tilgjengelig. Fødte i juni, en meget travel måned der. Fant etterhvert ut at jeg ville ha epidural og ble sendt ned av den samme megga. Godt å bli kvitt henne. Etterhvert endte jeg på operasjonsssalen med full narkose og hastesnitt. På barselavdelingen var det også travelt og romme var fulle, men kom på få timer inn på tomannsrom. Fikk veldig mye og god hjelp fra de som jobbet der og gråt da jeg måtte dra hjem etter noen dager. Det jeg dog savnet, var at maten var så lite tilgjengelig. Man måtte innom matrommet de få timene maten var der, hvis ikke måtte man klare seg uten. Det var lettere sagt enn gjort å komme seg inn på matrommet til rett tid når man er i tåken etter fødselen. Anonymkode: c48a8...7a1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #14 Skrevet 13. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom til ei gammel megge av ei jordmor på fødeloftet. Hun var frekk og lite tilgjengelig. Fødte i juni, en meget travel måned der. Fant etterhvert ut at jeg ville ha epidural og ble sendt ned av den samme megga. Godt å bli kvitt henne. Etterhvert endte jeg på operasjonsssalen med full narkose og hastesnitt. På barselavdelingen var det også travelt og romme var fulle, men kom på få timer inn på tomannsrom. Fikk veldig mye og god hjelp fra de som jobbet der og gråt da jeg måtte dra hjem etter noen dager. Det jeg dog savnet, var at maten var så lite tilgjengelig. Man måtte innom matrommet de få timene maten var der, hvis ikke måtte man klare seg uten. Det var lettere sagt enn gjort å komme seg inn på matrommet til rett tid når man er i tåken etter fødselen. Anonymkode: c48a8...7a1 Dette handler ikke om avdelingen, men om din egen evne til å ta ansvar for deg selv. Om det var et stort problem, kunne du greit satt på varsling på mobilen, fått noen til å minne deg på det eller rett og slett bare gått ned i kantinen og kjøpt den maten du ville ha når det passet deg. Anonymkode: 2c843...863 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #15 Skrevet 13. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette handler ikke om avdelingen, men om din egen evne til å ta ansvar for deg selv. Om det var et stort problem, kunne du greit satt på varsling på mobilen, fått noen til å minne deg på det eller rett og slett bare gått ned i kantinen og kjøpt den maten du ville ha når det passet deg. Anonymkode: 2c843...863 På en barselavdeling bør det være mat lett tilgjengelig til alle døgnets tider. Slik er det på Riksen. Kunne bare slenge på meg morgenkåpen og tusle ned gangen, der var det mat jeg kunne hente tilbake til rommet eller spise der. Med en nyfødt så går ikke akkurat døgnet i normal rytme og kantinene er vel sjelden døgnåpne? Anonymkode: 70b92...b38 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #16 Skrevet 13. desember 2017 Jeg fødte på fødeloftet i fjor. Fødselen var veldig fin, og jeg har lite å utsette på opplevelsen. Jeg ble igangsatt, og de skulle nok vært rausere med pillene i starten, for jeg gikk veldig lenge med ineffektive rier og ingen framgang i fødselen. Men de ordnet det sånn at samboer fikk være hos meg på natta før fødselen hadde kommet skikkelig i gang, noe jeg satte veldig pris på. Da fødselen kom ordentlig i gang fikk vi en fantastisk jordmor. Hun gikk litt til og fra. Rett før jeg skulle begynne å presse var det vaktskifte, og ny jordmor kom. Henne hadde jeg ikke helt kjemi med, men hun var veldig dyktig og gjorde en super jobb. På barselhotellet traff vi mange hjelpsomme og kjekke folk, og ei bedrevitende ungjente som fikk meg til å tro at vi hadde store problemer med ammingen ved å stille kritiske spørsmål til ammmeteknikk m.m. Hun gjorde sikkert bare jobben sin, og hadde vi hatt reelle problemer hadde vi kanskje fått hjelp nettopp på grunn av henne, men hun skulle virkelig hatt et kurs i hvordan uttrykke seg litt mer empatisk. Jeg syns også "opplæringsprogrammet" de hadde på barselhotellet var litt slitsomt, da det ble veldig travelt og ganske stressende å skulle løpe fra avtale til avtale, men samtidig var det jo et veldig bra tilbud... Hvor ville du dratt for å føde om du ikke skulle føde i Stavanger? Anonymkode: 2a26a...b3e
Liven_ Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #17 Skrevet 13. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fødte på fødeloftet i fjor. Fødselen var veldig fin, og jeg har lite å utsette på opplevelsen. Jeg ble igangsatt, og de skulle nok vært rausere med pillene i starten, for jeg gikk veldig lenge med ineffektive rier og ingen framgang i fødselen. Men de ordnet det sånn at samboer fikk være hos meg på natta før fødselen hadde kommet skikkelig i gang, noe jeg satte veldig pris på. Da fødselen kom ordentlig i gang fikk vi en fantastisk jordmor. Hun gikk litt til og fra. Rett før jeg skulle begynne å presse var det vaktskifte, og ny jordmor kom. Henne hadde jeg ikke helt kjemi med, men hun var veldig dyktig og gjorde en super jobb. På barselhotellet traff vi mange hjelpsomme og kjekke folk, og ei bedrevitende ungjente som fikk meg til å tro at vi hadde store problemer med ammingen ved å stille kritiske spørsmål til ammmeteknikk m.m. Hun gjorde sikkert bare jobben sin, og hadde vi hatt reelle problemer hadde vi kanskje fått hjelp nettopp på grunn av henne, men hun skulle virkelig hatt et kurs i hvordan uttrykke seg litt mer empatisk. Jeg syns også "opplæringsprogrammet" de hadde på barselhotellet var litt slitsomt, da det ble veldig travelt og ganske stressende å skulle løpe fra avtale til avtale, men samtidig var det jo et veldig bra tilbud... Hvor ville du dratt for å føde om du ikke skulle føde i Stavanger? Anonymkode: 2a26a...b3e Oslo - fordi at det er en større by som tilsier at ansatte har mer erfaring fra ALLE slags situasjoner. Hørte en skrekkhistorie om at jordmor i Stavanger fikk helt panikk fordi at baby låg i feil stilling og det var veldig stressfullt for mor. Jeg er veldig liten (ikke høy og veier lite) og har derfor en del angst når det gjelder skader under fødsel. Forstår jo at selv på det største sykehuset i verden kommer det uansett an på hvem du treffer av ansatte, men rent statistisk : større by: flere fødsler : mer erfaring. Vurderte også utlandet men det blir jo for mye styr
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #18 Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, Liven_ skrev: Oslo - fordi at det er en større by som tilsier at ansatte har mer erfaring fra ALLE slags situasjoner. Hørte en skrekkhistorie om at jordmor i Stavanger fikk helt panikk fordi at baby låg i feil stilling og det var veldig stressfullt for mor. Jeg er veldig liten (ikke høy og veier lite) og har derfor en del angst når det gjelder skader under fødsel. Forstår jo at selv på det største sykehuset i verden kommer det uansett an på hvem du treffer av ansatte, men rent statistisk : større by: flere fødsler : mer erfaring. Vurderte også utlandet men det blir jo for mye styr Stavanger har ca 5000 fødsler årlig. Det skorter ikke på kompetansen der. Anonymkode: ad40b...923 2
Gjest Sisti Skrevet 14. desember 2017 #19 Skrevet 14. desember 2017 10 hours ago, Liven_ said: Oslo - fordi at det er en større by som tilsier at ansatte har mer erfaring fra ALLE slags situasjoner. Hørte en skrekkhistorie om at jordmor i Stavanger fikk helt panikk fordi at baby låg i feil stilling og det var veldig stressfullt for mor. Jeg er veldig liten (ikke høy og veier lite) og har derfor en del angst når det gjelder skader under fødsel. Forstår jo at selv på det største sykehuset i verden kommer det uansett an på hvem du treffer av ansatte, men rent statistisk : større by: flere fødsler : mer erfaring. Vurderte også utlandet men det blir jo for mye styr Hver ansatt har jo ikke mer kompetanse bare fordi det er et større sykehus. Hver ansatt kan jo ikke håndterer flere fødsler bare fordi sykehuset er større. Du har ikke alle jordmødrene til disposisjon bare fordi du er i Oslo. Jeg kunne skjønt det om du skulle føde på et så lite sted som Flekkefjord, men Stavanger??? Du har en irrasjonell angst som du bør få behandling for.
Liven_ Skrevet 14. desember 2017 Forfatter #20 Skrevet 14. desember 2017 1 time siden, Sisti skrev: Du har en irrasjonell angst som du bør få behandling for. Angst for at noe kan skje med babyen - i motsetning til angst for edderkopper f eks - kan neppe kalles urasjonell. Jeg vil fortsatt påstå at i større sykehus er det flere forskjellige situasjoner som oppstår og ansatte blir mer kompetente: ikke hver for seg, men ved å dele erfaringer/observere/å ha hørt om osv. Det forklarer jo seg selv at selv om alle har samme utgangspunkt så er det de faktiske erfaringene på arbeidsplassen som gjør en kompetent. Jeg skal idag på omvisning på sus og håper jeg får hilse på noen av de som jobber der/bli bedre kjent med sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå