AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Del Skrevet 12. desember 2017 Jeg vurderer å søke på yrkesutdanningen helsesekretær, men er usikker på om det er nok jobbmuligheter. Jeg er en voksen dame med mange års arbeidserfaring bak meg, men sliter med å få fast jobb. Jeg har hørt at det i fremtiden ikke vil være bruk for sekretærer lenger og at legene og sykepleierne blir satt til å gjøre administrative oppgaver...Er dette tilfelle? Jeg hører gjerne fra deg som har tatt helsesekretær eller medisinsk sekretær; Fikk du jobb etter endt studie? Lønn? trives du? Anonymkode: 57d60...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #2 Del Skrevet 12. desember 2017 Min venninne fikk jobb rett etter 6 mnd kurs på treider fagskole, hun har nå 100% fast jobb og stortrives! Anonymkode: f6eef...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #3 Del Skrevet 12. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min venninne fikk jobb rett etter 6 mnd kurs på treider fagskole, hun har nå 100% fast jobb og stortrives! Anonymkode: f6eef...5cd Så kult å høre. Man får jo ikke autorisasjon på Treider, derfor vil jeg helst ta helsesekretær. Anonymkode: 57d60...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #4 Del Skrevet 13. desember 2017 Jeg vurderte denne utdannelsen for noen år siden, men ble da frarådet det, siden det visstnok var veldig vanskelig å få jobb. Nå ser jeg daglig mange annonser på denne type stillinger og tenker at jobbmulighetene er bra? Men vet ikke hvordan det blir i fremtiden da Anonymkode: 78d0c...b31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #5 Del Skrevet 13. desember 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å søke på yrkesutdanningen helsesekretær, men er usikker på om det er nok jobbmuligheter. Jeg er en voksen dame med mange års arbeidserfaring bak meg, men sliter med å få fast jobb. Jeg har hørt at det i fremtiden ikke vil være bruk for sekretærer lenger og at legene og sykepleierne blir satt til å gjøre administrative oppgaver...Er dette tilfelle? Jeg hører gjerne fra deg som har tatt helsesekretær eller medisinsk sekretær; Fikk du jobb etter endt studie? Lønn? trives du? Anonymkode: 57d60...370 Leger gjør i dag veldig mye mer av kontorarbeidet enn det de gjorde før dataalderen. Betalingsautomater tar over for sekretærenes oppgaver der, sms og andre elktroniske løsninger tar over for timebestillinger og andre henvendelser man før brukte telefonen til. Behovet for ansatte blir dermed mindre på legekonorene og sykehusene, men mennesker blir ikke helt unødvendige. Blodprøver kan ikke (enda) settes bort til robotter. Hvor lett eller vanskelig det er å få seg jobb vil nok variere med hvor du bor i landet. Men dette er ikke en utdannelse jeg ville satset på var jeg deg. Om du får jobb hos en lege, og legen selger sin praksis så er du prisgitt at den som kjøper praksisien også vil ansette deg. På sykehusene er du ansatt i helseforetaket, men oppgavene der blir også mer og mer borte. Anonymkode: b49ac...e6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #6 Del Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderte denne utdannelsen for noen år siden, men ble da frarådet det, siden det visstnok var veldig vanskelig å få jobb. Nå ser jeg daglig mange annonser på denne type stillinger og tenker at jobbmulighetene er bra? Men vet ikke hvordan det blir i fremtiden da Anonymkode: 78d0c...b31 Ja, jeg ser ofte utlysninger, spesielt på Haukeland sykehus. Anonymkode: 57d60...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #7 Del Skrevet 13. desember 2017 Jeg tok utdannelse som hs for 3 år siden på voksenopplæring og har dermed autorisasjon, men har ikke fått jobb til tross for 6 i alle fag + 6 på eksamen. Bor sentralt til på Østlandet. Vurderer nå å hoppe på barsel-og barnepleier ( dette er videreutdanning), mange i dette yrket skal av med pensjon de nærmeste årene. Anonymkode: 21570...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #8 Del Skrevet 13. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok utdannelse som hs for 3 år siden på voksenopplæring og har dermed autorisasjon, men har ikke fått jobb til tross for 6 i alle fag + 6 på eksamen. Bor sentralt til på Østlandet. Vurderer nå å hoppe på barsel-og barnepleier ( dette er videreutdanning), mange i dette yrket skal av med pensjon de nærmeste årene. Anonymkode: 21570...f4d Tviler sterkt på at du kommer inn på noen videreutdanning i barsel og barnepleie når du er helsesekretær fra før av, du mangler jo alle de grunnleggende pleiefagene som utgjør basisen i videreutdanningen. Det er heller ikke videre enkelt å få jobb, på sykehus ansettes hovedsaklig jordmødre og sykepleiere/barnesykepleiere til å jobbe med pleie av denne pasientgruppen. Stillinger som blir ledig pga avgang omgjøres enten til annen kompetanse, eller ansettes ikke i, og blir noen ansatt er det garantert noen som faktisk har noe faglig å bidra med (beklager med som helsesekretær har du ikke noe i pleien å gjøre mer enn hvermansen i gata). Anonymkode: a6704...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #9 Del Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leger gjør i dag veldig mye mer av kontorarbeidet enn det de gjorde før dataalderen. Betalingsautomater tar over for sekretærenes oppgaver der, sms og andre elktroniske løsninger tar over for timebestillinger og andre henvendelser man før brukte telefonen til. Behovet for ansatte blir dermed mindre på legekonorene og sykehusene, men mennesker blir ikke helt unødvendige. Blodprøver kan ikke (enda) settes bort til robotter. Hvor lett eller vanskelig det er å få seg jobb vil nok variere med hvor du bor i landet. Men dette er ikke en utdannelse jeg ville satset på var jeg deg. Om du får jobb hos en lege, og legen selger sin praksis så er du prisgitt at den som kjøper praksisien også vil ansette deg. På sykehusene er du ansatt i helseforetaket, men oppgavene der blir også mer og mer borte. Anonymkode: b49ac...e6d Jeg bor i Bergen, så Haukeland sykehus er jo en attraktiv arbeidsplass og det lyses med jevne mellomrom ut stillinger som helsesekretær der. TS Anonymkode: 57d60...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #10 Del Skrevet 13. desember 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok utdannelse som hs for 3 år siden på voksenopplæring og har dermed autorisasjon, men har ikke fått jobb til tross for 6 i alle fag + 6 på eksamen. Bor sentralt til på Østlandet. Vurderer nå å hoppe på barsel-og barnepleier ( dette er videreutdanning), mange i dette yrket skal av med pensjon de nærmeste årene. Anonymkode: 21570...f4d Oj, så kjipt. Hvor har du søkt, på legekontor eller sykehus? Anonymkode: 57d60...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11 Del Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tviler sterkt på at du kommer inn på noen videreutdanning i barsel og barnepleie når du er helsesekretær fra før av, du mangler jo alle de grunnleggende pleiefagene som utgjør basisen i videreutdanningen. Det er heller ikke videre enkelt å få jobb, på sykehus ansettes hovedsaklig jordmødre og sykepleiere/barnesykepleiere til å jobbe med pleie av denne pasientgruppen. Stillinger som blir ledig pga avgang omgjøres enten til annen kompetanse, eller ansettes ikke i, og blir noen ansatt er det garantert noen som faktisk har noe faglig å bidra med (beklager med som helsesekretær har du ikke noe i pleien å gjøre mer enn hvermansen i gata). Anonymkode: a6704...018 Anonymkode: 21570...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #12 Del Skrevet 13. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tviler sterkt på at du kommer inn på noen videreutdanning i barsel og barnepleie når du er helsesekretær fra før av, du mangler jo alle de grunnleggende pleiefagene som utgjør basisen i videreutdanningen. Det er heller ikke videre enkelt å få jobb, på sykehus ansettes hovedsaklig jordmødre og sykepleiere/barnesykepleiere til å jobbe med pleie av denne pasientgruppen. Stillinger som blir ledig pga avgang omgjøres enten til annen kompetanse, eller ansettes ikke i, og blir noen ansatt er det garantert noen som faktisk har noe faglig å bidra med (beklager med som helsesekretær har du ikke noe i pleien å gjøre mer enn hvermansen i gata). Anonymkode: a6704...018 Det du skriver her er helt feil. Anonymkode: e36d9...6f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #13 Del Skrevet 13. desember 2017 Jeg ble ferdig for 16 år siden og fikk fast jobb på sykehus. Får bare flere og flere opogaver, så sekretærer må de ha. Er krise når jeg ikke er på jobb. Stortrives med kjekke kollegee, litt pasientkontakt, masse ulike oppgaver og registreringer på data, lukefunksjon og masse telefoner. Anonymkode: 4966f...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #14 Del Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Bergen, så Haukeland sykehus er jo en attraktiv arbeidsplass og det lyses med jevne mellomrom ut stillinger som helsesekretær der. TS Anonymkode: 57d60...370 Å få jobb som helsesekretær på Haukeland Universitetssykehus uten noen kontor eller sykehuserfaring tror jeg du kan glemme. Du stiller langt bak i søkerkøen der som nyutdannet. Anonymkode: b49ac...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #15 Del Skrevet 13. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å få jobb som helsesekretær på Haukeland Universitetssykehus uten noen kontor eller sykehuserfaring tror jeg du kan glemme. Du stiller langt bak i søkerkøen der som nyutdannet. Anonymkode: b49ac...e6d Jeg har mange års erfaring innen kundebehandling og har nylig fått meg ekstrajobb innen helse, så fullstendig grønn er jeg ikke. uansett, dette gjelder jo for alle nyutdannede t.o.m høyskole- og universitetsutdannede. TS Anonymkode: 57d60...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #16 Del Skrevet 13. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Bergen, så Haukeland sykehus er jo en attraktiv arbeidsplass og det lyses med jevne mellomrom ut stillinger som helsesekretær der. TS Anonymkode: 57d60...370 Jeg bor i Trondheim og på St. Olavs er det mange medisinstudenter som jobber som sekretærer. På sykehus er det langt mindre praktiske oppgaver for sekretærene i forhold til på legekontor. På legekontor er helsesekretærene ønsket, men på sykehus kan de fint erstattes av andre. Dette innebærer at du har langt flere konkurrenter når det gjelder stillinger på sykehus da det ikke bare er helsesekretærer som søker på disse stillingene. Jeg ville heller ha sett på hvordan etterspørselen er på legekontorene. Ettersom det er i en større by du bor i må du da også regne med at det er flere søkere om hver stilling. Anonymkode: e8572...ff4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #17 Del Skrevet 13. desember 2017 Dessverre blir sykepleiere ofte foretrukket til sekretærstillinger på legekontor osv fordi de kan ha delte stillinger - både som sykepleier og som sekretær. På sykehuset jeg tilhører (Haukeland) er fortsatt postsekretærer flittig brukt - selv om jeg ikke skal si sikkert hvilke utdannelse disse har (sikkert helsesekretær?). De er hvertfall gull verdt for oss som jobber der, men ser på nye poster at de ofte blir nedprioritert og oppgavene overlatt til sykepleiere. Det er veldig trist! Så jeg er litt delt. Som postpersonale må jeg si at jeg digger helsesekretærene og gjerne skulle hatt mange flere av dem - men i realiteten tror jeg det er et yrke som er på vei ut. Anonymkode: 07f4a...945 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #18 Del Skrevet 13. desember 2017 Mange jobber som utlyses ja, og grådig mange søkere. Problemet er at det er vanskelig å få fast 100% da de fleste stillingene er under 80% sms bestilling og betalingsautomater gjør behovet for sekretærer mindre. Administrative oppgaver som scanning forsvinner da dialogene mellom helseforetak/nav osv foregår på EDI meldinger. Som medisinsk sekretær derimot er det lettere å få jobb på sykehus. Men ofte bare engasjement og vikariat. Anonymkode: a7cbf...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #19 Del Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange jobber som utlyses ja, og grådig mange søkere. Problemet er at det er vanskelig å få fast 100% da de fleste stillingene er under 80% sms bestilling og betalingsautomater gjør behovet for sekretærer mindre. Administrative oppgaver som scanning forsvinner da dialogene mellom helseforetak/nav osv foregår på EDI meldinger. Som medisinsk sekretær derimot er det lettere å få jobb på sykehus. Men ofte bare engasjement og vikariat. Anonymkode: a7cbf...9eb Hvorfor er det lettere å få jobb på sykehus som medisinsk sekretær? De har jo ikke autorisasjon. Det har helsesekretærene. Anonymkode: 57d60...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #20 Del Skrevet 13. desember 2017 Jeg jobber som helsesekretær på sykehus og vi får bare flere og flere arbeidsoppgaver så tror ikke at yrket forsvinner med det første. Ofte så tar sykepleiere oppgaver fra legene for å avlaste de, men til gjengjeld så får helsesekretærene oppgaver overført fra sykepleiere som feks blodprøver. De aller fleste hos oss får tilbud om fast jobb eller langvarige vikariater etter å ha vært vikar først sånn at vi vet at vi ansetter flinke folk i de faste stillingene Anonymkode: 80712...44d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå