Gå til innhold

Toåring og variasjon i kostholdet?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har en liten gutt som snart blir to år.

Han spiser det meste. (Ikke egg og fisk)

Likevel blir det mye brødskiver utenom middag.

Hva kan jeg variere med?

Nå kommer vi til å være hjemme i noen dager, og jeg vil gjerne gi ham litt mer spennende mat enn brød til alle måltider... Samtidig vil jeg ikke at han skal få i seg for mye sukker, så mange frokostblandinger er utelukket.

Hjelp, noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går det i en god del havregrøt, og den kan jo varieres med div. frukt og rosiner o.l. Kanel, sukker og melk er godt på - men det er ikke mye sukker som skal til.

Skrevet

omelett eller eggerøre er jo godt. her hjemme er det dessuten veldig poulært men enten noe vi kaller nafler(lillegutten sitt påfunn) og en sunn form for arme riddere. Da lager du pannekakerøre av 70%rugmel og resten hvetemel. Kan godt slenge oppi litt havregryn og solsikkefrø også. Bruker fruktose istedet for sukker. dette steker du enten som pannekaker, vafler, eller du heller rører over noen(en hel haug her hjemme :ler: ) skiver grovt brød, og steker når skivene er skikkelig gjennomtrukket av røra. serveres med stekt stjernebacon, fruktose eller lettsyltetøy. Godt med ost på også! :sikle:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med suppe til lunsj? Så slipper du ihvertfall unna alt det søte...

Tomatsuppe feks, eller purésuppe av andre grønnsaker, som frosne grønne erter eller ulike rotgrønnsaker, med surret løk som ekstra smaksetter i begge tilfeller. Kok møre i kyllingkraft/buljong, mos med stavmikser eller foodprocessor, og tilsett en fløteskvett (trengs bare bittelitt! :wink: ) og kanskje en skvis sitron.

Purésupper er fine fordi de jevner seg selv, og så kan ikke småen plukke ut grønnsaksbiter og si "den liker jeg ikke"...

Skrevet

Riskaker kan være fint som alternativ til brødskiver. Magert, mild smak, og knaser litt - barn pleier å like smaken. Kan spises naturell, eller med pålegg.

Hva med en liten skål med pent oppskåret, forskjellig frukt ved siden av maten - gjerne servert med en gaffel å spise med? Pleier å gå unna!!

Skrevet

Her var det mange gode forslag. Gutten min liker godt yoghurt naturell som jeg blander med müsli, bananbiter og litt rørte bær eller syltetøy.

Skrevet

Jeg lager ofte forskjellig slags suppe, pasta og gratenger til lunsj når jeg er hjemme med min toåring. Det setter hun stor pris på. Ellers har vi hyggelige små fruktpauser før og etter lunsj.

Skrevet

Salat, Vesla elsker salat.

Ta litt salat, paprika, mais, sopp, og hva du/han enn måtte ønske på. Noe av det morsomste med salat er dressing i følge Vesla. Bruk i såfall litt olivenolje, hjemmelaga eller kjøpt dressing.

Youghurt

ta gjerne i litt müsli, eller litt pulver med barnegrøt.

Knekkebrød, pleier å være spennende

Vi gir Vesla det på lørdagene av og til. Nesten bedre lørdagsgodt enn rosiner, kjeks og fiskekaker for Vesla :wink:

Prøv å gi ham fiskekaker rett fra posen

Skrevet

Hos oss er det kjøttkaker, svenske kjøttbullar, fiskegrateng (han får sin egen), fiskepinner (liker ikke fisk, men disse er toppen.), pastaposer, brokkoli, rå gulrøtter, ris, potetbåter, pasta (i alle mulige former).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...