Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #1 Skrevet 1. februar 2005 Hei. Jeg er litt forvirra og trenger råd. Er det sånn at man i fellesskap bestemmer seg for forlovelse, og etterpå så frir man ned på kne med blomster i en romantisk setting osv, hehe. Eller kan man bare overraske og partneren med ønske om forolovelse og friere ved en senere anledning. "Forvirret"
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #2 Skrevet 1. februar 2005 Det er delte meninger om dette: Jeg mener at når en part har fridd og den andre takket ja, så er man forlovet. (Forlovelsestiden er tiden mellom frieri og bryllup, altså.) Mange nå for tiden bruker forlovelse som "neste skritt i forholdet", og blir enige om å forlove seg. Og så er det de som blir enige om at de skal forlove seg, og at (som oftest) han skal fri da og da. De siste to mener jeg er fullstendig uromantiske, men det er meg!
Gjest Lady76 ikke innlogget Skrevet 1. februar 2005 #5 Skrevet 1. februar 2005 Hvis du spør på bryllupsforumet vet de nok mer der
Gjest Kaffegjesten Skrevet 1. februar 2005 #6 Skrevet 1. februar 2005 Er det noen som forlover seg lenger da. Min mormor hadde et par i en leilighet hun leide ut. Disse to var forlovet i over 30 år! Da jeg flyttet sammen med en kjæreste for snart 30 år siden ble min mormor svært snutt over at jeg kunne gjøre det uten å være GIFT!!!! først. Da tok jeg opp hennes forhold til de "forlovede". Skal si hun ble møkkasur, men sa aldri noe mer. Tilbake til forlovelse - jeg som bor i Norges største by trodde at forlovelse var over og ut - og har faktisk aldri hørt om noen som forlover seg lenger. Ingen av de jeg kjenner har forlovet seg, men så begynner jeg gammel også.
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #7 Skrevet 1. februar 2005 Det er mange som forlover seg. Jeg er i midten av 20 årene og mange av mine venner forlover seg. Men etterhvert så gifter de seg og da, så det er jo en overgangsfase. Av de jeg har hørt om, så tror jeg det vanligste er at en av partene frir. (uten at det er avtalt mener jeg)
Gjest Melk Skrevet 1. februar 2005 #8 Skrevet 1. februar 2005 Forlovelse er vanlig, ja (med mindre man er samboere). Alle jeg kjenenr som har giftet seg har vært forlovet først.
Gjest Betty Boop Skrevet 1. februar 2005 #9 Skrevet 1. februar 2005 Alle som gifter seg har vel vært forlovet. Om man gifter seg i Las Vegas på impuls, så går det et par minutter fra man bestemmer seg for å gjøre det til man gjør det - det er en forlovelse - om enn kort. Når man bestemmer seg for å gifte seg/setter en dato - da er man per definisjon forlovet.
Coria Skrevet 1. februar 2005 #10 Skrevet 1. februar 2005 Jeg mener at man er forlovet fra man bestemmer seg for å gifte seg til man faktisk gjør det. I dag har jeg inntrykk av at de fleste sier at de da er forlovet. Men jeg vet at når mine foreldre var unge f.eks var det ansett å være gammeldags å forlove seg, så det henger vel i hos noen enda. Når det gjelder hvordan man blir forlovet, så varierer det vel om man blir enige på sammen eller om en frir. Vi gjorde nok litt begge deler, for vi visste begge to at vi ville gifte oss, men han hadde lyst til å fri. Det var egentlig ganske hyggelig. Fin ring fikk jeg og.
Gjest Bellatrix Skrevet 1. februar 2005 #11 Skrevet 1. februar 2005 Jeg og mannen forlovet oss den dagen mannen min spurte om jeg ville gifte meg med han og jeg svarte ja. Men jeg vet om en jente som er forlovet og som venter på at mannen skal fri. Litt rart synes jeg, men de får gjøre som de vil.
Suebird Skrevet 2. februar 2005 #12 Skrevet 2. februar 2005 Her var det mange forskjellige synspunkt Ikke vanlig å forlove seg?! Kjenner ingen som ikke har vært det jeg Noen nevner at man ikke forlover seg om man er samboere - alle våre venner har forlovet seg etter de har vært samboere lenge. Vi forlovet oss i sommer etter 12 år som kjærester, 10 år som samboere, og vi gifter oss i september. Han fridde uten at jeg visste om det Det har vært bestemt at vi skulle gifte oss i mange herrens år, men forlovet var vi ikke før han eller jeg formelt fridde. Og tradisjonsmessig så skal det egentlig ikke gå mer enn 1 år mellom forlovelse og bryllup. Det synes jeg er en passende regel, men det er forskjell fra miljø til miljø. Mange enes om å forlove seg på f.eks. jubileumsdagen sin, og kjøper evt ringer i forkant, mens andre foretrekker å bli overrasket (slik som jeg).
Snuppelure Skrevet 2. februar 2005 #13 Skrevet 2. februar 2005 Enig med de først her jeg. Forlovelse er tiden fra et frieri til et bryllup. Frieri er en handling som som fører til en en tilsand som kalles forlovelse.
Augustbrud02 Skrevet 2. februar 2005 #14 Skrevet 2. februar 2005 Det er delte meninger om dette: Jeg mener at når en part har fridd og den andre takket ja, så er man forlovet. (Forlovelsestiden er tiden mellom frieri og bryllup, altså.) Mange nå for tiden bruker forlovelse som "neste skritt i forholdet", og blir enige om å forlove seg. Og så er det de som blir enige om at de skal forlove seg, og at (som oftest) han skal fri da og da. De siste to mener jeg er fullstendig uromantiske, men det er meg! Enig! For meg er man forlovet fra det øyeblikket man har fridd og har bestemt seg for å gifte seg. Om man blir enige om å forlove seg, så synes jeg liksom ikke dette har så mye betyding om man ikke da også bestemmer en ca-dato for når bryllupet skal være.
Spirito Skrevet 2. februar 2005 #15 Skrevet 2. februar 2005 Hvordan skal man rekke å være forlovet i maks ett år når det er milelange køer på kirker og festlokaler? :-?
Gjest Bellatrix Skrevet 2. februar 2005 #16 Skrevet 2. februar 2005 Man må ikke være forlovet maks ett år, men det er fullt mulig å planlegge et bryllup på under ett år.
AvaAdore Skrevet 2. februar 2005 #17 Skrevet 2. februar 2005 med oss var det i utgangspunktet bare noe vi bestemmte oss for.. fannt ut at det var paa tide etter 6 aar og en gutt paa 4.. men etter at vi hadde kjoept ringene gikk han ned paa kne likavel. da hadde datoen vert satt i 2 mnd:) bedre seint enn aldri
Bokalven Skrevet 4. februar 2005 #18 Skrevet 4. februar 2005 Vi er av dem som har forlovet os etter å ha blitt enige om det, uten noe frieri. Jeg tror verken han eller jeg ønsker noe "ekstra" frieri - vi er jo allerede forlovet! Man blir jo ikke noe mindre forlovet bare fordi en av partene ikke har fridd. Jeg kunne selv aldri tenke meg å ha blitt fridd til. Kall meg uromantisk, men det hadde ikke føltes riktig for meg. En så viktig ting synes jeg man skal være to om å bestemme, og da er det riktigst å diskutere det og bli enige for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå