AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Har hatt feber siden fredag og den svinger fra 38 ,7 til 39,9 hver dag er 5 dagen nå , vi var hos legen igår de tok en crp prøve som viste 34 , ikke noe i veien med hals øre eller forskjølelse , legen sa dette bare måtte gå over av seg selv en virus infeksjon , men er det vanelig at det varer i så mange dager og at feberen ikke går ned ? Stakkars liten har fått så mange paracet siden fredag og legen sier jeg bare må fortsette å gi . Noen her inne som har hatt barn i samme situasjon? Anonymkode: 0ae7a...d39
bobleplast_ Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Hva mener du at legen skulle ha gitt ungen din? Den beste behandlingen mot virus er symptomlindring. Virus har ikke en motgift slik som bakterier. 9
isbjørnungen Skrevet 12. desember 2017 #3 Skrevet 12. desember 2017 Kan være lurt å få levert en urinprøve hos fastlegen hvis det er feber uten tegn til snue/øre/halsvondt. Hvis barnet ikke klarer å tisse på kopp kan man få kjøpt poser som man klistrer på underlivet på apoteket. Og ta kontakt med lege igjen (fastlege eller legevakt) hvis det blir verre eller ikke blir bedre. God bedring til den lille
Gjest Mass Skrevet 12. desember 2017 #4 Skrevet 12. desember 2017 Mine har vært like mye syk flere ganger denne høsten. Det går over av seg selv uten at det trengs medisinering. Det er veldig lurt å la kroppen deres får jobbe med dette selv og jobbe seg opp et immunforsvar. At det blir høy feber er flott - det er et tegn på at kroppens immunsforsvar fungerer. Jeg opplever at leger ikke bryr seg om feber fordi det er allmenntilstanden som teller. Får de spist, tisset, er aktiv på et tidspunkt på dagen selv om de er redusert grunnet feber, drukket noe så er det gode tegn.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #5 Skrevet 12. desember 2017 Antibiotikaresistens er en reell trussel. Kroppen må få lov å ordne opp selv. Anonymkode: 69bcf...eaa 8
BlendaSensitive Skrevet 12. desember 2017 #6 Skrevet 12. desember 2017 Hva skulle du fått da? Tro meg, vår fikk bivirkninger av antibiotika en gang, unner ingen det helvete som varte i flere måneder med vektnedgang, konstant diaré, magevondt. (clostridium difficile) 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #7 Skrevet 12. desember 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt feber siden fredag og den svinger fra 38 ,7 til 39,9 hver dag er 5 dagen nå , vi var hos legen igår de tok en crp prøve som viste 34 , ikke noe i veien med hals øre eller forskjølelse , legen sa dette bare måtte gå over av seg selv en virus infeksjon , men er det vanelig at det varer i så mange dager og at feberen ikke går ned ? Stakkars liten har fått så mange paracet siden fredag og legen sier jeg bare må fortsette å gi . Noen her inne som har hatt barn i samme situasjon? Anonymkode: 0ae7a...d39 Er ikke dette bedre til i morgen så gå og få tatt en ny crp. Da får du vite om crp er stigende eller fallende, er den stigende så bør legen gi antibiotika. Anonymkode: 1da80...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #8 Skrevet 12. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette bedre til i morgen så gå og få tatt en ny crp. Da får du vite om crp er stigende eller fallende, er den stigende så bør legen gi antibiotika. Anonymkode: 1da80...e5e Ja er det jeg lurer på om jeg skal gjøre nå bare dra til legevakten . Jeg tenker bare selvom det er virus burde ikke feberen gå ned istedenfor å stige vi er jo på dag 5:( Anonymkode: 0ae7a...d39
Ulrikke Skrevet 12. desember 2017 #9 Skrevet 12. desember 2017 Virus kan vare lenge.... Mener å huske at det lengste datteren min hadde feber var ni dager en gang.... Og den økte igjen mot slutten før den plutselig ble borte... Er ingen vits i å gi antibiotika hvis det er virus, så den er jo grei. Men om du er usikker og almenntilstanden blir verre, så kan det jo være greit å sjekke om crp stiger... 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #10 Skrevet 12. desember 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja er det jeg lurer på om jeg skal gjøre nå bare dra til legevakten . Jeg tenker bare selvom det er virus burde ikke feberen gå ned istedenfor å stige vi er jo på dag 5:( Anonymkode: 0ae7a...d39 Ta en kontroll CRP i morgen om du er så urolig. De vil ikke la neste generasjons barn dø av lungebetennelse, derfor er de restriktive. Hvis ikke det er underliggende sykdommer, så takler nok kroppen dette selv. Anonymkode: 0aa8c...749 3
Måbarefåsiat... Skrevet 12. desember 2017 #11 Skrevet 12. desember 2017 Antibiotika hjelper ikke mot virus. Bakterieinfeksjon må gå over av seg selv. Men det er såklart vondt å se barn er syke.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #12 Skrevet 12. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja er det jeg lurer på om jeg skal gjøre nå bare dra til legevakten . Jeg tenker bare selvom det er virus burde ikke feberen gå ned istedenfor å stige vi er jo på dag 5:( Anonymkode: 0ae7a...d39 Når du har vært hos lege i går, så bøt du dra tilbake til samme legen om mulig og ikke til eb fremmed lege på legevakten. 2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Antibiotika hjelper ikke mot virus. Bakterieinfeksjon må gå over av seg selv. Men det er såklart vondt å se barn er syke. Det er noe alle vet. Men med en crp på 34 og med så mye og langvarig feber så er det grunn til å følge opp både for samme lege og fordi crpen er i grenseland mellom virus og bakteriellinfeksjon. Å utsette barnet for legevaktbesøk med mye venting, og ut nå på kvelden mrd mindre barnet er merkbart dårligere synes ikke jeg mor skal gjøre. Men mor bør følge med og særlig være obs på utslett og nakkestivhet. Anonymkode: 1da80...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #13 Skrevet 12. desember 2017 Dette går nok fint. 5 dager med feber er normalt så lenge allmenntilstanden ikke plutselig blir mye verre. Crp på 34 viser at dette nok er viralt, den skal bikke 50 før en begynner å tenke på bakterieinfeksjoner. Uansett skal man ha lav terskel for å ringe lege med så små barn om du er i tvil. Anonymkode: e26f6...22d 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #14 Skrevet 12. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette bedre til i morgen så gå og få tatt en ny crp. Da får du vite om crp er stigende eller fallende, er den stigende så bør legen gi antibiotika. Anonymkode: 1da80...e5e Nei, det bør legen ikke. Om den stiger fra 34 til 40 så betyr det svært lite. Crp er ingen antibiotikaindikator. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja er det jeg lurer på om jeg skal gjøre nå bare dra til legevakten . Jeg tenker bare selvom det er virus burde ikke feberen gå ned istedenfor å stige vi er jo på dag 5:( Anonymkode: 0ae7a...d39 Det er ikke uvanlig å ha feber i over en uke, virus kan sitte lenge i kroppen. Allmenntilstand er viktigere enn feber og crpmålinger som indikator. Så lenge ungen får i seg drikke, tisser og har effekt av paracet så er det bare å la det stå til. Hvis du blir usikker tar du kontakt med samme lege på nytt som kan ta en ny vurdering av en ungen han da har sett tidliger i forløpet. Å gå på legevakt for dette er misbruk av legevakten, og grunnen til at det blir så vanvittig lang kø. Anonymkode: e3a4a...8d1 1
våren14 Skrevet 12. desember 2017 #15 Skrevet 12. desember 2017 Hadde 4 dager med feber på mi på 22 mnd her tidligere i høst. Virus. Ringte bare og hørte, fikk beskjed om å ringe igjen om det fortsatt var feber dag 5 for en sjekk men at det jo ikke er annet å gjøre hvis det er virus enn å dempe ubehag med Paracet og sørge for nok drikke. Var heldigvis feberfri neste dag. Men uansett, er det virus kan ikke legen gjøre noe... må bare stå han av. Og selv ved diverse ufarlige bakterielle infeksjoner begynner legene å bli mer restriktive med antibiotika pga utviklingen av resistente bakterier, så ikke sikkert man «får noe» da heller, annet enn symptomlindring. Kan det gå over av seg selv uten at barnet settes i fare så bør det få gå over av seg selv
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #16 Skrevet 15. desember 2017 Ja, hetl vanlig. Anonymkode: 5b22a...7c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå