AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Har alltid tenkt at jeg skal innfri hele lånet når jeg er ferdig med å studere, men ble usikker på om jeg bare skal betale det ned over de 10 årene heller. Hva er det lureste å gjøre om jeg vil søke om boliglån innen de nærmeste 2 årene? Har 116k i studielån, hvorav 20k kan bli omgjort til stipend til neste høst. Anonymkode: 006a0...749
isbjørnungen Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Rente på boliglån er ofte høyere enn på studielån, så da kan det være nyttig å heller bruke egenkapital på å ha mindre boliglån (blir jo som å betale raskere ned på boliglånet). Til gjengjeld er jo studielånet ditt veldig lite (feks mitt var rundt 500k etter endt utdanning), så det kan jo sikkert være deilig å bare bli kvitt det hvis økonomien tillater det.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #3 Skrevet 12. desember 2017 5 minutter siden, isbjørnungen skrev: Rente på boliglån er ofte høyere enn på studielån, så da kan det være nyttig å heller bruke egenkapital på å ha mindre boliglån (blir jo som å betale raskere ned på boliglånet). Til gjengjeld er jo studielånet ditt veldig lite (feks mitt var rundt 500k etter endt utdanning), så det kan jo sikkert være deilig å bare bli kvitt det hvis økonomien tillater det. Hvis renten på studielånet er lavere, noe det er for en del, så venter man til sist med det... Anonymkode: fb835...efb 2
isbjørnungen Skrevet 12. desember 2017 #4 Skrevet 12. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis renten på studielånet er lavere, noe det er for en del, så venter man til sist med det... Anonymkode: fb835...efb Ganske sikker på at det var det første jeg skrev 4
petterm Skrevet 12. desember 2017 #5 Skrevet 12. desember 2017 Jeg ville beholdt studielånet. Studielånet kan vel slettes under visse betingelser. Hvis du blir arbeidsledig så er det lettere å få utsatt studielånet enn andre lån.
T-Rex Skrevet 12. desember 2017 #6 Skrevet 12. desember 2017 Om du skulle få økonomiske vansker, har studielånet fordeler vanlige banklån ikke har. Så det anbefales vanligvis å betale det ned etter vanlig skjema. Om du dør, blir lånet frafalt, så dine arvinger slipper å betale det ned. Selv valgte jeg å betale ned de siste 20.000 (eller noe sånt), for å få det økonomiske mer ryddig, men det var i papiralderen, før det gikk an med autogiro. Dette hadde jeg nok ikke gjort i dag.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #7 Skrevet 13. desember 2017 For oss i nord-troms lønnes det å ikke betale mer enn nødvendig pga nedskriving av lån. Anonymkode: 9493d...70d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #8 Skrevet 13. desember 2017 Behold det gjerne til du har spart opp til egenkapital og kjøpt bolig, men å drive å betale på et lån på 90 000 kr i 20 år etter du har kjøpt bolig er unødvendig komplisert, spør du meg, selv om lånet har en innebygd uføreforsikring og kanskje har lavere rente en boliglånet ditt. Den blå regjeringen har også gjort det mindre gunstig å ha studielån. Før fikk studielånet en rabatt på 0,45% sammenlignet med en utregnet markedsrente. Nå er denne rabatten på 0,15% hvis jeg husker riktig. Flytende rente nå er vel 2,2%. Under det gamle regelverket hadde renten vært 1,9%. Få studielånet ut av verden så fort du har spart opp egenkapital, synes jeg. 90 000 kr er et altfor lite lån til å kødde rundt med i 20 år. Anonymkode: fa1c8...172
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #9 Skrevet 13. desember 2017 Det kommer an på din evne til å spare. For de fleste brenner pengene i lommen. Dvs at når du har tilgang på penger så bruker du de til reiser, klær, møbler osv. I så tilfelle er det best å nedbetale studielånet med en gang. Dersom du er veldig smart, og greier å spare pengene er det mest fornuftig å beholde det og bruke det som egenkapital når du en gang skal kjøpe bolig. Altså, for 90 % vanlige folk er det lurt å nedbetale, for de 10% smarteste er det lurt å beholde. Anonymkode: b7f4b...461
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #10 Skrevet 13. desember 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Behold det gjerne til du har spart opp til egenkapital og kjøpt bolig, men å drive å betale på et lån på 90 000 kr i 20 år etter du har kjøpt bolig er unødvendig komplisert, spør du meg, selv om lånet har en innebygd uføreforsikring og kanskje har lavere rente en boliglånet ditt. Den blå regjeringen har også gjort det mindre gunstig å ha studielån. Før fikk studielånet en rabatt på 0,45% sammenlignet med en utregnet markedsrente. Nå er denne rabatten på 0,15% hvis jeg husker riktig. Flytende rente nå er vel 2,2%. Under det gamle regelverket hadde renten vært 1,9%. Få studielånet ut av verden så fort du har spart opp egenkapital, synes jeg. 90 000 kr er et altfor lite lån til å kødde rundt med i 20 år. Anonymkode: fa1c8...172 Man behøver jo ikke gjøre noe som helst med et lån man holder på å betale ned. Det går jo helt av seg selv. Det eneste jeg gjør er at jeg betaler ned litt ekstra på det lånet jeg har som til enhver tid er det dyreste lånet jeg har, noe som for øyeblikket er billånet mitt. Studielånet er fortsatt et så gunstig lån at det får bare stå og bli mindre og mindre helt på egen hånd uten at jeg trenger tenke på det. Anonymkode: c15ae...243
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11 Skrevet 13. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man behøver jo ikke gjøre noe som helst med et lån man holder på å betale ned. Det går jo helt av seg selv. Det eneste jeg gjør er at jeg betaler ned litt ekstra på det lånet jeg har som til enhver tid er det dyreste lånet jeg har, noe som for øyeblikket er billånet mitt. Studielånet er fortsatt et så gunstig lån at det får bare stå og bli mindre og mindre helt på egen hånd uten at jeg trenger tenke på det. Anonymkode: c15ae...243 Har du billån bør det betales ned først. Tenker du at du skal trekke studielånet fra lønnskontoen din? I så fall, tenk på rentene du taper på å ha penger på lønnskontoen din! De kunne jo stått på sparekonto i stedet! Og hvis de står på sparekonto til 2% rente, så er det fortsatt 2,2% flytende rente hos Lånekassen. Det er et tap 0,2% i året. Men til gjengjeld får du en innebygd uførekapital med verdi lik restlånet til Lånekasssen. Poenget mitt er at det så små beløp det er snakk om at det egentlig ikke er noe å snakke om. Små beløp bør nedbetales fordi det forenkler økonomien i form av at du får færre poster i budsjettet, færre månedlige betalinger, større cash flow fra månedlig inntekt. Høy sparerate fra høy inntekt er mye viktigere enn å optimalisere hver krone fra en lav sparerate av en lav inntekt. Hvis folk vil beholde studielånet, så er det greit. Men mange vil ha det til at det er en stor feil å nedbetale Studielånet. Det er det ikke. Å kjøpe for dyr bil, å dra på for dyr ferie, å ha for liten bufferkonto, å bruke kredittkort uten å betale hele regninga, å ha billån, å ha forbrukslån, å ha lav sparerate er ting som ødelegger økonomien til folk og som gjør at de ikke eier noe som helst selv i en alder av 40, 50, 60 år. Å betale ned studielånet er ikke en av de feilene. Anonymkode: fa1c8...172 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå