theSchrimp Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 (endret) jeg fikk påvist pcos pga overvekt. og noe forhøyet leververdi pga overvekt.. shitt ass, trodde ikke jeg var så overvektig.. har bmi på 34.. så nå vil jeg ta skikkelig tak! ønsker å gå ned til rundt 90, og kjønt at det kan jeg klare til Mars om jeg er flink .. skal til gynokologen igjen 28 feb. for en ny undersøkelse.. men nå trenger hjelp til en kostplan .. er så usikker på om alle disse nettsidene hvor du må betale omtrent 1000 kr for å få en plan funker.. eller om det bare er oppskrytt jeg spiser generelt lite av poteter fra før, eller pasta.. og har gått over til fiber knekkebrød istedenfor brød. ris skal jeg kutte ut. dette er hva gynokolgen fortalte meg om å redusere. og kutte ut sukker selvfølgelig. men tviler på at det vil hjelpe bare dette? vil også begynne å gå en times tur 4 - 5 ganger i uken, og øke på når det ligger inne i rutinene. hva funket for deg? hvilken plan brukte du? jeg trenger vel en ganske streng plan å følge.. elle så faller jeg bare ut av hele greiene .. Endret 13. desember 2017 av Mynona Endret iht ryddemeling.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Du burde lage deg en bruker på forumet lavkarbo.no Der har du oppskrifter og masse gode råd i forhold til lavkarbo. Hovedregelen er at du skal kutte ut brød, pasta, ris og raske karbohydrater og spise grønnsaker som vokser over jorden - kål, brokkoli, blomkål osv, og ikke gulrøtter, kålrabi og andre som vokser over jorden. Hvis du skal gå streng diett anbefaler jeg Ketolysekuren http://ketolyse.no - sikkert mange andre som også passer, men den har jeg gått på selv og vet funker. Viktig med nok vann og vitaminer i tillegg til grønnsaker og fisk og kjøtt. Lykke til Anonymkode: dbebf...699
theSchrimp Skrevet 12. desember 2017 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2017 tusen takk for kjapt svar da skal jeg sjekke ut lavkarbo.no sjekket ut ketolyse kuren, men ble noe usikker på den.. men ketolysekuren ber en også om å kutte ut frukt.. utenom jordbær, bringebær og multe.. trodde det var sunt å spise masse frukt jeg da så jeg har hamstret inn bananer, pærer og kiwi o.l.
bobleplast_ Skrevet 12. desember 2017 #4 Skrevet 12. desember 2017 Frukt er sunt, men det inneholder mye fruktsukker. Fruktose og sukrose er same shit og omdannes til glukose i kroppen. Men, frukt er ikke usunt. Alle som mener at frukt er usunt kan ta seg en jævlig stor bolle. 1
theSchrimp Skrevet 12. desember 2017 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2017 57 minutter siden, bobleplast_ said: Frukt er sunt, men det inneholder mye fruktsukker. Fruktose og sukrose er same shit og omdannes til glukose i kroppen. Men, frukt er ikke usunt. Alle som mener at frukt er usunt kan ta seg en jævlig stor bolle. hehe jaa, jeg stusset veldig på det, hæ? men frukt er jo sunt.. og godt jaja, er vel greit å spise det innimellom selvom man gåt på lavkarbo? er jo bedre å ta seg en banan som mellom måltid? eller bør jeg heller gå for knekkebrød med gulost?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #6 Skrevet 12. desember 2017 Om du skal følge lavkarbo så kan du ikke spise frukt nei. Litt bær er det eneste, da bringebær som best. Det virker som at du ikke har satt deg helt godt inn i dette. Jeg har endometriose og lever stortsett lavkarbo, dvs jeg har kuttet ut mesteparten av karbohydrater for flere år siden. Dette i kombinasjon med hormonspiral har gjort at jeg har en smertefri hverdag igjen. Så gyn har nok anbefalt deg å kunne ut sukker av den grunn at det regulerer hormoner. Men det er ikke gjort over natta, hos meg tok det vel 3-4 mnd før jeg merket forskjell. Lavkarbo er også et vidt begrep. Streng lavkarbo er under 20 karbs om dagen, og alt under 100 gram karbs om dagen regnes som lavkarbo. Jo mindre karbs jo bedre effekt, også på vekta. Det lille en får i seg av karbs skal komme fra grønnsaker over jorda og litt meieriprodukter dersom du tåler dem (de kan også forstyrre hormoner og det beste er å kutte dem mest mulig ut) Det er mye å sette seg inni når en går over til å spise lavkarbo. Dersom du har pcos så har nok legen ment at det bør bli din nye livsstil og ikke en kur du følger. Når en følger lavkarbo så holder blodsukker seg stabil, og behovet for mellommåltider synker. Jo frukt er sunnere enn sjokolade, men frukt inneholder sukker, og selv om det er fruktsukker så gjør det at blodsukkeret vårt øker og da bruker kroppen karbohydrater fra frukta til energi istedenfor fett lagret på kroppen. Dersom du spiser mere fett og protein og mindre karbs, så begynner kroppen å tære av fettet på kroppen etter at glukogenlagrene er brukt opp. Knekkebrød inneholder også karbs som du ikke skal spise hvis du skal følge lavkarbo, da må du isåfall lage eget lavkarbo knekkebrød. Google det, finnes masse oppskrifter. Dersom du ikke setter deg inn i dette men begynner å spise som du har nevnt ovenfor, dvs blande lavkarbo (mere fett) og høykarbo så kan du faktisk ende opp med å legge på deg. Anbefaler lavkarbo.no og at du setter deg inn i dette før du begynner. Lykke til, jeg har fått et nytt liv med lavkarbo, og nei, det er ikke som mange sier at en heller masse fett i seg. Jeg har aldri spist så sunt og så mye grønt som de siste årene Anonymkode: efded...0ad 3
cerruti Skrevet 12. desember 2017 #7 Skrevet 12. desember 2017 Meld deg inn i spør Thor på Facebook og betal 350-ish kr for en kostplan. 1
Hot mess Skrevet 12. desember 2017 #8 Skrevet 12. desember 2017 1 time siden, theSchrimp skrev: hehe jaa, jeg stusset veldig på det, hæ? men frukt er jo sunt.. og godt jaja, er vel greit å spise det innimellom selvom man gåt på lavkarbo? er jo bedre å ta seg en banan som mellom måltid? eller bør jeg heller gå for knekkebrød med gulost? 1. Ikke alt som er sunt er slankemat. Nøtter er sunt, og passer fint inn i en lavkarbodiett, men er kaloririke, og inntaket bør derfor begrenses. Sunt betyr ikke nødvendigvis "spis i vei" 2. Ketolyse/LCHF er dietter der man begrenser inntak av/utelukker matvaregrupper. Det betyr at i tillegg til sånt som potetgull og godteri, frarådes det å spise frukt, ikke fordi det ikke er sunt, men fordi det inneholder masse karbohydrater, og målet med en lavkarbodiett er å begrense inntaket av karbohydrater. At enkelte sunne matvarerer er utelukket gjør ikke en slik diett usunn i seg selv, det er mulig å spise sunt uten å spise alle sunne matvarer. 3. Ketolyse er en enkel diett med klare retningslinjer som er enkle å fortså, og følge – i teorien. Vekttapet på slike dietter kommer først og fremst fra at kombinasjonen av at å utelukke veldig mange matvarer/hel/halvfabrikata/junkfood/godteri ofte vil sørge for at en nesten automatisk reduserer kaloriinntaket, samt en appetittjustering noen opplever som følge av ketose. 4. Selv om reglene på Ketolyse er veldig enkle å forstå (nei, du kan ikke spise en banan som mellommåltid på ketolyse, få lavkarboretninger vil oppmuntre til inntak av banan, som vel er frukten med høyest sukkerinnhold), og det for noen gjør dietten enkel å føle, kan det bli vanskelig hvis du ikke takler så stramme regler, som du må holde deg konsekvent til. Da kan standard kaloriregning fungere bedre. 5. Du trenger ikke nødvendigvis mellommåltider overhodet. På lavkarbodietter klare mange seg med et-to måltider om dagen, vi som har et karbohydratinntak som er såpass høyt at ingen ville kalle det "lavkarbo", kan også fint spise 2-3 hovedmåltider om dagen, og ikke mer. 5. Hvis kunnskapene dine om slanking og sunt kosthold ikke strekker seg så langt utover "har hørt lavkarbo er bra, og frukt er sunt", invester tid i å lese deg opp. Det er en egen bok om Ketolysedietten, bloggen lavkarbotips.net har mye lettfattelig og grundig info for nybegynnere, forumet lavkarbo.no har også mye. 6. Hvis du ikke orker lese deg opp, er kostplan definitivt verdt pengene, for å gå ned i vekt, og hole vekta, vil faktisk kreve endel innsats, og økt bevissthet rundt det du spiser. Og hvis du ikke synes det er verdt det å tillegne deg kunnskapen som skal til for å sette sammen maten din selv/loggføre den, bør kostplan være verdt det. Minuset med kostplan er at du da ikke helt vil vite hva du skal gjøre når "kuren" er over og du skal holde vekta? 8. Hvis du har orket lese helt hit, skjønner du sikkert hvorfor jeg følte at jeg måtte ta dette punktvis. 2
theSchrimp Skrevet 12. desember 2017 Forfatter #9 Skrevet 12. desember 2017 44 minutter siden, AnonymBruker said: Om du skal følge lavkarbo så kan du ikke spise frukt nei. Litt bær er det eneste, da bringebær som best. Det virker som at du ikke har satt deg helt godt inn i dette. Jeg har endometriose og lever stortsett lavkarbo, dvs jeg har kuttet ut mesteparten av karbohydrater for flere år siden. Dette i kombinasjon med hormonspiral har gjort at jeg har en smertefri hverdag igjen. Så gyn har nok anbefalt deg å kunne ut sukker av den grunn at det regulerer hormoner. Men det er ikke gjort over natta, hos meg tok det vel 3-4 mnd før jeg merket forskjell. Lavkarbo er også et vidt begrep. Streng lavkarbo er under 20 karbs om dagen, og alt under 100 gram karbs om dagen regnes som lavkarbo. Jo mindre karbs jo bedre effekt, også på vekta. Det lille en får i seg av karbs skal komme fra grønnsaker over jorda og litt meieriprodukter dersom du tåler dem (de kan også forstyrre hormoner og det beste er å kutte dem mest mulig ut) Det er mye å sette seg inni når en går over til å spise lavkarbo. Dersom du har pcos så har nok legen ment at det bør bli din nye livsstil og ikke en kur du følger. Når en følger lavkarbo så holder blodsukker seg stabil, og behovet for mellommåltider synker. Jo frukt er sunnere enn sjokolade, men frukt inneholder sukker, og selv om det er fruktsukker så gjør det at blodsukkeret vårt øker og da bruker kroppen karbohydrater fra frukta til energi istedenfor fett lagret på kroppen. Dersom du spiser mere fett og protein og mindre karbs, så begynner kroppen å tære av fettet på kroppen etter at glukogenlagrene er brukt opp. Knekkebrød inneholder også karbs som du ikke skal spise hvis du skal følge lavkarbo, da må du isåfall lage eget lavkarbo knekkebrød. Google det, finnes masse oppskrifter. Dersom du ikke setter deg inn i dette men begynner å spise som du har nevnt ovenfor, dvs blande lavkarbo (mere fett) og høykarbo så kan du faktisk ende opp med å legge på deg. Anbefaler lavkarbo.no og at du setter deg inn i dette før du begynner. Lykke til, jeg har fått et nytt liv med lavkarbo, og nei, det er ikke som mange sier at en heller masse fett i seg. Jeg har aldri spist så sunt og så mye grønt som de siste årene Anonymkode: efded...0ad takk for utfyllende svar! nei har ikke satt meg så veeldig inn i det enda, men sitter inne på lavkarbo.no og leser meg opp nå jeg prøvde det såvidt ut tidligere i år, i sommer, hvor jeg i hvertfall spiste mer frukt, og kuttet ut sjokolade ( tok heller en first price pose med potetgull jeg fordelte utover helgen som helgegodt. da endte jeg som regel med en halv pose til neste helg) og tok fiber knekkebrød istedenfor brødskiver ( skal sies samboeren er mer glad i loff enn grovt brød) samt gikk tre kvarters turer hver dag. og gikk ned en halv kilo i uken men falt ut av hele greiene når det ble mye ting på planen
theSchrimp Skrevet 12. desember 2017 Forfatter #10 Skrevet 12. desember 2017 52 minutter siden, Hot mess said: 1. Ikke alt som er sunt er slankemat. Nøtter er sunt, og passer fint inn i en lavkarbodiett, men er kaloririke, og inntaket bør derfor begrenses. Sunt betyr ikke nødvendigvis "spis i vei" 2. Ketolyse/LCHF er dietter der man begrenser inntak av/utelukker matvaregrupper. Det betyr at i tillegg til sånt som potetgull og godteri, frarådes det å spise frukt, ikke fordi det ikke er sunt, men fordi det inneholder masse karbohydrater, og målet med en lavkarbodiett er å begrense inntaket av karbohydrater. At enkelte sunne matvarerer er utelukket gjør ikke en slik diett usunn i seg selv, det er mulig å spise sunt uten å spise alle sunne matvarer. 3. Ketolyse er en enkel diett med klare retningslinjer som er enkle å fortså, og følge – i teorien. Vekttapet på slike dietter kommer først og fremst fra at kombinasjonen av at å utelukke veldig mange matvarer/hel/halvfabrikata/junkfood/godteri ofte vil sørge for at en nesten automatisk reduserer kaloriinntaket, samt en appetittjustering noen opplever som følge av ketose. 4. Selv om reglene på Ketolyse er veldig enkle å forstå (nei, du kan ikke spise en banan som mellommåltid på ketolyse, få lavkarboretninger vil oppmuntre til inntak av banan, som vel er frukten med høyest sukkerinnhold), og det for noen gjør dietten enkel å føle, kan det bli vanskelig hvis du ikke takler så stramme regler, som du må holde deg konsekvent til. Da kan standard kaloriregning fungere bedre. 5. Du trenger ikke nødvendigvis mellommåltider overhodet. På lavkarbodietter klare mange seg med et-to måltider om dagen, vi som har et karbohydratinntak som er såpass høyt at ingen ville kalle det "lavkarbo", kan også fint spise 2-3 hovedmåltider om dagen, og ikke mer. 5. Hvis kunnskapene dine om slanking og sunt kosthold ikke strekker seg så langt utover "har hørt lavkarbo er bra, og frukt er sunt", invester tid i å lese deg opp. Det er en egen bok om Ketolysedietten, bloggen lavkarbotips.net har mye lettfattelig og grundig info for nybegynnere, forumet lavkarbo.no har også mye. 6. Hvis du ikke orker lese deg opp, er kostplan definitivt verdt pengene, for å gå ned i vekt, og hole vekta, vil faktisk kreve endel innsats, og økt bevissthet rundt det du spiser. Og hvis du ikke synes det er verdt det å tillegne deg kunnskapen som skal til for å sette sammen maten din selv/loggføre den, bør kostplan være verdt det. Minuset med kostplan er at du da ikke helt vil vite hva du skal gjøre når "kuren" er over og du skal holde vekta? 8. Hvis du har orket lese helt hit, skjønner du sikkert hvorfor jeg følte at jeg måtte ta dette punktvis. hehe jeg orket å lese hele tusen takk for utfyllende svar må nok lese over flere ganger her er kjempe gira at the moment, så nå har jeg 10 nettsider oppe samtidig, om lavkarbo, til å lese litt frem og tilbake på. er veldig innstilt i å sette meg inn i dette
theSchrimp Skrevet 12. desember 2017 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2017 med tanke på sånne helse apper, som lifesum. ( hvis du bruker lifesum legg meg gjerne til der: rekalarseb) burde jeg da sette karbohydrater til 100g?!?. men hva blir ideelt å sette proteiner og fett på da?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #12 Skrevet 13. desember 2017 Jeg har lyst å anbefale deg kostdoktorn.se eller hans engelskspråkelige side dietdoctor.com Det er mange menyforslag, mye informasjon og kunnskap å finne der.Jeg tror alt det skrevne er gratis, men det ligger også veldig mye på medlemssidene som kan være inspirerende og lurt å sjekke ut. Du får en måneds medlemskap for 1kr - og det er veldig mye informasjon fra leger og andre du kan finne der. Vanlig pris tror jeg er 79kr i måneden. Her er et av flere innlegg om lavkarbo og pcos: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/halsovinster/pcos/atta-anledningar Anonymkode: e0cc1...d06
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #13 Skrevet 13. desember 2017 11 timer siden, theSchrimp skrev: takk for utfyllende svar! nei har ikke satt meg så veeldig inn i det enda, men sitter inne på lavkarbo.no og leser meg opp nå jeg prøvde det såvidt ut tidligere i år, i sommer, hvor jeg i hvertfall spiste mer frukt, og kuttet ut sjokolade ( tok heller en first price pose med potetgull jeg fordelte utover helgen som helgegodt. da endte jeg som regel med en halv pose til neste helg) og tok fiber knekkebrød istedenfor brødskiver ( skal sies samboeren er mer glad i loff enn grovt brød) samt gikk tre kvarters turer hver dag. og gikk ned en halv kilo i uken men falt ut av hele greiene når det ble mye ting på planen Men da har du gått ned pga kaloriunderskudd ikke fordi du fulgte lavkarbo. For hvis du tenker over det, å kutte ut sjokolade og usunne alternativer sammen med daglig tur så er det ikke rart du gikk ned. Kanskje det er det alternativet du skal legge deg på nå også, selv om, som jeg har nevnt allerede, lavkarbo er veldig gunstig for de som har hormonforstyrrelse. Støtter forslaget om Kostdoktor nettisder, forumet der er mye mere aktivt enn norske Lavkarbo. Anonymkode: efded...0ad 3
theSchrimp Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #14 Skrevet 13. desember 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Men da har du gått ned pga kaloriunderskudd ikke fordi du fulgte lavkarbo. For hvis du tenker over det, å kutte ut sjokolade og usunne alternativer sammen med daglig tur så er det ikke rart du gikk ned. Kanskje det er det alternativet du skal legge deg på nå også, selv om, som jeg har nevnt allerede, lavkarbo er veldig gunstig for de som har hormonforstyrrelse. Støtter forslaget om Kostdoktor nettisder, forumet der er mye mere aktivt enn norske Lavkarbo. Anonymkode: efded...0ad ja problemer der er bare at jeg sliter så mye med hodepine og migrene på grunn av traumer mest sansynligvis .. og da er det veldig tungt å gå så lange turer hver dag. så det faller ut så fort det er noe annet jeg kan prioritere da har jeg veldig lyst til å prøve noe annet jeg kan holde meg nede i vekt på med mindre det finnes noe annet enn lavkarbo? for, såvidt jeg har kjønt så går man ned i vekt med lavkarbo, uten å måtte gå lange turer? eller har jeg misforstått nå? hehe. jeg la merke til at lavkarbo virket veldig gammelt ja, de fleste innlegg jeg så der var fra 2011..
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #15 Skrevet 13. desember 2017 18 timer siden, bobleplast_ skrev: Frukt er sunt, men det inneholder mye fruktsukker. Fruktose og sukrose er same shit og omdannes til glukose i kroppen. Men, frukt er ikke usunt. Alle som mener at frukt er usunt kan ta seg en jævlig stor bolle. Fruktose og sukrose er ikke helt det samme. Det kan se ut som om leveren bl.a. setter pris på et begrenset fruktoseinntak. https://www.health.harvard.edu/heart-health/abundance-of-fructose-not-good-for-the-liver-heart https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2423467/?to Anonymkode: e0cc1...d06
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #16 Skrevet 13. desember 2017 7 timer siden, theSchrimp skrev: ja problemer der er bare at jeg sliter så mye med hodepine og migrene på grunn av traumer mest sansynligvis .. og da er det veldig tungt å gå så lange turer hver dag. så det faller ut så fort det er noe annet jeg kan prioritere da har jeg veldig lyst til å prøve noe annet jeg kan holde meg nede i vekt på med mindre det finnes noe annet enn lavkarbo? for, såvidt jeg har kjønt så går man ned i vekt med lavkarbo, uten å måtte gå lange turer? eller har jeg misforstått nå? hehe. jeg la merke til at lavkarbo virket veldig gammelt ja, de fleste innlegg jeg så der var fra 2011.. Alle kropper er forrskjellige, å vite om akkurat du går ned på lavkarbo er umulig å si på forhånd. Jeg gikk ned 8kg på 3-4 uker første gangen jeg prøvde den. Men da fulgte jeg den til punkt og prikke, ikke en liten utskjeelse engang. Da jeg prøvde den på nytt par senere så gikk jeg nesten ikke ned, 1-2 kg vannvekt og det var det. Jeg måtte kutte ut melkeprodukter og telle kalorier for å begynne å gå ned. Det er veldig mange som er dårlig opplyst og tror de kan spise så mye de vil og likevel gå ned på lavkarbo. Poenget med lavkarbo er at blodsukkeret holder seg stabilt og at behov etter mat går ned, dermed spiser en mindre kalorier. Å gå turer og trene gjør at en beholder muskelmasse og bedrer forbrenningen. Du kan la være å gå turer og spise vanlig sunn mat og likevel gå ned i vekt så lenge du holder deg lavt nok på kalorier, rundt 1300 per dag feks. Anonymkode: efded...0ad 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #17 Skrevet 13. desember 2017 Jeg ville heller telle kalorier. Gratisapper hjelper deg å loggføre som lifesum eller myfitnesspal. Anonymkode: 13e6c...9a9
Mynona Skrevet 13. desember 2017 #18 Skrevet 13. desember 2017 Tråden er ryddet for brudd på følgende regel Sitat * Kommentarer og vurderinger angående kropp, både ens egen og andres. Kvinneguiden ønsker ikke å være en arena som trigger sykdom og bidrar til kroppspress, vi tillater derfor ikke referanseverdiene høyde og vekt kombinert. Les mer her. og er flyttet til Kostholdsrommet. Mynona, mod.
tirben Skrevet 13. desember 2017 #19 Skrevet 13. desember 2017 11 timer siden, theSchrimp skrev: ja problemer der er bare at jeg sliter så mye med hodepine og migrene på grunn av traumer mest sansynligvis .. og da er det veldig tungt å gå så lange turer hver dag. så det faller ut så fort det er noe annet jeg kan prioritere da har jeg veldig lyst til å prøve noe annet jeg kan holde meg nede i vekt på med mindre det finnes noe annet enn lavkarbo? for, såvidt jeg har kjønt så går man ned i vekt med lavkarbo, uten å måtte gå lange turer? eller har jeg misforstått nå? hehe. jeg la merke til at lavkarbo virket veldig gammelt ja, de fleste innlegg jeg så der var fra 2011.. Anbefaler deg å søke opp facebookgruppen " Spør Thor " . Der kan du lese deg opp på de forskjellige planene han har utarbeidet. Han har forskjellige planer for forskjellige sykdommer. Da kjøper man en detaljert spiseplan som går over 4 uker. Da står det hva du skal spise til alle måltider i hele perioden. Etter de 4 ukene, velger de fleste å fortsette med kostholdet, da de merker positiv endring i kroppen. Vekten har også rast ned i løpet av de første ukene. Planene er svært enkle å følge, da man kun skal spise det som står der. Man spiser ikke sukker, mel, korn, melkeprodukter, frukt, ris, pasta, men kjøtt, fisk, grønnsaker som vokser over jorda, bær, egg.
Pringle Skrevet 14. desember 2017 #20 Skrevet 14. desember 2017 Å lage en kostplan er lett. Det som er vanskelig, er å følge den, hvis du ikke har laget den selv. En streng plan høres enkelt ut i teorien, men du skal følge den i praksis. For å gå ned i vekt, er det eneste du må, å spise mindre, på ordentlig, konsekvent, og lenge. Men det er til gjengjeld en ufravikelig sannhet. Hvis du ikke aksepterer det, kan du like gjerne gi opp. For å kunne spise mindre og fortsette å gjøre det lenge nok til at du får resultatene du ønsker, og ikke få lyst til å spise alt du kommer over etter at du er ferdig, må du spise relativt sunt, og på en måte du trives med. Du må sette deg inn i temaet kosthold, men det er noen ganske enkle prinsipper. Jeg er nesten sikker på at du har en viss forståelse om hva et sunt kosthold er - har du hørt om kostsirkelen, matpyramiden, matvaregrupper? Det som er vanskelig, er å avlære alt det tullet man har tilegnet seg i gjennom årene, og å skille mellom gode og dårlige råd. Dessverre er myndighetene, som man skulle tro hadde folkehelse som mål, med på å skape hysteri og angst rundt mat, noe som dreper matgleden og selvtilliten, og over tid gjør mange syke. Mosjon er bra, men hvis du ikke allerede liker å gå turer, er det ikke sannsynlig at du vil holde deg til flere entimesturer per uke særlig lenge. Jeg har gått ned i vekt med strenge dietter og treningssenter, men det fungerte bare for å gå ned i vekt. Det som har fungert for å både gå ned i vekt og å holde vekta etterpå, har vært å spise mat jeg liker, i moderate mengder, spise variert og balansert, planlegge matinnkjøp, lage mer mat selv, gjøre bevegelse til en naturlig og hyggelig del av hverdagen, og ikke stresse og bekymre meg så veldig, men heller stole på sunn fornuft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå