AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Hei! Jeg fødte sønnen vår for snart 2 måneder siden, han kom med keisersnitt grunnet seteleie. Jeg opplevde keisersnitt som det tryggeste alternativet og har ikke hatt noen problemer eller komplikasjoner i etterkant av keisersnittet. Men ettersom jeg går mye hjemme nå, tenker man mye for seg selv og meg og samboer er veldig enige om at vi vil ha nr 2 en gang også. Men så har jeg tatt meg selv i og tenke på «vanlige fødsler» og da får jeg aldeles angst. Jeg kunne langt ifra tenke meg en vanlig fødsel, jeg har sagt til samboer at dersom vi noen gang skal ha en til i fremtiden så ønsker jeg keisersnitt. Etter mitt første keisersnitt kom jeg meg relativt raskt på bena, sønnen vår kom til verden kl 02.00 på natten og kl 10.00 var jeg oppe av sengen og gikk for og gå på do og finne mat. Ja såret var selvsagt smertefullt, men målet var og få igang blodsirkulasjonen. Jeg har heller ikke hatt noen problem med å ta blodfortynnende etter keisersnittet, og lengre enn normalt (6 uker pga blodpropp i familien). Jeg fødte på Stavanger sykehus og følte meg godt tatt vare på, eneste jeg opplevde før fødselen var at legene selvsagt ønsket at jeg skulle føde på naturlig måte men til slutt respekterte dem valget jeg tok. Så spørsmålet mitt er egentlig om noen her inne har erfaring med og kunne få keisersnitt på gang nr.2 uansett hvilket leie barnet ligger i? Jeg ser ikke på keisersnitt som en «billigere måte å slippe unna på» men det var det tryggeste for meg. Håper noen her inne kan dele sin erfaring😊 Anonymkode: 4caa3...76f
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tror det er lettere å få inn Inger keisersnitt dersom du har tatt keisersnitt før (?) Pga. rifter i livmoren dom kan rives opp eller noe ? Kanskje ? Anonymkode: 6ce3d...349
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #3 Skrevet 12. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tror det er lettere å få inn Inger keisersnitt dersom du har tatt keisersnitt før (?) Pga. rifter i livmoren dom kan rives opp eller noe ? Kanskje ? Anonymkode: 6ce3d...349 Ja jeg mener og ha hørt at man lettere kan få keisersnitt på gang nr 2, med tanke på at man allerede har vært gjennom et keisersnitt. Men er så usikker, og jeg ønsker veldig gjerne flere barn etterhvert men da må jeg vite at jeg kan velge selv hvordan jeg vil føde Anonymkode: 4caa3...76f
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #4 Skrevet 12. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg mener og ha hørt at man lettere kan få keisersnitt på gang nr 2, med tanke på at man allerede har vært gjennom et keisersnitt. Men er så usikker, og jeg ønsker veldig gjerne flere barn etterhvert men da må jeg vite at jeg kan velge selv hvordan jeg vil føde Anonymkode: 4caa3...76f Tror nok ikke du får velge uten å ha en medisinsk grunn. Anonymkode: 97ee6...983
Minlillelykke Skrevet 12. desember 2017 #5 Skrevet 12. desember 2017 Jeg fikk ks med nummer to. Litt annen historie. Men mitt første snitt var jeg som deg, denne gangen fikk jeg mer komplikasjoner. Spinal hodepine feks. En annen ting du må huske på er at du ikke skal løfte tyngre enn babyen de første 6 ukene. Her klatrer 2.5 åringen selv inn og ut av bilen. Og man kan få mer komplikasjoner gang nr to. Hadde jeg visst denne gangen at jeg kunne få gå til termin og starte av meg selv hadde jeg helt klart gjort det. Men pga risiko svangerskap måtte jeg settes i gang i uke 38, dette ble gjort sist også. Og aldri igjen! Nå er vi ferdige med barn, men jeg ville tenkt meg om noen ganger før jeg valgte å søke om ks med nummer to. Først og fremst fordi kabalen i hverdagen kan bli ganske vanskelig
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #6 Skrevet 12. desember 2017 2 minutter siden, Minlillelykke skrev: Jeg fikk ks med nummer to. Litt annen historie. Men mitt første snitt var jeg som deg, denne gangen fikk jeg mer komplikasjoner. Spinal hodepine feks. En annen ting du må huske på er at du ikke skal løfte tyngre enn babyen de første 6 ukene. Her klatrer 2.5 åringen selv inn og ut av bilen. Og man kan få mer komplikasjoner gang nr to. Hadde jeg visst denne gangen at jeg kunne få gå til termin og starte av meg selv hadde jeg helt klart gjort det. Men pga risiko svangerskap måtte jeg settes i gang i uke 38, dette ble gjort sist også. Og aldri igjen! Nå er vi ferdige med barn, men jeg ville tenkt meg om noen ganger før jeg valgte å søke om ks med nummer to. Først og fremst fordi kabalen i hverdagen kan bli ganske vanskelig Takk for tips, jeg tenker nok at dersom vi planlegger et barn nr 2 så vil jeg tenke nøyere over et eventuelt keisersnitt. Det er som du sier at det kan bli en kabal i hverdagen, spesielt når man har et barn fra før som også trenger hjelp og oppmerksomhet. Vi ønsker jo selvfølgelig enda et barn, og mulig at angsten for vaginal fødsel vil forsvinne etterhvert. Men pr dags dato blir jeg urolig å uvell av tanken på det, og dette kommer nok av at jeg følte meg såpass trygg under keisersnittet og at jeg kom meg såpass fort på bena etterpå. Jeg har også hørt at når man går gravid for 2 gang, så vil det gjøre vondt i keisersnitt arret og gjerne rive litt, så jeg kjenner jeg er litt nervøs for akkurat det, men det vil nok gå bra. Anonymkode: 4caa3...76f
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #7 Skrevet 12. desember 2017 Jeg hadde ikke noe valg. Begge var stjernekikkere og endte i hastekeisersnitt. Anonymkode: 26335...163
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #8 Skrevet 12. desember 2017 Hvor mange barn planlegger dere? Min mor fikk forbud mot mer enn 3 barn. Kroppen hennes kunne ikke takle et 4. keisersnitt. Anonymkode: 206f7...138
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #9 Skrevet 12. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange barn planlegger dere? Min mor fikk forbud mot mer enn 3 barn. Kroppen hennes kunne ikke takle et 4. keisersnitt. Anonymkode: 206f7...138 Fåreløbig har vi kun tenkt på en til, vi har også fått beskjed om at jeg kun kan ha 3 keisersnitt. Men om jeg ønsker 3 barn vet jeg ikke enda, det eneste jeg er 100% sikker på er at vi ønsker at førstemann skal ha en bror/søster og vokse opp sammen med 😊 Anonymkode: 4caa3...76f
Minlillelykke Skrevet 12. desember 2017 #10 Skrevet 12. desember 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, jeg tenker nok at dersom vi planlegger et barn nr 2 så vil jeg tenke nøyere over et eventuelt keisersnitt. Det er som du sier at det kan bli en kabal i hverdagen, spesielt når man har et barn fra før som også trenger hjelp og oppmerksomhet. Vi ønsker jo selvfølgelig enda et barn, og mulig at angsten for vaginal fødsel vil forsvinne etterhvert. Men pr dags dato blir jeg urolig å uvell av tanken på det, og dette kommer nok av at jeg følte meg såpass trygg under keisersnittet og at jeg kom meg såpass fort på bena etterpå. Jeg har også hørt at når man går gravid for 2 gang, så vil det gjøre vondt i keisersnitt arret og gjerne rive litt, så jeg kjenner jeg er litt nervøs for akkurat det, men det vil nok gå bra. Anonymkode: 4caa3...76f Jeg hadde ikke noe ubehag i arret før uken før jeg fødte, så det ville jeg ikke tenkt så mye på. Jeg ville bedt om samtaler på sykehuset når du er gravid, de ønsker gjerne å hjelpe deg igjennom det slik at du kan prøve på vaginal fødsel. Hvis du kjenner at ks er eneste rette så husk å jobbe det inn i det barnet du har fra før, med å klatre inn og ut av bil og slike ting som blir vanskelig når du skal være alene med barna
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #11 Skrevet 12. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nok ikke du får velge uten å ha en medisinsk grunn. Anonymkode: 97ee6...983 De invilger lettere pga redsel når man har ett snitt fra før. Anonymkode: de52e...e06
Gjest making.a.mess Skrevet 12. desember 2017 #12 Skrevet 12. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg fødte sønnen vår for snart 2 måneder siden, han kom med keisersnitt grunnet seteleie. Jeg opplevde keisersnitt som det tryggeste alternativet og har ikke hatt noen problemer eller komplikasjoner i etterkant av keisersnittet. Men ettersom jeg går mye hjemme nå, tenker man mye for seg selv og meg og samboer er veldig enige om at vi vil ha nr 2 en gang også. Men så har jeg tatt meg selv i og tenke på «vanlige fødsler» og da får jeg aldeles angst. Jeg kunne langt ifra tenke meg en vanlig fødsel, jeg har sagt til samboer at dersom vi noen gang skal ha en til i fremtiden så ønsker jeg keisersnitt. Etter mitt første keisersnitt kom jeg meg relativt raskt på bena, sønnen vår kom til verden kl 02.00 på natten og kl 10.00 var jeg oppe av sengen og gikk for og gå på do og finne mat. Ja såret var selvsagt smertefullt, men målet var og få igang blodsirkulasjonen. Jeg har heller ikke hatt noen problem med å ta blodfortynnende etter keisersnittet, og lengre enn normalt (6 uker pga blodpropp i familien). Jeg fødte på Stavanger sykehus og følte meg godt tatt vare på, eneste jeg opplevde før fødselen var at legene selvsagt ønsket at jeg skulle føde på naturlig måte men til slutt respekterte dem valget jeg tok. Så spørsmålet mitt er egentlig om noen her inne har erfaring med og kunne få keisersnitt på gang nr.2 uansett hvilket leie barnet ligger i? Jeg ser ikke på keisersnitt som en «billigere måte å slippe unna på» men det var det tryggeste for meg. Håper noen her inne kan dele sin erfaring😊 Anonymkode: 4caa3...76f Jeg har hatt en grusom vaginalfødsel og to keisersnitt. Det er nok forskjellig hvor fort man kommer seg etter keisersnitt, men etter nr to tok det mer tid. Men det kan komme av at barn nr 2 ble kronisk syk og krevde enormt. Det visdte vi ikke når vi planla nr 3. Fikk begge keisersnittene pga fødselsangst, men oppleve sykepleierene som lite hjelpsomme etter ks nr to. De syntes ikke angst var grunn god nok to ganger.. et par timer etter operasjonen ba jeg om en kopp te for jeg frøs. Sykepleieren ba meg hente selv (fordi hun sluttet på vakt) på kjøkkenet to korridorer bortenfor, selv om hun visste utmerket at jeg ikke kunne gå på det tidspunktet
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #13 Skrevet 12. desember 2017 Har ikke erfaring selv m keisersnitt, kun to vaginale fødsler, men flere venninner som har tatt KS av ymse grunner (både planlagt, haste og katastrofesnitt), en har fått fire barn m KS men de ble født over et tidsspenn på nesten 20 år, så det kan jo gå (Victoria Beckham har jo også fire KS bak seg med en viss aldersforskjell mellom første og siste). Men det jeg egt ville si: Du vektlegger at du var oppe og gikk veldig kjapt etter KS. Om det ikke er så vanlig, er det vanlig ved vaginal fødsel å være på bena kort etter. Av uvurderlig verdi når man har småfolk å ta vare på fra før. Jeg ville forsøkt samtaler om fødselsangst før jeg bestemte meg for å søke om KS. Anonymkode: 11443...16b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #14 Skrevet 12. desember 2017 Det er godt mulig keisersnitt var det tryggeste alternativet for deg denne gangen, med seteleie, men det vil ikke være det tryggeste alternativet neste gang, med mindre du har medisinske grunner til å ta keisersnitt også i neste svangerskap. Hvis du i utgangspunktet har økt Risiko for blodpropp, er det virkelig lite lurt å ta keisersnitt med mindre det er høyst nødvendig. Anonymkode: 13c21...3ed
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #15 Skrevet 12. desember 2017 Pluss det andre har skrevet - det er ikke lett å ta seg av storesøsken de første ukene etter et keisersnitt. Du skal ikke undervurdere det, særlig ikke hvis barna kommer relativt tett. Jeg har tatt ks tre ganger selv, forresten. En gang med komplikasjoner etterpå. Og en gang med mistanke om blodpropp etterpå (var det heldigvis ikke...). Anonymkode: 13c21...3ed
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #16 Skrevet 12. desember 2017 Jeg hadde katastrofesnitt med nr. 1 (hakket mer alvorlig enn hastesnitt - sånn situasjon hvor de bare tar senga og løper uten noen forberedelser) så jeg hadde jo et litt annet utgangspunkt enn deg. Men da jeg var inne for samtaler med nr. 2 fikk jeg beskjed om at de som har hatt KS tidligere har lavere terskel for å få innvilget KS siden vagnial fødsel innebærer flere og mer alvorlige komplikasjoner - enn hos de som har født vagnialt (normalt) tidligere Pga. arret i livmoren kan revne ved rier. Jeg hadde alle forutsetninger for å kunne føde vaginalt denne gangen (det var ikke noe ''feil'' med meg som gav snitt sist) - men det var likevel ingen problem å få KS på eget ønske. Trengte ikke argumentere så voldsomt heller. Anonymkode: 142fb...a42
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #17 Skrevet 12. desember 2017 Jeg har hatt ett ks bak meg og er nå gravid. Skal føde vanlig. Fikk beskjed om at muligheten for at livmoren skal revne under fødsel er svært lav. Men de har det i bakhodet hele tiden. Har en venninne som har fått 4 barn med ks, ved det siste ks så ble det spurt om hun ikke ville bli sterilisert samtidig for de anbefalte absolutt ikke et nytt ks. Men hun nektet. Anonymkode: ec0e3...641
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #18 Skrevet 12. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er godt mulig keisersnitt var det tryggeste alternativet for deg denne gangen, med seteleie, men det vil ikke være det tryggeste alternativet neste gang, med mindre du har medisinske grunner til å ta keisersnitt også i neste svangerskap. Hvis du i utgangspunktet har økt Risiko for blodpropp, er det virkelig lite lurt å ta keisersnitt med mindre det er høyst nødvendig. Anonymkode: 13c21...3ed Med et ks bak seg, blir neste fødsel vurdert som risikofødsel. Så vaginal fødsel er ikke da nødvendigvis den tryggeste forløsningen. Anonymkode: 6feb0...0c3
Thinkerbelle Skrevet 12. desember 2017 #19 Skrevet 12. desember 2017 Jeg hadde akutt KS med nr 1 og når jeg skulle ha nr 2 ønsket jeg KS. Jeg forberedte meg på at dette ville bli veldig vanskelig, men det var ikke spesielt vanskelig å få dette innvilget. Dette var på riksen. Tror det var mye fordi jeg hadde hatt et keisersnitt tidligere..
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #20 Skrevet 14. desember 2017 Tror det skal gå fint å få innvilget. Jeg opplevde at livmoren min revnet, så jeg ville aldri valgt vaginal fødsel etter keisersnitt. Det er sånt som "aldri skjer", men de få gangene det faktisk skjer er konsekvensene så store at det ikke går an å fatte det. Anonymkode: 2f818...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå