Gå til innhold

Akvarie når man ikke kan bære noe særlig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg akvarie, men har et kraftig livmorsprolaps som gjør at selv det å bære 5-6 kg bør unngås. Hvordan bør jeg gjøre det ang vannskift? Er det lurere å få et relativt lite eller større med tanke på at jeg bør bytte ut 30% av vannet? 

Anonymkode: f1df3...e87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør du absolutt få et lite akvarie, ikke et stort. Det er anbefalt å bytte ut rundt 20% av vannet ukentlig for å få vekk avfallsstoffer som ikke blir borte i filteret. Uten slike vannbytter kan akvariet gå en stund, men så begynner fiskene å bli syke og dø, og det blir dyrt å kjøpe nye hele tiden (og slemt mot fiskene).

Skrevet

Man skal vel helst ikke ha et for lite akvarium heller, for fiskenes del.

Skrevet

Ikke ha for lite bare. Noen dyrebutikker selger "gullfiskboller" å sier at det er greit, men det er det altså absolutt ikke. Fisker trenger mye plass

Anonymkode: 8b55b...2a9

Skrevet

Kjøp den størrelsen du vil ha, å kjøp samtidig en KJEMPELANG slange, sånn at du kan bytte vann uten å være bøtter. Du kan også få kjøpt sånn feste til springen sånn at du kan fylle vann via slange. 

No problem.

Anonymkode: 46f67...561

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp den størrelsen du vil ha, å kjøp samtidig en KJEMPELANG slange, sånn at du kan bytte vann uten å være bøtter. Du kan også få kjøpt sånn feste til springen sånn at du kan fylle vann via slange. 

No problem.

Bare pass på at ikke slangen spiser fiskene.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

No problem.

Hva heter dette? Det hørtes jo kjempe greit ut. 

Skrevet

Ikke ha et alt for lite akvarium, for fiskenes del! Skal man ha fisker eller andre dyr må man sørge for at man kan passe på dem. Og det blir vell kanskje litt vanskelig hvis du ikke kan bære så tungt? Selv om du har veldig lyst på fisk, og du er sikkert flink til å passe på dem også. Men jeg mener at hvis du ikke kan ha stort nokk akvarium til fiskene på grunn av alt vannet som må bæres, så er vell kanskje ikke fisker det rette dyret for deg? Det kommer jo litt an på også da... liksom på hvor mye vann du kan bære av gangen. 

En ting som er VELDIG viktig å huske på er å ikke spørre de i dyrebutikken om hvor stor tank du skal ha osv... fordi de fleste i dyrebutikken har utdatert informasjon, og når de ikke helt vet svaret på noe, så sier de bare noe tilfeldig. itillegg til at de gjør alt de kan for å selge!

Anonymkode: 53cc0...b86

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ha et alt for lite akvarium, for fiskenes del! Skal man ha fisker eller andre dyr må man sørge for at man kan passe på dem. Og det blir vell kanskje litt vanskelig hvis du ikke kan bære så tungt? Selv om du har veldig lyst på fisk, og du er sikkert flink til å passe på dem også. Men jeg mener at hvis du ikke kan ha stort nokk akvarium til fiskene på grunn av alt vannet som må bæres, så er vell kanskje ikke fisker det rette dyret for deg? Det kommer jo litt an på også da... liksom på hvor mye vann du kan bære av gangen. 

En ting som er VELDIG viktig å huske på er å ikke spørre de i dyrebutikken om hvor stor tank du skal ha osv... fordi de fleste i dyrebutikken har utdatert informasjon, og når de ikke helt vet svaret på noe, så sier de bare noe tilfeldig. itillegg til at de gjør alt de kan for å selge!

Nei, jeg hadde absolutt ikke tenkt å ha et lite akvarie. Det var mer om jeg skulle belage med på et 60 l eller om jeg på en eller annen måte kunne få det til å fungere med noe større. Jeg har hatt akvarie før, men da var jeg funksjonsfrisk og hadde ingen problemer med å bære på bøtter med vann. :laugh:

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg hadde absolutt ikke tenkt å ha et lite akvarie. Det var mer om jeg skulle belage med på et 60 l eller om jeg på en eller annen måte kunne få det til å fungere med noe større. Jeg har hatt akvarie før, men da var jeg funksjonsfrisk og hadde ingen problemer med å bære på bøtter med vann. :laugh:

Oja okei bra! Det er mange som bare skaffer seg dyr uten og vite noe særlig eller bry seg noe særlig om hvordan dyrene faktsik har det.. bra at du ikke er en av dem! Er veldig opptatt av dette med dyr og at dyr skal ha det bra, og blir lett irritert når jeg ser at noen har alt for små akvarier eller bur når dyret burde ha større plass.. Men høres ut til at du bryr deg om fiskene:) 

Skrevet

Jeg hadde en slange som nådde inn til badet for tømming og fylling av vann i akvariet, det var på rundt 500 liter, så det å ta det bøttevis var uaktuelt =p

Skrevet

Det går vel an å bære vannet i flere runder? Da er akvariestørrelsen bare et spørsmål hvor lang tid du er villig til å bruke på vannutskiftingen.

Alternativt skaff et trillebord (eller noe annet egnet med hjul), om akvariet er på samme plan som vann og avløp. Det kan sikkert være praktisk til å flytte på andre tunge ting også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...