Gå til innhold

Tror jeg har møtt veggen, trenger råd!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært ansatt i en jobb i ca 3 måneder nå. Jeg går vanligvis på skole (siste avgjørende året). Der jeg jobber er vi 4 ansatte til sammen (butikk), og den ene er 100% sykemeldt mens hun andre ble nylig 50% sykemeldt. Så da er det jeg og sjefen min som har mulighet til å jobbe mest, + en ringehjelp som jobber avogtil. 

Så jeg har arbeidet nesten hver dag de siste månedene etter skoletid, men i går kveld etter jobb tror jeg at jeg møtte veggen? 

For noen måneder siden droppet jeg helt kontakt med moren og søsteren min. De har behandlet meg utrolig dårlig hele livet, vært krenkende, falske og dratt meg lang ned psykisk. Grunnen til at jeg hadde en slags sosial angst var pga dem, men den har såogsi godt over nå. Så jeg og kjæresten min kom fram til at det beste ble å bare droppe dem.  

Oppi alt dette er jeg under mitt eget opplegg for å slutte med hasj... Røyket det hver kveld en periode fordi det fikk meg til å slappe av og glemme alle probleme mine (trodde jeg). Kjæresten min tar det ganske lett å slutte, men jeg har abstinenser og har lyst på hele tiden. 

Så, poenget mitt er at jeg fikk et slags anfall i går kveld. Hadde ikke hatt tid til å øve til en prøve vi har i dag, så jeg grein, kasta ting rundt meg og ville bare dø. Det gikk opp for meg at jeg kun har kjæresten min som bryr seg om meg (har ingen fra familien bortsett fra far, som egentlig ikke bryr seg han heller). 

Så nå sitter jeg hjemme og angrer på at jeg skulket skolen. Klarer ikke slutte å gråte, og det hjelper ikke å tenke på at jeg skal på jobb fra 16-23 i kveld. 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: 24616...36d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Anonymkode: 24616...36d

Skrevet

Dette høres slitsomt ut.

Hvis jeg var deg hadde jeg først sett og hørt på en meditasjonsvideo for å roe meg ned, f.eks. denne

Så må du ha en skikkelig prat med sjefen din. Det høres ut som du jobber på en liten arbeidsplass, og derfor er det ekstra sårbart når flere blir sykmeldt. Sjekk kontrakten din for hvor mange timer i uka du skal jobbe. Si til sjefen din at du må tilbake til den vanlige arbeidsmengden som står i kontrakten fortest mulig, for ellers blir du også sykemeldt. Det kommer sikkert til å være vanskelig for deg å stå mot hvis sjefen sier at det blir vanskelig, men hold på ditt.

Har du snakket med en profesjonell om moren og søsteren din? Det er ganske heftig å gjøre det du har gjort, og du bør i hvert fall ta en prat med helsesøster/Rådgiver på skolen for å få ryddet opp i tankene dine.

Ellers må du huske på at kropp og sinn henger sammen. Spis ordentlig mat, ikke fastfood full av salt og fett, og få deg en tur ut en halvtime om dagen til tross for kulda.

Anonymkode: fc4c1...7c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha sykemeldt meg selv for en dag og gå til psykologen, det er veldig alvorlig i ditt tilfelle. Jeg kjenner folk som har røykt hasj i 7 år og livet gikk helt ned for dem. Ene hadde topp karakter, siste året på universitetet men ble ''avhengig'' av å røyke 2-3 g per dag og solgte pensumbøkene for det + sluttet skolen. Kjæresten hadde droppet vgs og sluttet jobben sin. Heldigvis behandler de seg nå på institusjon, men jeg anbefaler at hvis du vil virkelig skjerpe deg så søk en psykolog. Du kan snakke med legen din og be han henvise deg til psykolog, de har også taushetsplikt.

En annen ting og; det er ikke over hvis du ikke klarer å fullføre siste året. Du kan alltid ta privatist, men det eneste ulempet er at du får ikke førstegangsvitnemål (er vanskeligere å søke med ordinær vitnemål). Men det er aldri forsent og du klarer det. Ikke mist håpet :) 

Anonymkode: 169b1...dc1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du har møtt veggen, det er noe helt annet. Men du har tydeligvis stått i en del stress over lengre tid og trenger å rydde litt opp i hodet ditt. Jeg vil foreslå en tur til fastlegen, for evt å henvises til psykolog. (Dessverre er det veldig lang ventetid, men er du under 18 år går det muligens raskere.) Si til legen at du røyker hasj og har problemer med å slutte. Mulig du kan få et eget opplegg for hjelp til det. I din unge alder vil jeg tro du får relativ rask hjelp. 

Om du ikke er avhengig av inntekten fra jobben kan du vurdere å si opp. Det viktigste for deg nå er å rydde opp i helsen din og å fullføre skolen. Det er dette som er det viktige for fremtiden din. Om du ikke kan si opp må du snakke med sjefen om at du ikke kan jobbe mer enn det som står i kontrakten din. (Om du trenger å oppgi en grunn er det selvsagt pga skolearbeidet, siden det er ditt siste år og du må ha fullt fokus).

Lykke til! Det første steget er fastlegen.

Anonymkode: 24828...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...