Gå til innhold

After/hvitsår hos barn - tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet på fire klaget på vondt i munnen i går, og vi kunne ikke se noe så vi dro til tannpleier før barnehagen i dag. Tannpleier fant tre hvite blemmer på innsiden av leppen/kinnet med røde sår rundt. Sa at dette er after eller munnskold og at ingenting hjelper, men at det går over av seg selv etter 1-2 uker. 

Barnet gråt mye og ville ha plaster i munnen i går kveld og jeg er litt fortvilt. Kan det smertestilles litt? Vi fikk tips om å pusse uten tannkrem en uke, unngå frukt og drikke med syre og drikke mye vann. 

Leser noen steder at dentinox kan lindre, og noen sier det svir. 

Jeg vil bare gjøre tiden mens det heles så fin som mulig. Tar i mot alle erfaringer og tips. :)

Anonymkode: c088b...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Munnskold er inmariens vondt. Jeg tror ikke der er noe som hjelper, bortsett fra det jeg i desperasjon gjorde sist jeg hadde dette, tok vodtka på en qtips og gnidde mot. Dette svei og brant men elendigheten gikk ganske raskt bort. Men dette kan du ikke gjøre med barnet. 

Plaster i munnen får du ikke til å sitte. Har du apurt på apoteket om de kan anbefale noe? Vadmecum og ansre desinfiserende produkter tror jeg vil gjøre mer vondt enn godt i en liten munn. 

Anonymkode: 0e277...b91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt en bedøvende gel reseptfritt på apoteket som er beregnet til å bruke til nettopp sår og blemmer i munnen,nycodent aliclair gel heter den. 

https://www.apotek1.no/produkter/nycodent-aloclair-gel-8ml-864527p

Vet ikke hvilken tannkrem du bruker til barnet, men hvis dere bruker sånn vanlig barnetannkrem fra f.eks colgate så kan du prøve å bytte ut til zendium (har også egne til barn). Mange reagerer på såpestoffet som er i vanlige tannkremer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at is (vanilje) lindrer, og det var den beste medisinen. Kutt ut vanlig barnetannkrem som Colgate og solidox, de inneholder et stoff som gjør vondt verre, og ofte kan aftene komme tilbake igjen pga tannkremen. Vi byttet til Zensodym barnetannkrem og den var mye bedre. 

De har og en munnsårkrem på apoteket, aloclair, den smører man over sårene, og den legger seg som en hinne over. 

Jeg så og at de hadde fått en egen aftekrem, men denne var dyr, og jeg vet ikke om barn kan bruke den, men det vet de apoteket. Jeg syns uansett at aloclair funker fint :)

Anonymkode: fd568...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aloclair er kjempebra. 

Den lettet også på en forferdelig uke her i huset da eldste hadde munn, hånd og fot syken.

Anonymkode: cc2c0...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min har hatt mye after i munnen. Såpass at vi i perioder ikke har kunne pusse tennene og heller ikke fikk i han særlig med mat. Det har vert tett i tett. Hos fastlegen fikk vi råd om å bruke Longo Vital  (helsekostbutikken) og de virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Duff skrev:

Gutten min har hatt mye after i munnen. Såpass at vi i perioder ikke har kunne pusse tennene og heller ikke fikk i han særlig med mat. Det har vert tett i tett. Hos fastlegen fikk vi råd om å bruke Longo Vital  (helsekostbutikken) og de virker. 

Barnet mitt svelger ikke tabletter eller kapsler, men skal prøve å huske dette tipset til fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt svelger ikke tabletter eller kapsler, men skal prøve å huske dette tipset til fremtiden :)

Da hadde jeg knust de og blandet med noe godt pålegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet mye med dette som barn. Det som hjalp var å bytte til en tannkrem uten Sodium Lauryl Sulfat. Sensodyne har ihvertfall en type uten (les bakpå!), og alle fra Zendium er uten. Alt annet var bare behandling av symptomene. Dessverre møtte jeg ingen lege som viste dette, så det ble mange smertefulle år før mormor tilfeldigvis begynte å snakke om tannkrem med ei dame i misjonsforeninga.

Det jeg fikk fra legen var en salve til å smøre på sårene. Den lindret og hjalp det med å gro raskere, men den smakte ekkelt. Jeg vet ikke om den finnes fremdeles. Tuben var gul.

Anonymkode: 879e5...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor bruker også Longo Vital forebyggende og har ikke lenger after, noe hun har slitt med i mange mange år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med after hele livet.
Det eneste som hjelper er Longovital. Det hjelper ikke 100%, men reduserer antall utbrudd samt varigheten på dem betraktelig.
Bruk også Zendium tannkrem, alle andre tannkremer provoserer frem utbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Corsodyl på en bomulspinne og smør det på aftene :) Mange har også utbytte av å bytte tannkrem til en uten såpestoff, f.eks Zendium :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, skruf skrev:

Du får kjøpt en bedøvende gel reseptfritt på apoteket som er beregnet til å bruke til nettopp sår og blemmer i munnen,nycodent aliclair gel heter den. 

https://www.apotek1.no/produkter/nycodent-aloclair-gel-8ml-864527p

Vet ikke hvilken tannkrem du bruker til barnet, men hvis dere bruker sånn vanlig barnetannkrem fra f.eks colgate så kan du prøve å bytte ut til zendium (har også egne til barn). Mange reagerer på såpestoffet som er i vanlige tannkremer. 

MERK: Zendium skal ikke brukes av mat/melkeallergikere. 

After skyldes et virus og virus får man ikke av såpestoffene i tannkremer. Men noen kan oppleve at det blir mer ømt og sårt av enkelte tannkremtyper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MERK: Zendium skal ikke brukes av mat/melkeallergikere. 

After skyldes et virus og virus får man ikke av såpestoffene i tannkremer. Men noen kan oppleve at det blir mer ømt og sårt av enkelte tannkremtyper. 

Virus er bare en av mange årsaker til aftøse sår i munnen, men det er helt klart en hyppig årsak hos barn :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...