AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Vi har leieboer, og har brukt huseiernes landsforbund sin standar-kontrakt. Men, er en ting som ikke det står noe om der, som vi overhode ikke tenkte på når vi skrev kontrakt med leieboer. Nå viser det seg at det er noe vi absolutt burde ha skriftlig. Hvordan går jeg frem? Kan jeg lage ett skriv hvor jeg varsler om endring i kontrakt, og at de må godta for å fremdeles kunne leie hos oss? Eller må jeg si opp kontrakten (er det bare-bare?) og så gi de tilbudet om å bo her med den nye kontrakten? Ble kanskje litt rotete forklart dette, men håper det er litt forståelig:) Anonymkode: 2e64d...daa
stan Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Hvis jeg husker reglene rett så må endringer i kontrakten varsles i god tid. Slik at leieboer har tid til å vurdere om de ønsker å fortsette å bo der med de nye vilkårene. Det er likevel viktig at vilkårene ikke strider med loven. Send et skriftlig varsel om endringen ca 4 måneder før den trer i kraft. Be om tilbakemelding og opplys om ingen tilbakemelding kommer innen tre uker så ansees vilkårene som akseptert. Det er strengt tatt ikke nødvendig å underskrive noe, men det kan jo likevel gjøres.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #3 Skrevet 12. desember 2017 Avhenger jo litt av hva det er. Hvis det er økt pris bør de vite det i god tid, hvis det er snakk om forbud om å røyke inne trengs kanskje ikke så lang tid som fire mnd. Anonymkode: 33e6a...da8
ajarRun Skrevet 12. desember 2017 #4 Skrevet 12. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har leieboer, og har brukt huseiernes landsforbund sin standar-kontrakt. Men, er en ting som ikke det står noe om der, som vi overhode ikke tenkte på når vi skrev kontrakt med leieboer. Nå viser det seg at det er noe vi absolutt burde ha skriftlig. Hvordan går jeg frem? Kan jeg lage ett skriv hvor jeg varsler om endring i kontrakt, og at de må godta for å fremdeles kunne leie hos oss? Eller må jeg si opp kontrakten (er det bare-bare?) og så gi de tilbudet om å bo her med den nye kontrakten? Ble kanskje litt rotete forklart dette, men håper det er litt forståelig:) Anonymkode: 2e64d...daa Selvsagt kan man ikke bare endre en kontrakt med et skriv. Da ville jeg jo kunne sendt et skriv til sjefen min om at jeg skulle bli flydd i et rosa helikopter til jobb hver dag og at jeg måtte få en Porsche 911 som skolebil. Å si opp kontrakten er selvsagt ikke bare-bare. Du må vel ha saklig grunn, og det kommer an på hvor tidsbestemt den er. Å si opp kontrakten for å påtvinge dem endringer kan du bare glemme. Hvis leietager er enige kan dere jo bare lage en ny kontrakt og skrive i starten at denne kontrakten erstatter kontrakt av da og da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå