Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er deltidsansatt på en svær bedrift med mange ansatte. Jeg skal jobbe hver dag nå frem til jul. I dag tok jeg den ene pausen mitt litt sent så jeg satt i kantinen alene, og det var bare tre fire andre der. Det var en fyr som satt litt for seg selv, og tre karer som spiste i lag. Han som spiste for seg selv har jeg sett før, men jeg vet ikke hva han heter. Av de tre som satt i lag var det to etnisk norske og en innvandrer. 

Jeg satt i en sofa og sjekka mobilen da jeg hørte "Det er ingen muslimer her." Han ene av de tre karene svarte det til han som satt alene. Det virker som om han hadde slengt litt med leppa mot han som var innvandrer, men jeg fikk ikke det med meg. Jeg følte et ubehag i oppførselen til han som satt alene, han spurte denne mannen mange spørsmål. De fleste av spørsmålene var ikke "direkte" ufine, men jeg følte han spurte dem på en nedlatende måte, og han fortsatte å spørre denne mannen spørsmål nesten som om han var den eneste som var der. Det var ganske tydelig at de andre ikke likte han heller. Han spurte ting som "Hvis du ikke er muslim, hater du muslimer?" "Går du i kirken? Hvor mange innvandrere går i den kirken da?" "Det var en fin jakke, hvor har du kjøpt den?" Det var en veldig rar stemning, jeg opplevde det som hets av denne mannen fordi han hadde innvandrer bakgrunn. Innvandreren svarte så fint han kunne på spørsmålene, men jeg merket at han syntes det var ubehagelig.

Han sa jo ikke direkte rasistiske ting, men holdningen hans og tonen hans sa sitt, og jeg føler at det er rasistisk motivert. Samtidig så er jeg en deltidsansatt, jeg kjenner ikke disse menneskene, og det var to andre ansatte som satt med han når det skjedde. Jeg føler at oppførselen til denne mannen som satt alene bør bli tatt opp med ledelsen, men bør jeg si ifra? Det virker som om de norske karene som denne innvandreren satt med ble sur på "rasisten", og jeg håper jo at de støtter vennen sin og sier fra. Det er så mange ansatte i denne bedriften at jeg ikke vet hva de heter. Jeg kan jo si når jeg var i kafeteriaen og at jeg så noe som jeg oppfattet som rasisme, men at jeg ikke vet hva de heter. Bedriften vil jo vite om slike ting skjer, selv om jeg ikke kan peke ut enkeltpersoner. Jeg kjenner igjen han som hetset om jeg ser ansiktet hans, jeg jobbet med han en gang, men vi jobber ikke med det samme nå. 

Bør jeg nevne det til lederen for mitt team? 

Anonymkode: 61460...b6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS. Spørsmålet om jakken hans virker litt rart å nevne, men det var skikkelig nedlatende. Han fikk svaret "på en nettside", og da spurte han "hvilken nettside" med en gang og bare lot det ikke ligge. Han liksom fulgte etter han og bombaderte han med spørsmål om livet hans og tingene han hadde på seg. 

Anonymkode: 61460...b6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...