Gå til innhold

Er det unormalt å reagere slik? Stress situasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg må konfrontere mennesker jeg ikke kjenner eller ringe etter politi eller andre nødetater så får jeg en skikkelig ubehagelig stressfølelse i kroppen. Jeg blir anspent, stemmen min skjelver og hjertet mitt løper løpsk. 

Og selv om jeg vet at jeg gjør det eneste riktige med å si ifra og å ringe, så reagerer jeg alltid med å bli skikkelig nervøs, redd og stresset. Og ofte kommer tårene også. Det skjer spesielt like etterpå, når jeg har avsluttet samtalen eller situasjonen som jeg befant meg i. Jeg får tanker om at jeg burde holdt munn og holdt meg unna situasjonen og ikke gjort noe. At jeg er skikkelig dum og latterlig som reagerer og bryr meg om situasjonene. At jeg gjør noe skikkelig galt og at jeg vil få det trykket tilbake på meg av de andre menneskene i situasjonen. Sladder, hevn eller lignende.

Noen ganger klarer jeg å gjøre ting og se at det er ikke feil av meg å rapportere til nødetater og andre viktige personer. Mens andre ganger tviler jeg sånn på meg selv og føler jeg må være så dum og hysterisk som de jeg rapporterer synes å mene om meg.

Er dette vanlig reaksjon eller er jeg blitt ekstremt sensitiv? Hva kan jeg gjøre for å ikke bli overmannet av frykt?

Anonymkode: b0a59...89b

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvor ofte må du ringe politi og nødetater egentlig ? 

Skrevet
16 minutter siden, NotNaomi skrev:

Er jo ikke rart man blir stresset når man må det, det er jo en ekstraordinær hendelse. Jeg har måttet gjøre det noen ganger og ja, selvsagt blir jeg stresset! Ikke fordi jeg må ringe men pga situasjonen. 

Det bør jo ikke være en hverdagslig situasjon, isåfall bør man kanskje revurdere omgangskretsen eller hvor man oppholder seg. 

Skrevet
14 minutter siden, NotNaomi skrev:

Det er ikke ofte, men det har vært noen episoder ila de siste 2 årene. Kanskje 5 ganger i år hvor jeg har måttet konfrontere innbruddstyver, narkomane, hensynsløse naboer og slikt. 

Men selv i tidligere år hvor jeg måtte konfrontere kollegaer og ekssjefen reagerte jeg slik.

Kan det være angstrelatert? For jeg har ikke noe imot å gjøre det riktige og det som kreves av meg, men den fysiske reaksjonen, følelsene og tankene etterpå er utrolig vondt og slitsomt.

Skrevet

Tviler på at det er unormalt å reagere slikt om du må ringe nødtlf eller blir møtt av en innbruddstyv.

Skrevet

Det er en helt normal reaksjon på noe som de fleste finner ubehagelig.

Gjest NotNaomi
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ofte, men det har vært noen episoder ila de siste 2 årene. Kanskje 5 ganger i år hvor jeg har måttet konfrontere innbruddstyver, narkomane, hensynsløse naboer og slikt. 

Men selv i tidligere år hvor jeg måtte konfrontere kollegaer og ekssjefen reagerte jeg slik.

Kan det være angstrelatert? For jeg har ikke noe imot å gjøre det riktige og det som kreves av meg, men den fysiske reaksjonen, følelsene og tankene etterpå er utrolig vondt og slitsomt.

Høres ut som et stressende miljø ! Og skjønner at du blir dønn sliten av det. De fleste ville vel funnet det belastende. Oppringinger og konfrontasjoner så pass ofte. Tror ikke det er unaturlig nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...