Gå til innhold

Hvorfor hemmeligholdes alltid selvmord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner endel som har tatt selvmord etterhvert, og grunnen skjules alltid, med mindre man er veldig nær. F.eks hvis det er en perifer venn som ingen andre vet jeg kjenner, en du gikk på VGS med men snakker sammen på byen og bussen etc, uten at noen andre vet at man kjenner hverandre og ingen felles venner. 

Merker jeg lurer på hvorfor det skjedde mange år etterpå. 

Hvis noen voldtas og drepes så brettes alle detaljer ut i mediene, men hvis det er selvmord, så er det hysj, hysj, og "det har du ikke noe med" veldig fort...

Anonymkode: 3a58a...6f4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder voldtekt, føler jeg ikke at detaljene brettes ut i media. "Grov voldtekt" - men hva skjedde? Det samme med drap, kanskje noen blir knivdrept, men det nevnes ikke om eksmannen prøvde å skjære ut underlivet på dama, eller de blir skutt med hagle - hvor de blir skutt sier mye, synes jeg - selv om det kan ha vært slike tilfeller

Når det gjelder media og selvmord, har de en selvpålagt "munnkurv" der de prøver å ikke nevne det for mye, fordi de vil ikke ha en dyttende effekt. NRK hadde for ei tid tilbake en reportasje om de som krasjer med andre med vilje for å dø, og da er jo redaktøren ute og forklarer hvorfor de gjør det. 

VG eller Dagbladet hadde også historien til Odin, 13-åringen som valgte å avslutte livet etter mobbing, men det ble aldri nevnt hvordan han gjorde det. 

Selv kjenner jeg ingen som har tatt livet sitt, men, ja, jeg vil tro det er noe hemmelighold rundt det. Kanskje de aller nærmeste vil at man skal huske vedkommende i live, og ikke den som valgte å hoppe i ei tønne med syre. 

• Liker 9
Skrevet

Selvmord er tabu. Du skal ikke skrive mye om selvmord før det blir slettet her på KG. 

Dette er et tema som er beheftet med enorm berøringsangst. Det er så skambelagt at mange heller forteller at familiemedlemmer døde av overdose enn å måtte fortelle at de begikk selvmord. 

Dette er et tema som gjennomgående i hele vårt samfunn og vår kultur ikke skal snakkes om. Selv i forskningsøyemed er dette et tema man ikke skal berøre. 

Resultatet er en selvforsterkende effekt hvor selvmord som tema blir mer og mer tabu.

Dessverre, men sånn er vår kultur. Kulturendringer skjer ikke over natten.

Anonymkode: c9f1b...2fe

• Liker 11
Skrevet

Det handler vel om respekt for de etterlatte og ikke minst for personen selv. 

Anonymkode: 1df4d...da1

• Liker 5
Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvmord er tabu. Du skal ikke skrive mye om selvmord før det blir slettet her på KG. 

Dette er et tema som er beheftet med enorm berøringsangst. Det er så skambelagt at mange heller forteller at familiemedlemmer døde av overdose enn å måtte fortelle at de begikk selvmord. 

Dette er et tema som gjennomgående i hele vårt samfunn og vår kultur ikke skal snakkes om. Selv i forskningsøyemed er dette et tema man ikke skal berøre. 

Resultatet er en selvforsterkende effekt hvor selvmord som tema blir mer og mer tabu.

Mulig noen føler skam, men det er ikke derfor de ikke snakkes om det.
Det er riktig som Ginavn i tården over deg sier. Det er for å forhindre dytteefekt som hun kaller det. 
Er det første en som har tatt livet sitt så kan det "smitte". Vi vil jo ikke oppfordre andre til å gjøre det. 

Derfor blir ikke måten de tok livet sitt nevnt, man kan få ideer om hva som funker. 
Vi får heller ikke vite hvordan drap er begått av akkurat samme grunn. 

Dette fikk jeg vite etter at ei i klassen min tok livet sitt for noen år siden. 
Vi vet ikke hvordan hun gjorde det, bare at hun hadde gjort det selv. 

Anonymkode: ac938...dc3

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner endel som har tatt selvmord etterhvert, og grunnen skjules alltid, med mindre man er veldig nær. F.eks hvis det er en perifer venn som ingen andre vet jeg kjenner, en du gikk på VGS med men snakker sammen på byen og bussen etc, uten at noen andre vet at man kjenner hverandre og ingen felles venner. 

Merker jeg lurer på hvorfor det skjedde mange år etterpå. 

Hvis noen voldtas og drepes så brettes alle detaljer ut i mediene, men hvis det er selvmord, så er det hysj, hysj, og "det har du ikke noe med" veldig fort...

Anonymkode: 3a58a...6f4

Selvmord er et veldig tabubelagt tema

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig noen føler skam, men det er ikke derfor de ikke snakkes om det.
Det er riktig som Ginavn i tården over deg sier. Det er for å forhindre dytteefekt som hun kaller det. 
Er det første en som har tatt livet sitt så kan det "smitte". Vi vil jo ikke oppfordre andre til å gjøre det. 

Derfor blir ikke måten de tok livet sitt nevnt, man kan få ideer om hva som funker. 
Vi får heller ikke vite hvordan drap er begått av akkurat samme grunn. 

Dette fikk jeg vite etter at ei i klassen min tok livet sitt for noen år siden. 
Vi vet ikke hvordan hun gjorde det, bare at hun hadde gjort det selv. 

Anonymkode: ac938...dc3

Samme argument brukes av religiøse miljøer for å ikke snakke om sex. 

Think of the children.

I autoritære stater brukes samme argument for å sensurere medier. 

Kina sensurerer for eksempel rapportering fra demonstrasjoner med samme argument. 

"dytteeffekten" som argument hører til 50-tallet, er avleggs og har gitt utilsiktede konsekvenser. Nemlig generell skam- og tabubelegging. Det var aldri meningen med selvsensuren, men er blitt resultatet. 

• Liker 10
Skrevet

Det er forebyggende, de er redd for negativ påvirkning, at terskelen skal bli lavere for andre.

Anonymkode: 1d3ab...be6

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er forebyggende, de er redd for negativ påvirkning, at terskelen skal bli lavere for andre.

Nei. Det er ingen forskning som viser at dette er forebyggende. Bare fordi noe alltid har blitt hevdet, gjør det det ikke mer riktig av den grunn. Man kan like gjerne hevde at tabubeleggingen av selvmord i seg selv fører til flere selvmord. Men det blir selvsagt bare hypoteser, fordi selv forskningen lider under tabubeleggingen av temaet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nå trodd at mer åpenhet derimot hadde vært mer forebyggende enn å tie om det..

• Liker 10
Skrevet (endret)

Selvmord har vært sett på som synd. Tidligere fikk ikke selvmordere bli begravet på kirkegården engang. 

Endret av Måbarefåsiat...
Skrevet

Jeg kan forstå at hvordan noen begår selvmord blir tiet, men hvorfor er jo høyst relevant viss man skal kunne forebygge flere selvmord. 

Skrevet
7 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Selvmord har vært sett på som synd. Tidligere fikk ikke selvmordere bli begravet på kirkegården engang. 

Det er vel ulovlig og. Om man forsøker selvmord og mislykkes blir man vel dømt til tvungen innleggelse på psykiatrisk? Er jo bra det altså men.

Skrevet
Just now, Maleficenta said:

Det er vel ulovlig og. Om man forsøker selvmord og mislykkes blir man vel dømt til tvungen innleggelse på psykiatrisk? Er jo bra det altså men.

Ja, det stemmer nok.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det egentlig det?

• Liker 1
Skrevet

Selvmord omtales oftere som selvmord i media enn før, men man unngår stort sett å beskrive metoden. Jeg vet ikke om det finnes solid forskning som viser at beskrivelser av metoder øker smittefaren, men så vidt jeg vet er fagmiljøene enige om det, og det virker logisk. Når det gjelder grunnene til at folk tar sitt eget liv blir det fort spekulasjoner og jeg tenker at de pårørende bør få slippe det hvis de ikke går ut med det selv.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo neimen ikke alltid man vet eller forstår. Spør en av dem som sto henne nærmere om hva som skjedde og si du ikke har fått ro fordi du ikke vet. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvmord er ikke tabu. Grunnen til at det ties rundt dette, er at det kan inspirere andre til å begå selvmord

• Liker 3
Skrevet

Denne tråden minnet meg om noe. Er flere år side nå. Bodde like ved en ganske populær selvmords-bro. Det var så ille at de som bodde der ønsket å få fjernet broen. Og heller bygge ny omvei som gikk rundt dalen, i stedet for denne broen. Jeg har sett 2 hoppe selv fra stuevinduet. Dette handler om den ene av de to. 
Denne broen. En dag så var det kaos oppe på broen. Var en person som skulle hoppe. En bil endte opp med å kjøre inni bakenden på en annen bil og den bilen da så klart krasjet i den foran. Typisk kjedekollisjon. 
I media så ble dett nevnt, en kjedekollisjon der og der. Ringere sier det er full utrykning men ingen er skadde.  Politiet er på vei. typisk artikkel i nettavisen. En time senere; store køer under denne broen. Trafikken går som normalt oppe på broen. Mens under er det manuell dirigering, uten oppgitt grunn. Anbefaling av omvei. 

Media fikk det til å høres ut som at det var en vanlig kjedekollisjon. Og problemene under broen ble aldri forklart. De aller fleste ville nok ikke ha lagt merke til denne artikkelen. Selv pappa ringte meg fra jobb, for å spørre om broen fortsatt var delvis stengt etter ulykken. Han koblet ikke broen og selvmord i det hele tatt. For han hadde bare hørt om det på radioen. 
Sannheten var at ja, det var en lite kjedekollisjon. Ingen skader, svært få skader på bilene og alle kunne kjøre vekk på egenhånd. Mens under broen, der var det kaos fordi han som sto på broen en time før. han hadde hoppet. 

Syntes det var ganske respektløst av media. For det føles jo ut som en løgn for oss som vet hva som hadde skjedd. 
Var en annen ulykke også. Artikkel om rapport om en ulykke "kommer tilbake med mer".. også hørte vi ikke mer. Så får jeg høre noen uker senere at en bekjent hadde tatt livet av seg. Også var det litt kaos og noen rapportere det inn som en ulykke, også hadde media plukket det opp. Men så fort de fant ut hva som hadde skjedd.. så ble det bomstille. Som om at det ikke hadde skjedd. 

Anonymkode: 02233...8a9

• Liker 10
Skrevet

I gamle dager var sykdom veldig tabu. Spesielt psykiske. Henger nok kulturelt igjen. 

Anonymkode: 8f6ea...096

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...