Gå til innhold

Hvor jobber din 15/16 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hun/han klart å skaffe seg jobb? Hva gjør de? :) 

Anonymkode: 41f67...b6e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 16-åring jobber på Generasjonsmøtet M.

Det er ikke rare inntjeningen, siden det bare er 2-3 timer i uka og lønna ikke er all verdens. Men det er en verdifull erfaring og det er den viktige første jobben som kan åpne dører senere. Det er ikke lett for unge ungdommer å få seg jobb, så jeg er veldig glad for at sønnen min kan jobbe her. Dessuten er det ikke dumt at ungdom får møte og snakke med eldre!

Anonymkode: 1758b...c02

• Liker 6
Skrevet

Min jobber ikke. Ønsker heller ikke at de skal jobbe før de er ferdige med utdanningen sin. 
Studiene er viktigere enn jobb. 
Jeg vil forsørge dem til de får jobb innenfor det de har studert. 

Anonymkode: f223c...be0

• Liker 4
Skrevet

Meny  😃👍🏼 Rydder i hyller og setter ut varer. Jobber annenhver helg og en kveld annenhver uke. 

Anonymkode: d67e0...b37

• Liker 5
Skrevet

Kantine i ferier og serveringsoppdrag ved større arrangementer (Dekker bord, serverer mat og alkoholfri drikke, rydder og vasker). 

Anonymkode: e80dc...d24

• Liker 5
Skrevet

Hun jobber med å tilbringe tid med kjæresten sin. 17.5 år og hun gidder ikke å jobbe da hun er uhyre bortskjemt av oss foreldre. Vi har god råd, så hun skal få slippe å jobbe før hun er utdannet.

Anonymkode: 9e73d...9cd

• Liker 1
Skrevet

er selv 17 år og jobber på pizzabakeren etter skole tid.

Anonymkode: 67524...afb

• Liker 7
Skrevet

Nå er min datter litt yngre (13 år), men hun jobber i oppvasken og hjelper til med serveringen i restauranten vår ca 10 timer annenhver helg :) 

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobbet på interiørbutikk. Det var kjekt. Begynte der i arbeidsuken i åttende, og så fikk jeg fast lørdags- og feriestilling.  Mens jeg jobbet det fikk jeg flere tilbud fra andre butikker som ønsket meg som vikar. 

Da jeg ble 18 begynte jeg å jobbe i bofellesskap for psykisk utviklingshemmede 1 dag i uken i tillegg til butikkjobben.

Min søster startet å jobbe som assistent for en fotograf da hun var 13. Det gjorde at hun fikk jobb i klesbutikk da hun var 15, selv om de vanligvis ikke ansatte så unge. 

Anonymkode: 95c66...3d8

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min jobber ikke. Ønsker heller ikke at de skal jobbe før de er ferdige med utdanningen sin. 

Håper du tuller. Iallefall så forer du de til å bli et uansvarlig og bortskjemt menneske. «Det er jo bare å komme til mamma og pappa om jeg blir tom for penger». 

Erfaring og personlighet er viktigere enn studier på mange måter. Det er beinhardt å få arbeid om man ikke har skaffet seg erfaring nok. Du kan ha tatt både en bachelor og en master, men likevel slite med å få jobb etter endt studier. 

La oss si at det er to personer som har samme grunnutdannelse og skal ut i jobb. Den ene har hatt flere deltidsjobber igjennom ungdomstiden, den andre har bare utdannelsen å vise til. Hvem tror du kommer best ut til en arbeidsgiver? Det samme blir hvis en med bachelor søker på en jobb som ikke er i området h*n er utdannet i, så konkurrerer h*n med en som ikke har utdanning i det hele tatt, men masse erfaring innen dette området som de søker jobb til. Da er siste nevnte mer kvalifisert.

Anonymkode: f53f2...5fe

• Liker 17
Skrevet

På butikk, ryddehjelp.

Har mer enn god nok økonomi til å forsørge begge gjennom studier, men da er man ikke særlig til forelder i mine øyne. Viktig med arbeidsmoral, vite verdien av selvtjente penger, og lære seg å styre egen øknomi, selv når det er trangt. Fra de blir 16 så har jeg alltid sagt "jeg kjøper det dere trenger, men om dere vil ha en dyr tlf, eller en dyr jakke, får dere få dere jobb og kjøpe det selv". Erfaring tilsier at de som er blitt forsørget av foreldre i lange perioder, blir de menneskene man skjemmes over å ha møtt, - gud for noen ufyselige, utakknemlig unger.

Anonymkode: 878dd...4c3

• Liker 11
Skrevet

Begge mine jobber i skisenteret der vi bor. Relativt stort skisenter, og de jobber stort sett hver helg- hele helgen. Noen ganger kveldsvakter i uka- men ikke nå tett opp mot julekarakter-setting i skolen. 

Jente (snart) 15 og 1/2 år

Gutt 16 og 1/2

De liker jobben sin veldig godt, begge to😊

• Liker 3
Skrevet

Mine har jobbet som håndlangere i onkelens tømrerfirma, som omvisere i stavkirke, som billettører på ferjekaien (må være over 18 år), solgt bær og frukt på ferjekaien, plukket søppel i parkene for kommunen, plukket jordbær, plukket epler. De har bare jobbet i skoleferier.

Anonymkode: cb47c...a2e

• Liker 4
Skrevet

Jobbet i matbutikk :) Fast en kveld i uken og annenhver helg + ekstra. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobbet i Kongeparken (fornøyelsespark) fra jeg var rundt 16. Jobbet i tre sesonger.

Broren min jobbet et par mnd på sportsbutikk og har siden ikke hatt noen jobb (nå ferdig med bachelor), og han innser nå at han har blitt gjort en bjørnetjeneste og klarer ikke få seg jobb da han ikke har noen tidligere arbeidserfaring og karakterene hans ikke er særlig gode. 

Anonymkode: d2878...6d7

• Liker 5
Skrevet

Jobber ikke. 16 år. Utrolig vanskelig å få jobb. 😒

Anonymkode: 9f2b4...55b

• Liker 1
Skrevet

Våre hadde sommerjobb der faren jobber. Malte vegger, vasket kontor, ryddet lager og div 

Anonymkode: f2898...5c2

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det dummeste jeg har hørt. En 15/16åring studerer ikke. Og jobberfaring ved siden av skole, er gull verdt senere i arbeidslivet.

Anonymkode: 6d894...749

• Liker 10
Skrevet

Jeg fikk min første "ordentlige" jobb da jeg var 18. Før det "jobbet" jeg på den lokale rideskolen i helger, i bytte mot ridetimer. Fikk ikke akkurat lønn i form av penger, men å jobbe i en stall gjør deg ansvarsfull og lærer deg å møte opp uansett hva. Hestene må jo ha stell og mat/vann uansett.  

Anonymkode: bf0f1...519

• Liker 3
Skrevet

Min datter på 14 vasker Grendehuset i bydelen vi bor i hver fredag-søndag. Det er mye jobb og hun vasker for det meste selv, men det hender at min mann og jeg hjelper henne.

Anonymkode: a596e...50c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...