Gå til innhold

Utsette studielån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok opp studielån for studieåret 2016/17, og studerer nå dette året noe annet uten å ta opp studielån. For et par dager siden fikk jeg notis om at jeg ville begynne å få "regninger" eller avdrag på lånet i februar 2018, men dette blir litt dumt for min del. 

Har tenkt å fortsette studier (med studielån) høsten 2018, og lurer derfor på hva jeg bør gjøre nå? Søke om utsettelse på lånet, eller kan jeg søke om studiestøtte for 2018/19 allerede i januar-februar slik at avdragene bortfaller?

Noen som vet?

Anonymkode: c1ca4...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje du slipper å betale så lenge du er student. Send inn dokumentasjon på at du fremdeles studerer. Tror du skal kunne gjøre det på "min side" på Lånekassen sin nettside. Ta dette med en liten klype salt, men jeg syns altså å huske at det er sånn.

Anonymkode: b1d60...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du jo søke om studielån for det inneværende studieåret, om du ikke trenger å bruke pengene setter du de inn på en høyrentekonto og så har du alt når du skal betale det tilbake.

Anonymkode: c06c0...de1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje du slipper å betale så lenge du er student. Send inn dokumentasjon på at du fremdeles studerer. Tror du skal kunne gjøre det på "min side" på Lånekassen sin nettside. Ta dette med en liten klype salt, men jeg syns altså å huske at det er sånn.

Anonymkode: b1d60...168

Dette er ikke korrekt.

Hvis du studerer, men uten å ta opp lån eller stipend, starter tilbakebetalingstiden, og det eneste du kan gjøre for å slippe er å søke om betalingsutsettelse. Da vil du bruke av antall måneder du kan få betalingsutsettelse for, men du KAN ha rett til rentefritak, så du ikke taper penger på det.  https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/jeg-er-student-og-har-fatt-en-regning/

Anonymkode: b7321...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok opp studielån for studieåret 2016/17, og studerer nå dette året noe annet uten å ta opp studielån. For et par dager siden fikk jeg notis om at jeg ville begynne å få "regninger" eller avdrag på lånet i februar 2018, men dette blir litt dumt for min del. 

Har tenkt å fortsette studier (med studielån) høsten 2018, og lurer derfor på hva jeg bør gjøre nå? Søke om utsettelse på lånet, eller kan jeg søke om studiestøtte for 2018/19 allerede i januar-februar slik at avdragene bortfaller?

Noen som vet?

Det mest dornuftige du gjør er å omgående kontakte lånekassen, legge frem situasjonen din og så få info om mulighetene dine.

Anonymkode: 897bf...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å kontakte lånekassen, men jeg husker en venn av meg hadde ikke tatt opp studielån i 2. året og hun begynte også få regning om tilbakebetaling. Jeg tror hun kontaktet dem, så det ble heller slik at ved endt utdanning fikk hun litt større rente (2000 kr eller noe).

Anonymkode: 12711...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt kan du jo søke om studielån for det inneværende studieåret, om du ikke trenger å bruke pengene setter du de inn på en høyrentekonto og så har du alt når du skal betale det tilbake.

Anonymkode: c06c0...de1

Er ikke dette et smartere valg? En bufferkonto for nødsituasjoner er alltid lurt. Dette har jeg gjort og kommer til å gjøre senere også, selv om jeg allerede har grei inntekt og balansert økonomi.

Endret av Devilheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Devilheart skrev:

Er ikke dette et smartere valg? En bufferkonto for nødsituasjoner er alltid lurt. Dette har jeg gjort og kommer til å gjøre senere også, selv om jeg allerede har grei inntekt og balansert økonomi.

Skulle så gjerne gjort dette, men bor hjemme dette studieåret og får derfor niks og nada..skal ringe lånekassen i morgen og høre om vi kan få til noe :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle så gjerne gjort dette, men bor hjemme dette studieåret og får derfor niks og nada..skal ringe lånekassen i morgen og høre om vi kan få til noe :)

Takk for svar!

Du får lån selv om du bor hjemme. 

Anonymkode: 53803...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får lån selv om du bor hjemme. 

Anonymkode: 53803...4b2

Ja, dette stemmer, men jeg får ikke omgjøringsstipend, og da vet jeg ikke om det er så gunstig å ta opp lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...