AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Traff på en familie på tur i helgen. Far er norsk, mor antakelig filippinsk og de hadde et barn sammen. Samtalen mellom de ble ført på veldig dårlig engelsk med et begrenset ordforråd. Hvor mye vil et slikt barn "tape" i språkutvikling når samtalen i hjemmet vil bli ført på et språk ingen av foreldrene behersker godt? Anonymkode: f1e3d...adb
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Ingenting. Jeg vokste opp med mor som nesten ikke kunne norsk, og norsk stefar. Jeg lærte mitt morsmål flytende, og via min stefar, barnehage og Norge generelt, lærte jeg norsk flytende. Barna lærer språk så lenge de blir utsatt for språk, ingen fare. Problemet er heller det at ungen ofte ender opp som tolk. Anonymkode: f90d7...006 9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Så lenge de bruker hver sitt morsmål til barnet taper det ingenting. Men det er altså bedre å lære barnet to gode morsmål, enn ett halvdårlig fellespråk. Men forhåpentligvis bruker de bare engelsk seg i mellom, og ikke til barnet. Anonymkode: df73f...799 9
Gjest boblebrist Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Små unger er skapt for å lære språk, og forskning viser at barn i tospråklige hjem utvikler enn bedre språkforståelse, og lærer språk raskere, enn andre barn. Barnet taper sannsynligvis ingenting, tvert i mot kan det være en fordel.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Så godt å høre. Anonymkode: f1e3d...adb 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 9 minutter siden, boblebrist skrev: Små unger er skapt for å lære språk, og forskning viser at barn i tospråklige hjem utvikler enn bedre språkforståelse, og lærer språk raskere, enn andre barn. Barnet taper sannsynligvis ingenting, tvert i mot kan det være en fordel. Det stemmer nok, jeg har veldig enkelt for å lære nye språk og skjønner fort logikken i ting. Dessverre er det ikke like enkelt når det kommer til det med tall Anonymkode: f90d7...006 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Traff på en familie på tur i helgen. Far er norsk, mor antakelig filippinsk og de hadde et barn sammen. Samtalen mellom de ble ført på veldig dårlig engelsk med et begrenset ordforråd. Hvor mye vil et slikt barn "tape" i språkutvikling når samtalen i hjemmet vil bli ført på et språk ingen av foreldrene behersker godt? Anonymkode: f1e3d...adb Det kommer an på, snakket foreldrene seg imellom dårlig engelsk og respektive morsmål med barnet eller snakket de også til barnet hovedsakelig på engelsk? Som nordmann i utlandet med en rimelig stor og blandet omgangskrets når det kommer til språk og ulik praksis i familiene, så vil jeg si at konsekvent bruk faktisk er det viktigste! Noen jeg kjenner har vært ganske inkonsevente og resultatet er at hun har barn som ikke kan hennes morsmål fordi det har vært enklere å ty til engelsk f.eks. De som har blandet mye har også barn som har brukt lengre tid på å snakke språkene rent. Jeg ser også at foreldrene holdninger til å lære språk definitivt påvirker språklæringen hos barna. De som snakker f.eks. kun engelsk hjemme og bare satser på at ungene lærer det lokale språket andre steder, sliter mer enn de av oss som er mer bevisste på at barna også skal lære et lokalt språk og legger mer tilrette for det. Anonymkode: e83bb...d6a
Gjest GoldenLioness Skrevet 11. desember 2017 #8 Skrevet 11. desember 2017 Så lenge ungen går i norsk barnehage/skole så har det ikke noe å si. Tenker moren snakker morsmål til ungen hjemme og resten går i norsk. At fordeldrene seg i mellom snakker dårlig engelsk vil ikke påvirke, iallefall ikke i dagens samfunn der mye går i engelsk.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #9 Skrevet 12. desember 2017 Et barn har 100 språk, men vi frarøver dem 99 ❤ Barn lærer språk fortere og bedre enn mange gir dem kred for. Barnehagen står for den største språkutviklingen, så det at foreldrene snakker dårlig engelsk sammen har nok ikke så mye å si Anonymkode: b5f15...66c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #10 Skrevet 12. desember 2017 Sannsynligheten for at foreldrene bare snakker engelsk når begge er der er veldig stor. Jeg jobber på en skole hvor over 1/3 av elevene er flerspråklige. Fe aller fleste snakker ett språk med mor, ett språk med far og evt. Det tredje når slle er i samme rom. Flerspråklige kan ligge litt bak i norsk, særlig de flste årene på skolen, men totalt sett har de nye større ordforråd og forståelse. Anonymkode: b5687...d8a
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #11 Skrevet 12. desember 2017 Takker for svar. Som dere sikkert har gjettet, jeg har null erfaring med barn. De snakket ikke så mye med barnet mens jeg var rundt de, og la egentlig ikke merke til språket da. Tenkte først på hvor tungt det må være å ikke ha et bedre felles språk, men det er jo opp til hver enkelt. Men kom å tenke på barnet da etter hvert (og det finnes alltid noen med et svar!). Men bra det ikke vil ha noe å si for barnet. Anonymkode: f1e3d...adb
Tanuki Skrevet 12. desember 2017 #12 Skrevet 12. desember 2017 Min gutt på 3 år er vant til at oss foreldre snakker engelsk. Faren snakker sitt morsmål med ham, og jeg snakker norsk.Det har vært vanskelig å forholde seg til 3 språk, men nå er det norsk som han bruker mest.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #13 Skrevet 12. desember 2017 Dersom foreldrene snakker sitt morsmål til barnet, vil det ikke være noe problem. Og det regner jeg med at de gjør, ettersom de ikke er særlig gode i engelsk. Barn som vokser opp med å høre flere språk, begynner normalt å snakke senere enn jevnaldrende som er ettspråkelige. Ofte henger de etter i språkutviklingen til de er rundt førskolealder, men de fleste har tatt igjen de jevnaldrende før skolestart. Anonymkode: c20e9...5d3
Gjest NotNaomi Skrevet 12. desember 2017 #14 Skrevet 12. desember 2017 Lærere har fortalt meg at barn som vokser opp i tospråklige hjem har lettere for å lære andre språk. Barn tar ulike språk lettere enn voksne. Det er ikke noe de føler de må prestere. Det faller naturlig for dem.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #15 Skrevet 12. desember 2017 Håper å lære bort begge språk til datteren vår. Pappaen snakker og punjabi til henne og jeg snakker norsk:) Det blir en spennende utvikling. Anonymkode: 72a6d...7b9
stan Skrevet 12. desember 2017 #16 Skrevet 12. desember 2017 Vi er en tre-språkelig familie. Vi snakker hvert vårt språk til barnet og engelsk mellom oss. Ungen snakker begge morsmålene flytende og med perfekt uttale. I tillegg nok engelsk forståelse til å kunne ha grei utbytte av engelsk språklig barnetv. Egentlig burde barnehagene tilby språk opplæring. Det er jo i den alderen språk og særlig uttale læres lettest.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #17 Skrevet 12. desember 2017 Barnet kommer bare til å tjene på å vokse opp med flere språk. Eneste er vel at de kan bruke lengre tid før de begynner å snakke ordentlig/blander språk litt, men da snakker vi særlig de første årene i barnehagen, og de tar det fort igjen, og raser så videre forbi de andre barna... Små barn har en utrolig hjerne, med evne til å lære vanvittig mye. Anonymkode: 6c8ac...533
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #18 Skrevet 12. desember 2017 Kjenner en gutt i nesten samme situasjon. Han er 6 år og snakker norsk, men litt gebrokkent. Samtidig snakker halvparten av guttene i klassen ikke rent, så det kommer nok. Anonymkode: 8cacd...739
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #19 Skrevet 15. desember 2017 On 11.12.2017 at 3:48 PM, AnonymBruker said: Ingenting. Jeg vokste opp med mor som nesten ikke kunne norsk, og norsk stefar. Jeg lærte mitt morsmål flytende, og via min stefar, barnehage og Norge generelt, lærte jeg norsk flytende. Barna lærer språk så lenge de blir utsatt for språk, ingen fare. Problemet er heller det at ungen ofte ender opp som tolk. Anonymkode: f90d7...006 samme her. Anonymkode: 9ebf1...001
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå