AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Hvorfor er det en påstand som ofte kommer når noen spør om noe kjærlighetsrelatert, om vennskap, jobb og ja egentlig hva som helst? Hva vil det si å være "ung"? Og hvor gamle er de som stort sett skriver "du virker veldig ung"? Er det slik at de under f.eks 23 ikke vet så mye om livet enda og at det må bli påpekt? Livserfaring har ikke alltid noe med alder å gjøre. Det er det man har vært gjennom som teller. En person som er 42 kan ha mindre livserfaring enn en 23 åring fordi sistnevnte har vært gjennom utrolig mye tøft som har gjort personen tøffere og bedre rustet til å møte motstand, og ikke minst blitt bedre kjent med seg selv. Anonymkode: f7daa...006
stan Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Når man er ung reagerer man gjerne sterkere enn når man blir eldre. Så når enkelte trådstartere gir uttrykk en slik sterk reaksjon på et eller annet, så kan det gi inntrykk av ung alder. Men du har jo helt klart rett i at det er stor forskjell fra person til person. Men her på KG er vi flinke til å generalisere og dra alle over en kam.
Gjest boblebrist Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Når jeg tenker at noen på forumet virker veldig ung så tenker jeg ikke nødvendigvis på alder, men at de har en umoden måte å resonnere og reagere på. Sannsynligvis henger det sammen med alder, men selvfølgelig ikke i alle tilfeller. At en på 23 kan ha mer livserfaring enn en på 43 er heller unntaket, selv om det selvsagt forekommer. Men uansett hvor mye livserfaring du har så er ikke hjernen ferdig utviklet når du er 23, og det kan ha noe å si i mange sammenhenger.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: En person som er 42 kan ha mindre livserfaring enn en 23 åring fordi sistnevnte har vært gjennom utrolig mye tøft som har gjort personen tøffere og bedre rustet til å møte motstand, og ikke minst blitt bedre kjent med seg selv. Anonymkode: f7daa...006 En person på 42 har mer livserfaring enn en på 23. 19 år for å være eksakt. Du har rett i at motstand kan gjøre en sterkere, og det varierer hvor mye vi har opplevd. Det er likevel slik at utvikling tar tid. Det å bli voksen er ikke noe som kan "gjøres unna", eller som du tar en snarvei til. Det er også slik at hjernen, rent biologisk, går igjennom store forandringer gjennom tyveårene. Så en 23-åring kan være mer moden enn en annen 23-åring. Men som regel ikke mer enn en 42-åring. Det å avertere sine negative opplevelser vitner også om ung alder for meg. For det første fordi man ikke har helt proporsjoner på ting. For det andre fordi vi ofte blir litt mer private med årene. Alle mennesker har hatt vonde opplevelser og opplevd motgang, og det er noe umodent ved det å tenke at man alltid har vært igjennom så mye mer enn alle andre. Som stan nevner over, det som vitner om ung alder er ofte sterke reaksjoner på ting, i tillegg til en sort/hvitt-tankegang (de fleste ser flere gråsoner med årene). Det er også typisk å være litt "snøflak" ("Ingen forstår meg") og litt selvrettferdig. Anonymkode: ab3f4...3c5 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En person på 42 har mer livserfaring enn en på 23. 19 år for å være eksakt. Du har rett i at motstand kan gjøre en sterkere, og det varierer hvor mye vi har opplevd. Det er likevel slik at utvikling tar tid. Det å bli voksen er ikke noe som kan "gjøres unna", eller som du tar en snarvei til. Det er også slik at hjernen, rent biologisk, går igjennom store forandringer gjennom tyveårene. Så en 23-åring kan være mer moden enn en annen 23-åring. Men som regel ikke mer enn en 42-åring. Det å avertere sine negative opplevelser vitner også om ung alder for meg. For det første fordi man ikke har helt proporsjoner på ting. For det andre fordi vi ofte blir litt mer private med årene. Alle mennesker har hatt vonde opplevelser og opplevd motgang, og det er noe umodent ved det å tenke at man alltid har vært igjennom så mye mer enn alle andre. Som stan nevner over, det som vitner om ung alder er ofte sterke reaksjoner på ting, i tillegg til en sort/hvitt-tankegang (de fleste ser flere gråsoner med årene). Det er også typisk å være litt "snøflak" ("Ingen forstår meg") og litt selvrettferdig. Anonymkode: ab3f4...3c5 Her var det mye fordømmende holdninger synes jeg. Noen er unge til sinns naturlig uten alle disse karakteristikkene du lister opp. Å sidestille det å virke eller se ung ut med "å ikke ha opplevd motgang" er en svært naiv konklusjon. Anonymkode: 34cb4...964 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 Er jo fordel å være ung! Har flere år foran seg! Anonymkode: c068f...158
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye fordømmende holdninger synes jeg. Noen er unge til sinns naturlig uten alle disse karakteristikkene du lister opp. Å sidestille det å virke eller se ung ut med "å ikke ha opplevd motgang" er en svært naiv konklusjon. Anonymkode: 34cb4...964 Nå var jo spørsmålet til ts hvorfor frasen "du virker veldig ung" dukker opp i kg. Ab 3c5 forklarer hva som ofte fører til denne frasen. Det trenger ikke å ha med alder å gjøre, det gjelder umodenhet. Umodenhet finner man i alle aldre, men de fleste blir mer modne med årene. "Du virker veldig ung" kan erstattes med "du er umoden", "du er selvsentrert", "du er egoistisk" osv. Da synes jeg "du virker ung" er det mest skånsomme utrykket. Anonymkode: 3aeb6...924 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #8 Skrevet 11. desember 2017 Det er en form for hersketeknikk. Anonymkode: d477c...bb8 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 Det hender jeg tenker det, men jeg har aldri skrevet det til noen. For meg dreier det seg om naivitet, lavt nivå av refleksjon, tydelig manglende livserfaring og bastante uttalelser. Jeg er forresten ung selv altså, så det er ikke noe vondt i det. Anonymkode: 2e886...82c 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye fordømmende holdninger synes jeg. Noen er unge til sinns naturlig uten alle disse karakteristikkene du lister opp. Å sidestille det å virke eller se ung ut med "å ikke ha opplevd motgang" er en svært naiv konklusjon. Anonymkode: 34cb4...964 Det var jo ikke det jeg skrev i det hele tatt. Ser ikke ut til at du forstår det du har lest. Anonymkode: ab3f4...3c5
Gjest Axl Rose Skrevet 11. desember 2017 #11 Skrevet 11. desember 2017 Det er jo sant at eldre har som oftest bedre erfaring enn yngre, men kan være omvendt også.
Sirah Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 Når jeg tenker at en person virker veldig ung er det ofte fordi personen har et tankesett og reaksjonsmønster som man gjerne vokser av seg med tiden. Som ung har man ofte (ikke alltid) en veldig naiv og svart/hvitt tankegang. Ofte reagerer man sterkt på ting som eldre mennesker anser som "bagateller". Ofte kan jeg kjenne meg igjen i innlegg og tenke at "slik reagerte jeg selv når jeg var xx år gammel". Jeg kjenner også igjen tankemønsteret og reaksjonsmønsteret fra folk jeg kjenner som er i den alderen nå.
BiancaH96 Skrevet 12. desember 2017 #13 Skrevet 12. desember 2017 Jeg får høre det stadig vekk. Pleier som regel å svare at det er fordi jeg ER ung 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #14 Skrevet 12. desember 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det en påstand som ofte kommer når noen spør om noe kjærlighetsrelatert, om vennskap, jobb og ja egentlig hva som helst? Hva vil det si å være "ung"? Og hvor gamle er de som stort sett skriver "du virker veldig ung"? Er det slik at de under f.eks 23 ikke vet så mye om livet enda og at det må bli påpekt? Livserfaring har ikke alltid noe med alder å gjøre. Det er det man har vært gjennom som teller. En person som er 42 kan ha mindre livserfaring enn en 23 åring fordi sistnevnte har vært gjennom utrolig mye tøft som har gjort personen tøffere og bedre rustet til å møte motstand, og ikke minst blitt bedre kjent med seg selv. Anonymkode: f7daa...006 Du virker veldig ung. Anonymkode: f7b31...c3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå