Gå til innhold

Søsteren min og samboer har mye bedre råd enn mamma og pappa, men tigger allikevel penger til større utgifter av dem

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen måneder siden ble søsteren min og samboeren foreldre for andre gang.  Fra før har de et barn som blir fire om et par måneder.  

De har god råd, tjener nesten to millioner til sammen, og har klatret jevnt og trutt på "eiendomsstigen" de siste 10 årene.  De flyttet først sammen i en to-roms leilighet han eide og hun kjøpte seg inn i etterhvert, denne tjente de nesten en million på da de solgte den.  Så flyttet de til en større leilighet (gammel bygårdsleilighet med to store stuer og to romslige soverom, samt bad og kjøkken).  Der bodde de bare et drøyt år før de solgte med millionoverskudd nok en gang.  Nå har de flyttet inn i et nybygd rekkehus.  De var blant de aller første som flyttet inn i området som er helt nyutviklet og sist de var på besøk fortalte svogeren min stolt at de hadde hatt takst på huset og det hadde steget over en million i verdi siden de flyttet inn for halvannet år siden.  

Både da de flyttet fra to-roms til fire-roms og fra fire-roms til rekkehus ble det kjøpt inn en god del nye møbler.  Og de drar ikke på Ikea for å si det sånn.  Søsteren min var bl.a. svært så fornøyd med at de hadde fått fire spisestuer på kampanje for bare 20.000 kr, normalt ville de kostet nærmere 30.000.

De bruker mye penger på dyre merkeklær til både seg selv og ungene og søsteren min har flere designervesker i prisklassen 10.000 kr og oppover.  Reiser er en annen ting de legger mye penger i.  De siste årene har de bl.a. vært i New York (2 ganger, en langweekend og en to-ukers ferie), London, Paris, Thailand (noen dager i storby + en drøy uke på en strandresort), Mallorca, Roma og Marrakech.  I tillegg er de to voksne jevnlig på "spahelger" fordi de har snille besteforeldre på begge sider som gjerne stiller opp som barnevakt, samt at søsteren til svogeren min elsker barn og nærmest tigger om å få passe eldstemann.  Når yngstemann blir stor nok tar hun nok gjerne begge.

Til tross for at de sitter godt i det økonomisk "tigger" søsteren min penger fra mamma og pappa til store utgifter, de siste årene har det i hovedsak vært utgifter som har med ungene å gjøre. Før det var det bl.a. ny vaskemaskin og komfyr de ba om hjelp til.  De siste eksemplene er: kalesjen på barnevogna gikk i stykker og da sendte pappa dem 2000 kr til å betale for reparasjonen.  Så trang de vognpose til minsten, for de hadde visst kvittet seg med den etter eldstemann, og da fikk de et par tusenlapper til å kjøpe det for.  

Det har vært flere sånne saker i det siste og det irriterer meg veldig fordi mamma og pappa har mye strammere økonomi enn søsteren min og samboeren.  Pappa tjener 6-700.000 kr i året og mamma er ufør og har vel et par hundre tusen i uføretrygd.  De bor på familiegården til pappa og det er jo ikke et billig bosted.  Dyrt å forsikre pga alle bygningene, høye strømutgifter pga flere hus som skal varmes opp og dyrt å vedlikeholde siden det er gammelt og generasjonen før ikke gjorde allverden.  

Mamma og pappa tar seg sjelden råd til ferie, de siste årene har det vært begrenset til langhelger for å besøke søsteren min og samboeren et par-tre ganger i året og pappa kjører en eldre bil.  De handler klær i kjedebutikker som HM og Dressmann og lever generelt ganske nøkternt.  De er nesten aldri ute og spiser på restaurant, til tross for at de er glade i det begge to, fordi de føler at de ikke har råd til det.  Eller, pappa føler de ikke har råd til det.  Det er han som styrer økonomien, siden mamma er skikkelig analfabet når det gjelder sånt.  Hun kan ikke styre penger, enkelt og greit.  Har hun penger mellom hendene "brenner" de og hun bruker til det er tomt.

Lillesøster er sleip og ringer til mamma og "tigger" og hun lar seg manipulere og sier ja.  Så føler pappa at det blir vanskelig å sette seg på bakbeina når mamma allerede har lovet dem pengene.    

Pappa klager innimellom til meg over at han stadig "må" sende penger til søsteren min, fordi 2000 kr faktisk gjør et innhogg i økonomien deres.  Det provoserer meg kraftig at søsteren min setter foreldrene våre i den situasjonen.😡  Hun kunne droppet å kjøpe seg en veske til 15.000 kroner i sommer, så hadde hun hatt råd til å fikse barnevogna og å kjøpe vognpose.  Og mere til.

Jeg har prøvd å ta det opp med søsteren min, men hun blir bare sur og sier at jeg ikke har noe med det.  Eller hun minner meg på at da jeg var arbeidsledig for 10 år siden så betalte mamma bensin, bompenger og parkering når jeg kjørte henne til behandlinger på Rikshospitalet.  Akkurat som det er det samme...🙄

Noen som har opplevd noe lignende?  Bør jeg bare la det ligge? Det er jo strengt tatt ikke min sak, men det irriterer meg allikevel kraftig.

Anonymkode: 26bce...ece

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en skikkelig samtale med dine foreldre, og hjelp dem med å forstå at de må sette foten ned. For det er de som må gjøre det, og det er til din søsters beste. Hun og samboeren må lære seg å prioritere riktig, og det er på overtid allerede. Setter ikke foreldrene deres foten ned vil hun fortsette med å bruke dem som ekstrakonto, og det vil ikke være nødvendig for henne å lære seg å styre penger. 

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke mye man kan gjøre for mennesker som ikke klarer sette grenser. Faren din er i sin fulle rett til å si nei, selv om mor sier ja, men hva hjelper det når han ikke gjør det? Han kan si "vi har dessverre ikke råd" til søsteren din. Fortsetter hun mase legger han på telefonen. Om mor smugsender penger får det komme fra hennes egne sparepenger

Jeg har selv noe lav inntekt og har søsken med høyere inntekt som gladelig kommer hjem til foreldrene mine på besøk 1-2 uker og ikke betaler for mat eller noe. De ble skjemt bort når de var yngre. Jeg tigger ikke fordi jeg er smart nok til å forstå konsekvensene, fordi jeg forstår av meg selv av mine foreldre ikke er en uutømmelig kilde til penger. Dette virker det ikke som mine søsken forstår, for dem er det selvsagt at foreldrene skal dekke for dem slik de har gjort hele livet. Noen mennesker er abre litt for dumme til å forstå hvordan egoismen deres påvirker andre, de tror ikke det er en big deal

Anonymkode: d5ed3...10d

• Liker 1
Skrevet

Det er jo sant da, du har faktisk ikke noe med det. Følelsesmessig skjønner jeg at du føler på dette, du ser foreldrene dine slite og føler på det. Men prinsippet er at foreldrene dine må sette ned foten. Du kan alltids prate med foreldrene dine om dette, at du ser de sliter, at de handler billig tøy og aldri er ute sammen. Noe mer kan faktisk ikke du gjøre. 

Anonymkode: 8d166...ac3

Skrevet

Dæven den søstra di er noe for seg selv, jeg hadde sagt klart fra til henne og foreldrene mine, dette går ikke an. 

Anonymkode: 8dc57...1f2

• Liker 8
Skrevet

Det er foreldrene dine som må sette grenser. Når far tar det opp, og klager til deg er det din sjanse å si nok er nok. Far er med å la søsteren din ha et overforbruk. Hun burde få litt mer innhold i livet sitt så en veske til 15 000 kr ikke ville bli prioritert.

Greit at foreldre hjelper litt til. Men når søster, og hennes mann har god råd må de stå på egne bein. 

I disse miljøtider burde søster prioritere viktige ting familien trenger, og heller bruke penger på uviktig ting etter vaskemaskin er betalt, mat osv. Det høres sykelig ut at hun bruker penger på mye fjas, og foreldre skal betale for viktige ekstra ting. Det hadde vært annerledes om mannen feks mistet jobben, og de gikk igjennom en vanskelig økonomisk tid. Det er heller ikke en menneskerett å dra på dyre ferier. 

Men det ee foreldrene dine som fortsetter å mate henne penger. Det er de som må stoppe krana, ikke du. På tide å la henne klare seg selv.

Anonymkode: 7ff3b...ef7

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 timer siden, Trolltunge skrev:

Ta en skikkelig samtale med dine foreldre, og hjelp dem med å forstå at de må sette foten ned. For det er de som må gjøre det, og det er til din søsters beste. Hun og samboeren må lære seg å prioritere riktig, og det er på overtid allerede. Setter ikke foreldrene deres foten ned vil hun fortsette med å bruke dem som ekstrakonto, og det vil ikke være nødvendig for henne å lære seg å styre penger. 

Jeg er enig i dette. Hvis dine foreldre fortsatt synes det er vanskelig å si nei, ville jeg kanskje påpekt -spesielt til din mor- at det handler ikke bare om at det går utover deres økonomi, men også om at de gjør din voksne søster en gedigen bjørnetjeneste ved å fortsatt behandle henne som et barn som trenger hjelp og støtte til alt. Dessverre høres din søster ut som en stor egoist som vet å utnytte det og jeg forstår veldig godt din frustrasjon. Jeg håper at din mor etter hvert innser at din søster nå tilhører nå den generasjonen som må lære seg prioriteringer og å sette egne ønsker til side slik at de kan ta best mulig vare på sine egne barn og at det er virkelig ikke noe synd på henne av den grunn. Og med den inntekten og boligstigningen din søster og svoger har hatt er det dessuten ingenting i veien for at de kan både ta vare på egne behov og barnas behov uten å måtte snylte på dine foreldre.

Edit. Det jeg prøver å si er at din søster viser gjentatte ganger at hun prioriterer seg selv foran barna og det vil hun fortsette med så lenge din mor punger ut for de "kjedelige" utgiftene. At kanskje det er er at argument som kan hjelpe din mor å sette ned foten uten (altfor) dårlig samvittighet. 

Endret av Kattugla
  • Liker 5
Skrevet

TS her. Takk for svarene.  Godt å vite at jeg ikke er helt på viddene som reagerer på dette.

Jeg tror at strengt tatt hadde søsteren min råd til både designerveske og reparasjon av vogn og vognpose, men siden hun vet at det er enkelt å få penger fra mamma og pappa utnytter hun det.  Inntrykk et jeg har fått de gangene jeg har prøvd å ta det opp med søsteren min er at tankegangen hennes er: "Hvorfor skal vi bruke penger på noe vi vet mamma og pappa er villige til å hjelpe oss med?" 

Jeg tror jeg skal begynne med å snakke med pappa igjen, siden han har "klaget" til meg angående dette og det er han som tar seg av å overføre penger etc.  Mamma kan ikke bruke verken PC eller internett, så det er ikke sånn at hun kan gå inn i nettbanken og overføre penger på egenhånd.  

• Liker 4
Skrevet

Med inntekt på 2 mill OG god fortjeneste hver gang de flytter hus, bør din søster ha nok penger til å kjøpe både designervesker og vognpose til barna.. Problemet er jo at hun oppfører seg som en bortskjemt unge som vil ikke måtte bruke av sine penger på nødvendigheter.

Jeg synes din far bør ta det direkte opp med henne og si at nå må hun og mannen klare seg selv og han kommer ikke til med å fortsette å overføre penger hver gang de gaper opp og forventer å bli matet. 

• Liker 3
Skrevet

de har sikkert opparbeidet seg en fin kredittgjeld, tenker jeg..

Anonymkode: a679f...341

• Liker 1
Skrevet

Får du noe støtte? Har du mann/barn eller bolig, eller jobb?

Enten har de vel gjeld de ikke vil prate med deg om, eller så ser de ikke selv hva de driver av med. Får du også støtte så ser jeg ikke noe problem, noralt å ville invistere i fremtiden til familien sin (barnebarn) osv. Hadde satt meg ned og snakket skikkelig med søsteren min om dette, på en rolig respektfull måte, og satt meg inn i situasjonen dems. De burde da klare å skjønne at de utnytter andre økonomisk for egen vinning, og det kun er det det står på

Anonymkode: d65f4...7f9

Skrevet

Vel - jeg ville ha hatt NULL problem å konfrontere min arsehole av en søster rett foran alle, med sin gjerrig mann på sleppe, om at når de bader i så mye penger de har må de faktisk slutter å be DERES foreldre om penge hele tiden. Om hun sliter fordi hun må reparere en barnevogn kan hun godt gå og selge en av disse harry vesker hun bruker alle pengene sine på...og i tillegg ber han å tigge fra HANS foreldre istedenfor.  Sier rett ut at de manipulerer snille mennesker og at du skal ikke sitte og se på dette lenger.  Grow some balls woman! 

Anonymkode: 34952...43b

• Liker 3
Skrevet

herregud så mange skrivefeil der hehehe

Anonymkode: 34952...43b

Skrevet

Faren din bør sette ned foten, både når det gjelder din mor og din søster. Damemenneskene bruker ham jo som minibank, og han lar dem gjøre det. Det er forøvrig dårlig gjort av ham å syte til deg og å dytte sine bekymringer og frustrasjoner over på deg, når det er ham selv som faktisk legger opp til at situasjonen skal være sånn. Han får si nei til å gi flere penger til disse luksusfellen-kandidatene, og så får de heller vaske klær for hånd dersom vaskemaskinen ryker og din søster ikke vil selge veska si.

Anonymkode: ee1c9...aa1

• Liker 1
Skrevet

Din far bør føre opp alt som er gitt til din søster, slik at det blir trekt fra en eventuell arv seinere.

Anonymkode: 1f790...271

Skrevet
På 13.12.2017 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Får du noe støtte? Har du mann/barn eller bolig, eller jobb?

*snip*

Anonymkode: d65f4...7f9

Jeg er singel, i fast jobb og leier bolig.  Jeg tjener ca 500.000 kr i året og har 200.000 kr i studiegjeld og har ikke sjans til å komme meg inn på boligmarkedet her jeg bor, til det er prisene alt for høye.  Det er ikke aktuelt for meg å flytte pga at jeg har familien og resten av nettverket mitt her og en jobb jeg trives veldig godt i.  Jeg fikk litt økonomisk støtte av mamma og pappa i studietiden, noe søsteren min også fikk, men etter at jeg ble ferdig med studiene har jeg klart meg selv.

TS

Skrevet
På ‎11‎.‎12‎.‎2017 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Det er jo sant da, du har faktisk ikke noe med det. Følelsesmessig skjønner jeg at du føler på dette, du ser foreldrene dine slite og føler på det. Men prinsippet er at foreldrene dine må sette ned foten. Du kan alltids prate med foreldrene dine om dette, at du ser de sliter, at de handler billig tøy og aldri er ute sammen. Noe mer kan faktisk ikke du gjøre. 

Anonymkode: 8d166...ac3

Dette.

Selvsagt er det utrolig dårlig gjort av søsteren din å holde på slik, men dine foreldre er voksne og må si ja eller nei etter hva som passer dem. Hvis din mor til stadighet overkjører din far, så er det også trist, men jeg ser ikke helt at du har noen rolle i dette (annet enn å si din ærlige mening hvis du blir spurt).

Voksne folk må ta ansvar for eget liv.

Anonymkode: b8f3d...3fa

Skrevet

Jeg hadde lett sagt ifra til min søster. Det er det søstre er til - å gi ærlige tilbakemeldinger. Og det er jo dine foreldre og, så det lov å blande seg inn for å beskytte dem.

Jeg hadde ring til min søster og sagt rett ut: hører du har fått penger til ny vaskemaskin av pappa? Hva gjør du med lønna di egentlig? Du kunne jo solgt den veska du ikke bruker som er verdt 15 000? Du er voksen nå. Skjerpings!

Har gjort det selv jeg! Min godt voksne søster gikk til frisøren og brukte 3000,- når hun egentlig ikke har råd. Så tigget hun penger av vår mor med minstelønn, som selv ikke unner seg frisør for det er fir dyrt! DA gav jeg klar beskjed!!

• Liker 2
Skrevet

Du må snakke med din far og foreslå at han gir din mor tydelig instruks om at hun har ikke lov å beslutte spørsmål uten ham. Så ringer han til din søster og erklærer at hun får ikke ringe til mamma og spørre om sponsig mer, og mamma har fått klar beskjed

Skrevet
På 11.12.2017 den 12.55, AnonymBruker skrev:

For noen måneder siden ble søsteren min og samboeren foreldre for andre gang.  Fra før har de et barn som blir fire om et par måneder.  

De har god råd, tjener nesten to millioner til sammen, og har klatret jevnt og trutt på "eiendomsstigen" de siste 10 årene.  De flyttet først sammen i en to-roms leilighet han eide og hun kjøpte seg inn i etterhvert, denne tjente de nesten en million på da de solgte den.  Så flyttet de til en større leilighet (gammel bygårdsleilighet med to store stuer og to romslige soverom, samt bad og kjøkken).  Der bodde de bare et drøyt år før de solgte med millionoverskudd nok en gang.  Nå har de flyttet inn i et nybygd rekkehus.  De var blant de aller første som flyttet inn i området som er helt nyutviklet og sist de var på besøk fortalte svogeren min stolt at de hadde hatt takst på huset og det hadde steget over en million i verdi siden de flyttet inn for halvannet år siden.  

Både da de flyttet fra to-roms til fire-roms og fra fire-roms til rekkehus ble det kjøpt inn en god del nye møbler.  Og de drar ikke på Ikea for å si det sånn.  Søsteren min var bl.a. svært så fornøyd med at de hadde fått fire spisestuer på kampanje for bare 20.000 kr, normalt ville de kostet nærmere 30.000.

De bruker mye penger på dyre merkeklær til både seg selv og ungene og søsteren min har flere designervesker i prisklassen 10.000 kr og oppover.  Reiser er en annen ting de legger mye penger i.  De siste årene har de bl.a. vært i New York (2 ganger, en langweekend og en to-ukers ferie), London, Paris, Thailand (noen dager i storby + en drøy uke på en strandresort), Mallorca, Roma og Marrakech.  I tillegg er de to voksne jevnlig på "spahelger" fordi de har snille besteforeldre på begge sider som gjerne stiller opp som barnevakt, samt at søsteren til svogeren min elsker barn og nærmest tigger om å få passe eldstemann.  Når yngstemann blir stor nok tar hun nok gjerne begge.

Til tross for at de sitter godt i det økonomisk "tigger" søsteren min penger fra mamma og pappa til store utgifter, de siste årene har det i hovedsak vært utgifter som har med ungene å gjøre. Før det var det bl.a. ny vaskemaskin og komfyr de ba om hjelp til.  De siste eksemplene er: kalesjen på barnevogna gikk i stykker og da sendte pappa dem 2000 kr til å betale for reparasjonen.  Så trang de vognpose til minsten, for de hadde visst kvittet seg med den etter eldstemann, og da fikk de et par tusenlapper til å kjøpe det for.  

Det har vært flere sånne saker i det siste og det irriterer meg veldig fordi mamma og pappa har mye strammere økonomi enn søsteren min og samboeren.  Pappa tjener 6-700.000 kr i året og mamma er ufør og har vel et par hundre tusen i uføretrygd.  De bor på familiegården til pappa og det er jo ikke et billig bosted.  Dyrt å forsikre pga alle bygningene, høye strømutgifter pga flere hus som skal varmes opp og dyrt å vedlikeholde siden det er gammelt og generasjonen før ikke gjorde allverden.  

Mamma og pappa tar seg sjelden råd til ferie, de siste årene har det vært begrenset til langhelger for å besøke søsteren min og samboeren et par-tre ganger i året og pappa kjører en eldre bil.  De handler klær i kjedebutikker som HM og Dressmann og lever generelt ganske nøkternt.  De er nesten aldri ute og spiser på restaurant, til tross for at de er glade i det begge to, fordi de føler at de ikke har råd til det.  Eller, pappa føler de ikke har råd til det.  Det er han som styrer økonomien, siden mamma er skikkelig analfabet når det gjelder sånt.  Hun kan ikke styre penger, enkelt og greit.  Har hun penger mellom hendene "brenner" de og hun bruker til det er tomt.

Lillesøster er sleip og ringer til mamma og "tigger" og hun lar seg manipulere og sier ja.  Så føler pappa at det blir vanskelig å sette seg på bakbeina når mamma allerede har lovet dem pengene.    

Pappa klager innimellom til meg over at han stadig "må" sende penger til søsteren min, fordi 2000 kr faktisk gjør et innhogg i økonomien deres.  Det provoserer meg kraftig at søsteren min setter foreldrene våre i den situasjonen.😡  Hun kunne droppet å kjøpe seg en veske til 15.000 kroner i sommer, så hadde hun hatt råd til å fikse barnevogna og å kjøpe vognpose.  Og mere til.

Jeg har prøvd å ta det opp med søsteren min, men hun blir bare sur og sier at jeg ikke har noe med det.  Eller hun minner meg på at da jeg var arbeidsledig for 10 år siden så betalte mamma bensin, bompenger og parkering når jeg kjørte henne til behandlinger på Rikshospitalet.  Akkurat som det er det samme...🙄

Noen som har opplevd noe lignende?  Bør jeg bare la det ligge? Det er jo strengt tatt ikke min sak, men det irriterer meg allikevel kraftig.

Dine foreldre vil ha det slik, så lenge de ønsker det selv.

De ødelegger din søster, som oppfører seg som en umoden unge.

Det er skammelig av de å tigge penger med en slik livsførsel. Ikke mange foreldre som har lukket øynene for dette.

Anonymkode: 81094...188

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...