Gå til innhold

Oppdra katten som bikkje på 33 kvadrat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg har alltid hatt bikkje, og kan ikke annet enn å si at livet uten er trist. Dessverre bor jeg alene på 33 kvadrat, og en vesle krabaten ville nok dessverre ikke trivdes alene mens jeg er på jobb.. Vurderer derfor katt, da de er selvstendige. Problemet er at jeg er redd det kan bli litt få kvadrat og boltre seg på hele dagen. Tenker derfor: hvorfor ikke la katten bli vandt til sele og gå tur med den og sosialisere når jeg er hjemme fra jobb? Og kunne ha den med rundt dersom jeg skal gå tur med venner/skal kjapt innom butikken. Hvor realistisk er det å få til dette? Er det noen rase som er mer "hundete" enn andre? Har aldri hatt katt før bare bikkje. Har rett og slett lyst på en liten hundekatt, selvstendig skapning med personligheten og det sosiale lynnet til en hund:laugh:

Anonymkode: 8dda2...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OG: hvor lett er det til å få den til å gjøre triks?

Har vurdert Perser da jeg har hørt de er late skapninger, så kanskje den vil trives som innekatt + være med ut hvis jeg bærer den/gå litt i bånd selv? :-)

Skrevet

så en hund skal ikke være på 33 kvadrat, men det er greit med katt? Som du må aktivisere myyye mer innendørs om den skal være innekatt? Den krever steder høyt opp, har du plass til et stort klorestativ? 

Det å trene en katt til å bli hund tror jeg du bare kan glemme med en gang. Den vil aldri bli som en hund. De vil gå dit de vil, de fleste som går tur med katt i sele ender selv opp med å bli gått tur med av katten, da den gjerne vil inn i busker og klatre og klore på trær. Du kan gjerne lære den til å gå i bånd, mange gjør det. Men slik som du legger det frem kan du nok bare glemme. Jeg hadde en katt som var med på mye rart. Den var med på Felleskjøpet osv i bånd, men uansett hvor lydig den katten var så bestemte deg seg brått for at nok var nok å da måtte jeg ta den hjem. 

Anonymkode: f9a69...192

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så en hund skal ikke være på 33 kvadrat, men det er greit med katt? Som du må aktivisere myyye mer innendørs om den skal være innekatt? Den krever steder høyt opp, har du plass til et stort klorestativ? 

Det å trene en katt til å bli hund tror jeg du bare kan glemme med en gang. Den vil aldri bli som en hund. De vil gå dit de vil, de fleste som går tur med katt i sele ender selv opp med å bli gått tur med av katten, da den gjerne vil inn i busker og klatre og klore på trær. Du kan gjerne lære den til å gå i bånd, mange gjør det. Men slik som du legger det frem kan du nok bare glemme. Jeg hadde en katt som var med på mye rart. Den var med på Felleskjøpet osv i bånd, men uansett hvor lydig den katten var så bestemte deg seg brått for at nok var nok å da måtte jeg ta den hjem. 

Hunder er jo flokkdyr og en liten valp er jo omtrent like avhengig av deg som en baby er, er bekymret fordi den blir 9 timer alene fem ganger i uken. Katter liker seg jo godt i sitt eget selskap. Klorestativ skal jeg få plass til. :) Skal ha en månedes tid i sommer hvor jeg bare er med kattungen og koser, melder den på valpekurs for katter(hvis det finnes) og prøver å oppdra den.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Så, det handler ikke om kvadratmeterne mtp. valp men at den er et flokkdyr og blir gående alene hjemme :-)

Skrevet

Det er ikke alle katteraser som ER selvstendige. Og de kattene som trives alene får som oftest også muligheten til å gå ut. 

Devon rex, siameser, orientaler, er alle raser som er "hundete", men det er fordi de er mye mer krevende sosialt, og der kan et menneske aldri erstatte en annen katt. 

(Ekstremt viktig at du er nøye på oppdretter. Flere raser plages av at de er "nervøse" og mye helseproblemer pga det avles kun på de kattene som vinner på katteutstilling. Dessverre gjelder det ofte katter som har "ekstreme" trekk, og dette skyldes ikke akkurat pga god helse.)

Anonymkode: 84d43...d32

• Liker 6
Gjest Sugemerke
Skrevet

Det finnes ikke valpekurs for katter, naturlig nok. Du kan heller ikke behandle en katt som en hund, for det er en katt. 

Skrevet

Det finnes ikke valpekurs for katter :D Men har sett folk på nettet som har med kattene sine ut osv. Se feks på kanalen JunsKitchen på YouTube eller starinaesperanza på Instagram. Sjekk ut katterasen Bengaler, det høres ut som en for deg. Muligens også Burmeser.

Hvis leiligheten er liten kan det hende katten vil like godt å få hyller osv å klatre på oppover veggene og opp mot taket. De fleste katter liker seg i høyden og vil heller ha mulighet til å klatre enn å ha mye gulvplass :)

Et problem med å ha med katt rundt er jo at de gjerne liker seg best der de er kjent, det de anser som sitt eget territorie, men det kan man kanskje venne den til (min liker ikke nye steder og bruker noen dager på å bli trygg et nytt sted). Største probleme om man skal ha den med feks til venner må være do-gåing... Innekatter går jo gjerne på kattekasse, jeg vet ikke om du klarer å trene opp katten til å holde seg inne hos venner og så gå på do i bånd ute, ser for meg at det blir vanskelig å få til. Du kan forsøke å lære den opp til å gå på menneskedoer, det finnes egne systemer for å lære dem det, men vet ikke om det funker.

Anonymkode: 7dca8...6d7

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det finnes ikke valpekurs for katter :D Men har sett folk på nettet som har med kattene sine ut osv. Se feks på kanalen JunsKitchen på YouTube eller starinaesperanza på Instagram. Sjekk ut katterasen Bengaler, det høres ut som en for deg. Muligens også Burmeser.

Hvis leiligheten er liten kan det hende katten vil like godt å få hyller osv å klatre på oppover veggene og opp mot taket. De fleste katter liker seg i høyden og vil heller ha mulighet til å klatre enn å ha mye gulvplass :)

Et problem med å ha med katt rundt er jo at de gjerne liker seg best der de er kjent, det de anser som sitt eget territorie, men det kan man kanskje venne den til (min liker ikke nye steder og bruker noen dager på å bli trygg et nytt sted). Største probleme om man skal ha den med feks til venner må være do-gåing... Innekatter går jo gjerne på kattekasse, jeg vet ikke om du klarer å trene opp katten til å holde seg inne hos venner og så gå på do i bånd ute, ser for meg at det blir vanskelig å få til. Du kan forsøke å lære den opp til å gå på menneskedoer, det finnes egne systemer for å lære dem det, men vet ikke om det funker.

Kan legge til ang. dogåing at jeg har hatt med katten min på 3-5 timers biltur uten do og det gikk forsåvidt fint, hun holdt seg heller enn å gå i provisorisk reisedokasse og så ikke ut til å lide noen nød. Da var hun mest i reiseburet sitt da, ikke løs hjemme hos noen feks.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunder er jo flokkdyr og en liten valp er jo omtrent like avhengig av deg som en baby er, er bekymret fordi den blir 9 timer alene fem ganger i uken. Katter liker seg jo godt i sitt eget selskap. Klorestativ skal jeg få plass til. :) Skal ha en månedes tid i sommer hvor jeg bare er med kattungen og koser, melder den på valpekurs for katter(hvis det finnes) og prøver å oppdra den.

Katter trives ikke alltid så godt alene som mange tror. Spesielt om de er innekatter har de jo bare deg. Jeg tenker at det blir fryktelig kjedelig for en katt og leve i ensomhet 16 timer alene hver dag (søvn + skole/ jobb). Unge katter krever også mye mer stimuli. Jeg har en ung utekatt og den er gjerne ute og inn der den er ute mer enn den er inne. Den klarer ikke ligge i ro lenge før den skal ut og leke igjen. Den eldre katten min er mye inne, men den ønsker mye oppmerksomhet fra meg eller samboer

Anonymkode: 8f9bf...38b

• Liker 3
Skrevet

Innekatter bør helst være 2, så de har selskap i hverandre.

Du kan ikke regne med å ta katten med i bånd til butikken eller lignende. Jeg går tur med mine katter, men på deres premisser. dvs uten sele, og i skogen/utenom trafikkerte områder. Om det blir for mange biler og mennesker blir katten min stresset og da  kan hun min fint finne på å springe over veien rett foran en bil. Jeg må ha øyne i nakken, for plutselig kommer noen med en løs hund jeg må beskytte kattene mot. Og det kreves myye tålmodighet å gå tur med en katt. De går stort sett hvor jeg vil, men i sitt eget tempo, og det er vanligvis ikke raskt. 

• Liker 1
Skrevet

Innekatter krever mye stimulering fra eieren. Noen katter fungerer ikke inne fordi de har så mye energi og nysgjerrighet. Vi hadde en katt som motvillig måtte være inne det første året. Hun var helt gal i perioder, løp og klatret overalt! Tror ikke vi hadde noe som var helt igjen etterpå. Når hun endelig kunne begynne å være ute så ble det som en ny katt, det var godt for alle parter. Men det er klart det er forskjeller, men uansett så krever de en del.

En katt har ikke det behovet for å blidgjøre eieren sin, som en hund har. Det går an å lære katter til enkle triks, men kun om katten selv vil. 

Anonymkode: bfea9...583

• Liker 2
Skrevet

En katt kan aldri bli en hund. Hvis du vil at katten skal oppføre seg som det, er det bedre at du kjøper en hund

Anonymkode: 987fd...f90

• Liker 2
Skrevet

Skaff deg heller fisker...

Anonymkode: ae0d7...d3c

Skrevet

Skal du ha innekatt bør de være to. Katter trenger da selskap de å, det er ikke sånn at du bare kan la katten være alene dag it og dag inn uten at det påvirker den. 

Valpekurs for katt finnes så klart ikke. Det er katt, ikke hund. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Katter liker seg jo godt i sitt eget selskap.

Jeg lurer litt på hvor du har det fra? Det er stor forskjell på å være helt alene hjemme og å være for seg selv et sted i leiligheten mens det er mennesker til stede i nærheten.

Katten vår er eksotisk korthår (perser med kort hår), en rolig rase som på tøys gjerne kalles for et møbel med hår. Når vi er hjemme, holder han seg ofte for seg selv, men det betyr ikke at han liker å være alene hjemme. Jeg jobber hjemmefra og er dermed sammen med ham veldig mye, men dersom vi er borte fra ham lenge, setter han ekstremt tydelig pris på å ha oss hjemme igjen og oppfører seg veldig klengete til ham å være. Han spiser nesten ikke når han er alene hjemme (han føler seg tryggest med selskap ved matfatet) og har ingen der til å kose og leke når han føler behov for det. Og dette omtrent den roligste katterasen som finnes. Andre har enda større behov.

Anonymkode: e9f6e...d64

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil selvfølig helst ha en hund, men det krever mye mer enn en katt. Men, kommer til å gjøre alt for katten og (forhåpentligvis) bli like glad i den som bikkja mi.

Grunnen til at jeg spør om en bikkjete katt er fordi jeg selv hadde en puddel som var ekstremt katt i personlighet, i tillegg til å mislike andre hunder og vann. Alt gikk på hennes premisser, og hun kom aldri når man ropte på henne. Hun var en skikkelig diva😁

Ser det finnes noe som heter Perser chinchilla, har noen erfaring med den som innekatt? Er denne like rolig som vanlig Perser?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann,

Jeg har alltid hatt bikkje, og kan ikke annet enn å si at livet uten er trist. Dessverre bor jeg alene på 33 kvadrat, og en vesle krabaten ville nok dessverre ikke trivdes alene mens jeg er på jobb.. Vurderer derfor katt, da de er selvstendige. Problemet er at jeg er redd det kan bli litt få kvadrat og boltre seg på hele dagen. Tenker derfor: hvorfor ikke la katten bli vandt til sele og gå tur med den og sosialisere når jeg er hjemme fra jobb? Og kunne ha den med rundt dersom jeg skal gå tur med venner/skal kjapt innom butikken. Hvor realistisk er det å få til dette? Er det noen rase som er mer "hundete" enn andre? Har aldri hatt katt før bare bikkje. Har rett og slett lyst på en liten hundekatt, selvstendig skapning med personligheten og det sosiale lynnet til en hund:laugh:

Det er ikke noe problem å ha hund i liten leilighet, bare du går for en stille og rolig rase :)

Anonymkode: 6dfff...904

• Liker 2
Skrevet

Ragdoll er kanskje rasen for deg :) Min er veldig fornøyd som innekatt i en liten leilighet. Men han vil ikke ut i sele, vil faktisk ikke ut i det hele tatt.

Anonymkode: e6b77...c84

Skrevet

Kan du ikke bare låne en hund i nabolaget som du kan gå tur med? Gå sammen med noen om å eie en hund sammen, det er det jo noen som gjør.

Anonymkode: 5b62e...d23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...