SesameStreet Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Jeg lurer på.. har dere klassekasse? Hva syns det om det? Hvordan gjøres det med innbetalingen? Vi har ikke, men det slo meg for noen dager siden at det kan jo være ganske praktisk. Er det?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Det er flere fallgruver med klassekasse. Blant annet, hvem skal ha rett til å bruke pengene? Hva skal gjøres med gjenstående penger når barna går ut av barneskolen? Hvordan skal man føre tilsyn med at pengene ikke blir misbrukt? Og så har man det med at skolen skal være gratis, så man må bruke "tjuvtriks" for å unngå denne regelen om man vil foreldrene skal betale inn direkte. Det vanlige er vel at ungene samler inn penger til kassen ved dugnader, selging av ting, o.l. Anonymkode: d12d3...545 1
Ulrikke Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Datteren min går nå siste året på barneskolen, men de har hatt klassekasse siden 1.klasse. Aldri innbetalinger til den, men loddsalg og kakesalg osv på jule- og sommeravslutninger har gått til den, blant annet. Det har ført til at klassekontakter har kunnet arrangere litt opp gjennom, og nå som det er siste året skal de "ta litt av" og bruke opp det de har En av klassekontaktene har vært kasserer (men de har alltid måttet være to for å ta ut fra kontoen, og to for å sette inn), og det har fungert veldig greit. Dvs, det er vel egentlig ikke klassekasse, men trinnkasse (tre klasser på trinnet). 3
Fluttershy Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Her har vi hatt klassekasse siden 1. klasse. Har vært litt ulikt hvordan det har fungert fra år til år, da det er klassekontaktene som styrer den. 3 av årene har alle fått beskjed om å sette inn 100 (ett år 200),- kroner. Det ene året var det ufattelig mye purring på dem som ikke betalte, noe jeg synes er en uting, da det faktisk må vre 100% frivillig, pga. gratisprinsippet. Det året jeg var klassekontakt ba jeg alle om å sette inn ett valgfritt beløp, og vi fikk inn mye mer samlet enn årene før. Da ble det satt inn alt fra 30-300 av folk. Fortsatt noen som ikke satte inn noe, det er greit. Pengene har vi brukt på juleavslutning og sommeravslutning, pluss julegave til kontaktlærer. 3
Måbarefåsiat... Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Vi hadde to klassekasser. En som ble brukt til julegave til lærer etc. Og en annen som vi sparte til leirskole. (ja, den er gratis, men transporten ordnet vi med leid buss) Til leirskolen solgte vi kaker og kjeksbokser. Til den andre solgte vi lodd på juleavslutninger etc. Alle hadde med en liten premie hver.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 Vi har klassekasse - der står penger som blir samlet inn til leirskolen. Hos oss dekker kommunen en viss sum bare. gaver til lærere blir dekt av det som kommer inn på juleavslutning/sommeravslutning og resten blir satt inn på konto. Det er klassekontakt som disponerer kontoen. Vet at ved et par tilfeller så har klassekontakt bestemt pengebruk, enten ved å rådføre seg med noen andre foreldre eller lærer. Men disse to tilfellene er ting som har kommet klassen til gode. I et tilfelle jeg har hørt om gikk det som sto igjen på klassekassa til et veldedig formål som betydde veldig mye for akkurat den klassen. Anonymkode: c5100...cdf
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 Vi har klassekasse. Det betales inn kr 100,- pr år, og er frivillig. Jeg synes ordningen er en uting. Pengene skal brukes på ting som skolen burde dekke for elevene, ref fotballer, hoppetau etc. Det hadde faktisk hjulpet veldig på om de ansvarlige redegjorde for bruken av klassekassen, for det har jeg aldri opplevd de har gjort i løpet av 12-13 innbetalinger (flere barn, flere klassekasser). Ikke får vi vite hvor mye de får inn, og ikke får vi vite hvor mye de har brukt til hva. Anonymkode: 9f04e...66f 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #8 Skrevet 11. desember 2017 Vet ikke helt hvordan det skulle ha fungert... Min datters skole har STORE trinn, som er delt inn i flere inndelinger etter hva som lærerne mener er praktisk fra tid til tid. De er både ABC og rød, blå, gul, og har bærnavn, med ulike konstellasjoner. Skulle det ha vært en trinnkasse, ville det ha blitt mange penger å administrere. Gruppa er uansett for stor til å gjøre ting sammen, så pengene måtte kanskje gått til utstyr som hoppetau og fotballer som skolen egentlig skal dekke, og ikke elevenes foreldre (slik brukeren over også skriver). Anonymkode: 29a4a...978
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har klassekasse. Det betales inn kr 100,- pr år, og er frivillig. Jeg synes ordningen er en uting. Pengene skal brukes på ting som skolen burde dekke for elevene, ref fotballer, hoppetau etc. Det hadde faktisk hjulpet veldig på om de ansvarlige redegjorde for bruken av klassekassen, for det har jeg aldri opplevd de har gjort i løpet av 12-13 innbetalinger (flere barn, flere klassekasser). Ikke får vi vite hvor mye de får inn, og ikke får vi vite hvor mye de har brukt til hva. Anonymkode: 9f04e...66f Dette fikk vi klager på i klassen vår også. Så det året jeg var klassekontakt oppdaterte jeg facebook gruppen hver gang vi hadde brukt penger på noe, med hva det gikk til. Hos oss ble det også klager på at ikke alle visste hva som ble kjøpt i gave til læreren, så jeg la også inn en tråd der og ba om forslag, tips og meninger om hva vi skulle kjøpe. Min erfaring var at INGEN av de som klaget skrev EN ENESTE kommentar, hverken på hva vi skulle bruke pengene til, hva de ble brukt til, eller julegave til læreren. Tror bare det var 2 eller 3 av foreldrene i hele klassen som noen gang kommenterte noe. Slik sett forstår jeg hvorfor det blir så lite informasjon mange steder, når de som krever og forlanger som regel er de mest uengasjerte foreldrene og ikke gidder offre en prosent andel av sin energi på å engasjere seg. Sier IKKE at dette gjelder deg, men hvis flere har hatt samme erfaring, så ser jeg hvorfor det an bli som det blir. (Men nå tror jeg denne klassen er ekstrem altså.) Anonymkode: 73cbe...787 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 Vi har hatt klasseklasse, kun til klassen, pengene blir brukt til: Midlertidige kasser til tøy i garderoben. Is på sommeravslutning. Gave til lærer på sommeravslutning. En gang bussbilletter til klassen til en utflukt kontaktløæreren hadde funnet på selv, og ikke hadde (økonomisk)støtte til fra skolen, lærerne "søkte" da klassekontaktene, som igjen spurte alle foreldre om det var en gjengs oppfatning at det var ok (det var det). Syns det er en grei ordning. Vi betalte 100 kroner i første klasse, det holdt til nesten ut 2. Nye klasekontakter fikk overført beløpet, og det ble informert om på foreldremøtet. Anonymkode: ffd60...afe
SesameStreet Skrevet 11. desember 2017 Forfatter #11 Skrevet 11. desember 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er flere fallgruver med klassekasse. Blant annet, hvem skal ha rett til å bruke pengene? Hva skal gjøres med gjenstående penger når barna går ut av barneskolen? Hvordan skal man føre tilsyn med at pengene ikke blir misbrukt? Og så har man det med at skolen skal være gratis, så man må bruke "tjuvtriks" for å unngå denne regelen om man vil foreldrene skal betale inn direkte. Det vanlige er vel at ungene samler inn penger til kassen ved dugnader, selging av ting, o.l. Anonymkode: d12d3...545 Skolen er jo ikke gratis, selv om det blir sagt at den skal være det. Det er mye ekstra som koster både i tid og penger. Poenget er jo å gjøre det på en måte der det kan være tilfredsstillende for alle, hvor det både er anonymt og ikke utføres ved tvang. De som ikke ønsker å betale inn eller ikke har økonomi til det, skal ikke bli tvunget. Endret 11. desember 2017 av SesameStreet 1
Arkana Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 Ja, vi har klassekasse. I starten av første klasse ble det oppfordret til å betale inn en liten sum (50-100 kr). Utover det fylles klassekassen til jule- og sommeravslutningene når vi har loddtrekning. Alt av innbetaling og loddtrekning under avslutningene er selvsagt helt frivillig. Pengene brukes på ting som gjelder klassen, som en liten gave til lærerne eller enkel servering på juleavslutningen. For eldste i fjerde klasse er det nå såpass mye penger på kontoen at vi har droppet loddtrekning på juleavslutningen.
SesameStreet Skrevet 11. desember 2017 Forfatter #13 Skrevet 11. desember 2017 (endret) Dere som sier dere har loddtrekninger eller kakesalg under avslutningene. Hvordan organiseres dette og er det klassekontaktene som organiserer dette? Noen nevner kontoer. Opprettes det kontoer i en person sitt navn eller går det å opprette i klassen sitt navn? Endret 11. desember 2017 av SesameStreet
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #14 Skrevet 11. desember 2017 Vi har hatt klassekasse siden 1 klasse. Hos oss er det ett trinn, men tre klasser. På jul og sommeravslutninger så har hver familie tatt med en liten ting til utlodding. Så kjøper man de loddene man ønsker, koster 5 kr pr lodd. Pengene blir da lagt i klassekassen, så der er da bare kontanter. Pengene har blitt brukt til fotball/akebrett/hoppetau ol, men også gave til lærer til sommeren. Klassekontaktene har ansvaret og forteller hvor mye det ble samlet inn og hva det brukes på. Anonymkode: f4099...259
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #15 Skrevet 11. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har klassekasse. Det betales inn kr 100,- pr år, og er frivillig. Jeg synes ordningen er en uting. Pengene skal brukes på ting som skolen burde dekke for elevene, ref fotballer, hoppetau etc. Det hadde faktisk hjulpet veldig på om de ansvarlige redegjorde for bruken av klassekassen, for det har jeg aldri opplevd de har gjort i løpet av 12-13 innbetalinger (flere barn, flere klassekasser). Ikke får vi vite hvor mye de får inn, og ikke får vi vite hvor mye de har brukt til hva. Anonymkode: 9f04e...66f Meld deg som klassekontakt, så får du full oversikt ☺ Anonymkode: 215e0...255 1
Måbarefåsiat... Skrevet 11. desember 2017 #16 Skrevet 11. desember 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi har klassekasse. Det betales inn kr 100,- pr år, og er frivillig. Jeg synes ordningen er en uting. Pengene skal brukes på ting som skolen burde dekke for elevene, ref fotballer, hoppetau etc. Det hadde faktisk hjulpet veldig på om de ansvarlige redegjorde for bruken av klassekassen, for det har jeg aldri opplevd de har gjort i løpet av 12-13 innbetalinger (flere barn, flere klassekasser). Ikke får vi vite hvor mye de får inn, og ikke får vi vite hvor mye de har brukt til hva. Anonymkode: 9f04e...66f Har du spurt? Jeg hadde ansvaret for klassekassen i et par år hos oss. Hadde en perm med kvitteringer, sortert på måned og hadde alltid den med på avslutninger og klassemøter etc. Alle var velkomne til å se i den. Ingen som brydde seg nevneverdig.
solmåneogstjerner Skrevet 11. desember 2017 #17 Skrevet 11. desember 2017 5 timer siden, Fluttershy skrev: Her har vi hatt klassekasse siden 1. klasse. Har vært litt ulikt hvordan det har fungert fra år til år, da det er klassekontaktene som styrer den. 3 av årene har alle fått beskjed om å sette inn 100 (ett år 200),- kroner. Det ene året var det ufattelig mye purring på dem som ikke betalte, noe jeg synes er en uting, da det faktisk må vre 100% frivillig, pga. gratisprinsippet. Det året jeg var klassekontakt ba jeg alle om å sette inn ett valgfritt beløp, og vi fikk inn mye mer samlet enn årene før. Da ble det satt inn alt fra 30-300 av folk. Fortsatt noen som ikke satte inn noe, det er greit. Pengene har vi brukt på juleavslutning og sommeravslutning, pluss julegave til kontaktlærer. Så fint med valgfritt beløp! For noen er 200 kr mye, for andre er det lite. Jeg skjønner godt at samlet sett fikk dere inn mer. Man gir det man kan. Bra!
solmåneogstjerner Skrevet 11. desember 2017 #18 Skrevet 11. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har klassekasse. Det betales inn kr 100,- pr år, og er frivillig. Jeg synes ordningen er en uting. Pengene skal brukes på ting som skolen burde dekke for elevene, ref fotballer, hoppetau etc. Det hadde faktisk hjulpet veldig på om de ansvarlige redegjorde for bruken av klassekassen, for det har jeg aldri opplevd de har gjort i løpet av 12-13 innbetalinger (flere barn, flere klassekasser). Ikke får vi vite hvor mye de får inn, og ikke får vi vite hvor mye de har brukt til hva. Anonymkode: 9f04e...66f Det burde absolutt legges frem et regnskap!
Arkana Skrevet 11. desember 2017 #19 Skrevet 11. desember 2017 2 timer siden, SesameStreet skrev: Dere som sier dere har loddtrekninger eller kakesalg under avslutningene. Hvordan organiseres dette og er det klassekontaktene som organiserer dette? Ja, det er klassekontaktene. De sender ut invitasjon til skoleavslutning og på den står det f.eks. at gutteforeldre tar med kake og jenteforeldrene tar med en liten gave (max 50 kr) til loddtrekning (og så er det omvendt til sommeravslutningen). Noen frivillige elever går rundt og selger lodd mens foreldrene skravler og spiser kake og på slutten trekkes det lodd. Vanligvis står barna i kø for å få trekke loddene mens en klassekontakt roper ut tallet og en annen holder opp og deler ut gavene. Det er svært innbringende samtidig som det er helt frivillig og lite synlig hvem som bidrar mye/lite/ingenting.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #20 Skrevet 15. desember 2017 On 11.12.2017 at 12:41 PM, AnonymBruker said: Det er flere fallgruver med klassekasse. Blant annet, hvem skal ha rett til å bruke pengene? Hva skal gjøres med gjenstående penger når barna går ut av barneskolen? Hvordan skal man føre tilsyn med at pengene ikke blir misbrukt? Og så har man det med at skolen skal være gratis, så man må bruke "tjuvtriks" for å unngå denne regelen om man vil foreldrene skal betale inn direkte. Det vanlige er vel at ungene samler inn penger til kassen ved dugnader, selging av ting, o.l. Anonymkode: d12d3...545 denne. Anonymkode: 46037...595
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå