kaleidoskop Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Vi skal lage en hybel i kjelleren. Hva bør en hybel inneholde. Alt av hvitevarer eller noen. Vaskemaskin? På kjøkkenet blir det integrerte stort sett, så det må jo være med. Men jeg har inntrykk av at de fleste i dag har egne møbler og annet. Skal vi sette inn kopper og kar på kjøkkenet, eller har man dette med selv. Jeg orker jo ikke å skaffe masse hvis det ikke er behov.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Det blir jo høyere standard om du kan tilby oppvaskmaskin enn om du ikke kan det, og da kan man gjerne leie ut for mer også. Men en hybel bor man gjerne på bare en stund, og jeg hadde ikke orket å kjøpe egne hvitevarer som jeg så måtte ta med meg igjen eller selge når jeg skulle flytte. Så en hybel som tilbydde dette ville hatt et fortrinn for meg i alle fall. Men andre møbler er det kanskje mer vanlig å ha selv. De fleste kommer jo fra barnerommet og inn på hybel og har jo derfor seng osv. Men har du kopper og kar til overs så er jo det greit å finne i skapene, men tror ikke jeg ville kjøpt inn noe ekstra. Ville kanskje tilbydd å låne til de får kjøpt seg bare for å være grei. Husk kontrakt:P Anonymkode: ff653...f2c
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Det er vel ikke noe som "må" være der av møbler og hvitevarer. Er det plass til oppvaskmaskin er det et pluss. Men om det er en liten hybel, som passer best til én person, er en stor oppvaskmaskin gjerne overkill. Da risikerer du at leietaker vakser for sjelden, og at det setter seg lukt. Da ville jeg enten droppet hele oppvaskmaskinen, eller satt inn en liten benkemaskin. Men en benkemaskin kan jo leietaker fint ha med seg selv også om han ønsker. Når det er hybel, som gjerne er studenter som vil leie. vil jeg tro det vil være mer gunstig å leie ut møblert enn umøblert. Så slipper studentene bryet når de skal flytte, med hva de skal gjøre med møbler og kopper og kar og full pakkke. Anonymkode: c0c20...269 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 13 minutter siden, kaleidoskop skrev: Vi skal lage en hybel i kjelleren. Hva bør en hybel inneholde. Alt av hvitevarer eller noen. Vaskemaskin? På kjøkkenet blir det integrerte stort sett, så det må jo være med. Men jeg har inntrykk av at de fleste i dag har egne møbler og annet. Skal vi sette inn kopper og kar på kjøkkenet, eller har man dette med selv. Jeg orker jo ikke å skaffe masse hvis det ikke er behov. Spørsmålet er avhengig av hvilken type hybel du skal leie ut, fullt møblert, delvis møblert eller umøblert. Forskjellene visere er i type leieforhold. Dette bør du sette deg inn og hvilke krav og rettigheter sommgjelder nåde for deg og en leieboer FØR du avgjør hvilken utleieform du lager utleieenhet til. Anonymkode: 9e59a...833 3
_popcorn_ Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Hvitevarer som komfyr/plater, kjøleskap/fryser og vaskemaskin er ett minimum. Persienner/rullegardin er stort pluss! Det beste er om du kan leie ut delvis møbelert/umøbelert, dvs om du kan sette inn litt møbler som seng/sofa/tvbenk/bokhylle, og ha mulighet til å fjerne det dersom leietaker har eget. Småting som kopper/fat/bestikk/annet kjøkkenytstyr er ikke nødvendig. Dette er ting som blir slitt/ødelagt/borte, så det vil stortsett medføre ekstra kostnader for dere.
funginger Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 Dere kan vel legge ut annonsen og skrive at begge deler er aktuelt, både møblert og umøblert? Da er det bare å skaffe noe billig eller gratis på finn.no. Oppvaskmaskin mener jeg er unødvendig med mindre hybelen er av litt god størrelse og to skal bo der. Vaskemaskin er et must med mindre beboer får bruke deres. Hvis det kommer en student fra utenbys kan dere tilby å låne bort et par tallerkener, glass og bestikk en uke eller noe til personen får kjøpt selv. Er det en student som leier burde den gjerne være møblert, er det en voksen vil kanskje personen ha egne møbler.
Trolltunge Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 Jeg anser det som en fordel, også for oss, å leie ut fullt møblert. Flytting av møbler inn og ut skaper fort skader, og i perioder det ikke er utleid kan barna benytte hybel. Det jeg ikke forstår er at folk setter gamle drittmøbler på hybel /leiligheten de leier ut. Det er lett å innrede billig og flott, og da får man bedre pris, og leieboere trives bedre. Så jeg har kommet frem til at det beste er å ha nærmere alt. 2
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2017 Forfatter #8 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmålet er avhengig av hvilken type hybel du skal leie ut, fullt møblert, delvis møblert eller umøblert. Forskjellene visere er i type leieforhold. Dette bør du sette deg inn og hvilke krav og rettigheter sommgjelder nåde for deg og en leieboer FØR du avgjør hvilken utleieform du lager utleieenhet til. Anonymkode: 9e59a...833 Ja, jeg burde nok ha formulert med litt anderledes. Hva synes dere en hybel bør inneholde? Hva ville du hatt om du skulle leie? Vi har satt oss inn i forskrifter. Vi er bare usikker på hvor mye vi skal fylle den opp med. Og de som nevner vaskemaskin, så setter vi inn vår gamle. Den er stor/vanlig. Vurderte de smalere maskinene som ikea har, men de kostet jo minst like mye som de store dyre. Så vi synes det ble litt mye på en hybel. Vi setter det inn forde jeg personlig synes det er dritt å vaske opp
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2017 Forfatter #9 Skrevet 11. desember 2017 4 minutter siden, _popcorn_ said: Hvitevarer som komfyr/plater, kjøleskap/fryser og vaskemaskin er ett minimum. Persienner/rullegardin er stort pluss! Det beste er om du kan leie ut delvis møbelert/umøbelert, dvs om du kan sette inn litt møbler som seng/sofa/tvbenk/bokhylle, og ha mulighet til å fjerne det dersom leietaker har eget. Småting som kopper/fat/bestikk/annet kjøkkenytstyr er ikke nødvendig. Dette er ting som blir slitt/ødelagt/borte, så det vil stortsett medføre ekstra kostnader for dere. Lysblending var lurt. Det har vi ikke tenkt på. Vi har dessverre ikke mulighet til å oppbevare noen møbler om de skulle velge å ikke ønske dem der.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 (endret) Hvitevarer. Ja, vaskemaskin burde du sette inn, siden ikke alle har råd til å kjøpe ny selv. Jeg setter ikke pris på senger og andre ting, det har jeg selv. Endret 11. desember 2017 av Evilposelos
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2017 Forfatter #11 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, Trolltunge said: Jeg anser det som en fordel, også for oss, å leie ut fullt møblert. Flytting av møbler inn og ut skaper fort skader, og i perioder det ikke er utleid kan barna benytte hybel. Det jeg ikke forstår er at folk setter gamle drittmøbler på hybel /leiligheten de leier ut. Det er lett å innrede billig og flott, og da får man bedre pris, og leieboere trives bedre. Så jeg har kommet frem til at det beste er å ha nærmere alt. Enig, jeg vil at det skal se fint ut. For jeg tror at når det ser finere ut trives man bedre og man får kanskje "bedre" leieboere? Men vi har ikke råd til å kjøpe inn masse fine møbler Så derfor kanskje bedre at man har med selv. Men igjen du har rett i det med å det kan bli mye skraping. Hmmmm, mange ting å tenke på
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, kaleidoskop skrev: Ja, jeg burde nok ha formulert med litt anderledes. Hva synes dere en hybel bør inneholde? Hva ville du hatt om du skulle leie? Vi har satt oss inn i forskrifter. Vi er bare usikker på hvor mye vi skal fylle den opp med. Og de som nevner vaskemaskin, så setter vi inn vår gamle. Den er stor/vanlig. Vurderte de smalere maskinene som ikea har, men de kostet jo minst like mye som de store dyre. Så vi synes det ble litt mye på en hybel. Vi setter det inn forde jeg personlig synes det er dritt å vaske opp Svaret ditt er helt tydelig at du ikke forstår forskjellene i de ulike leieforholdene. Du bør komme deg på kurs, hos Huseiernes Landsforbund på temaet. Anonymkode: 9e59a...833
Trolltunge Skrevet 11. desember 2017 #13 Skrevet 11. desember 2017 8 minutter siden, kaleidoskop skrev: Enig, jeg vil at det skal se fint ut. For jeg tror at når det ser finere ut trives man bedre og man får kanskje "bedre" leieboere? Men vi har ikke råd til å kjøpe inn masse fine møbler Så derfor kanskje bedre at man har med selv. Men igjen du har rett i det med å det kan bli mye skraping. Hmmmm, mange ting å tenke på Kjøp brukt og fint. Vi har mye brukt, og mye IKEA, men hybelen er lekker og gjennomtenkt. Ingenting tilfeldig, i alle verdens farger, puttes inn. Og ja, det tiltrekker bedre folk enn dem som ikke bryr seg om hvordan det ser ut rundt dem. 1
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2017 Forfatter #14 Skrevet 11. desember 2017 2 minutter siden, Trolltunge said: Kjøp brukt og fint. Vi har mye brukt, og mye IKEA, men hybelen er lekker og gjennomtenkt. Ingenting tilfeldig, i alle verdens farger, puttes inn. Og ja, det tiltrekker bedre folk enn dem som ikke bryr seg om hvordan det ser ut rundt dem. Høres ut som du er flink til å innrede Jeg liker det pent rundt meg, men ser jeg mangler noen grunnleggende "behov" for å klare å style det like fint som på en instagramkonto. Men du har rett. Kanskje jeg skal vurdere å innrede det sånn og sånn for å kanskje "tiltrekke" en type leieboer som vi ønsker å ha der nede.
Trolltunge Skrevet 11. desember 2017 #15 Skrevet 11. desember 2017 5 minutter siden, kaleidoskop skrev: Høres ut som du er flink til å innrede Jeg liker det pent rundt meg, men ser jeg mangler noen grunnleggende "behov" for å klare å style det like fint som på en instagramkonto. Men du har rett. Kanskje jeg skal vurdere å innrede det sånn og sånn for å kanskje "tiltrekke" en type leieboer som vi ønsker å ha der nede. Har et lite snev av interesse i den retningen ja! Du trenger ikke å være interiørekspert på å toppe svært mye av det som leies ut. Gamle furusofaer, blandet med hvite, svarte og plast er ikke uvanlig å se i utleieenheter. Og gardiner fra 90-tallet. En pen sofa, møbler i samme stil, og ensfargede gardiner, så topper du mye! Jeg har også kunsttrykk på vegger, men det er ikke nødvendig. En bildelist fra IKEA der det passer å ha bilder sparer dere for at leieboer setter hull i vegger, og bilder og pynt kan leieboer stå for selv, så du må ikke style noe særlig, bare se til at de møbler som er der passer sammen, og passer rommet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #16 Skrevet 11. desember 2017 Jeg har leid i mange år og vært på maaange visninger, som man ender opp med om man absolutt skal bo alene og i maks sånn 20min gangavstand til sentrum i Bergen, i tillegg til en lav pris I alle fall det jeg skyr som pesten er fullt møblert! Det kommer vel an på hvem dere ønsker å leie ut til, men de fleste utenom 18åringer rett fra VGS har jo noen møbler. Delvis møblert er greit synes jeg er fint, f.eks sofa og spisebord. Dette er store tunge og dyre (sofa) møbler som gjerne er mer vanlig å ikke ha. Veldig greit å slippe å skaffe seg sofa som man må drasse inn og flytte med seg igjen om et år eller to liksom. Seng er IKKE greit at står der fra før. Æsj. Vært på såå mange visninger med det og jeg bare "ja jeg har jo min egen seng jeg gjerne vill.. nei.. mhm.. ikke mulig nei ok". Spesielt gale er det når de har satt inn en enkeltseng. Får lyst å spørre "skal jeg ta inn på hotell for å pule?" eller om mamma eller en venninne er på besøk skal en av oss sove på madrass på gulvet liksom.. Oppvaskemaskin er et stort pluss, så lenge ikke all skapplass da forsvinner. Kombiskap, vaskemaskin og komfyr er et must. Et annet STORT pluss (ikke et must men) er en god tørketrommel hvis det er plass. Du sparer også huset ditt for fukt som kan oppstå når man skal hele tiden tørke sengetøy etc. I en liten leilighet. Kopper og kar tenker jeg er unødvendig. Det er ikke vanlig, så derfor har mange sitt eget og det blir et irritasjonsmoment å måtte kvitte seg med når man flytter inn et sted som plutselig har det. Anonymkode: d69ef...8c8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #17 Skrevet 11. desember 2017 Om dere belager dere på unge som skal på vgs for eksempel så er møblert drømmen, de kommer rett hjemmefra og har kanskje ikke så mye. Noe møblert med feks hvitevarer er toppen. Anonymkode: 3cd0f...595
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #18 Skrevet 11. desember 2017 Kjøkken (stekeovn, stekeplate, mikro, kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin(?)) Vaskemaskin ja, ellers må du ha din egen tilgjengelig, eller gå ned i pris, alle må vaske klær - og de færreste har egne hvitevarer. Tørketrommel sparer deg for en del fuktskader. Møblert/ikke møblert er opp til dere - men de fleste vil ha normalt stor seng, med plass til overnatting/kjæreste. Dersom du vil ha noen enkle ting der, annbefaler jeg i nøytrale farger (så det kan se normalt innbydene ut). Muligens et lite bord med 2 stoler, en 150 seng med nattbord, sofa og sofabord osv. Dersom du er åpen for å ha samboerpar (i min erfaring mer stabile leietakere, kan skru opp leieprisen litt, roligere, mer stille og mindre skader på tin), - så er det vartfall lurt å tenke på seng strl og vaskemaskin. Anonymkode: b4e38...902 1
penny_ Skrevet 13. desember 2017 #19 Skrevet 13. desember 2017 (endret) Personlig så vurderte jeg ikke leiligheter som ikke hadde komfyr, kjøleskap, oppvaskmaskin og vaskemaskin da jeg var på leilighetsjakt. Det er bare masse unødvendig arbeid og flytte rundt på disse tingene, kjøpe nytt, selge osv. Endret 13. desember 2017 av penny_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå