Gå til innhold

Venninnen min kommer aldri på tiden. Hvorfor er det så vanskelig for noen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎12‎/‎11‎/‎2017 den 10.26, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor noen har problemer med å komme på tiden? Når de kommer på tiden på jobb, så må de da klare å komme på tiden i det private? Eller kanskje de bare gir faen og bryr seg ikke om at andre må vente på de. Det er fryktelig irriterende med somlekopper 

Har en slik venninne som ofte er sein. Nå har jeg fått nok og orker egentlig ikke å finne på noe med henne mer. På lørdag skulle vi ut å spise og ble enig om å møtes kl 7. Jeg kom på tiden og hun var ikke der. Bombe 🙄 jeg ringer og hun var fortsatt hjemme å stelte seg. Jeg sa med en litt irriterende stemme "men kan du komme nå? Jeg står å venter og er sulten" Jada, hun kommer straks sa hun. Ti på 8 kom hun dassende og jeg var irritert. Så sier hun "Nå er jeg jo kommet og du trenger ikke å være irritert" Ingen unnskyldning for at hun var sein eller noe 

Jeg blir lei når folk sier "Jeg er på vei " eller "Jeg drar om 5 min" så kommer de ikke før om 1 eller 2 timer senere. Arg!! Synes det er dårlig gjort og sløsing av andres tid.

Hvorfor er noen konstant treige?

Anonymkode: c27b0...377

Er venninnen din en dame?  Isåfall så har du svaret ditt allerede. Har ALDRI opplevd en dame/kvinne som faktisk klarer å være presis, tror ikke det finnes engang.

Anonymkode: 0becc...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er venninnen din en dame?  Isåfall så har du svaret ditt allerede. Har ALDRI opplevd en dame/kvinne som faktisk klarer å være presis, tror ikke det finnes engang.

Da har du ikke møtt meg :)

Eksen min kom alltid for sent til avtaler, men jobb rakk han alltid. Han kom 3 timer for sent til sin egen bursdag som moren hadde ordnet for han. Alle hadde spist da han omsider dukket opp. Det handler om prioriteringer.

Anonymkode: 020c1...cf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du har en fin egenskap. Du innrømmer feil og få faktisk dårlig samvittighet. Jeg føler ikke du kommer med dumme unnskyldninger. At du måtte sminke deg ferdig eller måtte se ferdig en kamp før du dro.Det jeg blir irritert over er de som somler og som ikke klarer å be om unnskyldning når de er seine. Er man forsinket, så synes jeg man kan si hvorfor man var sein og ikke møte opp uten en forklaring eller noe. Kommer jeg for seint (det kan skje alle) så får jeg skkkelig dårlig samvittighet og ber om unnskyldning . Jeg vet selv hvor kjedelig det er å vente på folk. Men jeg synes det er de som alltid er seine som må fortelle andre hvorfor,. Er folk treige, så tenker man automatisk at de somler og ikke bryr seg om at andre må vente på de.

Anonymkode: cfd60...52c

Takk <3

Problemet er at ingen av mine grunner aksepteres som reelle. Uansett hvor mye jeg forklarer er det folk hører enten «jeg glemte tiden», «jeg måtte bare på do først»,  «jeg var litt treig» eller kombinasjoner av disse. Og da ender jeg som en som bare ikke gidder. 

Anonymkode: e8dd9...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Menn er ikke akkurat noe bedre. Har mer enn en kompis som ikke makter å komme på tiden. De fleste jeg kjenner som er treige er menn.

Anonymkode: cfd60...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ingen grunn til at man ikke kan lære seg å bli bedre på å komme tidsnok. Om man vil, og det er viktig nok for en. Tipper de rekker flyet sitt eksempel, siden konsekvensen er at de selv ikke får være med på flyet. Konsekvensen at kollegaen ikke rekker toget sitt, eller at venner sitter to timer og venter går ikke utover de. 

Anonymkode: 73d2c...41e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Aurora** said:

Men dere som sier dere er treige, kommer dere tidsnok til jobb, skole, flyplass, legesenter, konserter og slike ting? 

God poeng.

Anonymkode: a7188...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Aurora** skrev:

Men dere som sier dere er treige, kommer dere tidsnok til jobb, skole, flyplass, legesenter, konserter og slike ting? 

jobb - nei, skole - nei, flyplass - så vidt, har hatt mye flaks, legesenter - nei, men legen er alltid bakpå, konserter - såvidt

Anonymkode: f2687...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jobb - nei, skole - nei, flyplass - så vidt, har hatt mye flaks, legesenter - nei, men legen er alltid bakpå, konserter - såvidt

Utrolig at du beholder jobben..  og rekker fly. Der er det jo kjempenøye med å være tidlig ute

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du aldri kommer tidsnok til jobb, hvordan klarer du egentlig å beholde jobben? Jeg hadde fått sparken om jeg alltid var treig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Utrolig at du beholder jobben..  og rekker fly. Der er det jo kjempenøye med å være tidlig ute

Skole og. Kommer man alltid for sein til timene, så kan man vel bli utvist?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maleficenta skrev:

jeg rekker fly, men ikke med større marginer enn at det er ganske ubehagelig, og sikkerhetskontrollen kan ikke ha mer kø enn jeg så på webcam før jeg gikk hjemmefra. Men legg merke til at jeg sjekker webcam - jeg planlegger nøye. Ser jeg at det er lang kø, så dropper jeg kaffen og drar et kvarter tidligere. 

Jeg har hatt den samme jobben i 20 år. Det er ikke en jobb der det er kritisk at man er presis, men man skal jo selvfølgelig være på tiden - i prinsippet. Men jeg jobben, og jeg gjøre den effektivt, og jeg tar jo den tapte tiden om morgenen inn igjen på ettermiddagen. 

Men så blir man jo eldre og klokere, og gjør seg noen erfaringer. Etter en god del rimelig stressa turer til flyplassen har jeg erfart at det strengt tatt er for sent å dra hjemmefra en time før flyet går. Så nå beregner jeg en time ekstra, og det ender som regel med at jeg drar en halv time tidligere enn før.

Det er jo ikke det at jeg somler. Jeg er driteffektiv. Men jeg er dårlig til å beregne tid, og dårlig til å ta høyde for det uforsette. Men etter x antall repetisjoner så vet jeg jo litt bedre hvor lang tid en rutinemessig tur tar, og da kommer man jo mindre forsent. 

Jeg kom mer for sent i tenårene enn jeg gjør nå, fordi jeg har mer tillært erfaring om hvor lang tid ting tar, og det er kanskje en erfaring flere har gjort etter som de blir eldre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Aurora** skrev:

Skole og. Kommer man alltid for sein til timene, så kan man vel bli utvist?

det har jeg aldri opplevd. Mulig det er annerledes nå enn da jeg gikk på skolen. Kommer man for sent på skolen eller en forelesning, så er det jo verst for en selv.

Derimot er jeg supernøye med å komme presis til yogatimene, for det er skikkelig forstyrrende med folk som "lister" seg inn etter at timen er begynt. Er jeg for sen der, så dropper jeg den timen, selv om jeg har betalt for den, og da er det jo igjen bare meg selv det går ut over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

det har jeg aldri opplevd. Mulig det er annerledes nå enn da jeg gikk på skolen. Kommer man for sent på skolen eller en forelesning, så er det jo verst for en selv.

Derimot er jeg supernøye med å komme presis til yogatimene, for det er skikkelig forstyrrende med folk som "lister" seg inn etter at timen er begynt. Er jeg for sen der, så dropper jeg den timen, selv om jeg har betalt for den, og da er det jo igjen bare meg selv det går ut over.

Det går vel også utover den personen som ikke fikk plass på yogatimen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går vel også utover den personen som ikke fikk plass på yogatimen?

det var vel et nokså oppkonstruert problem. Uansett går jeg jo på de fleste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som alltid kom for sent til ting (merk:fortid).

Vennskapet ble brutt da jeg gjorde det samme som henne, det vil si kom 2 timer for sent til en avtale (hennes bursdagsselskap) uten å gi beskjed.
Jeg kom ikke for sent på grunn av hevn, men fordi et familiemedlem havnet på akutten, og jeg måtte dra direkte fra akutten til henne.  
At jeg ikke ga beskjed var heller ikke hevn, men jeg hadde andre ting å tenke på enn å lete etter en telefonkiosk i løpet av de  timene jeg var der før situasjonen var avklart, og jeg kunne være borte i noen minutter.  (Venninnen bodde få minutters gange fra sykehuset)

Den skyllebøtta jeg fikk da jeg endelig kom til henne vil jeg aldri glemme.  Og den selvsentrerte holdningen hun utviste, sammen med manglende selvkritikk (hun glemte beleilig nok at hun selv alltid kom 2 timer for sent) gjorde at jeg avsluttet vennskapet der og da.  (At jeg ikke hadde kledd meg pent, eller tatt meg tid til å dra hjem for å hente gave, men dro rett fra akutten til henne, og i tillegg bare kunne være en liten stund før jeg måtte tilbake, var en del av skyllebøtta jeg fik rettet i mot meg)

Jeg forstår at hun ble skuffet over at jeg ikke kom som avtalt, men hun hadde 10 andre gjester, og jeg mener jeg hadde gyldig grunn til å nedprioritere henne der og da.
I hennes tilfelle ble årsaken til forsentkommingen veldig klar i det øyeblikket.
Jeg hadde i mange år laget unnskyldinger for henne, at "hun var bare slik", eller at hun "glemte tiden", men sannheten var at hun var ekstremt egoistisk og selvsentrert.  Jeg innså at hun så bare egen tid og eget behov, og det var årsaken til alle forsentkommmingene. 

Jeg har andre venner som også ofte, men ikke alltid, kommer for sent, men der er unnskyldingene stort sett akseptable, som oftest sykdom, barnevakten var forsinket, eller andre ting som man ikke kan forutse eller gjøre noe med.

Manglende tidsforståelse er for meg en bortforklaring.  Vi har så mange hjelpemidler, som f.eks klokker og alarmer, og med unntak av uforutsette hendelser, kan alle klare å møte i tide hvis de virkelig vil.

Anonymkode: 0e219...e4e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså klarer folk det om de vil nok... 

poenget mitt var vel det motsatte - å vise at det er med ganske store anstrengelser, og at det er et problem man har ikke bare i forhold til å treffe venner. Men det jeg sa om at man blir bedre med årene gjelder jo der og. Jeg kommer ikke lenger spesielt sent ift avtaler med venner, men som tenåring kom jeg alltid for sent. Man lærer hvor lang tid ting tar ettersom man blir eldre.

Nå vil jeg tilføye at alt jeg har sagt i denne tråden gjelder oss som har utfordringer med å beregne tid fra ungdomsårene og resten av livet, men som virkelig prøver. Jeg snakker om den typen folk som kommer heseblesende noen minutter for sent, kanskje opp til en halv time hvis det var en buss man ikke rakk.

(nå vil du aldri SE at jeg stresser med det, man har jo stil, jeg får jo pusten igjen før jeg går inn. Jeg ber om unnskyldning kort og enkelt, men jeg gir deg ikke en lang forklaring på hvorfor jeg kom for sent, for jeg tenker at det er jo virkelig irriterende og det siste i verden den som venter er interessert i å høre på. Jeg begynner heller samtalen med noe som faktisk er interessant å høre på. Kommer man for sent hjelper det å gjøre det med litt sjarm og stil. Jeg har en venninne som dukker opp til ca annenhver avtale, mens resten av avtalene bare renner ut i sanden. Hun er MYE verre enn meg. Noen ganger kommer hun en time for sent, andre ganger en time for tidlige. Men hun har en personlighet som er så vinnende, og er så morsom å være med at jeg ikke bryr meg om dette andre. Det er en del av pakken, og man tilpasser seg. Jeg avtaler aldri å møtes ute - vi går alltid hjem til hverandre, ,for da betyr det som regel ikke så mye. Jeg pusler med mitt til hun dukker opp.  Den eneste gangen jeg har vært irritert på henne var den gangen hun kom en time for tidlig til en vennemiddag, jeg sto i dusjen, hadde ikke dekket bordet osv osv. Det er faktiske det mest uhøflige jeg har vært utsatt for i forhold til dårlig tidsberegning).

Jeg snakker ikke om sånne ganske ekstreme eksempler som har vært oppe i tråden om fjortisser som ikke har begynt å sminke seg når de egentlig skulle vært på avtalestedet, eller bytter antrekk x antall ganger, og kommer fire timer for sent eller avlyser avtaler fem minutter før. Det er en helt annen problemstilling enn den jeg snakker om, og jeg aner ikke hvorfor de gjør det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså klarer folk det om de vil nok... 

Samme tenker jeg og. Klarer man å komme på tiden til legen, flyplasser, yogatime osv, så klarer man å komme på tiden andre ganger og. Veldig mange kommer på tiden hvis de vet det kan få en konsekvens. Som å ikke rekke flyet, men får de ingen konsekvens  (som å bare møte en venn i byen) så er det ikke så nøye for de å komme på tiden. Handler om prioritering.

Er man skikkelig dårlig til å beregne tid i det private  (mange klarer jo komme på tiden til jobb) så får man prøve å bli bedre.Det er utrolig irriterende for andre å måtre vente og vente på treigfiser. Når en venn er treig gang på gang (er ikke villig til å be om unnskyldning eller forklare hvorfor h*n er treige) så gidder ikke jeg å finne på noe med de mer og forklarer nøyaktig hvorfor. 

Anonymkode: 4ecda...bd1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...