AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Hei. Er litt ny på dette med kredittkort. Jeg har brukt mastercard fra sparebank 1.I går betalte jeg inn 8000 til mastercardet. Trodde det skulle dekke nesten hele beløpet jeg har brukt denne mnd på det kortet. Gjensto kanskje 800 kr grovt regnet. Dette ser ut til at ble registrert i dag da det står innbetalt 8000. Men det står fremdeles på oversikten Saldo: 3603, 32 Reservert:- 4420,20 Disponibelt:19183, 15 Kredittgrensen på kortet er 20 000. Men.. Kan beløpet jeg betalte inn ikke blitt registrert skikkelig siden det fremdeles står at det er reservert over 4000 og at saldo er 3803? Er redd for at det plutselig driver å løper renter eller noe.. Ble litt svett om jeg plutselig har brukt 8000 til? Har forsøkt å plusse sammen summene jeg har brukt siden sist innbetaling og jeg får det ikke til å stemme. Ikke står det at det løper eenter heller. Er veldig svett her nå. Anonymkode: adedb...e30
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Deter jo bare reservert-beløpet og saldoen som ikke er oppdatert ennå? Det stemmer alt som står der. Det går som regel ikke transaksjoner i helgene, så det er jo bare det at transaksjonene på det du har kjøpt ikke har gått ennå, og derfor er ikke reservert og saldo-beløpet oppdatert. Disponibelt viser jo helt korrekt. Anonymkode: 7cbb2...7c8 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Jaa det gjør det jo. Håper at det bare ikke er oppdatert enda. Anonymkode: adedb...e30
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Det skal også stå en liste over transaksjoner inne på nettbanken (dersom du har kredittkort gjennom en bank) slik at du kan sjekke om alle transaksjoner stemmer. Anonymkode: 72bd9...5f0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Dette har jeg gjort og det er ingen summer jeg stusser på. Men når jeg summerte dem sammen så stemmer det ikke helt. Anonymkode: adedb...e30
Glitnir Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 (endret) Regnestykket ditt stemmer jo fullt ut - slapp av. Saldo vil si at det er den summen du har betalt inn utover det som er brukt. Reservert er forbrukt som ikke har kommet inn enda. Når du da trekker 3600 i pluss fra de 4400 som er forbrukt, står det igjen cirka 800 som du skylder fremdeles. Endret 11. desember 2017 av Glitnir 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg gjort og det er ingen summer jeg stusser på. Men når jeg summerte dem sammen så stemmer det ikke helt. Anonymkode: adedb...e30 Hvor stort avvik er det? (Jeg bruker å notere opp i en bok, alle mine kjøp med kredittkort, slik at jeg til enhver tid har oversikt, og kan kontrollere om det som står i nettbankoversikten stemmer). Anonymkode: 72bd9...5f0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #8 Skrevet 11. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er litt ny på dette med kredittkort. Jeg har brukt mastercard fra sparebank 1.I går betalte jeg inn 8000 til mastercardet. Trodde det skulle dekke nesten hele beløpet jeg har brukt denne mnd på det kortet. Gjensto kanskje 800 kr grovt regnet. Dette ser ut til at ble registrert i dag da det står innbetalt 8000. Men det står fremdeles på oversikten Saldo: 3603, 32 Reservert:- 4420,20 Disponibelt:19183, 15 Kredittgrensen på kortet er 20 000. Men.. Kan beløpet jeg betalte inn ikke blitt registrert skikkelig siden det fremdeles står at det er reservert over 4000 og at saldo er 3803? Er redd for at det plutselig driver å løper renter eller noe.. Ble litt svett om jeg plutselig har brukt 8000 til? Har forsøkt å plusse sammen summene jeg har brukt siden sist innbetaling og jeg får det ikke til å stemme. Ikke står det at det løper eenter heller. Er veldig svett her nå. Anonymkode: adedb...e30 Alt blir ikke registrert med en gang. Det du ser på er forskjellen mellom kredittgrensen og disponibelt beløp. Finn frem kalkulatoren og vips så har jeg regnet ut for deg at du skylder kr. 816,85 på kredittkorttet ditt. Venter du til i morgen eller overimorgen og så sjekker nettbanken og uten å bruke kortet i mellomtiden så vil dette stemme, noe annet vil forundre meg stort. Anonymkode: 0db9e...395 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er litt ny på dette med kredittkort. Jeg har brukt mastercard fra sparebank 1.I går betalte jeg inn 8000 til mastercardet. Trodde det skulle dekke nesten hele beløpet jeg har brukt denne mnd på det kortet. Gjensto kanskje 800 kr grovt regnet. Dette ser ut til at ble registrert i dag da det står innbetalt 8000. Men det står fremdeles på oversikten Saldo: 3603, 32 Reservert:- 4420,20 Disponibelt:19183, 15 Kredittgrensen på kortet er 20 000. Men.. Kan beløpet jeg betalte inn ikke blitt registrert skikkelig siden det fremdeles står at det er reservert over 4000 og at saldo er 3803? Er redd for at det plutselig driver å løper renter eller noe.. Ble litt svett om jeg plutselig har brukt 8000 til? Har forsøkt å plusse sammen summene jeg har brukt siden sist innbetaling og jeg får det ikke til å stemme. Ikke står det at det løper eenter heller. Er veldig svett her nå. Anonymkode: adedb...e30 Å, ja, du skylder bare litt mer enn 800,-. De har registrert innbetalingen din ettersom det står at du har Disponibelt:19183, 15 og de har sikkert ikke rukket å oppdatere saldoen. Anonymkode: 72bd9...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 Tusen takk for svar. Det beroliget meg litt. Da venter jeg og ser. Jeg har forfallsdato den 15. Så om det skulle være noe så må jeg betale innen da... Men det er jo noen dager til. Jeg skjønner hva reservert er.. Men hva er egentlig saldo? Anonymkode: adedb...e30
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #11 Skrevet 11. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Det beroliget meg litt. Da venter jeg og ser. Jeg har forfallsdato den 15. Så om det skulle være noe så må jeg betale innen da... Men det er jo noen dager til. Jeg skjønner hva reservert er.. Men hva er egentlig saldo? Anonymkode: adedb...e30 Saldoen står i min utregning. Forstår du ikke den, så bør du vel ikke ha kredittkort? Anonymkode: 0db9e...395 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saldoen står i min utregning. Forstår du ikke den, så bør du vel ikke ha kredittkort? Anonymkode: 0db9e...395 Nei tror det blir klippet i stykker. Helseskadelig dette her jo! Leste opp her så var det en bruker som hadde forklart det så heg forsto. Tusen takk til alle. Anonymkode: adedb...e30
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #13 Skrevet 11. desember 2017 Får du ikke tilsendt faktura? Der står beløpet du skal betale. Anonymkode: 80457...0ae 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #14 Skrevet 11. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du ikke tilsendt faktura? Der står beløpet du skal betale. Anonymkode: 80457...0ae Nei. Har full oversikt i nettbanken og får efaktura. Men har ikke brukt det så mye før nå. Betale 40 kr ekstra for at de skal sende papirfaktura det vil jeg ikke. Anonymkode: adedb...e30
Glitnir Skrevet 12. desember 2017 #15 Skrevet 12. desember 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Det beroliget meg litt. Da venter jeg og ser. Jeg har forfallsdato den 15. Så om det skulle være noe så må jeg betale innen da... Men det er jo noen dager til. Jeg skjønner hva reservert er.. Men hva er egentlig saldo? Anonymkode: adedb...e30 Som jeg skrev over så er saldo det du har betalt for mye ift det som er brukt. Foreløpig har du betalt 3600 for mye siden de 4400 brukt ikke er endelig registrert.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #16 Skrevet 12. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Har full oversikt i nettbanken og får efaktura. Men har ikke brukt det så mye før nå. Betale 40 kr ekstra for at de skal sende papirfaktura det vil jeg ikke. Anonymkode: adedb...e30 På e-fakturaen står det hva du skal betale... Så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan betale beløpet som står på e-fakturaen når du får den? Reglene er endret slik at de nå er pliktig til å fylle ut hele beløpet du skylder på e-fakturaen. Så om du enkelt og greit betaler e-fakturaen som en normal person, så har du betalt alt du skylder. Hvorfor i alle dager skulle du be dem sende papirfaktura når du har e-faktura? Anonymkode: 7cbb2...7c8 2
FrodeF Skrevet 12. desember 2017 #17 Skrevet 12. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Har full oversikt i nettbanken og får efaktura. Men har ikke brukt det så mye før nå. Betale 40 kr ekstra for at de skal sende papirfaktura det vil jeg ikke. Anonymkode: adedb...e30 Herregud. Jo, du får tilsendt faktura. Hva tror du efaktura er???????? Du vet du kan se alle transaksjoner osv ved å trykke på den i nettbanken?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #18 Skrevet 12. desember 2017 1 time siden, FrodeF skrev: Herregud. Jo, du får tilsendt faktura. Hva tror du efaktura er???????? Du vet du kan se alle transaksjoner osv ved å trykke på den i nettbanken? Jeg har full oversikt over alle mine transaksjoner ja. 1 time siden, AnonymBruker skrev: På e-fakturaen står det hva du skal betale... Så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan betale beløpet som står på e-fakturaen når du får den? Reglene er endret slik at de nå er pliktig til å fylle ut hele beløpet du skylder på e-fakturaen. Så om du enkelt og greit betaler e-fakturaen som en normal person, så har du betalt alt du skylder. Hvorfor i alle dager skulle du be dem sende papirfaktura når du har e-faktura? Anonymkode: 7cbb2...7c8 Nei det lurte jeg også på. Det som str på efakturaen er bare deler av det jeg har brukt fprdi den største summen ble brukt etter at den kom. Slik at mye av det kunne egentlig vente til januarlønna. Men det vil jeg ikke. Liker dessuten å ikke ha noe utestående der. Og hvordan jeg betaler inn er vel min sak?? Anonymkode: adedb...e30
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #19 Skrevet 12. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har full oversikt over alle mine transaksjoner ja. Nei det lurte jeg også på. Det som str på efakturaen er bare deler av det jeg har brukt fprdi den største summen ble brukt etter at den kom. Slik at mye av det kunne egentlig vente til januarlønna. Men det vil jeg ikke. Liker dessuten å ikke ha noe utestående der. Og hvordan jeg betaler inn er vel min sak?? Anonymkode: adedb...e30 Et kredittkort har en periode for bruk, som betales til forfall. La oss for enkelthetsskyld si at du har en periode som løper fra 1. til 31. med fakturadato 15. måneden etter. All bruk mellom den 1. og 31. vil da komme på fakturaen den 15. Men all bruk etter den 31., vil ikke komme før på neste faktura igjen. Og du vil ikke få renter på bruk etter den 31. så lenge du betaler hele beløpet innen den 15. måneden etter. Med andre ord, så lenge du betaler hele efakturaen din til forfall, ikke minste beløp å betale, vil du aldri måtte betale renter på kredittkort, selv om du har noe utestående der. Anonymkode: a8ab2...11e 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #20 Skrevet 12. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et kredittkort har en periode for bruk, som betales til forfall. La oss for enkelthetsskyld si at du har en periode som løper fra 1. til 31. med fakturadato 15. måneden etter. All bruk mellom den 1. og 31. vil da komme på fakturaen den 15. Men all bruk etter den 31., vil ikke komme før på neste faktura igjen. Og du vil ikke få renter på bruk etter den 31. så lenge du betaler hele beløpet innen den 15. måneden etter. Med andre ord, så lenge du betaler hele efakturaen din til forfall, ikke minste beløp å betale, vil du aldri måtte betale renter på kredittkort, selv om du har noe utestående der. Anonymkode: a8ab2...11e Det er jeg fullt klar over, er jo det jeg skriver. At deler av beløpet trengte ikke betales før i januar. Men jeg ønsket å betale hele beløpet denne mnd og ikke bare 2000 som efakturaen var på. Så slipper jeg sette av pengene til neste mnd. Jeg ble bare bekymret fordi det fremdeles sto at det var reservert beløp inne på nettbanken enda jeg hadde betalt inn. Jeg pleier ha full kontroll på hva jeg bruker osv. Men i helgen fløy lappene litt fort så jeg følte ikke at jeg hadde helt oversikt og begynte å bli bekymret for at jeg kunne ha brukt mye mer enn jeg trodde. Eller at jeg hadde brukt kortet på noe som gjorde at rentene begynte å løpe. Et eksempel er jo å ta ut penger da begynner jo rentene å løpe. Jeg har ikke gjort det, men kanskje det er andre ting også man ikke burde bruke kortet til. Håper jeg har forklart meg godt nok nå. Anonymkode: adedb...e30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå