Gå til innhold

Lære å strikke

Eføy

Anbefalte innlegg

Jeg vil lære meg å strikke!

Jeg sitter nå og strikker et skjerf. Går fint å strikke frem og tilbake, men noen må legge opp maskene for meg osv..

Men alt dette grunnleggende vil jeg jo lære meg, slik at jeg etterhvert kan klare å strikke litt mer avansert.

Hadde jeg hatt min mor i nærheten, hadde jeg nok kunnet lære av henne, men milene blir for lange mellom oss.

Er det noen nettsteder eller bøker som kan hjelpe meg helt fra scratch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er jo en mulighet. takk skal du ha! :-)

Noen ganger kan det til og med bli et problem å forsøke å lære å hekle av folk som kan det...jeg ga i allefall opp, selv om min mor forsøkte iherdig flere ganger. Er jo så mange rare uttrykk...f.eks. "kast på nåla".

I bøkene er det tegninger av alt man skal gjøre...og man kan sitte og prøve og feile i fred og ro. Og viola....etter det har jeg heklet massemasse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også gå i en strikkebutikk og få hjelp.

Tror det kan bli litt tungvint i lengden å fly dit hver gang jeg trenger hjelp..Det kommer nemlig til å skje ofte :ler:

Det verste er at jeg jobber et par ganger i uka i en butikk som selger garn.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger kan det til og med bli et problem å forsøke å lære å hekle av folk som kan det...jeg ga i allefall opp, selv om min mor forsøkte iherdig flere ganger. Er jo så mange rare uttrykk...f.eks. "kast på nåla".

I bøkene er det tegninger av alt man skal gjøre...og man kan sitte og prøve og feile i fred og ro. Og viola....etter det har jeg heklet massemasse. :)

Ja du har egentlig rett i det. Mamma har forsøkt å lære meg litt, men det har ikke fungert så veldig godt. Når man i tillegg ikke ses så ofte, blir det lille jeg har lært glemt innen jeg ser henne igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode strikkebøker i bokhandelen. Noen med grunnleggende teknikker, andre med masse oppskrifter og mønster. Jeg kjøpte med for mange år siden Teknologisk Forlags store Håndarbeidsbok. Den har store, utfyllende kapitler om alle mulige håndarbeidsteknikker; strikking, hekling, makrame, knyting, veving, broderi og søm (og sikkert noen jeg har glemt...).

Kjempeflott bok å slå opp i når det er noe jeg ikke husker hvordan jeg skal gjøre. I tillegg er det masse mønstereksempler, som jeg har brukt mye når jeg lager enge mønster.

Håndarbeid er gøy!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss...ser at jeg av en eller annen grunn har trodd at det var spørsmål om hekling - derfor ser de svarene jeg har gitt over "litt" teite ut. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lure når du skrev du

:hoho::hoho::hoho:

Ja, ikke sant...hadde jeg enda skrevet - heklet fastmasker - da kunne jeg jo sagt jeg hadde misforstått, men strikke fastmasker viser at jeg var på helt feil jorde. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...