AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Dette er tanker om fremtiden, men vil liksom høre hvor realistisk slit er. Si man har et småbruk i form av mye uteareale, utmark og sånn. Hvor realistisk er det å kunne ha noen dyr på gården til eget bruk? Da tenker jeg et par kyr, gjerne av type høylandsfe. De er jo hardføre og trives ute i allslags vær. Slaktes og kalves med gjevne mellomrom. En liten saueflokk, spælsau. Liten som i maks 5-10 dyr. Også der skal det lammes og slaktes. Gjerne et par 3 griser, type ullgris eller annen type som tåler vær. Også disse slaktes med gjevne mellomrom. Økonomisk går det aldri rundt, men er vel lov å selge/gi vekk kjøtt sånn på privaten. Ellers til eget bruk. Er det mulig å ha småbruk i så liten skala? Anonymkode: d568a...6ac
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Ja, selvsagt er det mulig, men det er jo økonomisk tapsprosjekt så det holder. Søsteren min har det slik. Hun har 5-6 sauer, og en vær, og har hatt det i fem-seks år nå. Det går i heidundrende underskudd, men hun gjør det fordi hun synes det er koselig og liker det. Men du må jo ha innested til dem også, du kan ikke basere deg på at de skal gå ute 24/7 hele året. Spesielt under kalving/lamming. Husk også at det er masse regelverk rundt slakting av dyr, selv om det er til privat bruk. Både med hvordan det skal gjøres, og hva som skal gjøres med avfallet etterpå. Anonymkode: 4a2e3...7cf
Asmodeus Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Du må tenke gjennom hvor mye du investerer. Investeringsmidlene kan knekke hele drømmen. Du må også kartlegge hva du må gjøre for å sette alt i stand. Må du gjøre mye selv, og kan du gjøre det selv. Jeg tenker på snekring, gjerding, slåing, pløying osv.. Har du nok vinterfôr, eller må du kjøpe det. Det andre du må gjøre er å planlegge driften slik at det ikke blir for mye tungt arbeid. Eller så mye manuelt arbeid som du klarer å gjøre selv. Ikke overvurder evnene dine. Det et tungt arbeid å jobbe på gård. En annen viktig ting du må tenke over er at du trer inn i et yrke som er drevet på idealisme. Klarer du å holde denne idealisme oppe? Er det det som driver deg i utgangspunktet? Husk, du får ikke timebetalt.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Jeg er oppvokst på gård, men har aldri hørt uttrykkene "kalves" og "lammes". Med alle forbehold om at det kan være store dialektvariasjoner rundt omkring i landet, så får det meg til å tenke at du ikke har mye erfaring med dyrehold? Du snakker også om at dyrene trives ute i all slags vær, som nok kan være sant, men det er likevel krav til ly også for dyrehold som er basert på at dyrene går ute hele året. Som de andre sier, så er det nok et tapsprosjekt, og jeg ville også vurdert nøye om jeg har kunnskapen som skal til for å ha et slikt dyrehold. Og i det minste satt meg ned og lest meg opp både på dyrehelse på aktuelle raser, fôring, regler for dyreholdet osv. I dag er det også få muligheter for å slakte på gården, som det høres ut som er det du tenker på, så du må finne løsninger for dette også. I det hele tatt, det er svært mye du må sette deg inn i før du realiserer dette prosjektet. Og jeg tenker at til mer du leser deg opp, snakker med bønder og andre, til mer ser du om dette er et realistisk prosjekt for deg eller ikke. Det er ikke noe vi kan svare på. Anonymkode: a6f95...73c 3
draug 75 Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Det du skisserer opp er nok noe med den dyreste og mest slitsomme hobbyen du kan få deg. Storfe er ikke kjæledyr, akkurat. Med det sagt, jeg vet om folk med noe mark som har skaffet seg noen geiter for å ha til "krattknusere" så ikke gården skal gro igjen, slår vinterfor til de så de har noen steder å gjøre av gressproduksjonen. Geiter er vel hakket mer handterbare enn storfe? 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 1 minutt siden, draug 75 said: Det du skisserer opp er nok noe med den dyreste og mest slitsomme hobbyen du kan få deg. Storfe er ikke kjæledyr, akkurat. Med det sagt, jeg vet om folk med noe mark som har skaffet seg noen geiter for å ha til "krattknusere" så ikke gården skal gro igjen, slår vinterfor til de så de har noen steder å gjøre av gressproduksjonen. Geiter er vel hakket mer handterbare enn storfe? Min erfaring er at geiter er utbryterkonger av rang, og at det skaper en hel del ekstraarbeid Men geiter er fine dyr, og hvis man bruker veldig mye tid på dem, så kan man få en stabil flokk som holder seg til gård/eier. Men enkle vet jeg ikke om jeg nødvendigvis vil kalle dem, med mindre man har svært gode gjerder (de hopper jo høyt!). Anonymkode: a6f95...73c 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 Og storfe er hva man gjør det til. Har man små besetninger, kan man absolutt få håndtamme og koselige storfe som oppfører seg som kjæledyr. Men store er de jo. Anonymkode: a6f95...73c
draug 75 Skrevet 11. desember 2017 #8 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at geiter er utbryterkonger av rang, og at det skaper en hel del ekstraarbeid Men geiter er fine dyr, og hvis man bruker veldig mye tid på dem, så kan man få en stabil flokk som holder seg til gård/eier. Men enkle vet jeg ikke om jeg nødvendigvis vil kalle dem, med mindre man har svært gode gjerder (de hopper jo høyt!). Anonymkode: a6f95...73c Jeg sa handterbare, ikke enkle. Ei gæren geit som ikke vil samarbeide er noe annet enn ei gæren ku som ikke vil samarbeide. :D 1
Huldra-78 Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 Høylandsfe er ikke akkurat de med mildest gemytt... Da tror jeg heller jeg hadde prøvd meg på SidetTrønder eller Dølafe. Geit kan være greie, med gode gjerder og mye kontakt med dyra. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 En ting er jo at det kreves kunnskap om dyrehold, det er også en del jobb. Noen oppgaver må man gjøre hver dag som stell, foring og inspisere dyrene slik at man vet de har det bra. Så kommer jo vedlikehold av marker, gjerder og uthus/fjøs, samt såing/høsting til vinterfor om man ikke kjøper inn. Det som man også må huske er at dyr kan bli skadet/syk og veterinærutgifter er definitivt noe man må ha en konto for! Det er veldig koselig og givende med dyr, men det er ikke en hobby man kan utsette om man ikke har lyst en dag. Anonymkode: c4eae...02a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #11 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, draug 75 said: Jeg sa handterbare, ikke enkle. Ei gæren geit som ikke vil samarbeide er noe annet enn ei gæren ku som ikke vil samarbeide. :D Jeg kan knapt huske, etter alle mine år på gård med storfe, en gæren ku som ikke ville samarbeide. Men det er klart, mine foreldre la ned fryktelig mye jobb i sosialisering av dyr, nettopp fordi de hadde unger og andre i fjøset til stadighet. Jeg har vært med på kvigesanking der foreldrene mine gikk rett bort til sine kviger etter en lang sommer på utmarksbeite, mens de andre knapt kom nærmere sine enn 50 m. Det er da jeg tenker at vi ikke bør ha større bruk, men heller tenke helse og dyrevelferd. Men det er jo en avsporing, da Anonymkode: a6f95...73c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå