AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Er det noen som har blitt gravid mens de har gått på medisiner som potensielt kan skade barnet? Valget er å bli syk selv eller få et barn som kanskje ikke er helt friskt. Jeg tenker at selvfølgelig velger man at barnet skal ha best mulig sjanse! Samtidig vil en graviditet som syk også være belastende for barnet. Hittil har jeg valgt å avstå fra å få barn, men kjenner at noe i meg brister ved tanken på at jeg aldri skal få en familie. (Av forskjellige grunner er ikke adopsjon aktuelt). Dette er et veldig ømt tema som jeg skammer meg over. Derfor vil jeg be om at dette respekteres i svar som kommer. Anonymkode: 03b73...08f
EvaLena Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Hvis du er helt avhengig av denne medisinen som kan skade barnet ditt ville jeg nok avstått fra å få barn. Du kan jo høre med fastlegen om det er mulig å gå uten medisin for deg en stund. Nå vet ikke jeg hva slags medisin det er snakk om, men om du må kutte de ut før du blir gravid, så er det jo en mulighet for at du må gå uten de i lang til før ett svangerskap i det hele tatt er påbegynt + 9 mnd etter det igjen. Hva synes du selv da, er det verdt for deg å gå uten den medisinen for å få ett barn? 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Jeg har prøvd å bli gravid og sluttet da med medisinen. (Lamictal). Jeg fikk ingen oppfølging og ble alvorlig deprimert. Det jeg har fått vite er at barn kan få leppe/ganespalte av denne medisinen, mens en lege frarådet meg sterkt å gå på medisine under et svangerskap, men sa ikke så mye om hvilke skader det kunne være snakk om. Jeg hører gjerne fra noen som vet mer. Anonymkode: 03b73...08f
Gjest Cocosa Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Ja, jeg er gravid nå og måtte slutte på medisiner. Har god oppfølging fra lege/spesialist
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Om du skal ha barn, er det en selvfølge at du skal slutte på medisinene! Om du i det hele tatt vurderer å med viten og vilje ta noe som du vet kan være skadelig for babyen, så er du ikke skikket til å få barn. Rett og slett. Så enten får du gå uten medisiner, eller så får du la være å få barn. Jeg har en bipolar venninne som måtte slutte med medisinene mens de var prøvere og også i løpet av både svangerskapet og ammingen, og ja, det var beintøft for henne. Men man setter bare ikke barn til verden når man ikke er villig til å gjøre det som er best for barnet. Anonymkode: b0127...00e 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har blitt gravid mens de har gått på medisiner som potensielt kan skade barnet? Valget er å bli syk selv eller få et barn som kanskje ikke er helt friskt. Jeg tenker at selvfølgelig velger man at barnet skal ha best mulig sjanse! Samtidig vil en graviditet som syk også være belastende for barnet. Hittil har jeg valgt å avstå fra å få barn, men kjenner at noe i meg brister ved tanken på at jeg aldri skal få en familie. (Av forskjellige grunner er ikke adopsjon aktuelt). Dette er et veldig ømt tema som jeg skammer meg over. Derfor vil jeg be om at dette respekteres i svar som kommer. Anonymkode: 03b73...08f Dette er ting du må snakke med helsepersonell om. Hvilke medisiner og hvilke sykdom du har er avgjørende for om dette er noe du med vilje og vitende skal gå i gang med. Et barn krever mye av foreldrene. Er du syk så får du heller ikke adoptere. Tenk over om det er riktig av deg å sette et nytt liv til verden når du ikke er frisk. Anonymkode: a239c...526 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 Dette må du diskutere inngående med behandleren(e) din(e). Og med partneren din. Han må være med på denne avgjørelsen i høy grad, og ta et like begrunnet og informert valg som du. Anonymkode: 8fca8...e63
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #8 Skrevet 11. desember 2017 Her må du snakke med legen din. Kanskje finnes det andre medikamenter du kan stå på som har omtrent samme indikasjon men potensielt færre bivirkninger? I såfall er det lurt å ta tak i dette Igor tid før du planlegger graviditet siden det tar tid å trappe opp/ned ulike medikamenter. Anonymkode: cd002...17d 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 Kommer jo an på hvilke medisiner og sykdommer det er. Blir du psykotisk eller ''litt deprimert'' uten medisinen? Får du ''litt smerter'' eller blir du invalid og sengeliggende hvis du slutter? Du trenger ikke svare meg - men dette må du diskutere med behandlerne dine og partneren din. Noen sykdommer er jo enklere å følge med på og overvåke under en graviditet, enn andre Anonymkode: 14501...dea
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å bli gravid og sluttet da med medisinen. (Lamictal). Jeg fikk ingen oppfølging og ble alvorlig deprimert. Det jeg har fått vite er at barn kan få leppe/ganespalte av denne medisinen, mens en lege frarådet meg sterkt å gå på medisine under et svangerskap, men sa ikke så mye om hvilke skader det kunne være snakk om. Jeg hører gjerne fra noen som vet mer. Anonymkode: 03b73...08f Jeg er gravid, snart ferdig med svangerskapet, og har brukt Lamictal hele veien Kan jo fortelle litt om hvordan jeg har opplevd det: Det er en medisin som i utgangspunktet ikke anbefales å bruke når man er gravid, men det skal alltid tas en individuell vurdering. Her var det psykiater som måtte vurdere om jeg skulle slutte eller ikke. I mitt tilfelle ble det vurdert slik at det ville være mer skadelig for fosteret at jeg var ustabil og deprimert/hypoman enn at jeg gikk på medisiner. Ble informert om de potensielle risikoene. En av dem er som du sier leppe-gane spalte. I følge psykiateren min er det under 1% sjanse for at dette skjer, men risikoen er jo der. Når det er sagt er dette noe som opereres veldig tidlig, og barnet får sjelden noen problemer senere i livet. Fødestedet mitt har fått beskjed om medisinene, og jeg må ha lege tilstede under fødsel pga dette. Pga Lamictal ble jeg automatisk i kategorien risikosvangerskap (kombinert med høy bmi ble det høyrisikosvangerskap). Det Gjør at jeg får mer oppfølging og flere kontroller enn "vanlige" gravide. Jeg har bla vært på to utvidede ultralyder, der de har brukt lang tid på å sjekke hjerte, og de har prøvd å se etter spalte men ungen gjemmer ansiktet Før jeg ble gravid tok jeg blodprøver hver 3.mnd for å sjekke at jeg lå på rett dose medisiner. Nå under svangerskapet har jeg tatt disse prøvene én gang hver mnd, og kombinert dette med legetimer. Jeg har gått til jordmor for alle svangerskapskontroller, mens legen har fulgt meg opp ift bipolariteten og medisinene. Både lege og jordmor stiller seg bak psykiaterens avgjørelse om medisiner, de er enige. Likevel har vi prøvd å trappe ned en periode, rett og slett for at babyen skulle få i seg.minst mulig. I den perioden var jeg omtrent like dårlig som før jeg fikk diagnose og begynte på medisiner for to år siden, og jeg måtte opp på normal dose igjen. Så selv om jeg og alle andre selvfølgelig vet at det aller beste hadde vært om jeg ikke hadde trengt medisiner, så får jeg fantastisk god oppfølging, har ikke hatt noen komplikasjoner i svangerskapet, og det ser ikke ut til at babyen har tatt skade av det. (Det vet vi selvfølgelig ikke 100% før den er født ) Vær også obs på at du ikke kan amme når du bruker Lamictal! Her var ikke graviditeten planlagt, men helsevesenet har gjort alt for å minimere risikoer. Hvis du ønsker å bli gravid er det din behandler innen psykiatrien du må henvende deg til først Spør om alt du lurer på, og få en vurdering på om det er forsvarlig og hva som evt kan gjøres. Kanskje kan du trappe ned? Kanskje kan du ha økt samtalebehandling? Dette er ting dere må finne ut av sammen, og det kommer selvfølgelig an på dosen du bruker nå, og hvor hardt rammet du er. Ønsker deg all lykke til Anonymkode: d7a4b...293 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #11 Skrevet 11. desember 2017 Ikke alle medisiner er like skadelige for fostere. Så som noen andre har sagt, så kan man kanskje gå på noe annet i graviditeten som hjelper litt. Er mulig å få oppfølging under graviditet fra helsevesen, men det viktigste er kanskje at partneren ER der for deg når du må slutte på medisiner. Uansett hvilken diagnose man har, så er det ingen sykdom som gjør en uegnet som forelder. Alt handler om støtte og innstilling, hva slags hjelp man får i prosessen og at man tør å be om hjelp om det skulle trenges. Blir du feks psykotisk, deprimert eller en annen type psyk under graviditeten, så har jeg lest studier på at stress ikke påvirker fosteret skadelig i samme grad som man har trodd før. Og da vet man også at det bare varer i en viss tidsperiode og så er det over. Så lenge man får den hjelpen fra helsevesen og partner som man trenger i en tøff graviditet, så kan det gå veldig fint Anonymkode: 02495...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 Jeg tenker som flere andre sier, at det er best å diskutere dette med legen og partneren din. Og at det kommer an på flere ting, konsekvensene av å slutte, hvilke skader barnet kan få og sjansene for det, mulighet for å bytte eller trappe ned medisin uten å slutte helt? Du fikk jo et godt og grundig svar over angående Lamictal også Personlig hadde jeg nok valgt å stoppe medisineringen, og bedt om ekstra støtte i den forbindelse. Jeg er kjempedårlig i svangerskapet mitt pga. selve graviditeten, med sykehusinnleggelser osv. Det har ikke noe med medisin å gjøre, men når jeg tenker over det nå, hadde jeg fått tilbud om en medisin som gjorde meg mye bedre, men potensielt var skadelig, hadde jeg valgt å ikke ta den. Men det handler jo også om hvor dårlig du kan komme til å bli. Anonymkode: e0dfc...73a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #13 Skrevet 11. desember 2017 Takk for mange fine og nyanserte svar. Og spesielt takk til deg som har brukt lamictal. Godt å høre at du fikk så god oppfølging. Jeg var til psykiater sist runde og ble litt skremt. Ble tatt rett av medisiner, som jeg var enig i, men fikk ikke tilbud om noe oppfølging. Utrolig rart ser jeg nå. Jeg ble så skremt av at jeg ble syk igjen (har vært stabil i 12 år pga medisinene) og derfor er jeg selvsagt litt ekstra redd for at dette skal skje igjen. Jeg har en fantastisk partner, men jeg vet at det kan bli tungt å ha en baby å passe på samtidig som jeg vil trenge ekstra støtte. De som har en partner som har vært deprimert vet hvor tungt dette kan være. Jeg har studert endel psykologi, bl.a utviklingspsykologi og vet derfor hvor viktig den første tiden med barnet er. Om jeg som mor ikke klarer å se mitt barns behov er dette absolutt ikke bra. Det samme gjelder nivået av stress for barnet. Det er så mye lettere å se dette fra utsiden enn å stå i det selv. Å få barn ligger jo litt i sjela. Det er et veldig sterkt biologisk ønske. Jeg har mange ressurser som evt mor, så jeg er så lei meg for at dette kan sette en stopper for meg. Jeg skal ta en ny prat med legen min og få snakket med en psykiater. Før jeg setter igang med noe som helst skal jeg ha lovnader om støtte fra helsevesenet på plass. Takk igjen! Anonymkode: 03b73...08f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #14 Skrevet 11. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange fine og nyanserte svar. Og spesielt takk til deg som har brukt lamictal. Godt å høre at du fikk så god oppfølging. Jeg var til psykiater sist runde og ble litt skremt. Ble tatt rett av medisiner, som jeg var enig i, men fikk ikke tilbud om noe oppfølging. Utrolig rart ser jeg nå. Jeg ble så skremt av at jeg ble syk igjen (har vært stabil i 12 år pga medisinene) og derfor er jeg selvsagt litt ekstra redd for at dette skal skje igjen. Jeg har en fantastisk partner, men jeg vet at det kan bli tungt å ha en baby å passe på samtidig som jeg vil trenge ekstra støtte. De som har en partner som har vært deprimert vet hvor tungt dette kan være. Jeg har studert endel psykologi, bl.a utviklingspsykologi og vet derfor hvor viktig den første tiden med barnet er. Om jeg som mor ikke klarer å se mitt barns behov er dette absolutt ikke bra. Det samme gjelder nivået av stress for barnet. Det er så mye lettere å se dette fra utsiden enn å stå i det selv. Å få barn ligger jo litt i sjela. Det er et veldig sterkt biologisk ønske. Jeg har mange ressurser som evt mor, så jeg er så lei meg for at dette kan sette en stopper for meg. Jeg skal ta en ny prat med legen min og få snakket med en psykiater. Før jeg setter igang med noe som helst skal jeg ha lovnader om støtte fra helsevesenet på plass. Takk igjen! Anonymkode: 03b73...08f https://relis.no/content/4903/Lamotrigin--hva-med-gravide-og-ammende Rart at psykiateren ikke er spesielt oppdatert, lamitrogen (lamictal) brukes under svangerskapet. Anonymkode: f51cd...0ea
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #15 Skrevet 11. desember 2017 https://helsepersonell.gsk.no/products/lamictal/lamictal-og-graviditet.html# Her er en til pasientbrosjyre som du kan laste ned å lese. Hvis du har brukt Lamictal i 12år og det har fungert fint så er det ingen grunn å slutte med det i svangerskapet. Anonymkode: f51cd...0ea
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #16 Skrevet 11. desember 2017 Takk for ny og oppdatert info! Dette var lovende og gir meg håp. Anonymkode: 03b73...08f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #17 Skrevet 11. desember 2017 Hei! først: dette er det viktig du tar opp med helsepersonell! Jeg er forsiktig med å gi råd ang medisiner, men gjør ett unntak. jeg også utsatte og utsatte dette med barn pga medisiner. Cipralex. (Mer enn vanlig dose). Jeg trappet ned etter råd fra fastlege da jeg allikevel valgte å prøve å få barn. Lang historie kort: ble gravid, ble veldig psykisk syk, innlagt, og ivaretatt på beste måte! Medisiner ble trappet opp igjen fikk utrolig god hjelp og ble frisk igjen, og jeg brukte cipralex både under resten av graviditet og under amming. Dette ble sjekket opp av fastlege, psykiater, føde osv og funnet i orden. Vi fikk en frisk fantstisk og ett meget oppegående barn:) altså- ingen skade av medisiner. Lykke til❤️ Anonymkode: 5a1e0...2d5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #18 Skrevet 15. desember 2017 Dette må tas opp med lege, Anonymkode: 85c19...a51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå