Gå til innhold

Reise til USA, spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi vurdere å reise til USA, da fortrinnsvis Boston, over nyåret. Vi lurer på om det er problematisk på noen måte, eller om det går kjapt og greit? Er det lang ventetid i passkontroll, etc.? Er norske statsborgere begge to så regner med vi slipper inn... eller må vi søke om visum for 1-2 uker?

På forhånd takk :nordvesta:

Anonymkode: 6fadc...e57

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det går helt fint å komme inn i landet så lenge dere har fått innvilget ESTA, noe dere med all sannsynlighet gjør så lenge dere ikke har noen svin på skogen :) 

Esta brukes istedenfor visum. Dere bør søke om det nå, men det tar vanligvis ikke så lang tid. Husk å søk via den offisielle nettsiden: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Vet ikke hvordan det er å reise til Boston, men antar dere må dra via new york...? Da jeg reiste til NY (JFK) tok det egentlig ikke så alt for lang tid å komme gjennom kontrollen, de spurte oss om hvor lenge vi skulle være der og formålet med reisen i tillegg til at de scannet fingeravtrykkene våre. Tok vel mellom en halvtime til en time (å stå i køen, altså).

Endret av gobbledigook
  • Liker 1
Skrevet

Dere må søke ESTA, mer info her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Hvor lang ventetid det er i passkontrollen er umulig å svare på.  Jeg har ventet 15-20 minutter og jeg har ventet i nesten to timer i kø i immigration i USA.  Det har stort sett dreid seg om noen få spørsmål; hvor skal du bo, hva skal du i USA og hvor lenge skal du være i landet?  Så tas det fingeravtrykk og bilde, passet  + skjemaet dere må fylle ut på flyet stemples og that's it.  Neste stopp er bagasjeutleveringen.  Når dere har hentet bagasjen er det gå gjennom tollen, der står det en toller å samler inn skjemaene dere fylte ut på flyet.  Har dere uflaks må dere innom tollen, men sannsynligvis går dere rett gjennom og dere er inne i USA.  Ganske enkelt og greit.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Boston er flott reisemål. Dere trenger ikke visum for to uker, men dere må følge ESTA-reglene som allerede nevnt.

Boston flyplass er ikke så himla stor. Det er forskjellige passkontroll-køer å gå i. På Boston flyplass har de en separat kø for dem som reiser på ESTA for første gang (i motsetning til dem som allerede har reist på ESTA før, f.eks.). Jeg vil tippe at det KAN medføre et par ekstra spørsmål å reise for første gang, men i realiteten er det en formalitet. Det er viktig å kjøpe returfly, slik at dere kan vise til at dere har planlagt hjemreisen. Sist jeg var på Boston flyplass skal jeg innrømme at de var litt mer vanskelige enn andre steder i USA, men jeg reiser på visum så det er mulig de ville sjekke meg litt grundig. 

Skrevet

Helt uproblematisk å reise til USA, som andre har nevnt. Søk om ESTA på forhånd. Viktig at dere staver alt riktig og likedan som i passet (billetten OG ESTA), vær særlig obs hvis dere har æ, ø eller å i navnet. Passopplysningene på registreres hos flyselskapet før dere reiser (dette kommer opp på nettsiden). Immigration kan ta litt tid, men de spør bare om tingene som er nevnt over. Ha adressen der du skal overnatte første natta tilgjengelig. Hvis du flyr via en annen amerikansk by må du gjennom immigration og hente ut bagasjen og ta den gjennom tollen på den første flyplassen, så beregn god tid. Køene kan være lange, men alt er velorganisert, så det går fortere enn men tror.

Anonymkode: ee533...02b

Skrevet

Som tidligere innlegg i tråden sier er det helt ok å reise til USA.  ESTA må på plass.  Det er innført et intervju på flyplassen der du skal reise fra.  Tror det ble innført for et par måneder siden.

Om du skal reise via New Yourk bør du ha minst 2 timer mellom flyene da det tar lang til men emigration, security etc.

Skrevet

Hvorfor ønsker dere egentlig å reise til USA ?

Anonymkode: 6a009...33e

Skrevet

Du ordner selvfølgelig ESTA. Hvor lang tid immigrasjonen tar varierer. En gang tok det 15 min og en annen gang tok det 4 timer.. Men da ble jeg plukket ut og stilt en hel rekke spm.

Anonymkode: 9803e...4b6

Skrevet
8 hours ago, Stina234 said:

Som tidligere innlegg i tråden sier er det helt ok å reise til USA.  ESTA må på plass.  Det er innført et intervju på flyplassen der du skal reise fra.  Tror det ble innført for et par måneder siden.

Om du skal reise via New Yourk bør du ha minst 2 timer mellom flyene da det tar lang til men emigration, security etc.

Dette gjelder ikke alle utreiseflyplasser, men kun noen.

Anonymkode: 4fb81...78a

Skrevet

Har vært i California, Nevada og Texas og det skal vanligvis ikke ta lang ventetid. Blir intervjuet kjapt sånn 5-7 minutter. Søkte også ESTA bare 5 dager før reisen og. Jeg måtte fylle også noe i flyet før jeg landet til California, men det var bare noe små informasjon man må fylle ut før man lander i USA.

Skrevet
On 12/13/2017 at 7:40 PM, kimchi wasabi said:

Har vært i California, Nevada og Texas og det skal vanligvis ikke ta lang ventetid. Blir intervjuet kjapt sånn 5-7 minutter. Søkte også ESTA bare 5 dager før reisen og. Jeg måtte fylle også noe i flyet før jeg landet til California, men det var bare noe små informasjon man må fylle ut før man lander i USA.

Er nok fordi du er fin.

Jeg blir bare intervjuet 1-2 min :raven:

Anonymkode: e5e3e...25d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble tatt inn til ekstra kontroll sist jeg skulle inn i USA. De hevdet av fingeravtrykkene mine ikke stemte overens med de som var lagret i systemet fra før. For du vet, jeg pleier å endre dem med jevne mellomrom. :ironi: Det tok over en time, så man kan være uheldig. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kom hjem fra USA i dag. Reisen gikk knirkefritt. Tok ca 45 min å komme seg gjennom immigrasjonskontrollen på JFK, eneste som tok litt tid. Fikk kun spørsmål om det var forretningsreise eller feriereise, og når vi skulle reise hjem. Utover det var det ingen spørsmål.

Hadde også forventet et lite "avhør" i f.eks Oslo eller Heathrow (hvor vi mellomlandet), jfr nye regler, men det så vi ingenting til. I det hele tatt en avslappende og fin reise. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Litt OT, ikkeTS her.

Har de en egen familie kø i immigrasjonen for de som reiser med små barn? Ser for meg at etter ti timer på fly så er det en meget grinete ettåring..... Ikke gøy for oss, ungen eller de stakkaren som havner ved siden av oss i køen.... 

Anonymkode: f3fa8...be2

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Litt OT, ikkeTS her.

Har de en egen familie kø i immigrasjonen for de som reiser med små barn? Ser for meg at etter ti timer på fly så er det en meget grinete ettåring..... Ikke gøy for oss, ungen eller de stakkaren som havner ved siden av oss i køen.... 

Jeg har ikke sett at de har hatt egen immigrasjonsskranke for småbarnsfamilier på de flyplassene jeg har ankommet. Alle står i samme køen. Med de minste ungene ser en vanligvis at det blir brukt bæresele eller paraplytriller og bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt OT, ikkeTS her.

Det var kun én samlet kø, med mindre man har vært i USA før (med ESTA), da kan man gå til slike maskiner som gjør det enklere (og raskere).

• 5 år senere...
Skrevet
On 1/2/2018 at 3:00 PM, Anglofil said:

Det var kun én samlet kø, med mindre man har vært i USA før (med ESTA), da kan man gå til slike maskiner som gjør det enklere (og raskere).

Stemmer dette?

Anonymkode: 59304...511

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 16.58):

Stemmer dette?

Nei, ikke nødvendigvis. Du står i samme køen uansett om du har vært i USA med esta tidligere, noen flyplasser har automater, men du må likevel fortsette i køen og snakke med en betjent før du slipper inn. Det er veldig forskjellig hvor lang tid dette tar, og det blir ikke tatt noe hensyn til om du reiser med barn eller ikke.

Skrevet
5 minutter siden, Fotballmamma said:

Nei, ikke nødvendigvis. Du står i samme køen uansett om du har vært i USA med esta tidligere, noen flyplasser har automater, men du må likevel fortsette i køen og snakke med en betjent før du slipper inn. Det er veldig forskjellig hvor lang tid dette tar, og det blir ikke tatt noe hensyn til om du reiser med barn eller ikke.

Hva er det Anglofil mener da? Jeg har vært i Usa med Esta før. Det jeg så ved Customs er at det er to forskjellige køer; US citizens og non-US. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det Anglofil mener da? Jeg har vært i Usa med Esta før. Det jeg så ved Customs er at det er to forskjellige køer; US citizens og non-US. 

Aner ikke hva Anglofil mener. Jeg har reist mange ganger, og når du reiser med Esta så er du jo non-US, og må da stille deg i den køen. Hjelper ikke om du har vært 10 ganger med Esta tidligere. Så er det noen flyplasser som har automater, og noen ikke, men du må uansett innom en skranke med en betjent som spør deg litt ut om hvorfor du skal besøke landet.

Endret av Fotballmamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...