Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Det er så utrolig vanskelig å skaffe seg jobb. Jeg har gått arbeidsløs i over ett år nå (er 23 år, jente). Jeg har levert CV og søknad på alle sentre og butikker i nærområdet, og søkt på alle jobber på internett som er aktuelle. Likevel får jeg ikke jobb. Noen som har noen tips på hvordan jeg kan skaffe meg jobb?

Anonymkode: 79050...4d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli ringevikar i helsevesenet.

Anonymkode: 62c65...78f

Skrevet

Hvilke jobber søker du? Det er nok kanskje søknad og CV du bør forbedre

Anonymkode: e01fb...282

Skrevet

Det er i så fall fordi du ikke legger en innsats i det og skriver en skikkelig CV og søknad. I dag er arbeidsløsheten lavere enn noensinne og det er massevis av ledige jobber. Så eneste grunnen til at du ikke får jobb er deg.

Klarer du ikke å gjøre dette selv så be noen om hjelp.

Anonymkode: 9bb34...603

Skrevet

Skaff deg en utdannelse på et område som trenger folk, slik at ikke du må søke på jobber som får flere hundre andre søknader du må konkurrere med.

Anonymkode: f4b05...223

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er i så fall fordi du ikke legger en innsats i det og skriver en skikkelig CV og søknad. I dag er arbeidsløsheten lavere enn noensinne og det er massevis av ledige jobber. Så eneste grunnen til at du ikke får jobb er deg.

Kjenner et par andre unge som søker på liknende jobber (servicebransjen, heltid eller mye deltid, ufaglært) De sliter veldig, det er mange søkere og vanskelig å få jobb.

TS, studerer du? Studiestedet ditt har kanskje et karrieresenter der du kan få hjelp med søking. Om du ikke studerer og forsøker å få heltidsjobb kan du få jobbsøkerkurs gjennom NAV.

Anonymkode: c2c45...f6f

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Massevis av ledige jobber? Trodde arbeidsløsheten var høyere, trodde flere gikk uten jobb for tiden og vanskelig å gå jobb??

Anonymkode: e5c04...515

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Massevis av ledige jobber? Trodde arbeidsløsheten var høyere, trodde flere gikk uten jobb for tiden og vanskelig å gå jobb??

Anonymkode: e5c04...515

Vekst i jobbmarkedet

Stillingsmarkedet vokser i både offentlig og privat sektor, og veksten i oljebransjen er særlig positiv. Det viser den halvårlige jobbindeksen fra Finn.no, som legges fram i dag. De ti første månedene i år ble det utlyst 10 prosent flere stillinger enn i samme periode i fjor. I løpet av disse månedene var det over 7.300 stillinger innen olje, offshore og shipping, mot 4.200 i samme periode i fjor.

https://www.nrk.no/nyheter/arbeidsledighet-i-norge-1.12013333

Når det er sagt, så mistenker jeg at mange kanskje fortsatt får jobb, men at egenskapene som ønskes snevres inn. Det er gjerne en gruppe mennesker som har de "riktige" egenskapene og som oftest blir ansatt, mens vi i økende grad får en gruppe mennesker som er uattraktive og oftere blir forbigått. De sosiale normene og forventningene til hvordan man skal være som individ er kanskje litt mer rigide. Så de utavendte, litt blide og pene blir oftere ansatt enn den sjenerte, grå musen. Unge menn blir oftere forbigått (å ansette en søt jente bak disken i en butikk trekker kanskje flere kunder enn en ung mann?). Så kommer det selvsagt an på hvilket felt det er snakk om, dess flere søkere man har, dess mer selektiv kan man være. 

Endret av MrBart
Skrevet

TS her. Jeg studerer ikke, men skal begynne å studere om ett par års tid. Til dere som tror det er enkelt å skaffe seg jobb, nei, det er det ikke. Kanskje hvis du har utdannelse og slikt. Snakket med NAV i dag og ble anbefalt å søke på en jobb som bowlingmedarbeider og de hadde fått over 300 søknader allerede. Vet om en annen jobb i en klesbutikk hvor stillingen var deltid 10 % og de hadde fått inn over 200 søkere. Så nei, det er IKKE enkelt å skaffe seg :) 

• Liker 1
Skrevet

Har du meldt deg hos diverse bemanningsbyråer? 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvor du bor.

• Liker 1
Skrevet

Datteren min på 19 har 3 ulike ringevikarjobber og jobber langt over 100 % for tida. Hun har også en jobb til hvor hun kan ta vakter hvis det skulle bli lite å gjøre, men den er i kommunen hun bodde i før, så litt upraktisk å kjøre så langt og nå har hun jo uansett mer enn nok jobb der hun bor. 

Høres litt rart ut at du ikke har fått en eneste ringevikarjobb en gang i løpet av et helt år.

Skrevet

Kjenner du ingen som jobber på en butikk e.l. barnhage som kan gi deg en anbefaling? Nettverk er noe av det viktigste du kan bruke for å få en for innenfor. Har du meldt deg til alle vikarbyråer og hatt møte med dem i etterkant?

Anonymkode: f397a...bba

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg studerer ikke, men skal begynne å studere om ett par års tid. Til dere som tror det er enkelt å skaffe seg jobb, nei, det er det ikke. Kanskje hvis du har utdannelse og slikt. Snakket med NAV i dag og ble anbefalt å søke på en jobb som bowlingmedarbeider og de hadde fått over 300 søknader allerede. Vet om en annen jobb i en klesbutikk hvor stillingen var deltid 10 % og de hadde fått inn over 200 søkere. Så nei, det er IKKE enkelt å skaffe seg :) 

Men du må oppsøke steder der de ikke lyser ut stillinger. Har du gjort det? Har du oppsøkt hvert eneste sykehjem i nærheten for eksempel?

Anonymkode: 2f192...4bf

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du sett om det er fabrikker, lager eller annen industri som trenger produksjonsmedarbeidere? Jobber som mange kanskje ikke tenker på fordi det høres "vanskelig" eller ukjent ut, men det er mange jobber der hvem som helst kan gjøre. 

Skrevet

Jeg begynte å jobbe frivillig for å flere referanser på cven min, kanskje du kan starte det og mens du søker jobb.

Anonymkode: 7fd49...13e

Skrevet

Er noe slit å søke jobb. Jeg har alltid hatt flaks, ofte fått jobb i det jeg følte jeg bare burde gi opp. Hadde mange forskjellige sommer/ deltidsjobber før jeg fikk en jeg ble i i 4 år mens jeg studerte. 

Jeg startet hos Adecco. Jobbet litt her og der for dem. Men jeg har inntrykk av at det var lettere å få jobb der for 10 år siden enn det er nå. Da jeg mistet den ene deltidsjobben pga nedleggelse stakk jeg innom Adecco igjen. Da var det noen år siden jeg hadde jobbet for de. Jeg spaserte inn med godt mot, her hadde jeg jo jobbet før, og da bombarderte de meg med jobber. Men neida, jeg fikk bare beskjed om å registrere meg på nett, så ville jeg bli kontaktet om det dukket opp noe. Hørte ikke et pip! 

Jeg endte opp med å få deltidsjobb på nattåpent bensinstasjon da. Jeg vet ikke med alle andre bensinstasjoner, men der jeg jobbet var det alltid manko på folk. Jeg kunne nok ha jobbet over 50% hvis jeg ville. Denne lå ved motorveien, mye trafikk og kunder. Helt grei jobb. Kan du prøve å søke på noe sånt?

Hva med barnehage? SFO? Fabrikker?

Klesbutikker og andre butikker i sentrum ga jeg fort opp å søke på. Jeg måtte alltid jobbe i utkanten av byen. Uten lappen så måtte jeg gå husker jeg. Jobben på bensinstasjonen tok en time å gå til. Hadde det moro da jeg gikk hjem etter 8 timers nattevakt kl 6 om mårran! Men men. Penga var verdt det😂

Anonymkode: c463a...d98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...