AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #1 Skrevet 10. desember 2017 Jeg er en jente på 25 år, og tenker mye på pensjonssparing. Jeg vet at det er lenge til jeg blir "gammel", men klarer ikke slutte å tenke på det. Hvor mye kommer jeg til å få utbetalt når jeg er 70-80 år? Er det nok til å leve på? Hører stadig at andre snakker om at det er lurt å spare til pensjon så tidlig som mulig. Akkurat nå så sparer jeg til leilighet, og føler derfor det er kjedelig å legge vekk penger til pensjon så tidlig.. Noen som vet hvor mye det er vanlig å få utbetalt? Sparer dere? Anonymkode: 06aae...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Skrevet 10. desember 2017 Hvor mye du vil få utbetalt avhenger jo av hvor mye du tjener og hvor mye du sparer på egenhånd. Jo høyere lønn du har, desto større vil gapet være mellom topplønnen din og pensjonen din, og du må da spare mye mer på egenhånd for at gapet ikke skal bli for stort. Du vet, boligsparing er også en form for pensjonssparing. Det er mye verdi i eiendom. Anonymkode: 5755d...e64
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #3 Skrevet 10. desember 2017 BSU konto har man til man er 33 år, så etterpå kan man jo opprette en IPS konto og i den kan du jo spare helt til du går av med pensjon. Synes det er en grei løsning siden BSU kontoen er stengt etter fylte 34 år. Anonymkode: fc768...153
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Skrevet 10. desember 2017 Tenker også litt på det, selv om jeg er litt eldre enn deg. Personlig tror jeg dessverre ikke det kommer til å være noe særlig til pensjon igjen når vi skal gå av med pensjon. Sparing, investering og bolig vil være alfa og omega. Anonymkode: f0ea0...1dd 1
Sugar&Spice Skrevet 10. desember 2017 #5 Skrevet 10. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: BSU konto har man til man er 33 år, så etterpå kan man jo opprette en IPS konto og i den kan du jo spare helt til du går av med pensjon. Synes det er en grei løsning siden BSU kontoen er stengt etter fylte 34 år. Anonymkode: fc768...153 Nei nei nei nei nei. IPS er IKKE en slags "BSU for voksne" eller liknende. Det er to helt forskjellige sparemetoder med to helt forskjellige formål. Den eneste likheten er et pengene dine blir låst! I BSU får du skattefradrag og med IPS får du skatteutsettelse. To helt forskjellige ting! TS, bruk finansportalen.no til å lære mer om pensjonssystemet vårt. Sett inn egne tall (gjerne forventet inntekt når du er ferdig med utdannelse feks), og begynn å tenke litt på hvordan du vil at livet ditt skal være når du går av med pensjon. Det aller beste er hvis du starter med nysgjerrighet, faktisk. Se på litt tall og bruk kalkulatorer på internett for å se hvordan hverdagen din blir seende ut når du er 75. Lær deg litt om delingstall og forholdstall, de forskjellige pensjonsmetodene og så videre. Ta forbehold om at folketrygden-delen av pensjonsutbetalingen din vil minske KRAFTIG fremover, slik AB 1dd over meg skriver. Du er fremdeles ung og det at du har begynt å fatte interesse for dette betyr at du mest sannsynlig kommer til å ta gode valg fremover når det kommer til pensjon. Men det er ingen grunn til å stresse nå! Ha det i bakhodet hele tiden, så når tiden kommer for å begynne å tenke på det ligger du allerede hestehoder foran dine jevnaldre som ikke tenker på pensjon.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #6 Skrevet 10. desember 2017 Det er egentlig ganske mye man må spare for å virkelig kunne "leve livet" som pensjonist. Om du sparer en tusenlapp i måneden fra du er 30, og går av med pensjon når du er 65, vil da ha 420 000 (her har jeg for enkelthetsskyld ikke tatt hensyn til renter etc). Om vi sier da at du lever i 20 år til, vil du kun ha 21 000 ekstra er år å leve på - altså 1750 i måneden. Dette er jo penger som kommer i tillegg til det en får av staten, men det er jo litt vanskelig å vite med sikkerhet hvor mye det er. Men, en kan jo leve ganske greit om en ikke går inn for å f.eks. la det være igjen mye å arve til eventuelle barn. F.eks. går det an å ta opp lån i ens bolig som vil bli nedbetalt ved ens død når det skjer. Husk likevel at det vil bli mye mer igjen å spare hver måned når du har nedbetalt bolig/leilighet, så sparingen kan skyte fart de siste årene av arbeidslivet. Og - å betale lån er også sparing... men det forutsetter jo at du er villig til å enten kvitte deg med boligen eller ta opp nytt lån på det når du blir eldre. Anonymkode: a5109...9db
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 Kjøp deg et fond og sett inn en liten sum hver måned. Jeg trekker en tusenlapp hver måne, fordelt på tre ulike fond. Penger jeg "glemmer" at jeg har, som øker i verdi til jeg har behov for dem. Anonymkode: 15a3e...06c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå