AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #1 Skrevet 10. desember 2017 hei! Etter månedsvis med søking har jeg endelig blitt innkalt på intervju i en bedrift som er relevant for min utdanning. Er sykemeldt fra nåværende stilling grunnet at det involverer tungt fysisk arbeid, dette er en kontorstilling så jeg kan tiltre umiddelbart. Jeg mistrives virkelig i den nåværende jobben min og det er blant annet derfor jeg har søkt nytt arbeid. Hvordan ville du ha lagt frem det at årsaken til at du kan tiltre på kort varsel selv om du har en annen stilling er at du er sykemeldt? Anonymkode: dd3f7...bbb
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Skrevet 10. desember 2017 Du trenger ikke fortelle at du er sykmeldt. Du trenger ikke oppgi noen grunn til hvorfor du kan tiltre på kort varsel. Arbeidsgiver bryr seg nok ikke om det Anonymkode: aebbe...6e9 5
Tvist Skrevet 10. desember 2017 #3 Skrevet 10. desember 2017 Bare si at det er avklart med gammel arbeidsgiver at du kan starte raskt i ny bedrift. Og gjerne at du har vært åpen med dem om at du søker jobb pga blablabla... nye utfordringer osv. 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Skrevet 10. desember 2017 Du kan ikke tiltre med engang selv om du skulle bli friskmeldt. Du har nemlig oppsigesestid normalt sett i din nåværende stilling. Uten å vite hva du konkret er sykemeldt for er det vanskelig å gi råd. Men din nåværende arbeidsgiver opplyser vel om sykemeldig dersom det søkes referanser der? Så å lyve er aldri smart. Anonymkode: 19dff...3dd 9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Skrevet 10. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke tiltre med engang selv om du skulle bli friskmeldt. Du har nemlig oppsigesestid normalt sett i din nåværende stilling. Uten å vite hva du konkret er sykemeldt for er det vanskelig å gi råd. Men din nåværende arbeidsgiver opplyser vel om sykemeldig dersom det søkes referanser der? Så å lyve er aldri smart. Anonymkode: 19dff...3dd Man kan avtale kortere oppsigelsestid, det kan det også hende at TS allerede har gjort. Nåværende arbeidsgiver opplyser ikke nødvendigvis at man er sykemeldt. Da jeg søkte nåværende jobb informerte jeg ikke om sykemelding, og ny sjef fikk ikke informasjon om det ved referanse heller. Også er det forskjell på å lyve, og å ikke anse sykemeldingen for relevant for stillingen. Det er ikke lov å spørre om helse på intervju, og uansett er det søker som vurderer seg skikket til stillingen i utgangspunktet. Anonymkode: 61bb7...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #6 Skrevet 10. desember 2017 Jeg ville bare antatt normal oppsigelsestid. Da blir det ikke et tema. Skulle du få tilbud om jobben kan dere gjøre nærmere avtale. Anonymkode: 05876...ecc 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #7 Skrevet 10. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke tiltre med engang selv om du skulle bli friskmeldt. Du har nemlig oppsigesestid normalt sett i din nåværende stilling. Uten å vite hva du konkret er sykemeldt for er det vanskelig å gi råd. Men din nåværende arbeidsgiver opplyser vel om sykemeldig dersom det søkes referanser der? Så å lyve er aldri smart. Anonymkode: 19dff...3dd Man oppgir gjerne ikke nåværende arbeidsgiver som referanse! Dessuten er det svært vanlig å avtale en kortere oppsigelsestid! Anonymkode: 4394d...5ee 2
Nysgjerrigpetrova Skrevet 10. desember 2017 #8 Skrevet 10. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man oppgir gjerne ikke nåværende arbeidsgiver som referanse! Dessuten er det svært vanlig å avtale en kortere oppsigelsestid! Anonymkode: 4394d...5ee Vil heller si at det er temmelig unormalt og IKKE oppgi nåværende arbeidsgiver som referanse... Referanser er ferskvare, arbeidsgiver er mer opptatt av hvordan du utfører dine oppgaver nå, enn 10 år siden.. vi lever i en tid der referanser blir stadig mer vektlagt, personlig egnethet vektlegges stadig oftere foran ansiennitet. Ville vært ærlig på jobbintervju, og heller brukt situasjonen til og selge seg mer inn som feks: «Pga tungt fysisk arbeid og min helse ifh til dette, er jeg dessverre for tiden sykemeldt fra nåværende jobb. Men jeg tenker at stillingen dere har utlyst hadde vært perfekt for meg og ser den som en flott mulighet til å kunne bidra i arbeidslivet slik jeg ønsker». ang. Oppsigelsestid så gjelder det som står i kontrakten din, uansett om du er sykemeldt. Man kan såklart forsøke og avtale med arv.giver at den kan være kortere, men det er ikke noe man har krav på. Der er man avhengig av arbeidsgivers velvillighet, noe som ofte avgjøres av hvor lett det vil være og få inn en ny i din stilling. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #9 Skrevet 10. desember 2017 16 minutter siden, Nysgjerrigpetrova skrev: Vil heller si at det er temmelig unormalt og IKKE oppgi nåværende arbeidsgiver som referanse... Referanser er ferskvare, arbeidsgiver er mer opptatt av hvordan du utfører dine oppgaver nå, enn 10 år siden.. vi lever i en tid der referanser blir stadig mer vektlagt, personlig egnethet vektlegges stadig oftere foran ansiennitet. Ville vært ærlig på jobbintervju, og heller brukt situasjonen til og selge seg mer inn som feks: «Pga tungt fysisk arbeid og min helse ifh til dette, er jeg dessverre for tiden sykemeldt fra nåværende jobb. Men jeg tenker at stillingen dere har utlyst hadde vært perfekt for meg og ser den som en flott mulighet til å kunne bidra i arbeidslivet slik jeg ønsker». ang. Oppsigelsestid så gjelder det som står i kontrakten din, uansett om du er sykemeldt. Man kan såklart forsøke og avtale med arv.giver at den kan være kortere, men det er ikke noe man har krav på. Der er man avhengig av arbeidsgivers velvillighet, noe som ofte avgjøres av hvor lett det vil være og få inn en ny i din stilling. Nei, dette er slettes ikke unormalt. Anonymkode: 3702b...15e 3
Nysgjerrigpetrova Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er slettes ikke unormalt. Anonymkode: 3702b...15e Som arbeidsgiver opplever jeg det svært sjeldent at ikke nåværende arbeidsgiver oppgis som referanse, så jo, jeg vil si at det ikke er det som er vanlig. Som sagt, referanser er ferskvare.. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #11 Skrevet 11. desember 2017 1 time siden, Nysgjerrigpetrova skrev: Som arbeidsgiver opplever jeg det svært sjeldent at ikke nåværende arbeidsgiver oppgis som referanse, så jo, jeg vil si at det ikke er det som er vanlig. Som sagt, referanser er ferskvare.. Det er revnende likegyldig. Unormalt er det ikke bare fordi du ikke opplever dette. Skulle ha trodd folk var mer nyanserte enn dette. Anonymkode: 3702b...15e 2
Nysgjerrigpetrova Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er revnende likegyldig. Unormalt er det ikke bare fordi du ikke opplever dette. Skulle ha trodd folk var mer nyanserte enn dette. Anonymkode: 3702b...15e Tenker vi avslutter denne her, og at vi enes om at vi er uenige. For tviler på at vi noen gang kommer til å bli enige om den saken der. Så slipper vi at det utvikler seg til brukerdebatt istedenfor debatt om sak. til Ts: lykke til med jobbintervju 😊 Ha en videre fin dag! 😊
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #13 Skrevet 11. desember 2017 Jeg fikk jobben og trengte ikke å bruke nåværende arbeidsgiver som referanse. Kan tiltre ny stilling allerede nå og være sykemeldt ut oppsigelsestiden i den andre (såklart uten lønn). Tusen takk for svar:) Anonymkode: dd3f7...bbb 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #14 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk jobben og trengte ikke å bruke nåværende arbeidsgiver som referanse. Kan tiltre ny stilling allerede nå og være sykemeldt ut oppsigelsestiden i den andre (såklart uten lønn). Tusen takk for svar:) Anonymkode: dd3f7...bbb Nei, herregud, selvsagt kan du ikke gjøre det. Det er trygdebedrageri. Anonymkode: 2d667...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #15 Skrevet 11. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, herregud, selvsagt kan du ikke gjøre det. Det er trygdebedrageri. Anonymkode: 2d667...8a5 hvorfor ikke? på hvilken måte er det trygdebedrageri om jeg ikke mottar sykepenger? utgrei gjerne hva du mener her for jeg skjønner ikke. Jeg har vært langtidssykemeldt grunnet helse, kan begynne i ny jobb nå. Det er umulig for meg å jobbe i tidligere jobb grunnet helse, selv om det kun er i oppsigelsestiden. Anonymkode: dd3f7...bbb 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #16 Skrevet 11. desember 2017 Noen andre som vet? Kan jeg friskmeldes til arbeid av legen men forbli sykemeldt i jobb nr 1 (uten sykepenger såklart) ut oppsigelsestid fordi det ganske enkelt ikke går an å jobbe der av helsemessige årsaker? Anonymkode: dd3f7...bbb
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #17 Skrevet 11. desember 2017 Du MÅ friskmeldes. Det er ulike regler på forsikringer etc på personal, som ikke gjelder om du er sykemeldt. Anonymkode: e2467...166 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #18 Skrevet 11. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du MÅ friskmeldes. Det er ulike regler på forsikringer etc på personal, som ikke gjelder om du er sykemeldt. Anonymkode: e2467...166 ja, men jeg leste et sted at legen kan friskmelde for arbeidsformidling? så er man sykemeldt fra en stilling men kan jobbe i en ny Anonymkode: dd3f7...bbb
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #19 Skrevet 11. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja, men jeg leste et sted at legen kan friskmelde for arbeidsformidling? så er man sykemeldt fra en stilling men kan jobbe i en ny Anonymkode: dd3f7...bbb Nei. Sykemeldt er sykemeldt! Anonymkode: e2467...166 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #20 Skrevet 11. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Sykemeldt er sykemeldt! Anonymkode: e2467...166 Neida, man kan være sykemeldt fra ett arbeidsforhold, uten å være det fra alle arbeidsforhold. Anonymkode: 36b5c...3ed 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå