Gå til innhold

Guttebarn vs Jentebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldre søster har to barn en jente på syv og en gutt på fem år. Og jeg er veldig glad i dem begge vi var på bursdagsselskap i går hvor nevøen min ble fylte fem år, Og det er jo bare helt sinnssykt hvilken energi guttebarn har i forhold til jentebarn de løper rundt å herjer mens jentene er mye mer rolige. Er alle små gutter sånn eller er dette bare et unntak?

Anonymkode: 509e2...377

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på fem år er akkurat sånn ja. Er høyt og lavt. Jeg er mamma til to gutter, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Kjenner ingen jenter på samme alder. 

Anonymkode: 6d7a3...5a9

• Liker 1
Skrevet

Min seksårige jente er den villeste i klassen 😉

Anonymkode: e5cb2...0a5

• Liker 2
Skrevet

Det er helt individuelt fra barn til barn.

Anonymkode: cc9a0...ef0

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt på fem år er akkurat sånn ja. Er høyt og lavt. Jeg er mamma til to gutter, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Kjenner ingen jenter på samme alder. 

Anonymkode: 6d7a3...5a9

Jeg synes at små jenter er generelt mer rolige og mindre ville enn hva som er tilfelle med gutter, Men selvfølgelig så finnes det unntak. Jeg ble nesten utslitt av å bare se på når guttene herjet rundt for en energi, Men skjønne er de :) 

Skrevet

mjaa, mim gutt på 3 herjer om han blir trukket opp, men han elsker også å sitte for seg selv å pusle med leker eller playdoh.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lærer, og kjenner derfor svært mange barn. Generelt er jenter noe roligere enn gutter, men personligheten er det som teller mest. 

Anonymkode: c5a74...a63

• Liker 6
Skrevet

Undersøkelser viser jo at barnehagepersonell og voksenpersoner forøvrig gir mye mindre rom for jenter til å rase rundt enn gutter. Det begynner tidlig, så det er en del av oppdragelsen, ja. En jente skal rase veldig lite før voksne reagerer, mens en gutt får lov å holde på en stund. (De gjorde et prøveprosjekt i Sverige hvor barnehagepersonellet fikk observere seg selv på film og ble bevisst forskjellsbehandlingen, og i barnekullene i etterkant ga lærerne tilbakemelding om at jentene torde ta mer plass, rekke på hånda mer osv da de begynte på skolen) 

Så ja, nei. Om vi egentlig er så fundamentalt forskjellige vet jeg ikke. (Dessuten gir etter hvert gutteklærne mye mer rom for bevegelighet enn jenteklærne) 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har to gutter og de var begge bråkete og herjet mye som små, men ikke alene. Sammen eller med andre barn. Men de roet seg mye når de begynte på skolen. Men jeg kjenner et par jenter som er minst like bråkete og jeg kjenner noen gutter som er veldig rolige. 

Min erfaring er at det går mye på personlighet og hva de faktisk får lov til. Men at gutter roer seg mye når de blir litt større. Hittil så har tenårene gått som en drøm. 

Anonymkode: 81a5f...907

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, bortebra skrev:

Undersøkelser viser jo at barnehagepersonell og voksenpersoner forøvrig gir mye mindre rom for jenter til å rase rundt enn gutter. Det begynner tidlig, så det er en del av oppdragelsen, ja. En jente skal rase veldig lite før voksne reagerer, mens en gutt får lov å holde på en stund. (De gjorde et prøveprosjekt i Sverige hvor barnehagepersonellet fikk observere seg selv på film og ble bevisst forskjellsbehandlingen, og i barnekullene i etterkant ga lærerne tilbakemelding om at jentene torde ta mer plass, rekke på hånda mer osv da de begynte på skolen) 

Så ja, nei. Om vi egentlig er så fundamentalt forskjellige vet jeg ikke. (Dessuten gir etter hvert gutteklærne mye mer rom for bevegelighet enn jenteklærne) 

Virkelig? Får jenter mindre til å herje rundt og være både her og der? Det høres ikke bra ut hvis det er tilfellet.

Men jeg tror også at små gutter generelt er litt mer rastløse enn hva små jenter er. Men som andre også har skrevet her inne så kommer det nok mest an på personligheten enn kjønnet til barnet.

Skrevet

Dette har ingenting med kjønn å gjøre.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, bortebra skrev:

Det er her jeg tror forklaringen ligger, i oppdragelsen og ikke i biologiske kjønnsforskjeller. 

Når jenter gjør det bedre enn gutter i skolen, fra dag 1, er det en grunn.  For da jeg var barn, var det guttene som alltid gjorde det best på skolen.  Ergo er det ikke biologi, men noe i oppdragelse og forventninger som lager disse forskjellene. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Det er her jeg tror forklaringen ligger, i oppdragelsen og ikke i biologiske kjønnsforskjeller. 

Når jenter gjør det bedre enn gutter i skolen, fra dag 1, er det en grunn.  For da jeg var barn, var det guttene som alltid gjorde det best på skolen.  Ergo er det ikke biologi, men noe i oppdragelse og forventninger som lager disse forskjellene. 

Jepp, akkurat som at Norge er det et av svært få land i verden hvor jenter er dårligere i matte enn gutter. Det handler om forventninger, og negative forventninger som innfris. 

• Liker 3
Skrevet

Noen jenter er bråkete, noen gutter er bråkete. Noen jenter er rolige, noen gutter er rolige. Det er ting som personligheten og oppdragelsen spiller inn, også ting som barnehagen og skolen som tar en stor del i barnas liv. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg trodde alle oppegående mennesker hadde fått med seg at det er både arv og miljø involvert i dannelsen av en persons atferd og personlighet.

Anonymkode: ba995...c8f

Skrevet
3 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg tror nok at det er litt av begge deler, Både personlighet, Oppgdragelse og kjønnsforskjeller.

Men ble det ikke vist at det er flest gutter som sliter på skolen? Også er det flere gutter enn jenter som lider av konsentrasjonsvansker som dysleksi osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to av begge.... ut fra min erfaring, er det individuelt. Jeg har en rolig gutt og en forholdsvis rolig jente, en "vill" jente og en "vill" gutt. Av meg og min bror, vet jeg at jeg var villest. Så dette er nok ganske individuelt. 

Anonymkode: 0c968...2bd

Skrevet (endret)

Flere gutter enn jenter får diagnosen ADHD; men det kan være mange årsaker til dette. Gutter har f.eks. i større grad enn jenter den hyperaktive typen som er mer synlig i klasserommet og ofte fører til tydelige utfordringer som gjør at dette blir utredet, mens jenter i større grad har den uoppmerksomme typen. En elev som utagerer i timene får sannsynligvis mer oppmerksomhet og hjelp enn en som "bare" sliter med konsentrasjon og sitter og dagdrømmer. Det er nok flere jenter med ADHD enn man tror, det er sannsynligvis underdiagnostisert hos jenter (det ser man også ved at forholdet mellom kvinner og menn med ADHD jevner seg ut i voksen alder). Dysleksi er forøvrig ikke en konsentrasjonsvanske.

Endret av Arkana
  • Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok at det er litt av begge deler, Både personlighet, Oppgdragelse og kjønnsforskjeller.

Men ble det ikke vist at det er flest gutter som sliter på skolen? Også er det flere gutter enn jenter som lider av konsentrasjonsvansker som dysleksi osv.

Jo, det stemmer.  Undersøkelser og nasjonale tester viser at gutter gjør det generelt dårligere enn jenter på skolen.  Det gjelder helt fra 1.ste skoleår. 
Når forskjellen mellom kjønnene er så stor, er det stor grunn til å tro at forhold som personlighet og oppdragelse kan utelates.  Da dreier det som om kjønn alene. 

Skrevet
On 10.12.2017 at 7:34 PM, AnonymBruker said:

Min eldre søster har to barn en jente på syv og en gutt på fem år. Og jeg er veldig glad i dem begge vi var på bursdagsselskap i går hvor nevøen min ble fylte fem år, Og det er jo bare helt sinnssykt hvilken energi guttebarn har i forhold til jentebarn de løper rundt å herjer mens jentene er mye mer rolige. Er alle små gutter sånn eller er dette bare et unntak?

unger er forskjellige :)

Anonymkode: b9b2a...597

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...