Gjest 1111 Skrevet 31. januar 2005 #1 Skrevet 31. januar 2005 Tenkte jeg skulle lage en form i morgen, med pasta i bunnen, kjøttsaus over og gratinere det med ost i ovnen. har derimot ikke gjort det før (men mener jeg har lest en tråd her inne for en lang stund siden om noe lignende), og lurer derfor på hvor lenge formen skal stå i ovnen, og på hvor mange grader? dessuten lurer jeg på om jeg skal kutte ned på koketiden på pastaen? i så fall med hvor mye? (i og med at pastaen også blir kokt i ovnen) takktakk
*SOL* Skrevet 31. januar 2005 #2 Skrevet 31. januar 2005 Kok pastaen til den er al dente( at du møter litt motstand når du tygger) Stek ved 200grader til osten er gylden og fin. Parmasan er godt å drysse på topper, kvern over litt pepper og legg noen små smørklatter over...olalla :-) Litt hvitvin i sausen er også godt og eller litt fetaost.
Gjest Lea Skrevet 31. januar 2005 #3 Skrevet 31. januar 2005 Jeg koker båndspaghetti eller pastaskruer al dente, lager kjøttsausen og legger det i ildfaste former (porsjonsformer). Pasta nederst og saus over. Så strør jeg på ost (aller helst en ost som smaker litt. F.eks Cheddar eller parmesan). Så setter jeg den i ovnen til osten er helt smeltet. Ca 10 minutter tenker jeg (180 grader varmluft).
Gjest 1111 Skrevet 1. februar 2005 #4 Skrevet 1. februar 2005 Takk jeg har nettopp gjort formen ferdig, skal sette den i ovnen om en times tid. hadde først pasta, så kjøttsaus, så mais og så et lag med ost
Samantha Skrevet 2. februar 2005 #5 Skrevet 2. februar 2005 Mmm! Høyres veldig godt ut Vart det bra Rhiakath? Men kva slags kjøttsaus brukar du/dokke? Kjøttdeig med dolmio? Heimelaga med tomatpure, løk osv? Pizzafyll? Trur eg må prøve å lage ditte en dag. Yum yum...
Brunhilde Skrevet 2. februar 2005 #6 Skrevet 2. februar 2005 Jeg lager ofte denne retten fordi 14åringen ikke liker tomatsaus. Jeg bruker 1/2 kg kjøttdeig, 2 løk, 1-2 fedd hvitløk, 1-2 gulrøtter, 1 bx (liten) tomatpuré og 1 bx hakkede tomater + en buljongterning og krydder etter smak. Bruner kjøtt, løk og hvitløk, tilsetter tomatpuré og vann + tomater i boks og det andre. Småkoker i minst 2 timer. Blander med kokt pasta, legger ikke i lag. Har tomater i skriver på toppen og ost oppå der igjen. Stekes 30 minutter ved 200 grader... Det er veldig godt.
Gjest 1111 Skrevet 2. februar 2005 #7 Skrevet 2. februar 2005 Det ble veldig bra :-) folk var i alle fall fornøyde! Brukte pizzasaus, kjøttdeig og løk til kjøttsausen
Samantha Skrevet 3. februar 2005 #8 Skrevet 3. februar 2005 Mmm! Trur eg skal prøve det i morgon faktisk. Har dokke noko attåt? Brød, salat? Takk for tipset i alle fall :-)
Brunhilde Skrevet 3. februar 2005 #9 Skrevet 3. februar 2005 Tomatsalat og hvitløksbagetter er godt ved siden av!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå