Jabbadabbaduu Skrevet 10. desember 2017 #1 Skrevet 10. desember 2017 (endret) Jeg tråkket over på en ganske voldsom måte i går. Ankelen er hevet på begge sider av ankelleddet og nedover hele foten. Jeg var på legevakta i går hvor de tok røntgen, men de fant ikke brudd. De kunne ikke teste stabilitet eller annet pga hevelse, synes jeg legen sa. Det gjør fryktelig vondt, og jeg kan ikke gå på foten. Kan det være noe «verre» galt med ankelen, eller er det «bare» en forstuing? Er det noe spesielt jeg skal være obs på? Har tråkket over flere ganger tidligere, men denne gangen er suverent verst, synes det gjør virkelig vondt. Er litt redd for at det er noe mer enn forstuing, men har ikke andre beviser for det enn at det gjør mere vondt og er mere hevet enn jeg har blitt de andre gangene. Endret 10. desember 2017 av Jabbadabbaduu
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Skrevet 10. desember 2017 En grov forstuing ER veldig vondt, spesielt når den hovner opp mye. Ikke mye du kan gjør for det akkurat nå - mest viktig er RICE - rest ice compression elevation. Har du bandasje på det? Trenger å bruke en god del is og ha den opp høyt de neste dagene fremover. Etter 2-3 døgn kan du begynne å bytte på med varmt i 20 minutter, kaldt 20 minutter, varmt 20 minutter og dette kan du gjøre en stund. Detter gir som pumpe effekt slik at hevelsen blir borte litt raskere. Ta ibux og. Men mest viktig er å gi det et par uker uten at du stå på det. Få legen til å sende deg til fysio! Anonymkode: 6c40c...f6c 3
Jabbadabbaduu Skrevet 10. desember 2017 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En grov forstuing ER veldig vondt, spesielt når den hovner opp mye. Ikke mye du kan gjør for det akkurat nå - mest viktig er RICE - rest ice compression elevation. Har du bandasje på det? Trenger å bruke en god del is og ha den opp høyt de neste dagene fremover. Etter 2-3 døgn kan du begynne å bytte på med varmt i 20 minutter, kaldt 20 minutter, varmt 20 minutter og dette kan du gjøre en stund. Detter gir som pumpe effekt slik at hevelsen blir borte litt raskere. Ta ibux og. Men mest viktig er å gi det et par uker uten at du stå på det. Få legen til å sende deg til fysio! Anonymkode: 6c40c...f6c Takk! Kjører RICE-prinsippet og går med krykker foreløpig. Har bandasje jeg fikk på legevakta, og tar ibuprofen. Jeg vet at det kan være veldig vondt, har gjort det flere ganger før, det føles bare som om det er noe mer denne gangen. Det er jo sikkert ikke noe, men... Endret 10. desember 2017 av Jabbadabbaduu
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Skrevet 10. desember 2017 Det er nok ikke noe annet å gjøre enn å vente til det går over. Har selv tråkket skikkelig over en gang. Da gikk jeg på krykker i ei uke. Var aldri mistanke om brudd, men det var veldig vondt Anonymkode: 79f6e...385
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Skrevet 10. desember 2017 Jeg synes faktisk forstuing er vondere enn brudd i ankelen Har prøvd begge deler opp til flere ganger, og en skikkelig forstuing er dritvondt! Anonymkode: 098f8...d24
Jabbadabbaduu Skrevet 10. desember 2017 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke noe annet å gjøre enn å vente til det går over. Har selv tråkket skikkelig over en gang. Da gikk jeg på krykker i ei uke. Var aldri mistanke om brudd, men det var veldig vondt Anonymkode: 79f6e...385 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes faktisk forstuing er vondere enn brudd i ankelen Har prøvd begge deler opp til flere ganger, og en skikkelig forstuing er dritvondt! Anonymkode: 098f8...d24 Takk for det! Er litt OK å vite at det faktisk kan være dritvondt. Jeg har alltid fått vite at jeg har høy smerteterskel, har for eksempel hatt gallesteinsanfall et par ganger uten å ta det veldig alvorlig. Men det gjør altså vondt, det her. Bare for å presisere, så er jeg ikke redd for at det er brudd, de har tatt røntgen og fant ikke noe. Jeg tenker mere om noe kan ha røket inni der, leddbånd eller noe. I løpet sv dagen i dag har den hovnet opp mere, og tærne og den ytterste delene av foten er nesten litt følelsesløs nå. Det er kanskje bare pga hevelsen...
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #7 Skrevet 10. desember 2017 53 minutter siden, Jabbadabbaduu skrev: Takk for det! Er litt OK å vite at det faktisk kan være dritvondt. Jeg har alltid fått vite at jeg har høy smerteterskel, har for eksempel hatt gallesteinsanfall et par ganger uten å ta det veldig alvorlig. Men det gjør altså vondt, det her. Bare for å presisere, så er jeg ikke redd for at det er brudd, de har tatt røntgen og fant ikke noe. Jeg tenker mere om noe kan ha røket inni der, leddbånd eller noe. I løpet sv dagen i dag har den hovnet opp mere, og tærne og den ytterste delene av foten er nesten litt følelsesløs nå. Det er kanskje bare pga hevelsen... Jada, jeg bare ville fremheve hvor sinnsykt vondt en forstuing kan være Altså, det kan jo være noe som er ødelagt - men det positive med forstuing er jo at det går relativt fort over. Etter noen dager bør du være merkbart bedre, og er du ikke det så ville jeg kontaktet lege igjen. Anonymkode: 098f8...d24
Jabbadabbaduu Skrevet 11. desember 2017 Forfatter #8 Skrevet 11. desember 2017 Det føles egentlig bedre, så jeg dro på jobb med krykker, ble kjørt da jeg ikke kan kjøre bil eller sykle enda. (Altså, jeg kan sykle, og kjøre bil, bare ikke nå pga ankelen!). Nå i kveld da jeg kom hjem fra jobb har det begynt å gjøre vondt oppetter leggen, på innsiden. Er det noe å bry seg om, mon tro? Æsj, lukter litt en tur til legen, dette.
missmcbeal Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 Veldig små brudd kan visst "gjemme" seg på vanlig røntgen, så kanskje du faktisk trenger en MR. Det kan jo være noe med leddbandet også som du sier. Voldsom hevelse, og særlig med sterk misfarging i flere farger i huden, kan tyde på at det er mer en forsusting. Høres heller ikke normalt ut at man kjenner det oppetter leggen. Hvor lenge siden er det gått siden du forstuet nå?Etter 2-3 døgn med RICE så burde man klare å belaste foten noe selv om det gjør vondt. At du ikke klarer å trø på foten etter noen dager er enda et tegn på at det kan være noe mer enn en vanlig forstuing. Ville nok tatt en ekstra tur til legen ja dersom det fortsetter å bare bli verre. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #10 Skrevet 12. desember 2017 Hei. Kraftig forstuing kan gjøre vondt lenge da det kan være skader på sener og leddbånd. Men det kan være et lite brudd som er vanskelig å se. Hvis du ser an et par dager på krykker uten å belaste, bør foten bli bedre. Hvis ikke må en lege se på det. Siden du har tråkket over flere ganger kan det hende foten tåler mindre og bruker lenger tid til å bli bra igjen. Vil anbefale å få tak i en støttestøvvel, ofte kalt walkerskinne. når du begynner å gå på den for å hindre at du tråkker over på nytt. Du trenger kanskje hjelp av en fysioterapaut til opptrening igjen. En kollega på jobben tråkket over for et par år siden og gikk på krykker i over tre uker, og det tok tre måneder før hun var helt bra. Anonymkode: 9d2ac...985
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #11 Skrevet 12. desember 2017 På 10.12.2017 den 22.34, Jabbadabbaduu skrev: Takk for det! Er litt OK å vite at det faktisk kan være dritvondt. Jeg har alltid fått vite at jeg har høy smerteterskel, har for eksempel hatt gallesteinsanfall et par ganger uten å ta det veldig alvorlig. Men det gjør altså vondt, det her. Bare for å presisere, så er jeg ikke redd for at det er brudd, de har tatt røntgen og fant ikke noe. Jeg tenker mere om noe kan ha røket inni der, leddbånd eller noe. I løpet sv dagen i dag har den hovnet opp mere, og tærne og den ytterste delene av foten er nesten litt følelsesløs nå. Det er kanskje bare pga hevelsen... Det har helt sikkert røket noe inni der. Det gjør det stort sett alltid ved overtråkk. Spørsmålet er bare om det er ett eller alle tre;) Men dette er leddbånd som gror sammen igjen av seg selv. Man må bare gi det tid og teipe opp ved aktivitet i lang tid etter at smertene er borte. God bedring!!!:) Anonymkode: 3425f...a87 1
Jabbadabbaduu Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #12 Skrevet 13. desember 2017 På 11/12/2017 den 22.45, missmcbeal skrev: Veldig små brudd kan visst "gjemme" seg på vanlig røntgen, så kanskje du faktisk trenger en MR. Det kan jo være noe med leddbandet også som du sier. Voldsom hevelse, og særlig med sterk misfarging i flere farger i huden, kan tyde på at det er mer en forsusting. Høres heller ikke normalt ut at man kjenner det oppetter leggen. Hvor lenge siden er det gått siden du forstuet nå?Etter 2-3 døgn med RICE så burde man klare å belaste foten noe selv om det gjør vondt. At du ikke klarer å trø på foten etter noen dager er enda et tegn på at det kan være noe mer enn en vanlig forstuing. Ville nok tatt en ekstra tur til legen ja dersom det fortsetter å bare bli verre. Takk for svar! Jeg forstuet den seint fredag kveld. Hevelsen har gått litt ned, men den er veldig misfarget. Egentlig over hele foten, men verst/mørkest på begge sider av ankelleddet, spesielt «horisontalt» under kunsten på begge sider. Prøvde meg uten krykker i dag, det gjør vondt. Er litt i tvil om hvor vondt det er OK å ha. Er ikke god på å bedømme det. Ser det nok an til i morgen, og så tar jeg en tur til legen hvis det fortsatt gjør så vondt å trå på foten.
Jabbadabbaduu Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #13 Skrevet 13. desember 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har helt sikkert røket noe inni der. Det gjør det stort sett alltid ved overtråkk. Spørsmålet er bare om det er ett eller alle tre;) Men dette er leddbånd som gror sammen igjen av seg selv. Man må bare gi det tid og teipe opp ved aktivitet i lang tid etter at smertene er borte. God bedring!!!:) Anonymkode: 3425f...a87 Takk! Har som sagt gjort det flere ganger tidligere, hvor det er røket ett eller flere leddbånd. Har ikke vært god nok til å trene opp igjen, har startet for fort med sport igjen, og har derfor ustabil ankel. Har tidligere blitt «truet» med operasjon for det, og er litt redd det kan bli aktuelt etter denne omgangen.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #14 Skrevet 13. desember 2017 Ja, hvis du hadde beina hengende deler av dagen kan det blir vondt utover dagen. Jeg hadde en kraftig KRAFTIG forstuing før. Det tok ganske lenge å komme over det. Ting er at du strekke senene/leddbånd ut. Dette kan du ikke stramme igjen etter dette. Det er derfor du trenger fysioterapi- egentlig så fort som mulig. Viktig at du begynne med bevegelser som passer for den stadium du er i og fortsatt får bedre behandling nå at det har gått noen dager. Viktig nå fremover, hvis du driver med sport, at du tape eller bruke en ankelbeskyttelse for å støtte slik at du ikke tråkke over på nytt. Anonymkode: 6c40c...f6c
Jabbadabbaduu Skrevet 13. desember 2017 Forfatter #15 Skrevet 13. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis du hadde beina hengende deler av dagen kan det blir vondt utover dagen. Jeg hadde en kraftig KRAFTIG forstuing før. Det tok ganske lenge å komme over det. Ting er at du strekke senene/leddbånd ut. Dette kan du ikke stramme igjen etter dette. Det er derfor du trenger fysioterapi- egentlig så fort som mulig. Viktig at du begynne med bevegelser som passer for den stadium du er i og fortsatt får bedre behandling nå at det har gått noen dager. Viktig nå fremover, hvis du driver med sport, at du tape eller bruke en ankelbeskyttelse for å støtte slik at du ikke tråkke over på nytt. Anonymkode: 6c40c...f6c Takk, ja, jeg går til legen i morra for å få en henvisning til fysioterapeut. Jeg har faktisk to sånne støvel/ankelbeskyttelser som du poster billede af. Brukte dem en periode da jeg drev med en sport som jeg senere måtte slutte med fordi jeg fikk for vondt og mange småforstuinger, til tross for ankelbeskyttelse. Nå driver jeg bare med sykling og trening på crosstrainer, og hadde akkurat begynt å kunne løpe ordentlig igjen etter flere år med forsiktighet da jeg tråkka over nå...
Jabbadabbaduu Skrevet 29. desember 2017 Forfatter #16 Skrevet 29. desember 2017 Så har jeg vært hos kiropraktor som er spesialist i idrettsskader. Han skannet med ultralyd, og det ser ikke bra ut. Leddbånd er røket og det er bruskskader og skader på knoklene flere steder. Vi må se om det ender med operasjon. Takk for alle råd her inne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå