AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #1 Skrevet 10. desember 2017 Hei. Jeg har brukt lang til på å gå over til økologisk kosthold. Spiser allerede vegetar til middag ca 3 ganger i uken. På de andre dagene går det i fisk, eventuelt en kjøttdeig i ny og ned. Men dette er det blitt mindre og mindre av etter at den vegetariske tacoen ol tok over hjemme. Nå har jeg sett litt på YouTube, men man må se så mange videoer for å få med seg det viktigste, og det er mye tull der ute. Har helsemyndigheter info om dette? Hvor finner jeg dette? Siden helsemyndigheter anbefaler b 12 ol bør det vel stå et sted på deres nettsider? Jeg vurderer å ta i bruk eleminerings metoden for å få lettest mulig overgang til å spise vegansk. Noen som har gode erfaringer ang startfasen? Noe spesielt jeg bør begynne å eliminere først? I så fall hva? Også var det det siste problemet. Jeg er litt tynn og har brukt 2 år på å legge på meg 4-5 og. Vil jeg miste disse kiloene? For det ønsker jeg jo ikke. Har aldri vært glad i store mengder mat, og har innrykk av at man som vegan må spise nesten dobbelt av hva man gjør som "kjøtteter". Stemmer dette? Anonymkode: 50e8b...2a2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Skrevet 10. desember 2017 Jeg kan kun svare på det siste, vegansk mat kan være like næringsrik. Jeg legger på meg om jeg ikke er forsiktig. Pasta, pringles, øl, risretter, oljer osv gir fort mye kalorier og er alt sammen vegansk. Anonymkode: 314b6...60c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #3 Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan kun svare på det siste, vegansk mat kan være like næringsrik. Jeg legger på meg om jeg ikke er forsiktig. Pasta, pringles, øl, risretter, oljer osv gir fort mye kalorier og er alt sammen vegansk. Anonymkode: 314b6...60c Takk for svar! Spiser temmelig variert, men har alltid hatt problemer med å gå opp mer enn 2 kg. Kanskje dette kan være løsningen! Jeg får bare prøve å se. Anonymkode: 50e8b...2a2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Skrevet 10. desember 2017 Man kan jo bruke mye fett og kcal i vegansk mat. Kokosost inneholder også mye fett såvidt jeg husker. Ellers bruker vi næringsgjær med B12 som krydder på mye, det er så nam! Anonymkode: 8f2f5...a1f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Skrevet 10. desember 2017 Jeg ble tynnere av å bli veggis, men det er ikke så rart, jeg slutta jo med burger og kebab Men hvis du lager mye og variert kost, så skal du ikke gå ned så mye. Tips kan være pasta, oljer, nøtter, avocado, indisk, kokosmelk. Mye man kan legge på seg av. Anonymkode: d1443...636
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #6 Skrevet 10. desember 2017 https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold Anonymkode: 78e89...072
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #7 Skrevet 10. desember 2017 Mye kaloririkt som veganer. Du kan jo fortsatt spise pannekaker, boller, pommoes frites, potetgull. Samt at olivenoljer o.l, nøtter, fett generelt er kaloririkt. Ta på et par spiseskjeer olivenolje og du har plustelig 300 kalorier mer. Hvor mye du må spise kommer helt an på hvor kaloririkt du spiser. Spiser du bare salat må du spise myyyyeee. Spiser du nøtter kan du spise relativt lite. Osv. https://hepla.no/slik-legger-du-om-plantebasert-kosthold/ Anonymkode: 054c3...afc
Kvinne87Rogaland Skrevet 10. desember 2017 #8 Skrevet 10. desember 2017 Jeg har vært pescetarianer i 2 måneder nå og elsker det! Spiser avokado og mandler hver dag, i tillegg til bønner, linser, grønnsaker, frukt, fisk, yoghurt, grovbrød osv. Har merker at jeg er lettere til sinn og har fått mye finere hud og hår. Beste jeg har gjort ❤
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye kaloririkt som veganer. Du kan jo fortsatt spise pannekaker, boller, pommoes frites, potetgull. Samt at olivenoljer o.l, nøtter, fett generelt er kaloririkt. Ta på et par spiseskjeer olivenolje og du har plustelig 300 kalorier mer. Hvor mye du må spise kommer helt an på hvor kaloririkt du spiser. Spiser du bare salat må du spise myyyyeee. Spiser du nøtter kan du spise relativt lite. Osv. https://hepla.no/slik-legger-du-om-plantebasert-kosthold/ Anonymkode: 054c3...afc Jeg spiser alt du nevner, er veldig glad i nøtter. Har ikke planer om å leve på salat. Og takk for en god lenke! Anonymkode: 50e8b...2a2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo bruke mye fett og kcal i vegansk mat. Kokosost inneholder også mye fett såvidt jeg husker. Ellers bruker vi næringsgjær med B12 som krydder på mye, det er så nam! Anonymkode: 8f2f5...a1f Hvor kjøper dere b12 ol som er vegansk? Kjøper dere i Norge på apotek eller fra utlandet? Anonymkode: 50e8b...2a2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #11 Skrevet 11. desember 2017 15 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev: Jeg har vært pescetarianer i 2 måneder nå og elsker det! Spiser avokado og mandler hver dag, i tillegg til bønner, linser, grønnsaker, frukt, fisk, yoghurt, grovbrød osv. Har merker at jeg er lettere til sinn og har fått mye finere hud og hår. Beste jeg har gjort ❤ Så flink du er! Tror jeg også blir å gå for å bli pescetarianer først, eventuelt lacto-ovo, og så eliminere mat utifra det. Anonymkode: 50e8b...2a2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor kjøper dere b12 ol som er vegansk? Kjøper dere i Norge på apotek eller fra utlandet? Anonymkode: 50e8b...2a2 Det meste av B12 er vegansk da dette er en viktig målgruppe for tilskuddet. Som veganer har jeg prøvd litt forskjellig B12, Nycoplus sin fra apoteket, Bjäst B12 fra helsekost (en favoritt grunnet smaken av næringsgjær), samt bestilt fra iHerb. I tillegg spiser jeg matvarer tilsatt B12, som næringsgjær (ikke alle er tilsatt B12, så her må man sjekke), plantemelk/planteyoghurt etc. Det anbefales likevel å ta tilskudd for å være på den sikre siden. Alle nordmenn anbefales å ta d-vitamin i vinterhalvåret, jeg bestiller fra iHerb da Norge ikke har så høye doser. Som veganer i Norge bør du også ta jod, da Norge ikke følger Verdens helseorganisasjon sine anbefalinger om å tilsette jod i salt (tilsettes isteden i kumelk). Kan også være greit å ta algeolje, men ikke nødvendig. Som du har skjønt går man ikke automatisk ned i vekt av å ha et vegansk kosthold. Jeg spiser mye havregrøt med banan (kokt på havre/soya/rismelk), gryteretter/supper med div grønnsaker, hakkede tomater, kokosmelk, proteinkilder som linser og kikerter. Taco med linser, pizza med sopp og div grønnsaker og govegan revet eller coop sin veganske revet ost. Spiser frukt, nøtter, knekkebrød med forskjellig pålegg (f.eks. avokado, patifu gourmet, syltetøy uten lus). Sjokade er forresten vegansk, samme med oreokjeks, så vegansk er ikke synonymt med sunt. Anbefaler Veganmisjonen for oppskrifter! Veldig inspirerende. Anonymkode: 50ad2...4e0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #13 Skrevet 11. desember 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det meste av B12 er vegansk da dette er en viktig målgruppe for tilskuddet. Som veganer har jeg prøvd litt forskjellig B12, Nycoplus sin fra apoteket, Bjäst B12 fra helsekost (en favoritt grunnet smaken av næringsgjær), samt bestilt fra iHerb. I tillegg spiser jeg matvarer tilsatt B12, som næringsgjær (ikke alle er tilsatt B12, så her må man sjekke), plantemelk/planteyoghurt etc. Det anbefales likevel å ta tilskudd for å være på den sikre siden. Alle nordmenn anbefales å ta d-vitamin i vinterhalvåret, jeg bestiller fra iHerb da Norge ikke har så høye doser. Som veganer i Norge bør du også ta jod, da Norge ikke følger Verdens helseorganisasjon sine anbefalinger om å tilsette jod i salt (tilsettes isteden i kumelk). Kan også være greit å ta algeolje, men ikke nødvendig. Som du har skjønt går man ikke automatisk ned i vekt av å ha et vegansk kosthold. Jeg spiser mye havregrøt med banan (kokt på havre/soya/rismelk), gryteretter/supper med div grønnsaker, hakkede tomater, kokosmelk, proteinkilder som linser og kikerter. Taco med linser, pizza med sopp og div grønnsaker og govegan revet eller coop sin veganske revet ost. Spiser frukt, nøtter, knekkebrød med forskjellig pålegg (f.eks. avokado, patifu gourmet, syltetøy uten lus). Sjokade er forresten vegansk, samme med oreokjeks, så vegansk er ikke synonymt med sunt. Anbefaler Veganmisjonen for oppskrifter! Veldig inspirerende. Anonymkode: 50ad2...4e0 Takk for masse god info. Og så bra at sjokolade er vegansk! Jeg spiser ganske mye sjokolade og dette var noe jeg faktisk bekymret meg litt over. Bruker d vitamin med 10.000 iu, kjøpt på iherb. Jeg hadde nivåer nede i 30 i fjor, men er oppe på nesten 100 nå! (Spiser 1 tablett 2 ganger i uken) Er det jod i spirulina pulveret? Drikker det, samt puttet det i pannekaker, smoothie ol. Også spiser jeg endel hemp frø, noe som inneholder mye bra som omega 3 og 6 (om jeg husker riktig) Men når jeg går over til helt vegetarisk kost blir jeg å bruke tilskudd uansett siden det er anbefalt. Anonymkode: 50e8b...2a2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #14 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for masse god info. Og så bra at sjokolade er vegansk! Jeg spiser ganske mye sjokolade og dette var noe jeg faktisk bekymret meg litt over. Bruker d vitamin med 10.000 iu, kjøpt på iherb. Jeg hadde nivåer nede i 30 i fjor, men er oppe på nesten 100 nå! (Spiser 1 tablett 2 ganger i uken) Er det jod i spirulina pulveret? Drikker det, samt puttet det i pannekaker, smoothie ol. Også spiser jeg endel hemp frø, noe som inneholder mye bra som omega 3 og 6 (om jeg husker riktig) Men når jeg går over til helt vegetarisk kost blir jeg å bruke tilskudd uansett siden det er anbefalt. Anonymkode: 50e8b...2a2 Tror det er pålegget sjokade hun mener. Melkesjokolade har melk i seg, men det finens en del mørk sjokolade som er vegansk. Etterhvert vil det nok også dukke opp mer "melkesjokolade" med rismelk i seg. Ja, det er jod i spirulina Du trenger ikke annet tilskudd enn B12 og D-vitamin om vinteren. Om du spiser bra er det alt du trenger, selv som veganer. Har selv vært veganer i 4 år og aldri hatt mangler, og det er de eneste tilskuddene jeg tar. Samboer har vært veganer kanskje 10 år nå og han har heller aldri hatt mangler. Skal sies at vi ikke spiser kjempebra heller.... Anonymkode: 054c3...afc
Topplue Skrevet 11. desember 2017 #15 Skrevet 11. desember 2017 Den røde forpakningen med Jozo-salt inneholder jod.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #16 Skrevet 11. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror det er pålegget sjokade hun mener. Melkesjokolade har melk i seg, men det finens en del mørk sjokolade som er vegansk. Etterhvert vil det nok også dukke opp mer "melkesjokolade" med rismelk i seg. Ja, det er jod i spirulina Du trenger ikke annet tilskudd enn B12 og D-vitamin om vinteren. Om du spiser bra er det alt du trenger, selv som veganer. Har selv vært veganer i 4 år og aldri hatt mangler, og det er de eneste tilskuddene jeg tar. Samboer har vært veganer kanskje 10 år nå og han har heller aldri hatt mangler. Skal sies at vi ikke spiser kjempebra heller.... Anonymkode: 054c3...afc Aha men sjokade er jo et godt substitut for annen sjokolade! Naturligvis er jo ikke melkesjokolade vegansk nei, huff ikke lett å holde følge 😅 Da må jeg kjøpe b12 først, da det er viktigst. Anonymkode: 50e8b...2a2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #17 Skrevet 11. desember 2017 18 minutter siden, Topplue skrev: Den røde forpakningen med Jozo-salt inneholder jod. Ok, takk for info. Vi bruker stort sett bare Himalaya salt hjemme, så skal se hva det eventuelt inneholder før jeg eventuelt bytter den ut. Jozo er jo noe billigere enn Himalaya. Anonymkode: 50e8b...2a2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #18 Skrevet 11. desember 2017 Enn brus? Er all brus vegansk eller finnes det enkelte typer med fargestoffer som gjør den ikke vegansk? Sleng gjerne med en link med oppdatert e stoff liste, om noen vet om en som ikke er fra 2006! Anonymkode: 50e8b...2a2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #19 Skrevet 11. desember 2017 http://www.veganskwiki.com/index.php/Brus Kan være verdt å legge merke til datoen under der det står "sist endret", kan jo være endringer siden artikkelen ble oppdatert Anonymkode: 054c3...afc
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #20 Skrevet 11. desember 2017 Også har jeg et spørsmål jeg lurer på, men ikke har turt å spørre om tidligere når jeg har snakket med veganere. Jeg har bitt meg merke i at svært mange veganere (langt fra alle, misforstå meg rett) spiser på Mac Donalds, burger king ol, fordi disse kjedene nå tilbyr bønneburger ol. Men er ikke dette veldig uetisk? Man bidrar jo til at disse kjedene kan ekspandere og da vil det jo gå utover flere dyr, miljø, samt helsen vår? Er som sagt langt fra 100% veganer, men jeg sluttet å spise på disse kjedene allerede på vgs, da jeg fort skjønte at jeg ikke ville hjelpe dem opp å frem. Hva tenker dere i tråden om dette med Mac Donalds og lignende kjeder? Anonymkode: 50e8b...2a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå