AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #1 Skrevet 10. desember 2017 Jeg har konkurransepreget yrke. De skikkelig gode i min jobb har selger-mentalitet. Samtidig er IT-bransjen, med stort fokus på å få inn- og beholde kvinner. 2017 har vært et godt år for min karriere. Jeg har gjort det veldig bra, og får mye oppmerksomhet fra ledere i bransjen. Det ønsker jeg å smi på. Jeg er ung, og fremtiden ser lys ut. samtidig har vi det siste halvåret prøvd å få barn. Nå har det seg sånn at jeg mistrives på jobb. Det sosiale på min arbeidsplass fungerer veldig dårlig, og jeg har gitt opp å forsøke å endre. I tillegg til at ledere i andre avdelinger har rådet meg til å finne meg noe bedre. Jeg vil ut. Nå har jeg fått jobbtilbud fra konkurrent, etter mange runder formelle og uformelle møter. Jeg er sikker på at dette er riktig jobb for meg. Jeg har også «endelig» fått positiv graviditetstest. Hva gjør jeg nå? Tar jeg jobben, med følelsen om at jeg fører lederen bak lyset, og visshet om at det første halvåret i ny jobb er utrolig hardt, samtidig som jeg kommer til å være kvalm og sliten? er jeg ærlig, og risikerer at de trekker tilbudet? Ja, jeg vet at de liksom ikke kan. Men tar jeg opp temaet risikerer jeg en samtale som ender i at jeg ikke signerer den kontrakten. noen med erfaringer? Gjerne ledere. hører med at jeg er en typisk profil man satser på. Jeg har lavere utdanning enn de fleste andre, men har mer resultater. Jeg kan vise til at jeg jobber hardere, er innovativ og kreativ. I tillegg er jeg ung, etablert og det kommer ikke som noen overraskelse på noen om jeg innen de første to årene annonserer graviditet. Anonymkode: 63f57...70b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Ta jobben. Ingen ting å tvile på en gang. Ingen kan spørre deg når du visste du ble gravid. Får du ordnet en kjapp overgang rekker du å komme litt inn i det i den nye jobben før permisjon. Og, ikke for å skremme deg, men ikke alle graviditeter går bra. Kanskje får du full skåre, ny jobb og barn. Kanskje bare ny jobb. Eller du kan bli sittende der du er og angre... Anonymkode: efeba...544 17
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Ta jobben, gjør ditt beste. Ditt liv, du har lov. Du skal forhåpentligvis jobbe der mye lengre enn de månedene før permisjon. Anonymkode: e4074...818 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Takk ja og samtidig si du er gravid. Ærlighet varer lengst. Anonymkode: 5549b...93b 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Ta jobben, før du sier ja. Selv om de ikke har lov til å diskriminere gravide, er det ofte forferdelig vanskelig å bevise at det er det som har foregått. Spesielt i det private, hvor de ikke er bundet av samme krav som det offentlige, og ikke er nødt til å ta den som er best kvalifisert. Om du nettopp er blitt gravid, kan det jo hende for alt de vet at du ikke visste om det da du takket ja engang. Du har heller ikke plikt til å si noe før 3 mnd før du skal ut i permisjon. Så jeg ville uten å nøle takket ja, og fortalt om graviditeten først etter kontrakten var signert. Anonymkode: b4692...808 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 Jeg tok en jobb jeg mistrives i fordi den var bra betalt og hadde mye goder - istedenfor en jobb jeg likte med dårligere lønn og null ekstragoder - fordi jeg planla å bli gravid veldig raskt. Det var ok for meg å ha en mindre optimal jobb i 1-2 år mens jeg ventet på å bli gravid i bytte mot høyere utbetaling i permisjon. Ikke helt samme problemstilling som din, men noe i samme gata. Iallefall er dette 4 år og 5 spontanaborter siden... Anonymkode: ba01c...af9
Violetta Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 Sørg for at du har skriftlig, ugjenkallelig tilbud før du sier at du er gravid i hvert fall. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #8 Skrevet 11. desember 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør jeg nå? Tar jeg jobben, med følelsen om at jeg fører lederen bak lyset, og visshet om at det første halvåret i ny jobb er utrolig hardt, samtidig som jeg kommer til å være kvalm og sliten? Anonymkode: 63f57...70b Hvorfor skal du takke nei til drømmejobben fordi du nettopp har fått en positiv graviditetstest? For å sette det på spissen: Tenk hvor dumt det vil være hvis du takker nei nå, og så opplever du en spontanabort om 4 uker. (Jeg krysser fingrene for at det ikke skal skje) Hadde du vært gravid i andre eller tredje trimester hadde jeg forstått tvilen din, men når du fremdeles er i 1. trimester kan du ikke ta slike hensyn, for du vet aldri hva som kan skje rundt neste sving. Og dessuten, det er ingen automatikk i at du kommer til å være kvalm og sliten den første tiden i ny jobb. I veldig mange tilfeller føler kvinnen seg "på topp" i 2. og begynnelsen av 3. trimester. Anonymkode: cd104...cb2 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 Du skal jo helst vente minst 12 uker før du forteller noe uansett. Jeg ville tatt jobben og ventet max lenge med å si noe. Anonymkode: ce85c...da2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 Jeg ville opplyst om det. Ærlighet varer lengst. Dette handler jo litt om forhold til sjef og medarbeidere også. En venninne av meg jobber i en bedrift der en nyansatt fortalte første dag på jobb at hun var gravid. Hvordan tror du de ser på henne? Anonymkode: 06797...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #11 Skrevet 11. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville opplyst om det. Ærlighet varer lengst. Dette handler jo litt om forhold til sjef og medarbeidere også. En venninne av meg jobber i en bedrift der en nyansatt fortalte første dag på jobb at hun var gravid. Hvordan tror du de ser på henne? Anonymkode: 06797...a7f Ærlighet kan koste ts jobben. Rett og slett. Og det kan helt fint hende de tar det ok når hun forteller etter hun har startet, siden hun er såpass tidlig i graviditeten. Anonymkode: b4692...808 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 Dette er mange gode råd! Fortsett gjerne! TS Anonymkode: 63f57...70b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #13 Skrevet 11. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ærlighet kan koste ts jobben. Rett og slett. Og det kan helt fint hende de tar det ok når hun forteller etter hun har startet, siden hun er såpass tidlig i graviditeten. Anonymkode: b4692...808 TS har jobb allerede, om hun så mistrives noe. Det å satse "fullt" på karriere er ikke forenelig med en graviditet. Det er det ene eller det andre, og nå har TS tatt valget å ville bli gravid. Jeg ville fortsatt i værende stilling, da får hun uansett en "pause" fra dette arbeidsmiljøet når hun går ut i permisjon. Deretter kan hun søke nye stillinger. Er hun dyktig, med gode referanser, får hun nye tilbud. Om TS mister jobben fordi hun sier hun er gravid, så er jo dette uansett en arbeidsplass der hun hadde blitt uglesett om hun holdt graviditeten skjult, for så å forsvinne midtvis i et prosjekt. Og ingen vil være "den" dama. Anonymkode: 06797...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #14 Skrevet 11. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS har jobb allerede, om hun så mistrives noe. Det å satse "fullt" på karriere er ikke forenelig med en graviditet. Det er det ene eller det andre, og nå har TS tatt valget å ville bli gravid. Anonymkode: 06797...a7f Bullshit. Det der er gammeldags mentalitet. Jeg må ikke velge. TS Anonymkode: 63f57...70b 4
Ruccula Skrevet 11. desember 2017 #15 Skrevet 11. desember 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS har jobb allerede, om hun så mistrives noe. Det å satse "fullt" på karriere er ikke forenelig med en graviditet. Det er det ene eller det andre, og nå har TS tatt valget å ville bli gravid. Jeg ville fortsatt i værende stilling, da får hun uansett en "pause" fra dette arbeidsmiljøet når hun går ut i permisjon. Deretter kan hun søke nye stillinger. Er hun dyktig, med gode referanser, får hun nye tilbud. Om TS mister jobben fordi hun sier hun er gravid, så er jo dette uansett en arbeidsplass der hun hadde blitt uglesett om hun holdt graviditeten skjult, for så å forsvinne midtvis i et prosjekt. Og ingen vil være "den" dama. Anonymkode: 06797...a7f Enig
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #16 Skrevet 11. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bullshit. Det der er gammeldags mentalitet. Jeg må ikke velge. TS Anonymkode: 63f57...70b Nå har jo du akkurat blitt gravid, så dette vet du strengt talt ikke. Hva om du blir sykemeldt i 6 mnd....eller bare blir sykt sliten og orker knapt å holde øynene åpne og midt oppi det skaø du prestere på topp! Anonymkode: 3f731...371 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #17 Skrevet 11. desember 2017 Hvis du frykter å bli diskriminert og miste tilbudet, skal du selvsagt ikke opplyse om graviditeten før du har fått jobben svart på hvitt. Bare ta jobben, og så opplyser du om svangerskapet etterhvert. Ikke unnskyld deg, ikke ha dårlig samvittighet, ikke la deg styre av bakstreverske holdninger om at du "utnytter arbeidsplassen". Dette er likestilling i praksis - hvis vi vil være et moderne og progressivt land hvor kvinner har like sjanser som menn, og hvor kvinner får mer innflytelse i tradisjonelt mannsdominerte bransjer og ledelser, så må vi også takle familieforøkelser. Graviditet er en naturlig del av kvinnelivet, og biologiske ting kan ikke times perfekt, det skjer når det skjer. En arbeidsplass som ikke er forberedt på dette, er ikke rustet til å fungere i 2017. Norge tjener på at begge kjønn er i arbeid, og flere kvinner trengs høyere oppe i systemene for å utjevne. Det er egentlig helt absurd at vi sitter med dårlig samvittighet for at vi er, nettopp, kvinner i arbeidslivet. Kjør på og vær tøff Anonymkode: 7cd72...2ef 9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #18 Skrevet 11. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå har jo du akkurat blitt gravid, så dette vet du strengt talt ikke. Hva om du blir sykemeldt i 6 mnd....eller bare blir sykt sliten og orker knapt å holde øynene åpne og midt oppi det skaø du prestere på topp! Anonymkode: 3f731...371 Jo, det vet ts. Det er ikke lov å diskriminere på bakgrunn av graviditet eller at man har småbarn. Så om man "er nødt til å velge", så bryter faktisk bedriften loven. Ja, hva så om man blir sykemeldt? Det er man i sin fulle rett til. Forøvrig var ikke jeg sykemeldt et eneste sekund da jeg var gravid, ei heller trengte jeg annen tilrettelegging enn at jeg selv satt opp en kasse som jeg brukte som fotskammel under pulten min. Anonymkode: b4692...808 1
Tibbie Skrevet 11. desember 2017 #19 Skrevet 11. desember 2017 Her er jo målet å få i pose og sekk. Hva lederen vil si avhenger helt av hvilken person han/hun/de er. Men det lureste er kanskje å fortelle dem hva som har skjedd, og at du virkelig, virkelig har lyst på jobben, og håper at de ikke er mindre interessert i deg etter dette. Håper at noen av de som bestemmer i ledelsen er kvinner Vet du om du var et klart valg, eller om de har vurdert andre? Du kan jo selvfølgelig signere avtalen, starte å jobbe og vente med å fortelle, men jeg tipper at samtalen blir ganske mye mer ukomfortabel da. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #20 Skrevet 11. desember 2017 2 minutter siden, Tibbie skrev: Her er jo målet å få i pose og sekk. Hva lederen vil si avhenger helt av hvilken person han/hun/de er. Men det lureste er kanskje å fortelle dem hva som har skjedd, og at du virkelig, virkelig har lyst på jobben, og håper at de ikke er mindre interessert i deg etter dette. Håper at noen av de som bestemmer i ledelsen er kvinner Vet du om du var et klart valg, eller om de har vurdert andre? Du kan jo selvfølgelig signere avtalen, starte å jobbe og vente med å fortelle, men jeg tipper at samtalen blir ganske mye mer ukomfortabel da. De har nok flere muligheter. En av lederne er kvinner. Men de er få, og folk i permisjon eller sykemelding merkes. TS Anonymkode: 63f57...70b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå