AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #1 Del Skrevet 10. desember 2017 Jeg og min samboer har vært i et forhold i over tre år, vi bor sammen i en leilighet på 68 kvadratmeter, og vi vurderer å skaffe oss en katt mot våren 2018. Gjennom hele min oppvekst har foreldrene mine drevet med oppdrett av norsk skogskatt, og vanlig kattehold har vi god peiling på, det jeg er usikker på er det at vi bor i en stor blokk. Først tenkte vi at det kanskje var lurest med en innekatt, dog jeg aldri har hatt innekatter før, vi bor i første etasje, og har en veranda/vinterhage. Helst vil jeg at katten skal kunne være en utekatt, men problemet er at det er ganske høyt fra bakkenivå og opp til kanten på verandaen hvis vi har den åpen (ca. 3,5m rett opp). Jeg tenkte mye på dette og fant ut at det er mulig å sette opp en slags stige, eller noe annet som katten kan klatre på fra bakken, og opp til åpningen i vinterhagen. Men det store spørsmålet mitt er: Er det lov med den slags utbygg i en blokk? Finnes det en annen mulighet for at katten skal klare å komme seg inn? Jeg har sett at man kan lære katten å hoppe på en håndduk, så kan man dra den opp selv, men dette virker litt upraktisk. Er det noen med lignende erfaringer? Om det ikke er noen muligheter, er det mulig å ha en innekatt på 68 kvadratmeter? <3 <3 Anonymkode: 5d8d7...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Del Skrevet 10. desember 2017 Hva du kan gjøre og ikke, og om du kan ha katt er helt avhengig av styret/eier av blokka/leiligheten du bor i. Anonymkode: e7318...5ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #3 Del Skrevet 10. desember 2017 Jeg vet om flere som har bygget en enkel trapp. De som bor i 1. etasje men som er litt over bakkenivå. Noe ala dette, bare trinnene var at tre . Anonymkode: 49dfd...e62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Del Skrevet 10. desember 2017 Tusen takk for svar! :-) Vi vet hvertfall at vi kan ha katt/kjæledyr her, vi må muligens bare sende mail til utleier og høre om vi har lov å legge inn en slik stige Anonymkode: 5d8d7...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Del Skrevet 10. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min samboer har vært i et forhold i over tre år, vi bor sammen i en leilighet på 68 kvadratmeter, og vi vurderer å skaffe oss en katt mot våren 2018. Gjennom hele min oppvekst har foreldrene mine drevet med oppdrett av norsk skogskatt, og vanlig kattehold har vi god peiling på, det jeg er usikker på er det at vi bor i en stor blokk. Først tenkte vi at det kanskje var lurest med en innekatt, dog jeg aldri har hatt innekatter før, vi bor i første etasje, og har en veranda/vinterhage. Helst vil jeg at katten skal kunne være en utekatt, men problemet er at det er ganske høyt fra bakkenivå og opp til kanten på verandaen hvis vi har den åpen (ca. 3,5m rett opp). Jeg tenkte mye på dette og fant ut at det er mulig å sette opp en slags stige, eller noe annet som katten kan klatre på fra bakken, og opp til åpningen i vinterhagen. Men det store spørsmålet mitt er: Er det lov med den slags utbygg i en blokk? Finnes det en annen mulighet for at katten skal klare å komme seg inn? Jeg har sett at man kan lære katten å hoppe på en håndduk, så kan man dra den opp selv, men dette virker litt upraktisk. Er det noen med lignende erfaringer? Om det ikke er noen muligheter, er det mulig å ha en innekatt på 68 kvadratmeter? <3 <3 Anonymkode: 5d8d7...112 Nei, det er naturligvis ikke lovlig med slike tilbygg. Anonymkode: 36edb...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #6 Del Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er naturligvis ikke lovlig med slike tilbygg. Anonymkode: 36edb...174 Det var synd, har du noen idé om hva man kan gjøre istedefor? :-) Anonymkode: 5d8d7...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 10. desember 2017 #7 Del Skrevet 10. desember 2017 her jeg bor ville det ikke vært noe problem med å lage en stige. Naboen på andre siden av veien får ikke lov. Alt kommer an på vedtekter i det aktuelle borettslaget/sameiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #8 Del Skrevet 10. desember 2017 15 minutter siden, _popcorn_ skrev: her jeg bor ville det ikke vært noe problem med å lage en stige. Naboen på andre siden av veien får ikke lov. Alt kommer an på vedtekter i det aktuelle borettslaget/sameiet. Ja da må vi sende mail til styret å høre om det er mulighet for dette, da det klart ville vært enklest med tanke på å holde en utekatt :-) Anonymkode: 5d8d7...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #9 Del Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja da må vi sende mail til styret å høre om det er mulighet for dette, da det klart ville vært enklest med tanke på å holde en utekatt :-) Anonymkode: 5d8d7...112 Samtidig gjør du lurt i å be om tillatelse til å ha en katt som både skal gå fritt ute og inne. Betviler at detye er noen naboene vil applaudere. Anonymkode: e7318...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #10 Del Skrevet 10. desember 2017 Er det noen som har noen tanker om å holde en katt som innekatt i leiligheten på 68 kvadratmeter? Vinterhagen er relativt liten, men planen var i utgangspunktet å sette opp et form for klatrestativ, eventuelt et type treverk som katten kan klatre i, og utstyre leiligheten med masse leker og underholdende ting. Den ene skogskatten vi hadde hælte ikke å gå utendørs, selv om han kunne det når enn han ville, mens de andre elsket utelivet --> Kan ingenting om hvordan man skal håndtere en innekatt. Det bør også nevnes at vi bor ganske sentralt i byområdet, med mye bygninger og trafikkerte veier, men har sett mange katter som vandrer utendørs i området. Anonymkode: 5d8d7...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #11 Del Skrevet 10. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samtidig gjør du lurt i å be om tillatelse til å ha en katt som både skal gå fritt ute og inne. Betviler at detye er noen naboene vil applaudere. Anonymkode: e7318...5ea Det er sant, vet at dyrehold ikke skal være et problem i blokken så lenge naboene ikke har noe imot det, har ikke hørt med dem enda hva de syntes om å ha katt i området :-O Anonymkode: 5d8d7...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 10. desember 2017 #12 Del Skrevet 10. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker said: Samtidig gjør du lurt i å be om tillatelse til å ha en katt som både skal gå fritt ute og inne. Betviler at detye er noen naboene vil applaudere. Anonymkode: e7318...5ea Mine naboer synes det er kjempekoselig! 11 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noen som har noen tanker om å holde en katt som innekatt i leiligheten på 68 kvadratmeter? Vinterhagen er relativt liten, men planen var i utgangspunktet å sette opp et form for klatrestativ, eventuelt et type treverk som katten kan klatre i, og utstyre leiligheten med masse leker og underholdende ting. Den ene skogskatten vi hadde hælte ikke å gå utendørs, selv om han kunne det når enn han ville, mens de andre elsket utelivet --> Kan ingenting om hvordan man skal håndtere en innekatt. Det bør også nevnes at vi bor ganske sentralt i byområdet, med mye bygninger og trafikkerte veier, men har sett mange katter som vandrer utendørs i området. Anonymkode: 5d8d7...112 68 kvm er stort nok Men jeg ville hatt to katter, om det skal være innekatt. Jeg har to som er frivillige innekatter, på 50kvm. Håndtering av innekatt er ikke så mye forskjell fra utekatter, men dem krever litt mer sosialisering, klipping av klør og dem må selvfølgelig ha toalettkasse. Innekatter blir oftere overvektig, så det er greit å holde øye med vekta og eventuelt tilpasse foret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 10. desember 2017 #13 Del Skrevet 10. desember 2017 Om du skal ha innekatter, bør du ha to. Gjerne samme kull, eller voksne katter som er glade i hverandre. Men det krever mye sosialisering og lek, spesielt av kattunger. Jeg elsker kattene mine, men hadde blitt gal av å ha dem som innekatter, det er ille nok når de nesten ikke går ut om vinteren. De krever mye lek og oppmerksomhet fra meg, spesielt når de kjeder seg. Og om de skal sove er det helst på magen min. Veldig koselig, men litt mye av og til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #14 Del Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, Tvist skrev: Om du skal ha innekatter, bør du ha to. Gjerne samme kull, eller voksne katter som er glade i hverandre. Men det krever mye sosialisering og lek, spesielt av kattunger. Jeg elsker kattene mine, men hadde blitt gal av å ha dem som innekatter, det er ille nok når de nesten ikke går ut om vinteren. De krever mye lek og oppmerksomhet fra meg, spesielt når de kjeder seg. Og om de skal sove er det helst på magen min. Veldig koselig, men litt mye av og til. Dette kan jeg kjenne meg igjen i, da den ene katten vår som ikke likte seg ute, var i mye større grad klengete og avhengig av oss hjemme, han ble alltid veldig glad når vi kom hjem, og kan se for meg at han ville blitt ensom dersom vi ikke hadde hatt flere katter. :-) Anonymkode: 5d8d7...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #15 Del Skrevet 10. desember 2017 1 time siden, _popcorn_ skrev: Mine naboer synes det er kjempekoselig! 68 kvm er stort nok Men jeg ville hatt to katter, om det skal være innekatt. Jeg har to som er frivillige innekatter, på 50kvm. Håndtering av innekatt er ikke så mye forskjell fra utekatter, men dem krever litt mer sosialisering, klipping av klør og dem må selvfølgelig ha toalettkasse. Innekatter blir oftere overvektig, så det er greit å holde øye med vekta og eventuelt tilpasse foret. Så bra! Vi har jo som sagt vinterhage, og vurderer å lage et oppsett der hvor de kan klatre høyt under taket, og følge med hva som skjer ute :-) Har du noen problemer med at de ødelegger/klorer på møbler, i så fall, hva gjør du for å forhindre at de klorer på møbler? :-) Anonymkode: 5d8d7...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 10. desember 2017 #16 Del Skrevet 10. desember 2017 Gode klorestativ som dem liker er viktig for å forhindre ødelagte møbler. Dem klorte mye på den gamle sofaen min, men har nå fått bedre stativ som dem bruker, og snakker til dem hver gang dem prøver seg på sofaen. Hva som funker best, kan være ulikt fra katt til katt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 10. desember 2017 #17 Del Skrevet 10. desember 2017 Har sett noen som har sånne stiger i blokk. Men det er vel ulike regler avhengig av hvor en bor. Syns det er trist med innekatter. Og husk at de er jo nattdyr og høres om natten. Passet to for ei venninne en gang, og kunne ikke slippe dem ut fordi de jo ikke var kjent i området. Så den uka var slitom på grunn av at de holdt det gående på natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #18 Del Skrevet 16. desember 2017 På 10.12.2017 den 18.34, AnonymBruker skrev: Er det noen som har noen tanker om å holde en katt som innekatt i leiligheten på 68 kvadratmeter? Vinterhagen er relativt liten, men planen var i utgangspunktet å sette opp et form for klatrestativ, eventuelt et type treverk som katten kan klatre i, og utstyre leiligheten med masse leker og underholdende ting. Den ene skogskatten vi hadde hælte ikke å gå utendørs, selv om han kunne det når enn han ville, mens de andre elsket utelivet --> Kan ingenting om hvordan man skal håndtere en innekatt. Det bør også nevnes at vi bor ganske sentralt i byområdet, med mye bygninger og trafikkerte veier, men har sett mange katter som vandrer utendørs i området. Anonymkode: 5d8d7...112 Jeg har 3 katter som innekatter på 39 kvm! Det går superfint. Men jeg har bygd 2 små luftegårder til kattene på hver side av leiligheten, de bruker de svært flittig og er superglade og harmoniske katter Bor enormt trafikkert til her og jeg synes ikke det er riktig å slippe kattene ut og risikere at de blir drept i ung alder. Hvis du har en fin vinterhage, så tror jeg det skal gå strålende så lenge du innreder den fint og jeg vil anbefale å ha to katter hvis du skal ha innekatt. Anonymkode: ef1d2...d1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #19 Del Skrevet 19. desember 2017 Hvis du har tillatelse til å ha katt så kan du skaffe et tykt hamptau/ hampstige som du kan kveile ut og inn ved behov. Tilbygg er nok ikke lov på grunn av fasade og fordi det vil blåse bort. Anonymkode: 4fced...066 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå