kentika1 Skrevet 10. desember 2017 #1 Skrevet 10. desember 2017 (endret) Slettet Endret 13. desember 2019 av kentika1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Skrevet 10. desember 2017 Master er også for skippertaksmennesker. Anonymkode: 1bf43...0d9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #3 Skrevet 10. desember 2017 Master har masteroppgaven og valgfag som regel. Det vil si at du i større grad kan konsentrere deg om det du liker best. Nivået har økt jevnt siden du startet i 1. klasse. Du henger sikkert med på denne også. 😋 Anonymkode: 19fe8...836 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Skrevet 10. desember 2017 Jeg syns mye av innholdet og kravene på master er høyere enn på bachelor, men jeg er skippertaksmenneske selv og kommer meg gjennom med minimal lesing og c og b på eksamen. Jeg studerer deltid og samlingsbasert. Hjemmeeksamen er et helvete og jeg sover nesten ikke på 3 døgn, men det går på et vis. Jeg er 30 år da, er glad for deg. 23 år gamle meg hadde ikke klart det. Anonymkode: 74d64...57d
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Skrevet 10. desember 2017 3 timer siden, kentika1 skrev: Jeg skal nå søke til master, men merker at jeg er utrolig redd for å ikke være smart nok. Alle sier det er så ekstremt stort sprang fra bachelor til master, men er dette tilfelle? Jeg har studert i 4 år og har B snitt, men det som kjennetegner meg er at jeg er lat og tar alltid skippertak, men når jeg først starter så er jeg effektiv og bestemt. Bør jeg være "bekymret"? Hvordan opplevde dere overgangen? trenger ikke være smart for å ta master, kjenner mange som er dum som en stein med mastergrad Anonymkode: 50554...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #6 Skrevet 10. desember 2017 Det er stor forskjell somregel, men læringskurven er brattere og mer interessant. Mitt karakternivå var høyere på masteren enn på bachelor- mye fordi jeg knakk koden på akademisk (bra) skriving og kunne anvende de analytiske evnene langt mer. Jeg er som deg på latskap/skippertak, men fordi jeg jobbet fulltid 1 år mellom bachelor/master så hadde jeg lært meg til å tivnge meg til hverdagsrutiner type 9-16.30. Så jeg bestemte meg for at jeg skulle late som masteren var jobben min med en «annen sjef» enn meg selv, og jeg måtte være på lesesal/forelesning samma faen fra 9-16 mandag til fredag. Kantine = som jobblunch, altså 30 minutt ca. Om jeg kjedet meg, ikke visste hva jeg skulle lese - så skulle jeg uansett være på lesesalen og bare finne etellerannet å se på av fag. Det resulterte i at jeg lagde litt mer systemer underveis, lagde oppsummeringer av kompendiumer og fikk rett og slett mye mer oversikt over faget enn jeg noensinne gjorde på bacheloren. Og det resulterte også i at jeg steg opp en karakter i snitt og i omtrent alle fag. Satt nesten aldri kvelder eller helger, bortsett fra de få ukene før eksamen. Anonymkode: 68ac5...922 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #7 Skrevet 10. desember 2017 Kommer vel an på hvilke master? Folk som tar master i Norge klager jo på at de har så kort tid med masteroppgaven og må utsette den. Jeg skrev den på tre måneder for jeg måtte og kunne ikke utsette den siden jeg tok master i utlandet. Jeg fikk også bare B og A på den, så det gikk bedre enn bacheloren. Master kan også være mer spennende enn bacheloren, og det gjør at karakterene blir bedre. Anonymkode: 0c48b...bf5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #8 Skrevet 10. desember 2017 Bachelor = Du bruker din kunnskap til å løse et problem. Vanligvis er det ganske rett fram...du blir framstilt med et problem, du prøver å lage en løsning med teorien du kan, du prøver dette, og skriver rapport på løsningen. Master = Du bruker din kunnskap til å undersøke problemet, og da ofte et problem som har vært løst eller påbegynt av andre. Forskjellen fra Bachelor er at du kanskje gjør litt mer forskning...jeg vil si 10% forskning. Med forskning så menes det at du gjør litteraturstudie, går gjennom tidsskrifter og vitenskapelige journaler. Det kreves ikke mye forskning på en Master, men det skal jo være en forløper til doktorgrad. Mye av en master gå på: - Definere problem - Finne riktig teori - Gjøre forskning på området - Utføre simulasjon, tester, ta målinger, og liknende - Analysere målingene. Det vanskeligste med Master, etter min mening, er at du fort kan bli låst til et område som de på fakultetet ditt holder på med. Når jeg skrev master, så skrev ca. 70% av studentene om tema som professorene der jobbet med. Resten skrev oppgave for bedrifter, så langt den hadde en vis relevans for studiet. Når jeg skrev Bachelor, så var det så generelt, alt nesten alt var OK. Alle jobbet med bedrifter, og fikk oppgavene derfra. Anonymkode: 9e4e8...c71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå